Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
MSVain
Asiantuntija⎮OnePlus
Asiantuntija⎮OnePlus
  • 101 custom-general.kudos
  • 151 custom-general.replies
  • 3 custom-general.solutions

Virallinen OnePlus-keskustelu

Moi Telia Yhteisön jengi!

 

Yhteisöllisyys on OnePlussan ytimessä. Haluamme suunnitella ja kehittää laitteitamme yhdessä OnePlus-fanien kanssa ympäri maailmaa. Haluamme kuunnella toiveita sekä auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa, käydä keskustelua ja olla vuorovaikutuksessa mm. jo perinteeksi muodostuneissa Pop-up -tapahtumissamme.

 

Niinpä onkin mahtavaa, että pääsemme liittymään nyt joukkoonne Telia Yhteisöön! Suomella on pitkään ollut ja tulee aina olemaan erityinen paikka varattuna OnePlussan sydämessä, koska tämä oli ensimmäinen maa, jossa laitteitamme myytiin oman nettikauppamme lisäksi myös paikallisen kumppanin kautta.

 

Olemme tässä ketjussa keskustelemassa kanssanne, auttamassa, sekä tuomassa ajankohtaista tietoa laitteisiimme liittyen. Voit kysyä mitä tahansa OnePlus-tuotteisiin liittyen ja vastaamme parhaamme mukaan. Olisi mukava kuulla mitä mieltä olette laitteistamme, miten käytätte niitä, minkälaisia odotuksia teillä on ja niin edelleen.

 

Meitä on alkuun täältä OnePlussalta kolme henkeä keskustelemassa kanssanne ja toiveena on, että kysymyksiä ja kokemuksia laitetaan tähän ketjuun, ei siis privaviesteinä. Jaetaan fiiliksiä ja ratkotaan mahdollisia kysymyksiä/ongelmia yhdessä!

 

Järjestämme Telia Yhteisöön liittymisen kunniaksi arvonnan, jossa voit voittaa itsellesi uuden OnePlus 7 -puhelimen! Arvontaan pääset osallistumaan kysymällä tässä ketjussa ”Mitä olet halunnut tietää OnePlus 7 -puhelimesta?”. Heitä kysymyksesi siis tähän ketjuun ja osallistut samalla arvontaan. Jos arpaonni suosii, niin kirjoitat laitekokemuksistasi kaksi juttua Telia Yhteisöön.

 

  1. Ensifiilikset pian puhelimen vastaanottamisen jälkeen (vähintään 100 sanaa)
  2. Varsinainen testiraportti kahden viikon testien jälkeen, viikolla 30 (vähintään 300 sanaa)

 

Kisa-aika 17.6. – 30.6. Tarkemmat säännöt alla olevassa spoilerissa! Kilpailu on päättynyt!

 

Lue lisää

Arvonnan säännöt ja rekisteriseloste Voita ja testaa uusi OnePlus 7 6GB+128GB Mirror Grey


Arvonnan järjestäjä
Telia Finland Oyj, jäljempänä "Telia" (Telia Finland Oyj, Teollisuuskatu 15, 00510 Helsinki, Y-tunnus: 1475607-9, puh. 020401).

Osallistumiskelpoisuus
Arvontaan voivat osallistua kaikki Suomessa asuvat luonnolliset henkilöt pois lukien Telian ja OnePlussan sekä heidän kumppaneidensa henkilökunta ja heidän perheenjäsenensä, sekä niiden yhtiöiden ja organisaatioiden työntekijät, jotka ovat olleet tekemisissä tämän arvonnan kanssa.

Osallistumisaika
Arvontaan voi osallistua 17.6.-30.6.2019 kello 23:59 välisenä aikana. Telia ei vastaa teknisistä syistä perille tulemattomista osallistumisista tai puutteellisista, asiattomista tai lukukelvottomista vastauksista.

Palkinnot
Palkintona arvotaan yhteensä yksi (1) kappale OnePlus 7 6GB+128GB -puhelimia. Palkinnon arvo 549€/kpl.
Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi tai muuksi hyödykkeeksi. Palkinto on henkilökohtainen eikä sitä voi myydä tai siirtää eteenpäin. 

Arvontaan osallistuminen

Arvontaan osallistuminen ei edellytä tuotteen tai palvelun ostamista. Arvontaan voi osallistua esittämällä kysymyksen OnePlussan asiantuntijoille tässä keskusteluketjussa. 1 kommentti = 1 arpa. 1 arpa/henkilö.

Yhteystietoja ei luovuteta ulkopuolisten käyttöön.

Arvonnan suorittaminen ja palkinnon lunastus
Arvonta suoritetaan 1.7. ja voitosta ilmoitetaan yksityisviestillä Telia Yhteisön kautta. Jos voittajaa ei tavoiteta kolmen (3) vuorokauden kuluessa, arvotaan uusi voittaja. Telia ei korvaa palkintoa, mikäli osallistujaa ei tavoiteta. Telialla on oikeus julkaista voittajan nimi ja kotipaikkakunta sekä Yhteisön nimimerkki eri medioissa ilman erillistä suostumusta tai korvausta.

Testaajat sitoutuvat siihen, että he julkaisevat kahden viikon testijakson aikana kaksi artikkelia Telia Yhteisöstä löytyvään Käyttökokemukset OnePlus 7 -keskusteluketjuun.

  • Ensituntumat pian puhelimen vastaanottamisen jälkeen (vähintään 100 sanan mittainen artikkeli). Julkaisu viikolla 27/28
  • Varsinainen arvostelu kahden viikon käyttämisen jälkeen (vähintään 300 sanan mittainen artikkeli). Julkaisu viikolla 30

Testaajat voivat halutessaan tehdä artikkeleita myös enemmän. Artikkeleihin tulee liittää myös kuva- ja/tai videomateriaalia. Testaajien tekemien artikkelien ja videoiden tulee olla hyvän tavan mukaisia eivätkä ne saa sisältää asiatonta sisältöä.

Osallistumalla kilpailuun ja lähettämällä Telialle tekemäänsä materiaalia henkilö myöntää Telialle oikeuden hyödyntää materiaalia Telian markkinoinnissa ilman eri korvausta, sekä julkaista materiaalin tehneiden henkilöiden Telia Yhteisön nimimerkit ja Youtube-kanavien nimet.

Jos kilpailun voittaja ei tee artikkeleita Telia Yhteisöön testijakson aikana, Telia veloittaa voittajalta puhelimen hinnan, joka määräytyy puhelimen myynninaloituspäivän hinnan mukaan.

Verot
Telia sitoutuu maksamaan lakisääteiset verot näissä virallisissa säännöissä ilmoitetuista palkinnoista. 
Viralliset säännöt koskevat kaikkia osallistujia. Osallistumalla tähän arvontaan osanottajat sitoutuvat noudattamaan näitä arvonnan sääntöjä.

Rekisteriseloste
Telian henkilötietolain mukainen rekisteriseloste on nähtävissä osoitteessa www.telia.fi/tietosuoja

Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään.


Telia Finland Oyj
Helsingissä 17.6.2019

 

Meihin voit olla yhteydessä tämän ketjun lisäksi suomeksi myös puhelimitse, chatissa sekä sähköpostilla:

https://www.oneplus.com/fi/support?from=head

 

Muista seurata meitä myös Facebookissa:

https://www.facebook.com/oneplussuomi/

 

sekä Twitterissä:

https://twitter.com/OnePlus_FI

 

 

Toivotamme vielä siis kaikki tervetulleiksi tälle palstalle keskustelemaan meidän, sekä muiden käyttäjien kanssa ja aurinkoista kesää NeverSettle-hengessä! 😉

326 vastausta
AsiakasY
Vakiokalustoa ☆☆
  • 45 custom-general.kudos
  • 306 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions


@PiaJo  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

@MinnaLN  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

@MinnaLN  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

Kun kyseessä on mitä ilmeisimmin ominaisuus, ei vika, niin huoltoon lähettäminen on melko turhaa. Kyllä puhelin hyvässä kentässä toimii ja kellottaa hyviä nopeuksia, mutta kun mennään signaalinvoimakkuuteen -100 dBm tai heikompi, niin ongelmat alkaa. Eräs ratkaisu on tietysti, että operaattorit lisäävät tukiasemien määrää, jotta ei ole paikallisia katveita ja heikommallakin antennilla varustetut puhelimet toimivat paremmin. Myös puhelinarvosteluissa tulisi tuoda esiin tämä puhelimien vähemmäs seksikäs ominaisuus - antennin tehokkuus  mega pixeleiden ja näytön taajuuden lisäksi. Esim OnePlus Nord arvioitiin eräässä Youtubessa olevassa arvostelussa antennin kohdalta heikoksi puhelimeksi, eli se on heti ulkona kun seuraavaa puhelinta olen hankkimassa.


No joo, jos vikaa ei havaita huollossa veloitetaan n. 30 euron tarkistusmaksu. Hyvä kuitenkin ettei tämä ongelma ole ihan joka paikassa niin kuin ensin ajattelin sen olevan.


Eipä tämä ongelma esiinny kuin kotona ja maastossa. Ongelma vaikuttaa jonkin verran puheluihinkin, ne menevät usein 3G-verkon puolella. Äänenlaatu pysyy hyvänä kuitenkin. Eipä tässä tarvitse 5G:Stä haaveilla, jos niitä meinataan 4G-tolppiin tällä alueella asentaa. Yhden tolpan lisää tämä alue vaatisi jos hyvän verkon aikoisi tehdä. Eivät tule kattamaan kunnolla, etenkin jos on huonon vastaanoton omaava puhelin. Näissä laitetestauksissa olisi hyvä huomioida megapixeleiden, kameran linssien, näytön taajuuden lisäksi signaalin vastaanottokyky. Tämä ei tietysti kaikille laitevalmistajille sovi, mutta pettymysten välttämiseksi tämä olisi olennainen tieto.


Onkohan heikosta kuuluvuudesta tehty kuuluvuuspalautetta? Sen perusteella saadaan tieto meidän verkonsuunniteluun. Homma saadaan eteenpäin esimerkiksi asiakaspalvelumme kautta. Signaalin vastaanottokyky on kyllä sellainen seikka johon harvemmin tarkemmin pureudutaan. Melkein täytyy koittaa itse tulkita speksejä.


Palaute on tehty ja vastine oli, että kuuluvuus on kunnossa. Ja toisella puhelimella, jossa on ilmeisesti herkempi antennipiiri, kuuluvuus onkin kunnossa eikä 3G verkon puolelle tippumista tapahdu. Itseasiassa toinen luuri on kiinni 1800 MHz verkossa ja OP 6t on 800 MHz verkossa. Se kertoo osaltaan vastaanottokyvystä. 

Signaalin vastaanottokyky ei taida olla spekseissä mainittu, mutta käytännön testien kautta tulee kokemusperäistä tietoa puhelimen herkkyydestä. Ja asuinpaikassani ei yhdelläkään operaattorilla ole verkko liian vahva, Elisa vain on osannut suunnata antennit paremmin ja ELisan 2600MHz kuuluu tässä, jopa OP:llä ajoittain.  


Hyvä että teit kuitenkin tuon kuuluvuuspalautteen. Puhelinlaitteissa on eroavaisuuksia aika isostikin kuuluvuusasioiden kanssa. Siihen vielä mukaanlukien panssarilasit ja suojakuoret, mitkä estävät osan toimivuudesta.

 

Aiemmin vanhemmilla puhelimilla oli helppoa toimivuuden osalta, kun antenni oli puhelimen ulkopuolella. Nyt antenni pitää laittaa jotenkin puhelinkuoren alle ja tässä tulevatkin ne erovaisuudet komponenttien osalta. Matkapuhelinta kun ei voi lukita millekään taajuudelle ja se ehkä jossain vaiheessa tulevaisuutta olisi toivottavaakin. 


Tekemäni kuuluvuuspalaute meni todennäköisesti mappi Ö:hön, joten ei siitä enempää. En usko, että palaute aiheuttaa sen suurempia temppuja vaan jää yksittäisen käyttäjän motkotukseksi. Vaikka antenni on siirtyneet puhelimen sisään, niin kyllä jotkut valmistajat onnistuvat tekemään hyvän antenni. Johtuuko se sitten osaamisesta vai valmistajan painopistealueista, sitä emme saa tietää.

En ymmärrä miksi puhelimessa pitäisi olla taajuuslukitus. Jos tukiasemassa on useampi taajuus, niin nykyiset laitteet osaavat varmaankin valita parhaimman taajuuskombinaation. 

 

Päivällä seurailin CellMApperista, niin puhelin näytti heikkona 11 eri tukiaseman eri keilojen tunnuksia, eli OP haistaa ne ja yrittää sitten vatkata näiden välillä. Kokeilin ulkona, niin puhelin oli 1800 MHz verkossa ja voimakkuus oli jotain luokka -105dBm ja nopeus 150M liittymällä noin 60...70M. Huippunopeuteen tässä pitäsi olla mahdollisuudet, mutta ilmeisesti heikko verkko ja puhelimen heikko vastaanottokyky rajoittaa nopeutta. Se on selvää, että asun noiden 11 tukiaseman (keiloja vielä enemmän) äärialueella ja paikallisessa katveessa. 

 

Youtubessa on hyvä kanava "SmartphonesRevealed", jossa arvioidaan myös kuuluvuuksia. Mielenkiintoinen väite oli, että heikko antenni ja vastaanottokyky nostaa SAR-arvoja.

PiaJo
Telialainen
Telialainen
  • 206 custom-general.kudos
  • 840 custom-general.replies
  • 67 custom-general.solutions


@AsiakasY  kirjoitti:

@PiaJo  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

@MinnaLN  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

@MinnaLN  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

Kun kyseessä on mitä ilmeisimmin ominaisuus, ei vika, niin huoltoon lähettäminen on melko turhaa. Kyllä puhelin hyvässä kentässä toimii ja kellottaa hyviä nopeuksia, mutta kun mennään signaalinvoimakkuuteen -100 dBm tai heikompi, niin ongelmat alkaa. Eräs ratkaisu on tietysti, että operaattorit lisäävät tukiasemien määrää, jotta ei ole paikallisia katveita ja heikommallakin antennilla varustetut puhelimet toimivat paremmin. Myös puhelinarvosteluissa tulisi tuoda esiin tämä puhelimien vähemmäs seksikäs ominaisuus - antennin tehokkuus  mega pixeleiden ja näytön taajuuden lisäksi. Esim OnePlus Nord arvioitiin eräässä Youtubessa olevassa arvostelussa antennin kohdalta heikoksi puhelimeksi, eli se on heti ulkona kun seuraavaa puhelinta olen hankkimassa.


No joo, jos vikaa ei havaita huollossa veloitetaan n. 30 euron tarkistusmaksu. Hyvä kuitenkin ettei tämä ongelma ole ihan joka paikassa niin kuin ensin ajattelin sen olevan.


Eipä tämä ongelma esiinny kuin kotona ja maastossa. Ongelma vaikuttaa jonkin verran puheluihinkin, ne menevät usein 3G-verkon puolella. Äänenlaatu pysyy hyvänä kuitenkin. Eipä tässä tarvitse 5G:Stä haaveilla, jos niitä meinataan 4G-tolppiin tällä alueella asentaa. Yhden tolpan lisää tämä alue vaatisi jos hyvän verkon aikoisi tehdä. Eivät tule kattamaan kunnolla, etenkin jos on huonon vastaanoton omaava puhelin. Näissä laitetestauksissa olisi hyvä huomioida megapixeleiden, kameran linssien, näytön taajuuden lisäksi signaalin vastaanottokyky. Tämä ei tietysti kaikille laitevalmistajille sovi, mutta pettymysten välttämiseksi tämä olisi olennainen tieto.


Onkohan heikosta kuuluvuudesta tehty kuuluvuuspalautetta? Sen perusteella saadaan tieto meidän verkonsuunniteluun. Homma saadaan eteenpäin esimerkiksi asiakaspalvelumme kautta. Signaalin vastaanottokyky on kyllä sellainen seikka johon harvemmin tarkemmin pureudutaan. Melkein täytyy koittaa itse tulkita speksejä.


Palaute on tehty ja vastine oli, että kuuluvuus on kunnossa. Ja toisella puhelimella, jossa on ilmeisesti herkempi antennipiiri, kuuluvuus onkin kunnossa eikä 3G verkon puolelle tippumista tapahdu. Itseasiassa toinen luuri on kiinni 1800 MHz verkossa ja OP 6t on 800 MHz verkossa. Se kertoo osaltaan vastaanottokyvystä. 

Signaalin vastaanottokyky ei taida olla spekseissä mainittu, mutta käytännön testien kautta tulee kokemusperäistä tietoa puhelimen herkkyydestä. Ja asuinpaikassani ei yhdelläkään operaattorilla ole verkko liian vahva, Elisa vain on osannut suunnata antennit paremmin ja ELisan 2600MHz kuuluu tässä, jopa OP:llä ajoittain.  


Hyvä että teit kuitenkin tuon kuuluvuuspalautteen. Puhelinlaitteissa on eroavaisuuksia aika isostikin kuuluvuusasioiden kanssa. Siihen vielä mukaanlukien panssarilasit ja suojakuoret, mitkä estävät osan toimivuudesta.

 

Aiemmin vanhemmilla puhelimilla oli helppoa toimivuuden osalta, kun antenni oli puhelimen ulkopuolella. Nyt antenni pitää laittaa jotenkin puhelinkuoren alle ja tässä tulevatkin ne erovaisuudet komponenttien osalta. Matkapuhelinta kun ei voi lukita millekään taajuudelle ja se ehkä jossain vaiheessa tulevaisuutta olisi toivottavaakin. 


Tekemäni kuuluvuuspalaute meni todennäköisesti mappi Ö:hön, joten ei siitä enempää. En usko, että palaute aiheuttaa sen suurempia temppuja vaan jää yksittäisen käyttäjän motkotukseksi. Vaikka antenni on siirtyneet puhelimen sisään, niin kyllä jotkut valmistajat onnistuvat tekemään hyvän antenni. Johtuuko se sitten osaamisesta vai valmistajan painopistealueista, sitä emme saa tietää.

En ymmärrä miksi puhelimessa pitäisi olla taajuuslukitus. Jos tukiasemassa on useampi taajuus, niin nykyiset laitteet osaavat varmaankin valita parhaimman taajuuskombinaation. 

 

Päivällä seurailin CellMApperista, niin puhelin näytti heikkona 11 eri tukiaseman eri keilojen tunnuksia, eli OP haistaa ne ja yrittää sitten vatkata näiden välillä. Kokeilin ulkona, niin puhelin oli 1800 MHz verkossa ja voimakkuus oli jotain luokka -105dBm ja nopeus 150M liittymällä noin 60...70M. Huippunopeuteen tässä pitäsi olla mahdollisuudet, mutta ilmeisesti heikko verkko ja puhelimen heikko vastaanottokyky rajoittaa nopeutta. Se on selvää, että asun noiden 11 tukiaseman (keiloja vielä enemmän) äärialueella ja paikallisessa katveessa. 

 

Youtubessa on hyvä kanava "SmartphonesRevealed", jossa arvioidaan myös kuuluvuuksia. Mielenkiintoinen väite oli, että heikko antenni ja vastaanottokyky nostaa SAR-arvoja.


Kuuluvuuspalautteet eivät mene mappi öö:hön, vaan verkonsuunnittelijat katsovat sen tilanteen miltä heidän silmään näyttää kuuluvuuden tilanne sillä alueella. Toimivat ja tekevät päätöksiä sen mukaan. Jos eivät ota huomioon sitä uusimmissa suunnitelmissa, niin se tullaan ottamaan jatkossa huomioon. 

 

Taajuuslukituksen kanssa olisi joissain tapauksissa hyötyä huomattavastikin, pystyisi pakottamaan tietylle taajuudelle ettei yhteys pompi ees taas eri taajuuksien ja tukiasemienkin väliä. Tämä näkyy hitautena, ja sillä pystyttäisiin se ehkäisemään tilanteet taajuuslukituksella  Se on tosiaan laitesuunnittelijoiden käpälissä, ei meidän. 

AsiakasY
Vakiokalustoa ☆☆
  • 45 custom-general.kudos
  • 306 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Taajuuslukituksen odottamisen vaihtoehtona on valita puhelin jonka SAR-arvo on mahdollisimman pieni jolloin on paremmat eväät parempaan kuuluvuuteen. Taajuuslukituksen saaminen puhelimeen taitaa olla vain huonon antennisuunnittelun korjausyritys. Olishan nyt tajouksessa Galaxy A51 5G, jossa on matala SAR-arvo, mutta en nyt viitsi tässä vaiheessa alkaa uhraamaan 300 euroa tieteelle.

Ihan vinkkinä, voisitte laittaa SAR-arvot näkymiin kaikkiin myynnissä oleviin puhelimiin kuten on megapixelit yms muut arvot lueteltuina.

Aitokokki
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@MSVain  kirjoitti:

Moi Telia Yhteisön jengi!

 

Yhteisöllisyys on OnePlussan ytimessä. Haluamme suunnitella ja kehittää laitteitamme yhdessä OnePlus-fanien kanssa ympäri maailmaa. Haluamme kuunnella toiveita sekä auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa, käydä keskustelua ja olla vuorovaikutuksessa mm. jo perinteeksi muodostuneissa Pop-up -tapahtumissamme.

 

Niinpä onkin mahtavaa, että pääsemme liittymään nyt joukkoonne Telia Yhteisöön! Suomella on pitkään ollut ja tulee aina olemaan erityinen paikka varattuna OnePlussan sydämessä, koska tämä oli ensimmäinen maa, jossa laitteitamme myytiin oman nettikauppamme lisäksi myös paikallisen kumppanin kautta.

 

Olemme tässä ketjussa keskustelemassa kanssanne, auttamassa, sekä tuomassa ajankohtaista tietoa laitteisiimme liittyen. Voit kysyä mitä tahansa OnePlus-tuotteisiin liittyen ja vastaamme parhaamme mukaan. Olisi mukava kuulla mitä mieltä olette laitteistamme, miten käytätte niitä, minkälaisia odotuksia teillä on ja niin edelleen.

 

Meitä on alkuun täältä OnePlussalta kolme henkeä keskustelemassa kanssanne ja toiveena on, että kysymyksiä ja kokemuksia laitetaan tähän ketjuun, ei siis privaviesteinä. Jaetaan fiiliksiä ja ratkotaan mahdollisia kysymyksiä/ongelmia yhdessä!

 

Järjestämme Telia Yhteisöön liittymisen kunniaksi arvonnan, jossa voit voittaa itsellesi uuden OnePlus 7 -puhelimen! Arvontaan pääset osallistumaan kysymällä tässä ketjussa ”Mitä olet halunnut tietää OnePlus 7 -puhelimesta?”. Heitä kysymyksesi siis tähän ketjuun ja osallistut samalla arvontaan. Jos arpaonni suosii, niin kirjoitat laitekokemuksistasi kaksi juttua Telia Yhteisöön.

 

  1. Ensifiilikset pian puhelimen vastaanottamisen jälkeen (vähintään 100 sanaa)
  2. Varsinainen testiraportti kahden viikon testien jälkeen, viikolla 30 (vähintään 300 sanaa)

 

Kisa-aika 17.6. – 30.6. Tarkemmat säännöt alla olevassa spoilerissa! Kilpailu on päättynyt!

 

Lue lisää

Arvonnan säännöt ja rekisteriseloste Voita ja testaa uusi OnePlus 7 6GB+128GB Mirror Grey


Arvonnan järjestäjä
Telia Finland Oyj, jäljempänä "Telia" (Telia Finland Oyj, Teollisuuskatu 15, 00510 Helsinki, Y-tunnus: 1475607-9, puh. 020401).

Osallistumiskelpoisuus
Arvontaan voivat osallistua kaikki Suomessa asuvat luonnolliset henkilöt pois lukien Telian ja OnePlussan sekä heidän kumppaneidensa henkilökunta ja heidän perheenjäsenensä, sekä niiden yhtiöiden ja organisaatioiden työntekijät, jotka ovat olleet tekemisissä tämän arvonnan kanssa.

Osallistumisaika
Arvontaan voi osallistua 17.6.-30.6.2019 kello 23:59 välisenä aikana. Telia ei vastaa teknisistä syistä perille tulemattomista osallistumisista tai puutteellisista, asiattomista tai lukukelvottomista vastauksista.

Palkinnot
Palkintona arvotaan yhteensä yksi (1) kappale OnePlus 7 6GB+128GB -puhelimia. Palkinnon arvo 549€/kpl.
Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi tai muuksi hyödykkeeksi. Palkinto on henkilökohtainen eikä sitä voi myydä tai siirtää eteenpäin. 

Arvontaan osallistuminen

Arvontaan osallistuminen ei edellytä tuotteen tai palvelun ostamista. Arvontaan voi osallistua esittämällä kysymyksen OnePlussan asiantuntijoille tässä keskusteluketjussa. 1 kommentti = 1 arpa. 1 arpa/henkilö.

Yhteystietoja ei luovuteta ulkopuolisten käyttöön.

Arvonnan suorittaminen ja palkinnon lunastus
Arvonta suoritetaan 1.7. ja voitosta ilmoitetaan yksityisviestillä Telia Yhteisön kautta. Jos voittajaa ei tavoiteta kolmen (3) vuorokauden kuluessa, arvotaan uusi voittaja. Telia ei korvaa palkintoa, mikäli osallistujaa ei tavoiteta. Telialla on oikeus julkaista voittajan nimi ja kotipaikkakunta sekä Yhteisön nimimerkki eri medioissa ilman erillistä suostumusta tai korvausta.

Testaajat sitoutuvat siihen, että he julkaisevat kahden viikon testijakson aikana kaksi artikkelia Telia Yhteisöstä löytyvään Käyttökokemukset OnePlus 7 -keskusteluketjuun.

  • Ensituntumat pian puhelimen vastaanottamisen jälkeen (vähintään 100 sanan mittainen artikkeli). Julkaisu viikolla 27/28
  • Varsinainen arvostelu kahden viikon käyttämisen jälkeen (vähintään 300 sanan mittainen artikkeli). Julkaisu viikolla 30

Testaajat voivat halutessaan tehdä artikkeleita myös enemmän. Artikkeleihin tulee liittää myös kuva- ja/tai videomateriaalia. Testaajien tekemien artikkelien ja videoiden tulee olla hyvän tavan mukaisia eivätkä ne saa sisältää asiatonta sisältöä.

Osallistumalla kilpailuun ja lähettämällä Telialle tekemäänsä materiaalia henkilö myöntää Telialle oikeuden hyödyntää materiaalia Telian markkinoinnissa ilman eri korvausta, sekä julkaista materiaalin tehneiden henkilöiden Telia Yhteisön nimimerkit ja Youtube-kanavien nimet.

Jos kilpailun voittaja ei tee artikkeleita Telia Yhteisöön testijakson aikana, Telia veloittaa voittajalta puhelimen hinnan, joka määräytyy puhelimen myynninaloituspäivän hinnan mukaan.

Verot
Telia sitoutuu maksamaan lakisääteiset verot näissä virallisissa säännöissä ilmoitetuista palkinnoista. 
Viralliset säännöt koskevat kaikkia osallistujia. Osallistumalla tähän arvontaan osanottajat sitoutuvat noudattamaan näitä arvonnan sääntöjä.

Rekisteriseloste
Telian henkilötietolain mukainen rekisteriseloste on nähtävissä osoitteessa www.telia.fi/tietosuoja

Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään.


Telia Finland Oyj
Helsingissä 17.6.2019

 

Meihin voit olla yhteydessä tämän ketjun lisäksi suomeksi myös puhelimitse, chatissa sekä sähköpostilla:

https://www.oneplus.com/fi/support?from=head

 

Muista seurata meitä myös Facebookissa:

https://www.facebook.com/oneplussuomi/

 

sekä Twitterissä:

https://twitter.com/OnePlus_FI

 

 

Toivotamme vielä siis kaikki tervetulleiksi tälle palstalle keskustelemaan meidän, sekä muiden käyttäjien kanssa ja aurinkoista kesää NeverSettle-hengessä! 😉


Hei 

 

Onko joku, joka tilasi Oneplus 8 Pro:n ennakkotilauksella heti julkaisuajankohtana saanut popup-paketin? Eli siis paketin, missä tulee Bullets 2 wireless kuulokkeet ja erilaisia suojakuoria puhelimeen. Itse jouduin kyselemään molempien perään ja kuulokkeet sain melko pian. Tosin ne menivät jo rikki, enkä saanut samoja tilalle vaan Bullets Z mallit, jotka ovat paljon huonommat😠 Selkeästi huonoa palvelua tässä kohtaa. Mutta erikoissuojakuoria olen käynyt kyselemässä useita kertoja Telian eri myymälöistä ja aina on luvattu viedä asiaa eteenpäin mutta mitään ei ole 8 kuukaudessa tapahtunut. Tämä on aivan käsittämättömän ala-arvoista palvelua ja yhteistyötä Telian ja Oneplussan osalta. Onkohan kukaan oikeasti saanut noita luvattuja erikoiskuoria vai onko kyseessä vain katteeettomia myyntipuheita?

 

Kiitoksia vastauksesta

 

 

 

 

 

 

 

 

JoonasLam
Moderaattori
Moderaattori
  • 260 custom-general.kudos
  • 571 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions


@Aitokokki  kirjoitti:

@MSVain  kirjoitti:

Moi Telia Yhteisön jengi!

 

Yhteisöllisyys on OnePlussan ytimessä. Haluamme suunnitella ja kehittää laitteitamme yhdessä OnePlus-fanien kanssa ympäri maailmaa. Haluamme kuunnella toiveita sekä auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa, käydä keskustelua ja olla vuorovaikutuksessa mm. jo perinteeksi muodostuneissa Pop-up -tapahtumissamme.

 

Niinpä onkin mahtavaa, että pääsemme liittymään nyt joukkoonne Telia Yhteisöön! Suomella on pitkään ollut ja tulee aina olemaan erityinen paikka varattuna OnePlussan sydämessä, koska tämä oli ensimmäinen maa, jossa laitteitamme myytiin oman nettikauppamme lisäksi myös paikallisen kumppanin kautta.

 

Olemme tässä ketjussa keskustelemassa kanssanne, auttamassa, sekä tuomassa ajankohtaista tietoa laitteisiimme liittyen. Voit kysyä mitä tahansa OnePlus-tuotteisiin liittyen ja vastaamme parhaamme mukaan. Olisi mukava kuulla mitä mieltä olette laitteistamme, miten käytätte niitä, minkälaisia odotuksia teillä on ja niin edelleen.

 

Meitä on alkuun täältä OnePlussalta kolme henkeä keskustelemassa kanssanne ja toiveena on, että kysymyksiä ja kokemuksia laitetaan tähän ketjuun, ei siis privaviesteinä. Jaetaan fiiliksiä ja ratkotaan mahdollisia kysymyksiä/ongelmia yhdessä!

 

Järjestämme Telia Yhteisöön liittymisen kunniaksi arvonnan, jossa voit voittaa itsellesi uuden OnePlus 7 -puhelimen! Arvontaan pääset osallistumaan kysymällä tässä ketjussa ”Mitä olet halunnut tietää OnePlus 7 -puhelimesta?”. Heitä kysymyksesi siis tähän ketjuun ja osallistut samalla arvontaan. Jos arpaonni suosii, niin kirjoitat laitekokemuksistasi kaksi juttua Telia Yhteisöön.

 

  1. Ensifiilikset pian puhelimen vastaanottamisen jälkeen (vähintään 100 sanaa)
  2. Varsinainen testiraportti kahden viikon testien jälkeen, viikolla 30 (vähintään 300 sanaa)

 

Kisa-aika 17.6. – 30.6. Tarkemmat säännöt alla olevassa spoilerissa! Kilpailu on päättynyt!

 

Lue lisää

Arvonnan säännöt ja rekisteriseloste Voita ja testaa uusi OnePlus 7 6GB+128GB Mirror Grey


Arvonnan järjestäjä
Telia Finland Oyj, jäljempänä "Telia" (Telia Finland Oyj, Teollisuuskatu 15, 00510 Helsinki, Y-tunnus: 1475607-9, puh. 020401).

Osallistumiskelpoisuus
Arvontaan voivat osallistua kaikki Suomessa asuvat luonnolliset henkilöt pois lukien Telian ja OnePlussan sekä heidän kumppaneidensa henkilökunta ja heidän perheenjäsenensä, sekä niiden yhtiöiden ja organisaatioiden työntekijät, jotka ovat olleet tekemisissä tämän arvonnan kanssa.

Osallistumisaika
Arvontaan voi osallistua 17.6.-30.6.2019 kello 23:59 välisenä aikana. Telia ei vastaa teknisistä syistä perille tulemattomista osallistumisista tai puutteellisista, asiattomista tai lukukelvottomista vastauksista.

Palkinnot
Palkintona arvotaan yhteensä yksi (1) kappale OnePlus 7 6GB+128GB -puhelimia. Palkinnon arvo 549€/kpl.
Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi tai muuksi hyödykkeeksi. Palkinto on henkilökohtainen eikä sitä voi myydä tai siirtää eteenpäin. 

Arvontaan osallistuminen

Arvontaan osallistuminen ei edellytä tuotteen tai palvelun ostamista. Arvontaan voi osallistua esittämällä kysymyksen OnePlussan asiantuntijoille tässä keskusteluketjussa. 1 kommentti = 1 arpa. 1 arpa/henkilö.

Yhteystietoja ei luovuteta ulkopuolisten käyttöön.

Arvonnan suorittaminen ja palkinnon lunastus
Arvonta suoritetaan 1.7. ja voitosta ilmoitetaan yksityisviestillä Telia Yhteisön kautta. Jos voittajaa ei tavoiteta kolmen (3) vuorokauden kuluessa, arvotaan uusi voittaja. Telia ei korvaa palkintoa, mikäli osallistujaa ei tavoiteta. Telialla on oikeus julkaista voittajan nimi ja kotipaikkakunta sekä Yhteisön nimimerkki eri medioissa ilman erillistä suostumusta tai korvausta.

Testaajat sitoutuvat siihen, että he julkaisevat kahden viikon testijakson aikana kaksi artikkelia Telia Yhteisöstä löytyvään Käyttökokemukset OnePlus 7 -keskusteluketjuun.

  • Ensituntumat pian puhelimen vastaanottamisen jälkeen (vähintään 100 sanan mittainen artikkeli). Julkaisu viikolla 27/28
  • Varsinainen arvostelu kahden viikon käyttämisen jälkeen (vähintään 300 sanan mittainen artikkeli). Julkaisu viikolla 30

Testaajat voivat halutessaan tehdä artikkeleita myös enemmän. Artikkeleihin tulee liittää myös kuva- ja/tai videomateriaalia. Testaajien tekemien artikkelien ja videoiden tulee olla hyvän tavan mukaisia eivätkä ne saa sisältää asiatonta sisältöä.

Osallistumalla kilpailuun ja lähettämällä Telialle tekemäänsä materiaalia henkilö myöntää Telialle oikeuden hyödyntää materiaalia Telian markkinoinnissa ilman eri korvausta, sekä julkaista materiaalin tehneiden henkilöiden Telia Yhteisön nimimerkit ja Youtube-kanavien nimet.

Jos kilpailun voittaja ei tee artikkeleita Telia Yhteisöön testijakson aikana, Telia veloittaa voittajalta puhelimen hinnan, joka määräytyy puhelimen myynninaloituspäivän hinnan mukaan.

Verot
Telia sitoutuu maksamaan lakisääteiset verot näissä virallisissa säännöissä ilmoitetuista palkinnoista. 
Viralliset säännöt koskevat kaikkia osallistujia. Osallistumalla tähän arvontaan osanottajat sitoutuvat noudattamaan näitä arvonnan sääntöjä.

Rekisteriseloste
Telian henkilötietolain mukainen rekisteriseloste on nähtävissä osoitteessa www.telia.fi/tietosuoja

Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään.


Telia Finland Oyj
Helsingissä 17.6.2019

 

Meihin voit olla yhteydessä tämän ketjun lisäksi suomeksi myös puhelimitse, chatissa sekä sähköpostilla:

https://www.oneplus.com/fi/support?from=head

 

Muista seurata meitä myös Facebookissa:

https://www.facebook.com/oneplussuomi/

 

sekä Twitterissä:

https://twitter.com/OnePlus_FI

 

 

Toivotamme vielä siis kaikki tervetulleiksi tälle palstalle keskustelemaan meidän, sekä muiden käyttäjien kanssa ja aurinkoista kesää NeverSettle-hengessä! 😉


Hei 

 

Onko joku, joka tilasi Oneplus 8 Pro:n ennakkotilauksella heti julkaisuajankohtana saanut popup-paketin? Eli siis paketin, missä tulee Bullets 2 wireless kuulokkeet ja erilaisia suojakuoria puhelimeen. Itse jouduin kyselemään molempien perään ja kuulokkeet sain melko pian. Tosin ne menivät jo rikki, enkä saanut samoja tilalle vaan Bullets Z mallit, jotka ovat paljon huonommat😠 Selkeästi huonoa palvelua tässä kohtaa. Mutta erikoissuojakuoria olen käynyt kyselemässä useita kertoja Telian eri myymälöistä ja aina on luvattu viedä asiaa eteenpäin mutta mitään ei ole 8 kuukaudessa tapahtunut. Tämä on aivan käsittämättömän ala-arvoista palvelua ja yhteistyötä Telian ja Oneplussan osalta. Onkohan kukaan oikeasti saanut noita luvattuja erikoiskuoria vai onko kyseessä vain katteeettomia myyntipuheita?

 

Kiitoksia vastauksesta

 


Alkuun on tietysti todettava, että on harmillista kuulla, ettei pop-up -paketin sisältö tullut kerralla perille. Muistelen, että näitä jouduttiin osalle toimittamaan jälkitoimituksena tuolloin. Samoin näiden kuulokkeiden kanssa ikävä todeta, ettei vastaavia enää ollut tarjolla rikkoontuneiden tilalle eli ne olivat ilmeisesti poistuneet tai pidemmäksi aikaa loppuneet.
Näiden kuorien osalta asiaa pitäisi laittaa eteenpäin asiakaspalvelustamme, jotta saataisiin ainakin korvaavat kuoret toimitettua perille. Tämän olisi pitänyt hoitua jo aiemmalla yhteydenotollasi, se on selvää. Nyt kuitenkin pyytäisin sinua vielä kertaalleen ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme, jota kautta voitaisiin näiden kuorien tilanne ratkoa ja hoitaa asia loppuun asti. Pahoittelut kertaalleen vielä siitä, ettei tilanne ollut aiemmin jo selvinnyt kuntoon.

Telia Yhteisön moderaattori | *insert quote here*

AsiakasY
Vakiokalustoa ☆☆
  • 45 custom-general.kudos
  • 306 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions


@PiaJo  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

@PiaJo  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

@MinnaLN  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

@MinnaLN  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

Kun kyseessä on mitä ilmeisimmin ominaisuus, ei vika, niin huoltoon lähettäminen on melko turhaa. Kyllä puhelin hyvässä kentässä toimii ja kellottaa hyviä nopeuksia, mutta kun mennään signaalinvoimakkuuteen -100 dBm tai heikompi, niin ongelmat alkaa. Eräs ratkaisu on tietysti, että operaattorit lisäävät tukiasemien määrää, jotta ei ole paikallisia katveita ja heikommallakin antennilla varustetut puhelimet toimivat paremmin. Myös puhelinarvosteluissa tulisi tuoda esiin tämä puhelimien vähemmäs seksikäs ominaisuus - antennin tehokkuus  mega pixeleiden ja näytön taajuuden lisäksi. Esim OnePlus Nord arvioitiin eräässä Youtubessa olevassa arvostelussa antennin kohdalta heikoksi puhelimeksi, eli se on heti ulkona kun seuraavaa puhelinta olen hankkimassa.


No joo, jos vikaa ei havaita huollossa veloitetaan n. 30 euron tarkistusmaksu. Hyvä kuitenkin ettei tämä ongelma ole ihan joka paikassa niin kuin ensin ajattelin sen olevan.


Eipä tämä ongelma esiinny kuin kotona ja maastossa. Ongelma vaikuttaa jonkin verran puheluihinkin, ne menevät usein 3G-verkon puolella. Äänenlaatu pysyy hyvänä kuitenkin. Eipä tässä tarvitse 5G:Stä haaveilla, jos niitä meinataan 4G-tolppiin tällä alueella asentaa. Yhden tolpan lisää tämä alue vaatisi jos hyvän verkon aikoisi tehdä. Eivät tule kattamaan kunnolla, etenkin jos on huonon vastaanoton omaava puhelin. Näissä laitetestauksissa olisi hyvä huomioida megapixeleiden, kameran linssien, näytön taajuuden lisäksi signaalin vastaanottokyky. Tämä ei tietysti kaikille laitevalmistajille sovi, mutta pettymysten välttämiseksi tämä olisi olennainen tieto.


Onkohan heikosta kuuluvuudesta tehty kuuluvuuspalautetta? Sen perusteella saadaan tieto meidän verkonsuunniteluun. Homma saadaan eteenpäin esimerkiksi asiakaspalvelumme kautta. Signaalin vastaanottokyky on kyllä sellainen seikka johon harvemmin tarkemmin pureudutaan. Melkein täytyy koittaa itse tulkita speksejä.


Palaute on tehty ja vastine oli, että kuuluvuus on kunnossa. Ja toisella puhelimella, jossa on ilmeisesti herkempi antennipiiri, kuuluvuus onkin kunnossa eikä 3G verkon puolelle tippumista tapahdu. Itseasiassa toinen luuri on kiinni 1800 MHz verkossa ja OP 6t on 800 MHz verkossa. Se kertoo osaltaan vastaanottokyvystä. 

Signaalin vastaanottokyky ei taida olla spekseissä mainittu, mutta käytännön testien kautta tulee kokemusperäistä tietoa puhelimen herkkyydestä. Ja asuinpaikassani ei yhdelläkään operaattorilla ole verkko liian vahva, Elisa vain on osannut suunnata antennit paremmin ja ELisan 2600MHz kuuluu tässä, jopa OP:llä ajoittain.  


Hyvä että teit kuitenkin tuon kuuluvuuspalautteen. Puhelinlaitteissa on eroavaisuuksia aika isostikin kuuluvuusasioiden kanssa. Siihen vielä mukaanlukien panssarilasit ja suojakuoret, mitkä estävät osan toimivuudesta.

 

Aiemmin vanhemmilla puhelimilla oli helppoa toimivuuden osalta, kun antenni oli puhelimen ulkopuolella. Nyt antenni pitää laittaa jotenkin puhelinkuoren alle ja tässä tulevatkin ne erovaisuudet komponenttien osalta. Matkapuhelinta kun ei voi lukita millekään taajuudelle ja se ehkä jossain vaiheessa tulevaisuutta olisi toivottavaakin. 


Tekemäni kuuluvuuspalaute meni todennäköisesti mappi Ö:hön, joten ei siitä enempää. En usko, että palaute aiheuttaa sen suurempia temppuja vaan jää yksittäisen käyttäjän motkotukseksi. Vaikka antenni on siirtyneet puhelimen sisään, niin kyllä jotkut valmistajat onnistuvat tekemään hyvän antenni. Johtuuko se sitten osaamisesta vai valmistajan painopistealueista, sitä emme saa tietää.

En ymmärrä miksi puhelimessa pitäisi olla taajuuslukitus. Jos tukiasemassa on useampi taajuus, niin nykyiset laitteet osaavat varmaankin valita parhaimman taajuuskombinaation. 

 

Päivällä seurailin CellMApperista, niin puhelin näytti heikkona 11 eri tukiaseman eri keilojen tunnuksia, eli OP haistaa ne ja yrittää sitten vatkata näiden välillä. Kokeilin ulkona, niin puhelin oli 1800 MHz verkossa ja voimakkuus oli jotain luokka -105dBm ja nopeus 150M liittymällä noin 60...70M. Huippunopeuteen tässä pitäsi olla mahdollisuudet, mutta ilmeisesti heikko verkko ja puhelimen heikko vastaanottokyky rajoittaa nopeutta. Se on selvää, että asun noiden 11 tukiaseman (keiloja vielä enemmän) äärialueella ja paikallisessa katveessa. 

 

Youtubessa on hyvä kanava "SmartphonesRevealed", jossa arvioidaan myös kuuluvuuksia. Mielenkiintoinen väite oli, että heikko antenni ja vastaanottokyky nostaa SAR-arvoja.


Kuuluvuuspalautteet eivät mene mappi öö:hön, vaan verkonsuunnittelijat katsovat sen tilanteen miltä heidän silmään näyttää kuuluvuuden tilanne sillä alueella. Toimivat ja tekevät päätöksiä sen mukaan. Jos eivät ota huomioon sitä uusimmissa suunnitelmissa, niin se tullaan ottamaan jatkossa huomioon. 

 

Taajuuslukituksen kanssa olisi joissain tapauksissa hyötyä huomattavastikin, pystyisi pakottamaan tietylle taajuudelle ettei yhteys pompi ees taas eri taajuuksien ja tukiasemienkin väliä. Tämä näkyy hitautena, ja sillä pystyttäisiin se ehkäisemään tilanteet taajuuslukituksella  Se on tosiaan laitesuunnittelijoiden käpälissä, ei meidän. 


Teinpäs uuden kuuluvuuspalautteen, mutta meinasi jäädä yritykseksi. Asiakaspalvelun näkökanta oli, että kun 10 Mbit/s toteutuu, niin kuuluvuuspalautetta ei kirjata. En antanut periksi ja lopulta palaute kirjautui järjestelmään. Jos asenne on tämä, niin miten ihmeessä saatte palautetta verkon tasosta? Jos läheisellä katualueella nopeudet nousevat tappiin ja asuntoni edessä mennään huomattavasti hitaammalla nopeudella, niin kuuluvuusongelmasta on kyse. Ongelma vielä pahenee, kun on selvinnyt että OnePlus 6t:n antenni on kertakaikkiaan heikko.

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 100 custom-general.kudos
  • 545 custom-general.replies
  • 49 custom-general.solutions


@AsiakasY  kirjoitti:

@PiaJo  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

@PiaJo  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

@MinnaLN  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

@MinnaLN  kirjoitti:

@AsiakasY  kirjoitti:

Kun kyseessä on mitä ilmeisimmin ominaisuus, ei vika, niin huoltoon lähettäminen on melko turhaa. Kyllä puhelin hyvässä kentässä toimii ja kellottaa hyviä nopeuksia, mutta kun mennään signaalinvoimakkuuteen -100 dBm tai heikompi, niin ongelmat alkaa. Eräs ratkaisu on tietysti, että operaattorit lisäävät tukiasemien määrää, jotta ei ole paikallisia katveita ja heikommallakin antennilla varustetut puhelimet toimivat paremmin. Myös puhelinarvosteluissa tulisi tuoda esiin tämä puhelimien vähemmäs seksikäs ominaisuus - antennin tehokkuus  mega pixeleiden ja näytön taajuuden lisäksi. Esim OnePlus Nord arvioitiin eräässä Youtubessa olevassa arvostelussa antennin kohdalta heikoksi puhelimeksi, eli se on heti ulkona kun seuraavaa puhelinta olen hankkimassa.


No joo, jos vikaa ei havaita huollossa veloitetaan n. 30 euron tarkistusmaksu. Hyvä kuitenkin ettei tämä ongelma ole ihan joka paikassa niin kuin ensin ajattelin sen olevan.


Eipä tämä ongelma esiinny kuin kotona ja maastossa. Ongelma vaikuttaa jonkin verran puheluihinkin, ne menevät usein 3G-verkon puolella. Äänenlaatu pysyy hyvänä kuitenkin. Eipä tässä tarvitse 5G:Stä haaveilla, jos niitä meinataan 4G-tolppiin tällä alueella asentaa. Yhden tolpan lisää tämä alue vaatisi jos hyvän verkon aikoisi tehdä. Eivät tule kattamaan kunnolla, etenkin jos on huonon vastaanoton omaava puhelin. Näissä laitetestauksissa olisi hyvä huomioida megapixeleiden, kameran linssien, näytön taajuuden lisäksi signaalin vastaanottokyky. Tämä ei tietysti kaikille laitevalmistajille sovi, mutta pettymysten välttämiseksi tämä olisi olennainen tieto.


Onkohan heikosta kuuluvuudesta tehty kuuluvuuspalautetta? Sen perusteella saadaan tieto meidän verkonsuunniteluun. Homma saadaan eteenpäin esimerkiksi asiakaspalvelumme kautta. Signaalin vastaanottokyky on kyllä sellainen seikka johon harvemmin tarkemmin pureudutaan. Melkein täytyy koittaa itse tulkita speksejä.


Palaute on tehty ja vastine oli, että kuuluvuus on kunnossa. Ja toisella puhelimella, jossa on ilmeisesti herkempi antennipiiri, kuuluvuus onkin kunnossa eikä 3G verkon puolelle tippumista tapahdu. Itseasiassa toinen luuri on kiinni 1800 MHz verkossa ja OP 6t on 800 MHz verkossa. Se kertoo osaltaan vastaanottokyvystä. 

Signaalin vastaanottokyky ei taida olla spekseissä mainittu, mutta käytännön testien kautta tulee kokemusperäistä tietoa puhelimen herkkyydestä. Ja asuinpaikassani ei yhdelläkään operaattorilla ole verkko liian vahva, Elisa vain on osannut suunnata antennit paremmin ja ELisan 2600MHz kuuluu tässä, jopa OP:llä ajoittain.  


Hyvä että teit kuitenkin tuon kuuluvuuspalautteen. Puhelinlaitteissa on eroavaisuuksia aika isostikin kuuluvuusasioiden kanssa. Siihen vielä mukaanlukien panssarilasit ja suojakuoret, mitkä estävät osan toimivuudesta.

 

Aiemmin vanhemmilla puhelimilla oli helppoa toimivuuden osalta, kun antenni oli puhelimen ulkopuolella. Nyt antenni pitää laittaa jotenkin puhelinkuoren alle ja tässä tulevatkin ne erovaisuudet komponenttien osalta. Matkapuhelinta kun ei voi lukita millekään taajuudelle ja se ehkä jossain vaiheessa tulevaisuutta olisi toivottavaakin. 


Tekemäni kuuluvuuspalaute meni todennäköisesti mappi Ö:hön, joten ei siitä enempää. En usko, että palaute aiheuttaa sen suurempia temppuja vaan jää yksittäisen käyttäjän motkotukseksi. Vaikka antenni on siirtyneet puhelimen sisään, niin kyllä jotkut valmistajat onnistuvat tekemään hyvän antenni. Johtuuko se sitten osaamisesta vai valmistajan painopistealueista, sitä emme saa tietää.

En ymmärrä miksi puhelimessa pitäisi olla taajuuslukitus. Jos tukiasemassa on useampi taajuus, niin nykyiset laitteet osaavat varmaankin valita parhaimman taajuuskombinaation. 

 

Päivällä seurailin CellMApperista, niin puhelin näytti heikkona 11 eri tukiaseman eri keilojen tunnuksia, eli OP haistaa ne ja yrittää sitten vatkata näiden välillä. Kokeilin ulkona, niin puhelin oli 1800 MHz verkossa ja voimakkuus oli jotain luokka -105dBm ja nopeus 150M liittymällä noin 60...70M. Huippunopeuteen tässä pitäsi olla mahdollisuudet, mutta ilmeisesti heikko verkko ja puhelimen heikko vastaanottokyky rajoittaa nopeutta. Se on selvää, että asun noiden 11 tukiaseman (keiloja vielä enemmän) äärialueella ja paikallisessa katveessa. 

 

Youtubessa on hyvä kanava "SmartphonesRevealed", jossa arvioidaan myös kuuluvuuksia. Mielenkiintoinen väite oli, että heikko antenni ja vastaanottokyky nostaa SAR-arvoja.


Kuuluvuuspalautteet eivät mene mappi öö:hön, vaan verkonsuunnittelijat katsovat sen tilanteen miltä heidän silmään näyttää kuuluvuuden tilanne sillä alueella. Toimivat ja tekevät päätöksiä sen mukaan. Jos eivät ota huomioon sitä uusimmissa suunnitelmissa, niin se tullaan ottamaan jatkossa huomioon. 

 

Taajuuslukituksen kanssa olisi joissain tapauksissa hyötyä huomattavastikin, pystyisi pakottamaan tietylle taajuudelle ettei yhteys pompi ees taas eri taajuuksien ja tukiasemienkin väliä. Tämä näkyy hitautena, ja sillä pystyttäisiin se ehkäisemään tilanteet taajuuslukituksella  Se on tosiaan laitesuunnittelijoiden käpälissä, ei meidän. 


Teinpäs uuden kuuluvuuspalautteen, mutta meinasi jäädä yritykseksi. Asiakaspalvelun näkökanta oli, että kun 10 Mbit/s toteutuu, niin kuuluvuuspalautetta ei kirjata. En antanut periksi ja lopulta palaute kirjautui järjestelmään. Jos asenne on tämä, niin miten ihmeessä saatte palautetta verkon tasosta? Jos läheisellä katualueella nopeudet nousevat tappiin ja asuntoni edessä mennään huomattavasti hitaammalla nopeudella, niin kuuluvuusongelmasta on kyse. Ongelma vielä pahenee, kun on selvinnyt että OnePlus 6t:n antenni on kertakaikkiaan heikko.


Voi ei. Ei se näin saisi mennä! Kuuluvuudesta johtuvat ongelmat pitäisi aina saada raportoitua eteenpäin verkonsuunnitteluumme.

 

Kapasiteetti me nähdään itsekkin työkaluilla, mutta verkon todellinen kuuluvuus tiedetään vain asiakkailta saadun palautteen perusteella, ellei itse sitä käydä kartoittamassa. Tässä todennäköisesti on mennyt kyseisellä asiakaspalvelijalla kapasiteetti- ja kuuluvuuspalaute keskenään sekaisin.