Sony Xperia Z5 käyttökokemuksia


Sain testiin Sonyn Xperia Z5 puhelinperheen keskimmäisen mallin. Tähän ketjuun tuun lähiviikkojen aikana keräämään käyttökokemuksia laitteesta. Tarkotuksena ois testata laitteen toimintaa erilaisissa olosuhteissa omien harrastusten ohessa. Lisäksi laitteen kovasti kehuttu kamera pääsee syyniin, mihin asti se riittää.


17 kommenttia

Noniin!


 


Puhelin on nyt ollut reilun viikon käytössä ja pahaa sanottavaa ei löydy laitteen toiminnasta tai ominaisuuksista. Akun kesto Sonyssä on hyvä, vaan 3 kertaa oon joutunu lataamaan puhelimen, vaikka käyttöä on ollu. Puolen päivän mettäreissulla puhelin ei syöny akkua kun hassut 20% vaikka verkko on vähän väliä hukassa + gps ja karttasoftat huutaa hoosiannaa. Virtanappikaan ei haittaa käyttöä enää niin paljoa kun siihen on tottunu.


 


Puhelimen näyttö pelaa myös märkänä yllättävän hyvin, mikä on iso plussa paljon ulkona liikkuvalle metsästäjille ja retkeilijöille. Monella muulla laitteella jo pari vesipisaraa näytöllä haittaa toimintaa.


 


Kamerasta löyty taas harrastellessa mukava ominaisuus, timeshift video. Kamera kuvaa videon 120 kuvaa sekunnissa normaali on yleensä siellä 60 kuvan paikkeilla. Videon kuvauksen jälkeen videon voi suoraa kamerasovelluksella hidastaa joko kokonaan tai osittain. Videon pystyy esikatseleen hidastuksen jälkeen ja vielä hieroa pätkiä ennen lopullisen videon tallentamista. Kamera tallentaa molemmat sekä 120f videon ja hidastuksilla editoidun. Jos editoinnit jättää tekemättä 120f video tallentuu joka tapauksessa. Nään tän aika näppäränä ominaisuuten erilaisten urheilusuoritusten tarkastelussa jälkikäteen.


 



 


Videoiden editointi nopeuden ja pituuden suhteen onnistuu myös jälkikäteen suoraan albumista. Mikäli videota hidastaa normaalilla videolla, jää lopputulos aika nykiväksi.


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Wau, hienoa jälkeä Joonas :)


 


Timeshift tuo kieltämättä leuat loksauttavia efektejä eri juttuihin ja jousiammunta ei ole kyllä koskaan näyttänyt noin hienolta kun sen nuolen hidastaa noin :)

Nyt kun viime kerralla menin kehumaan Sonyn näyttöä hyväksi, niin ajateltiin että pitää testata onko siinä kuinka paljon eroa Samsungin Galaxy S5 näyttöön. Näyttöhän pelaa puhelimella ku puhelimella ihan hyvin kotiolosuhteissa. Mites sitten kun näytön pintä on märkä? Sonyn toiminta on kuvattu Samsungin Galaxy S5 puhelimella ja Samsungin toiminta on kuvattu Xperia Z5:lla.

 

 

Samsungilla kosteus leviää heti näytön pintaan, jonka jälkeen tuntuu että mikään ei oikeen pelaa. Sonyssä vesi jää näytöllä siisteiksi pisaroiksi, eikä ne haittaa laitteen käyttöä oikeestaan mitenkään.

 

Sonyn virransäästö ominaisuudella, Stamina -tilalla akun kesto piteni parista päivästä parhaimmillaan neljään päivään. Toki tuona aikana käyttö oli lähinnä nopeeta netissä surffausta facebookin, puheluiden ja watsapp viestien lisäksi. Stamina -tilassa hyvänä puolena on se, että Facebook ja Whatsapp viestit ei tule läpi kun näyttö on virransäästö tilassa. Puoliso tosin ei arvostanu ominaisuutta tippaakaan kun viestit ei tavottanukkaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Stamina tilassa on mahdollisuus laittaa luetteloon valmiustilassa aktiivisia sovelluksia esim. Whatsapp, jolloin viestit tulee perille :smileywink:

Joo Stamina tilassa voi muokata sovelluksia jotka haluaa pysyvän toiminnassa. Omalla kohdalla tää on ihan ok, että kaikki "ylimääränen" ei tule läpi :D

Puhelin on ollu nyt testissä reilun kuukauden ja pakko sanoa että Xperia Z5 on erittäin pätevä laite. Näyttö on tarkka ja kamera on ihan loistava. Näyttö toimii kosteana hyvin ja puhelin tuntuu muutenkin olevan kestävä, löin nimittäin puhelinta vahingossa kahvakuulalla jumpan ohessa eikä se ollu moksiskaan pahoinpitelystä.

 

Jos jotain miinuksia pitää antaa niin puhelin lämpenee aika reippaasti esimerkiksi Netflixiä katsottaessa. Jossain vaiheessa nautinto alkaa hieman kärsimään kun sormet palaa. Toinen miinus on puhelimen pinnoitus. Laite on melko liukas ja puhelin tuli otettua taskusta useaan otteeseen lattian kautta. Onneksi kampe on kestävä.

 

Puhelimen akun kesto on myös omaan mieleen. Aiemmin mainitsin että huiput mitä sain oli 4 päivää säästeliäällä käytöllä. Alla vähän kuvaa mun normaalikäytöllä akun kestosta. Normaalikäytöllä pääsee semmoset 2 - 3 päivää.

 

 

Itellä jäi ainoastaan epäselväksi kumpi ois mulle parempi, vähän pienempi Z5 Compact vai Z5. Z5:n iso koko voi tulla rajotteeksi aktiivisemmassa menossa mutta Compactissa joutuu vähän uhraamaan näytön koossa. Joka tapauksessa voin suositella lämpimästi puhelinta.

Onko tullut mitään yllätyksiä Z5sen kanssa.

Hei,

 

Osaako kukaan kertoa, että millä aikataululla tuolle mallille olisi

tulossa uusin Android-päivitys? (Marshmallow)

 

Joitain ounasteluja löytyi ulkomaisilta sivustoilta, että odotuksena

olisi ollut tämän vuoden maaliskuu, mutten silti löytänyt uutista

Android 6.0 -version julkistamisesta.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Stinde kirjoitti:

Hei,


 


Osaako kukaan kertoa, että millä aikataululla tuolle mallille olisi


tulossa uusin Android-päivitys? (Marshmallow)


 


Joitain ounasteluja löytyi ulkomaisilta sivustoilta, että odotuksena


olisi ollut tämän vuoden maaliskuu, mutten silti löytänyt uutista


Android 6.0 -version julkistamisesta.


 


 




Sonyn sivusto: http://support.sonymobile.com/fi/xperiaz5/software/ kertoo, että Marshmallow pitäisi olla jo ulkona. Jos laitteesi ei sitä OTA:na löydä (puhelimen oman päivitystoiminnon kautta), kokeile Sonyn PC tai MAC-softalla jos mahdollista. Matkapuhelinfoorumilla on joku käyttäjä ainakin päivittänyt laitteensa PC-sovelluksen kautta: http://www.matkapuhelinfoorumi.fi/threads/sony-xperia-z5-keskustelua.96105/page-30#post-1058951127 Kokeile siis tuota tietokonesovellusta, jos perus OTA-päivitys ei lähde päivittämään.


 


--


Kuitenkin tuolla Sonyn sivulla on vielä erikseen mainittu seuraavaa: " Puhelimessa saattaa ostopäivästä riippuen olla jo uusin ohjelmisto. Ohjelmistopäivitykset julkaistaan eri aikoina riippuen operaattorista ja/tai maasta. Siksi emme voi antaa tarkkaa päivämäärää, jolloin tietty päivitys on ladattavissa laitteeseesi." 


 


 

Hei! Mulla on ollu Z5 nyt puoli vuotta käytösssä ja pikkuhiljaa alkaa löytymään vikoja. Loppukeväällä näyttö sekosi jotenki, en pystyny lopettamaan puheluita, koska näyttö meni pimeäksi, enkä voinu whatsappissa kuunnella ääniviestejä, koska näyttö pimeni niittenki aikana. Sitä kesti joitain viikkoja ja tein välillä tähän jonku pienen nollauksen jonka opin soneraliikkeestä. Nyt ei ole ollu sellaisia ongelmia, mutta kamera kuumuu käytössä tosi kuumaksi ja puhelin ilmoittaa siitä ja sammuttaa kameran. Ei tarvi käyttää kameraa ku joitain minuutteja ja saa laittaa puhelimen jo kylmäkennon päälle. Akkukaan ei kestä enään noin 8-10 tuntia. Käytän kyllä puhelinta tosi paljon, mutta ennen kesti 24h minun käytöllä. Pitäs raskia viiä huoltoon tämä.
Ja en ole löytäny tästä puhelimesta sarjakuvausta mistään! ? Pakkoha tässä semmonen on olla jossai...

Kyllä sen raskii viedä huoltoon, kun on vielä 1,5 takuuta jäljellä.

Kyllä se taloudellisesti raaskiikin viedä, koska takuuta jäljellä, vaan pitäs saaha yhtä hyvä luuri tilalle. Aikoinaan käytin Z1 huollossa se oliki sillä reissulla 1,5 kk, se on pitkä aika ilman kunnon puhelinta.

 

@pyryeemeli kirjoitti:

Onko tullut mitään yllätyksiä Z5sen kanssa.

 

On tullut, eikä ole kovin positiivisia nämä yllätykset. Itse puhelin toimi erittäin hyvin ja olin siihen hyvin tyytyväinen kunnes siihen tuli takuunalainen vika joka vaati korjaustoimenpiteitä.

 

Sitten alkoikin ongelmat, joita en osannut odottaa: Tilanne on nyt tämä ( ja sama ongelma on ollut muuten muillakin jo ilmeisesti useamman vuoden ajan mitä nyt pikaisella googlauksella katselin )

Toimitin oman puhelimeni Sonera liikkeeseen, josta minulle ilmoitettiin huollon pituudeksi 1-2 viikkoa. Totesin, että asia selvä, nyt on kolmas viikko alkanut eikä puhelimesta ole kuulunut mitään, joten soitin huoltonumeroon jonka sain Sonera liikkeestä. Sieltä minulle ilmoitettiin, että puhelin on saapunut huoltoon ja on jonossa. Kyselin kuinka kauan puhelin mahdollisesti on jonossa ennenkuin sitä tutkitaan, minulle todettiin, että pahimmillaan jonoa on 2 viikkoa ja jos puhelimeen pitää tilata varaosia niin siitä voi tulla vielä 2-3 viikkoa lisää odottelua.

 

Eli pahimmillaan tässä odotellaan puhelinta palautumaan huollosta noin 8 viikon kuluttua. Soittelin asiasta myös Soneralle josta minua pompoteltiin soittamaan takaisin huoltoon ja sieltä taas pyydettiin soittamaan Soneralle..

 

En nyt viitsi kirjoittaa tähän omia tuntemuksiani Soneraa tai tätä kyseistä huoltofirmaa kohtaan mutta sanottakoon näin, että tämä tulee olemaan aivan varmasti viimeinen kerta kun ostan Soneralta mitään laitteita tai yleensäkkään asioin Soneran kanssa. Olen todella yllättynyt miten hyvänä pitämäni yritys näyttää olevan täysin kykenemätön hoitamaan tätä asiaa.

 

Ja jos joku Soneralla lukee tämän, voisitteko ystävällisesti ilmoittaa minulle paikan mihin asiasta voi reklamoida. Minulla ei ole pienintäkään aikomusta jäädä odottelemaan puhelintani takaisin huollosta pahimmillaan 8 viikon kuluttua. 

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Pahoittelut , että puhelimen huoltoprosessi kestää tässä tapauksessa näinkin pitkään. Lopullista aikatauluahan ei tässä vaiheessa vielä tiedetä. En tosin tästä osaa suoraan kertoa, että millainen jonotilanne Sonyn huollossa on, joten joudutaan luottamaan tuohon tietoon minkä sait.


 


Eikö sinulle tarjottu Sonerakaupasta lainapuhelinta huollon ajaksi käyttöön? Meillä on nykyään Soneran kännykkäliittymän omistajille tällainen etu tarjolla, että saa lainalaitteen maksutta huollon ajaksi käyttöönsä. Tällaista etua ei kovin monessa muussa paikassa ole tarjolla.


 


Mikäli haluat tästä kuitenkin reklamaatiota tehdä, niin se onnistuu helpoiten Facebookissa privaattiviestinä tai Twitterin kautta privaattiviestillä. Mikäli et ole somekanavissa, niin onnistuu myös omien sivujen kautta palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla asiakaspalveluun.


 


Toivotaan, että puhelimesi tulee pian takaisin huollosta!

Sonerakaupasta ei tarjottu lainapuhelinta huollon ajaksi ja koska huollon pituudeksi mainittiin 1-2 viikkoa niin olisin todennäköisesti kieltäytynyt tarjouksesta. Omassa tapauksessa tilanteen tekee vielä erityisen hankalaksi / kiusalliseksi se tosiasia, että JOS huollon pituus todellakin on noin 6-8 viikkoa en edes asu enää paikkakunnalla johon puhelimen toimitin huoltoon.

 

Yritin tehdä myös reklamaatioita soittamalla teidän asiakaspalveluun, asiakaspalvelusta minulle vastattiin, että te ette pysty tekemään asialle yhtään mitään ja että minun pitäisi tehdä reklamaatio  siinä toimipisteessä johon puhelimen olen toimittanut. Reklamaation käsittelyaika on kuulemma teillä 2 viikkoa. Edelleenkään en voi muuta kuin ihmetellä tätä teidän tapaa kohdella asiakkaita. Ihmettelen suuresti jos tähän asiaan saadaan joku ratkaisu kun koitan käydä tekemässä reklamaatioita teidän toimipisteeseen. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Laite saadaan kyllä toimitettua sinulle oikealle paikkakunnalle, mikäli ehdit muuttamaan ennen laitteen palautumista huollosta. Toivotaan tietysti nopeampaa korjausta, jotta saat puhelimen pian takaisin. 6-8 viikkoa tuntuisi kyllä todella pitkältä ajalta odotella puhelinta huollosta.


 


Asiakasneuvojan olisi kyllä pitänyt ottaa reklamaatio vastaan puhelimitse, kun sellaista olisit halunnut tehdä. Sinun ei oikeastaan tarvitse lähteä liikkeeseen juoksemaan reklamaation vuoksi, vaan voit toimia yllä kirjoittamieni ohjeiden mukaisesti.


 


Tässä siis ohjeistus:
"Mikäli haluat tästä kuitenkin reklamaatiota tehdä, niin se onnistuu helpoiten Facebookissa privaattiviestinä tai Twitterin kautta privaattiviestillä. Mikäli et ole somekanavissa, niin onnistuu myös omien sivujen kautta palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla asiakaspalveluun."

3 vuotta käytössä, kaikki toimii edelleen hyviin, paitsi minulle iso miinus on värin toisto sony järjestelmässä aivan huono. Vaikka laitessa on ohjelma missä pysty RGB väriä valokuvissa suoritta, kuitenkiin se ei onnistu loppulisesti ja video kuvassa se on mahdotton.

Vastaa