Tilaus verkkokaupasta ja vaihtodiili

  • 22 January 2019
  • 15 kommenttia
  • 143 katselukertaa

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Taas tuli parinkin eri asian yhteydessä todettua Telian melko heikko kyky palvella asiakasta.


 


1) Ostin uuden puhelimen Telian verkkokaupasta ja tilasin sen pakettiautomaattiin. Hieman ihmettelin, että en voinut valita lähimpää palettiautomaattia, mutta sopiva automaatti kuitenkin löytyi. Puhelin tuli ja otin sen käyttöön. Ajattelin viedä vanhan puhelimen Vaihtodiilillä Telian lähimpään myymälään ja näin teinkin. Ensin kuitenkin luin netistä ohjeet ja tein arvion puhelimelle ja tulos 115 €. Menin liikkeeseen ja esitin asian. Myyjälle tuli heti hätääntynyt ilme ja kertoi että ei oikein tiedä miten asian kanssa edetään ja meni kysymään esimieheltä. Kovan odotettua myyjä palasi ja alkoi tekemään päätteellään jotain. Vihdoin päästiin vaiheeseen, jossa myyjä alkoi arvioimaan puhelimen hintaa. Hän totesi puhelimen kaikin päälle hyväkuntoiseksi ja näpälöi konettaan ja ilmoitti hinnaksi 70 €, Tähän sanoin, että ei voi pitää paikkaansa ja pyysin häntä tarkistamaan Telian nettisivuilta. Tämän laskurin perusteellä hän päätyi myös 115 € hintaan. Hän kuitenkin sanoi, että ei voi hyvittää 70 € enempää, koska systeemi ei salli sitä. Myyjä pyysi minua olemaan Chatin kautta yhteydessä Teliaan ja näin teinkin. No tämä chat-henkilö ei osannut sanoa yhtään mitään ja ihmetteli että liikkeestä oli chattiin ohjattu. No eipä tullut vaihtodiiliä ilmesesti tällä kertaa (eikä seuraavallakaan).


 


2. Työnantajani meni vaihtamaan liitymät Telialle ja asuinpaikassani on melko huono kuuluvuus Telian 4G yhteydellä. Tätä yhteyttä pitäsi käyttää etätöihin. Tein vikailmoituksen työliittymän Telia tunnuksilla, kun kyseessä on kerran yritysliittymä. Tänä aamuna sitten Telialta soitetaan ja Telialta soittanut henkilö huomaakin olevansa kuluttajapuolen henkilö ja ei voi auttaa, koska ei pääse liittymiin kiinni. Minä siihen ihmettelemään että mites nyt näin. Tämä henkilö sitten taipui laittamaan asian eteenpäin yrityspuolelle, josta sitten myöhemmin soitettiinkin ja heikolle kuuluvuudelle ei kuitenkaan voida mitään. 


 


Jotenkin nyt tuntuu, että Telialla ei ole kaikki muumit laaksossa ja kone yskii pahemmin. Jos tämä on teidän käsitys hyvästä asiakaspalvelusta, niin aika ihmeelliseltä tuntuu. 


 


Edit EssiJn: otsikko muokattu kuvaavammaksi


15 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Eihän nämä tilanteet tosiaan ole menneet pakettiin niin kuin olisi pitänyt! Kiitos kovasti @AsiakasY palautteestasi!


 


Vaihtodiili on tällä hetkellä sellainen palvelu, joka hoidetaan puhtaasti Telia Kauppojen kautta. Netissä näkyvä hinta-arvio on tosiaan alustava arvio, ja lopullinen selviää myymälässä. Tuo arvioiden heitto toki kuulostaa erikoiselta, mikäli mitään selkeää syytä (esim. kolhu tai muu vaurio laitteessa) ei ollut. Myyjä ei voi poiketa saamastaan hinta-arviosta, mutta laitoin kyselyä Vaihtodiilistä vastaavalle taholle että miten nämä arviot netissä ja myymälässä ovat poikenneet näin paljon toisistaan. Palaamme sitten vielä tähän keskusteluun kun saadaan sieltä vastaus.


 


Liittymän käyttäjä voi tehdä yritysliittymän tunnuksilla myös häiriöilmoituksen, ja sen pitäisi kyllä suoraan ohjautua yrityspuolen häiriöilmoitusten käsittelyyn. Vaikea sanoa tarkemmin mitä tässä on tapahtunut jos ilmoitus on ohjautunut kuitenkin ensin kuluttajapuolellemme. Toki saamme näissäkin tilanteissa viestiä ohjattua oikeaan suuntaan, ja siten hoidettua homman loppuun saakka. Kertoiko häiriöilmoituksen käsittelijä tarkemmin syitä huonolle kuuluvuudelle, ja miksi sille ei voida tehdä mitään? Jos alueella todetaan heikompi kuuluvuus, tai esimerkiksi kapasiteettiongelmia niin näistä jätämme palautteen verkkosuunnitteluun. Palautteet huomioidaan sitten mahdollisuuksien mukaan tulevia parannuksia suunniteltaessa. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Tuohon huonoon kuuluvuuteen selitykseksi tuli hieman ruuhkainen tukiasema ja jotain palautetta meni verkonsuunnitteluun, eli ei mitään lähiajan korjausta. Mutta asiahan ei ole ihan näin yksinkertainen. Työnantajajallani on pikkasen enemmän noita liittymiä (tuhanisia Suomessa). Keskustelin sattumalta näistä asioista vastaavan henkilön kanssa työpaikalla ja siellä on ilmeisesti ihan jotkut toiset foorumit kuin tällaiset palstat ja ihan eri panokset kuin yksittäisellä kuluttaja-asiakkaalla. Kuulemma jokainen käyttäjän antama palaute käsitellään Telian ja työnantajan yhteisissä palavereissa. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

@SannaMKoo@  kirjoitti:

Eihän nämä tilanteet tosiaan ole menneet pakettiin niin kuin olisi pitänyt! Kiitos kovasti @AsiakasY palautteestasi!


 


Vaihtodiili on tällä hetkellä sellainen palvelu, joka hoidetaan puhtaasti Telia Kauppojen kautta. Netissä näkyvä hinta-arvio on tosiaan alustava arvio, ja lopullinen selviää myymälässä. Tuo arvioiden heitto toki kuulostaa erikoiselta, mikäli mitään selkeää syytä (esim. kolhu tai muu vaurio laitteessa) ei ollut. Myyjä ei voi poiketa saamastaan hinta-arviosta, mutta laitoin kyselyä Vaihtodiilistä vastaavalle taholle että miten nämä arviot netissä ja myymälässä ovat poikenneet näin paljon toisistaan. Palaamme sitten vielä tähän keskusteluun kun saadaan sieltä vastaus.


 


 




Jokohan se Vaihtodiilistä vastavaa taho olisi arponut vastineen?

Vaikuttaa kovasti "sisäänheittohuijaukselta". Paikalla ollessa ei jokainen välttämättä kehtaakaan jättää vanhaa puhelinta antamatta, vaikka hyvitys olisi useita kymppejä odotettua (ja tavallaan luvattua) heikompi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@mikkooks@  kirjoitti:

Vaikuttaa kovasti "sisäänheittohuijaukselta". Paikalla ollessa ei jokainen välttämättä kehtaakaan jättää vanhaa puhelinta antamatta, vaikka hyvitys olisi useita kymppejä odotettua (ja tavallaan luvattua) heikompi.




En jaksa uskoa, että kukaan tuossa haluaisi huijata, kun sillä tiellä joutuu ennen pitkää kuluttajaviranomaisten hampaisiin. Tosin jos kokee, että markkinointi ei ole ollut totuudenmukaista, niin kannattaa aina tehdä ilmoitus KKV:lle. Kun riittävästi ilmoituksia tulee, niin viranomainen puuttuu toimintaan. Ilmoittaminen onnistuu täältä: https://asiointi.kkv.fi/fi





Jokohan se Vaihtodiilistä vastavaa taho olisi arponut vastineen?




Saimme juuri tarkempaa tietoa. 


 


Vaihtodiilin onlinelaskurin hinnat ovat todellisia hyvityshintoja, jotka tarjoamme kaikilta myyntipisteiltämme. Laskurin maksimihyvitykset eivät sisällä lisähyvityskampanjoita, vaan ovat toimivan laitteen perushintoja. Laitteen kunto arvioidaan sitten tarkemmin myyntipisteessä.


 


Jokin tässä on selvästi mennyt pieleen. Voisitko laittaa meille lisätietoja vaihtolaitteestasi sekä vaihtoajankohdasta ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme? Päästään sitten tutkimaan tilannetta tarkemmin.

Kiitos jo etukäteen!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Minä olin jo kerran yhteydessä chatin kautta asiakaspalveluun ja asiakaspalvelun henkilöllä ei ilmeisesti osaaminen riittänyt ratkaisemaan tätä ongelmaa. Tämän jo tuossa aiemmin kirjoitinkin. Enkä myöskään ota uudelleen yhteyttä asiakspalveluunne, koska minulla ei ole mitään syytä uskoa että saisin osaavampaa palvelua. Lisäksi minulla on paljon parempaa tekemistä kuin selvitellä päivätolkulla Telian sekoilua. On erittäin outoa, että Telian eri järjestelmät antavat eri määrän hyvitykselle ja sitten jää asiakkaan vastuulle olla yhteydessä sinne ja tänne. Alunperin liikkeen myyjän olisi pitänyt hoitaa mielestäni koko kommunikointi, mutta kun myyjien käyttämä tuki oli tukossa muistaakseni. Minua ei kiinnosta, onko jokin mennyt pieleen vai ei. Se on täysin Telian sisäinen ongelma, ei minun.


Jos Teliaa nyt yhtään kiinnostaa asiakkaan (eli sen ikävän tekijän joka vaatii palvelua ja huomiota ja marisee kaikesta, mutta rahoittaa toiminnan) näkökulma, niin ainakin tästä (ex-)asiakkaasta tuntuu että Telia on kokonaan unohtanut asiakkaan.  Sori vaan, mutta asiakkaiden käsittely tuntuu Telialla pohjautuvan Posti- ja lennätinlaitoksen aikaisiin menetelmiin ja käytäntöihin. Onneksi minulla ei tämän Posti ja lennätinlaitoksen seuraajan palveluita liiemmin käytössä (eikä myöskään taida tulla).

Eilen kävin Turun Hansan Telia -myyntipisteessä saadakseni uuden verkon kautta ostetun puhelimeni asetukset järjestykseen. Samalla halusin lunastaa Vaihtodiilin lupaaman korvauksen vanhasta puhelimestani. Okei, laskuri näyttää hyvitykseksi 10 euroa; ei se hinta, mutta periaate!


Vastaukseksi sain, ettei vanhaa puhelinta voi vaihtaa, koska uusi puhelin on jo vastaanotettu. Eli, kuinka voi Telian myymälässä olla firmansa itse ilmoittamista tarjouksista tietämättömiä myyjiä?


Kohtelu epäystävällinen, ja luvattu vaihtodiili täyttämättä!

Heippa @Apollo3 ja tervetuloa Yhteisöön!


 


 


Kuulostaa kieltämättä kummalliselta. Oliko sinulla siis mukana laitteen tilausvahvistus Telian verkkokaupasta ja uuden laitteen saapumisesta oli kulunut alle 35 päivää? Siinä tapauksessa vaihtodiilin olisi pitänyt onnistua, ja sinulle olisi kuulunut hyvitys vanhasta laitteestasi tuotehyvityksenä tai lahjakorttina Telia Kauppaan.


 

BISNES ON BISNESTÄ

  vaihto diililläkin tehdään bisnestä ei se ole hyväntekeväisyyttä   tietenkin luvatusta  on pidettävä kiinni

siksi  annankin  mielummin vvanhan puhelimeni aina kaverille/tutulle  vaikka ilmaseksi 

 asiasta silloin jää parempi mieli .

  • Telia - kaupan myyjän avulla tehdystä tilauksesta on tänään yhdeksän päivää. Tämä myyjä vahvisti, että voin lyhentää uuden puhelimen maksua vanhasta saatavalla summalla. Viime maanantaina minulla oli kaikki paperit mukana. En ymmärrä, että voitiin väittää, ettei Vaihtodiiliä ole lainkaan. Telian oma chatti -henkilö myös viittasi johonkin päättyneeseen puhelinten päivityssopimukseen. Harmittaa! Mitä voin vielä tehdä?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Telian touhu on kyllä jotain ihmeellistä. Minullekin liikkeessä tarjottiin vain lahjakorttia ja se on kuulemma se tuotehyvitys. No yksi asia tuli kyllä selväksi. Telia saa ihan rauhassa jatkaa sekoilua, koska en aio enää käyttää tämän Posti- ja lennätinlaitoksen seuraajan palveluita. Peruin jo kaikki markkinointiluvat. Se yksi prepaid-liittymäkin tullaan ajamaan alas. Pitäkää tunkkinne.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@Apollo3 Tarkemmat speksit Vaihtodiilistä löytyvät täältä. Skrollaa kohtaan "Näin saat vaihtohyvityksen". Jos tuon ohjeen mukaan on toimittu niin silloin hyvitys pitäisi onnistua. Tuo sivusto pitäisi olla tuttu myös Telia Kaupan väelle mutta voit toki vinkata siitä jos menet käymään kaupalla vielä kerran. Ehkä he voivat tarkemmin kertoa mikä tuosta sivustossa olevasta kohdasta ei toteudu jos vaihtodiili ei jostain syystä onnistu. 

Hei!

Nyt kävin uudestaan Turun Hansan Telia -liikkeessä ja sain palvelua Joonas -nimiseltä myyjältä. Selitin, mistä on kyse ja miten viime maanantaina minua ei autettu, kun pyysin saada vanhasta kännykästäni Vaihtodiilin -mukaisen korvauksen.

Suuren vaivan ja monen kirjoittelun jälkeen minua kohdeltiin ystävällisesti ja asiallisesti. Ollessani kuluttajaneuvojaan yhteydessä aiemmin tällä viikolla hänen ainoa neuvonsa oli "äänestää jaloillani". Vähällä piti, mutta tänään sain kuitenkin lahjakortin vanhasta puhelimestani, ja saatoin vain jättää terveiset ymmärtämättömälle myyjälle ja muistutuksen siitä mielipahasta, minkä hän minulle oli tuottanut.

Hyvää viikonloppua!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Apollo3@  kirjoitti:

 


Suuren vaivan ja monen kirjoittelun jälkeen minua kohdeltiin ystävällisesti ja asiallisesti. Ollessani kuluttajaneuvojaan yhteydessä aiemmin tällä viikolla hänen ainoa neuvonsa oli "äänestää jaloillani". Vähällä piti, mutta tänään sain kuitenkin lahjakortin vanhasta puhelimestani, ja saatoin vain jättää terveiset ymmärtämättömälle myyjälle ja muistutuksen siitä mielipahasta, minkä hän minulle oli tuottanut.


Hyvää viikonloppua!




Kiitos sinulle kun toit tilanteen ja tapauksen täällä tietoomme. Vaikka emme pysty tätä kautta vaikuttamaan yksittäisiin asiakaskohtaamisiin ja tilanteisiin niin voimme viedä täältä tietoa eteenpäin siitä mikä toimii / ei toimi.


 


Ja tämän keskustelun pohjalta veimme tilannetietoa Vaihtodiilistä vastaaville jotka vie tietoa eteenpäin. En tiedä, kerkesikö nämä vaikuttaa tähän sinun viimeisimpään asiointiisi mutta tiedoksi, että kommenteillasi oli ja on merkitystä. 


 


Kiitos vielä kerran ja hyvää viikonloppua :)

Vastaa