Teknisten tietojen tarpeellisuus hankintapäätöstä tehdessä: case Honor 8X

  • 12 November 2018
  • 8 kommenttia
  • 1 katselukerta

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Herättelen palstaa retorisella kysymyksellä. Yritin tänään etsiä tietoa Huawein nuoremmalle väestönosalle kohdistetun e-brändin Honorin uudesta matkaviestimestä Honor 8X:stä, joka on hiljattain tullut myyntiin myös Telian nettikauppaan.

 

 

Honorin sivut ovat mielestäni aavistuksen kiinalaiset, eikä edes sieltä löydy kaikkia teknisiä tietoja, joita tarvitsen ostopäätökseni tueksi. Chat-aspakaan ei osannut auttaa. Kyseessä on tällä kertaa tieto siitä, tukeeko laite maaseudun 800 MHz LTE verkkoa (B20). Taajamien ulkopuolella laitetta käyttävälle tuo on aika oleellinen tieto. 

 

En tiedä, tuoko verkkokauppa.com laitteensa jostakin muualta, sillä heidän myymässään laitteessa tukea ei näyttäisi olevan. Mielestäni tuetut verkot ovat aika oleellinen tieto ostopäätöstä tehdessä, eikä näköjään voi pitää itseisarvona, että uusimmatkaan laitteet tukisivat tällä hetkellä käytössä olevia taajuuksia.

 

Mielestäni operaattoreiden tulisi lisätä ko. tiedot myyntisivustolleen, jos tänne alkaa valua enemmänkin tuollaisia puolitekoisia laitteita, joiden ainoa myyntiargumentti on hinta ja räiskyvänoloinen lasinen takakuori.

 


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

https://www.google.fi/amp/s/m.gsmarena.com/huawei_honor_8x-ampp-9313.php


 


Eipä taida olla Honorissa tukea 800 MHz verkolle.



 


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Olen kanssasi samaa mieltä, että tekniset tiedot ovat tärkeitä ja ne olisi hyvä ilmoittaa. Sitä ei erityisemmin enää ajattele, ettei Suomessa, tunnetun brändin laite tukisi vielä LTE B20. B28 eli 700 -tuki on vähemmässä, vaikkakin sekin koko ajan yleistyy. Verkkotiedot siis saisi aina ilmoittaa myynnin yhteydessä.


 


Ehkä noita tietojen julkistusta rajoittaa se, että vain tietty asiakasryhmä on niistä kiinnostunut. Väitän, että massa vain ostaa laitteen sen erityisemmin verkon toimintaa ajattelematta - kysytään myyjältä, että toimiihan tässä netti: "Kyllä toimii!" . Mutta mihin tuo tieto perustuu? Kurjaa, jos myyntipäätös perustuu vain arvailuun. Räiskyvä myyntitykitys on komeaa, mutta se harmaa faktatieto saisi kuitenkin olla esillä.


 


Huawein asiakaspalvelu on ollut mallikas selvittelemään laitteiden verkko-ominaisuuksia ja heidän aspan puhelinnumeronsa on sitä paitsi ilmainen.


 


Verkkiksellä on ainakin joskus ollut tapana lisätä verkko-ominaisuuksien alle minkä tahansa malliltaan vastaavan laitteen tiedot, eli suhtaudun tietyllä varauksella heidän ilmoittamiinsa tietoihin.


Sama tuon GSM-arenan kanssa, @kiisseli67 , saattaa olla jonkin ulkomaisen variantin tiedot nuo, josta sitten myös verkkis ne on kopsannut. Pitää tiedustella suoraan Huaweilta.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Soitin illalla klo18 jälkeen Honor.fi sivustolta löytyneeseen Huawein huoltopisteen numeroon, joka osasi kertoa, etteivät enää myy Honoria, ja sen vuoksi ei osannut vastata kysymykseeni. Ehkä saan huomenna varmistuksen aiheesta. Honorin tsät oli mennyt kiinni kuudelta.

 

Matkaviestimissä nuo tuetut taajuusalueet ovat merkittävä tieto. Suomi on marginaalinen markkina-alue, mutta on silti turha tuoda tänne laitteita, joiden taajuudet eivät vastaisi meillä käytettyjä. 

 

Huaweillä on kehitystoimintaa Suomessa, mutta emoyhtiö on päättänyt jakaa ilmeisesti Honorin ja Huawein matkaviestimet eri jakelukanaviin. Sekä segmentoida Huawei-tuotteet toimisto- ja varttuneemman väen käyttöön, ja Honorin sitten Z-polvelle ja nuoremmille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ei löytynyt kyllä täältäkään tukea 800 MHz:lle :


https://www.datainfo.fi/#!/product/229761


 


Mutta jos olemme huomenna viisaampia ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Leonita@  kirjoitti:

Soitin illalla klo18 jälkeen Honor.fi sivustolta löytyneeseen Huawein huoltopisteen numeroon, joka osasi kertoa, etteivät enää myy Honoria, ja sen vuoksi ei osannut vastata kysymykseeni. Ehkä saan huomenna varmistuksen aiheesta. Honorin tsät oli mennyt kiinni kuudelta.


 


Matkaviestimissä nuo tuetut taajuusalueet ovat merkittävä tieto. Suomi on marginaalinen markkina-alue, mutta on silti turha tuoda tänne laitteita, joiden taajuudet eivät vastaisi meillä käytettyjä. 


 


Huaweillä on kehitystoimintaa Suomessa, mutta emoyhtiö on päättänyt jakaa ilmeisesti Honorin ja Huawein matkaviestimet eri jakelukanaviin. Sekä segmentoida Huawei-tuotteet toimisto- ja varttuneemman väen käyttöön, ja Honorin sitten Z-polvelle ja nuoremmille.




B20 on yksi päätaajuuksista koko Euroopassa, joten erikoinen ratkaisu tuoda markkinoille laite ilman taajuustukea. Tosin vahvasti epäilen, että tuki oikeasti on. Jatketaan selvittelyä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Sain äsken Honorin puhelinaspasta tietooni, että Suomessa myytävissä laitteissa olisi tuki

seuraaville LTE-verkon taajuuksille: B1(2100 MHz), B3(1800), B7(2600), B8(900) ja B20(800).


Tiedä sitten, onko verkkokauppa.com in laitteet tuotu eri reittejä suoraan Aasiasta vai, onko kyseessä vain virheellinen lista tuetuista taajuuksista, koska Honorin omilla sivuillakaan ei taajuustiedon näyttämisen katsota olevan merkityksellistä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Todennäköisesti Verkkis ei ole kuin kopsannut nuo GSM-Arenasta. Tuskin tuovat Suomeen mitään kiinanmalleja.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Jotenkin en voinut uskoa Powerin aspan kertomusta, ettei tuotepakkauksessa olisi minkäänlaisia merkintöjä teknisten tietojen osalta. Poikkesin kotiintullessa paikalliseen tarkistamaan tilanteen. Toden totta, vaaleansinisen myyntipakkauksen tuotetietotarrassa on kuin onkin kaipaamani merkinnät laitteen tukemista LTE-taajuuksista muodossa:  B1, B3, B7, B8 ja B20.

 

Telian chat-aspalla ei ollut toissa iltana sen koommin tietoa myymänsä matkaviestimen taajuuksista. Kehitysehdotus some-/myyntiaspan työtä helpottamaan. Voisiko myyntipakkauksen tarr/asta/oista ottaa kuvan aspan käyttöön. Teilläkin tavaraa lähtee Toijalasta, joten aspa joutuu tukeutumaan tällä hetkellä ainoastaan nettiin.

Vastaa