10-50% packet loss (taas vaihteeks)

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 12 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Valitin viimeksi samasta aiheesta täälä: viewtopic.php?f=53&t=19759

Silloin en saanut Soneralta muuta vastausta kuin että nämä Hämeenlinnan jutut kuuluvat edelleen aina.comille. Selvitin asiaa sitten pidemmälle ja sain Ainan teknisestä tuesta vastauksen että ongelma on tiedossa mutta sitä tuskin korjataan pitkään aikaan. No oikein kiva tietysti ja hyvä vastaus ilman mitään perusteluja.

No ei siinä mitään, vaihdon liittymän valokuituun koska luvattiin että siinä ei näitä ongelmia ole (edelleen siis Soneran liittymä kun tänne ei oikein muuta saa). Uusi liittymä siis Kodin Netti Plus 10-20Mbit/s koska nopeampaa valokuitua ei saa. No ajattelin että mennään sitten vähän hitaammin jos vaan toimii (vanha liittymä oli 100 Mb taloyhtiö-kaapeli-systeemi.

Toimikin pari kuukautta niin kuin pitääkin, mutta nyt kaksi viikkoa täysin jatkuva 10-50 % packet lossia ja kyseessä taas ensimmäinen "hyppy" eli vaikuttaa ihan kaikkeen liikenteeseen. Kyseessä oleva osoite on: dsl-hmlbrasgw1-50dec0-1.dhcp.inet.fi [80.222.192.1].

Tässä esimerkki pingplotter raportista:

Target Name: http://www.google.com
IP: 64.233.164.103
Date/Time: 12/6/2014 9:29:49 PM to 12/6/2014 9:37:52 PM

Hop Sent Err PL% Min Max Avg Host Name / [ip]
1 477 0 0.0 1 920 9 http://www.routerlogin.com [10.0.0.1]
2 477 168 35.2 4 586 13 dsl-hmlbrasgw1-50dec0-1.dhcp.inet.fi [80.222.192.1]
jne.

Eli 35,2 packet loss. Tuon error luvun kuuluis kaiketi myös olla 0 mutta en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa.

Tämän lisäksi yhteys saattaa pätkästä täysin muutamaksi sekunniksi ja pingitkin on välillä mitä sattuu, mutta kaikki johtunee tuosta samasta ongelmasta.

Netti tms. selatessa ongelma ei tietysti ole niin vakava. Mutta netissä pelaaminen on koko lailla mahdotonta. Pelaaminen on myös ainut syy pitää kiinteä liittymä kun mobiili 4g:llä hoituu kaikki muu jo nyt paremmin.

Mitähän sitä pitäisi tehdä että saisi luotettavasti ja tasaisesti toimivan yhteyden?

2 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Onko naapureilla samanlainen vika? Koska ensimmäinen hoppi joka siis on Soneran oma reitittimeen on siis packet lost 10 - 50%? Tämä siis tarkoittaa että ongelma on sinun modeemisi - Soneran reitittimen välillä. Jos ongelma on Soneran verkossa niin naapureilla samanlainen ongelma tulisi olla..

Jos ongelma ei ole naapureilla niin sitten taloyhtiösi kupariverkossa vikaa...

Jos ongelma naapureilla niin ongelma on kuitumuuntimesta Soneran reitittimeen... (laajempi ongelma)

En tiedä sinusta mutta yli 10% packet lostissa ei oikein enään nettiä selata... ja jos on lähemmäs 50% niin se on melkein mahdotonta, sillä TCP protokolla lataa aina häviävät paketit uudelleen, eli verkkosivun lataus voi viedä aikaa...
olkitu kirjoitti:
Onko naapureilla samanlainen vika? Koska ensimmäinen hoppi joka siis on Soneran oma reitittimeen on siis packet lost 10 - 50%? Tämä siis tarkoittaa että ongelma on sinun modeemisi - Soneran reitittimen välillä. Jos ongelma on Soneran verkossa niin naapureilla samanlainen ongelma tulisi olla..

Jos ongelma ei ole naapureilla niin sitten taloyhtiösi kupariverkossa vikaa...

Jos ongelma naapureilla niin ongelma on kuitumuuntimesta Soneran reitittimeen... (laajempi ongelma)

En tiedä sinusta mutta yli 10% packet lostissa ei oikein enään nettiä selata... ja jos on lähemmäs 50% niin se on melkein mahdotonta, sillä TCP protokolla lataa aina häviävät paketit uudelleen, eli verkkosivun lataus voi viedä aikaa...


Kyllä ymmärrän että se ongelma on minun ja ensimmäisen reitittimen välillä tai itse reitittimessä, mutta yhtä kaikki se on silloin ongelma joka Soneran pitää ratkaista, enkä itse sille mitään mahda.

Naapureilla lienee kaikilla tuo kaapeliliittymä jossa tuolla jo aikasemmin tilitin.

Ja tietysti nettisivutkin vähän hitaammin aukeaa, mutta ei se aiheuta ihan samanlaista ongelmaa kun pelaamisen kanssa. Erimieltä olen tosin siitä että vaikutus itse netin selaamisen (riippuen tietysti sivuista) olisi merkittävä. Tai ainakin näin on tässä tapauksessa.

Tuo packet loss minulla on myös pienempi aamuisin kuin illalla eli lisääntyy kun tuo pullonkaula kuormittuu luonnollisesti.

esim. nyt se on noin 13%

Target Name: www.google.com
IP: 74.125.205.103
Date/Time: 12/8/2014 11:00:51 AM to 12/8/2014 11:22:30 AM

Hop Sent Err PL% Min Max Avg Host Name / [ip]
1 1282 0 0.0 1 27 1 www.routerlogin.com [10.0.0.1]
2 1282 166 12.9 4 40 6 dsl-hmlbrasgw1-50dec0-1.dhcp.inet.fi [80.222.192.1]

Ja illalla klo 19-22 se alkaa nousta sinne 50 prosenttiin.

Vastaa