1000M kaapeliyhteydellä ei saa luvattua nopeutta

  • 10 February 2020
  • 4 kommenttia
  • 575 katselukertaa

kuinkas nopeeta tämä 1000mbs netti pitäisi pelata kun nopeustestestit näyttää aina sen 20mbs - 290mbs


luvattu vaihteluväli on kumminkin se 400mbs - 1000mbs ja normaalinopeus 450mbs?

Edit SaJoonas: Muokattu otsikkoa


4 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@MooseksenModeem@  kirjoitti:

kuinkas nopeeta tämä 1000mbs netti pitäisi pelata kun nopeustestestit näyttää aina sen 20mbs - 290mbs


luvattu vaihteluväli on kumminkin se 400mbs - 1000mbs ja normaalinopeus 450mbs?

Edit SaJoonas: Muokattu otsikkoa




Moro ja tervetuloa Yhteisöön :)


 


Käytätkö nettiä WLANin ylitse vai kaapelin kautta ja oletko kenties kokeillut jo buuttailla modeemia?

kaapelilla menee modemista koneeseen. uusi modeemikin on hommattu jo mutta asiat vain huononee nyt nopeus on korkeimmillaan 30 mbs. technicolor cga2121

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Ainakin Telian 1000 Mbit valokuitu antaa parhaimmillaan yli 980 Mbit, tosin tällaisia lukemia ei saa jos testaa pelkästään yhdeltä koneelta, käytännössä testi pitää ajaa kahdelta koneelta ja katsoa todellinen nopeus reitittimeltä.

 

 

Se ero tässä toki on että mulla ei ole verkossa ainuttakaan kuluttajakäyttöön tarkoitettua pystyssä seisovaa muovirasiaa, vaan kaikki rauta on ammattitason 19" räkkilaitteita.

 

Kaapelinetin suhteen siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa: joko sen mukana tuleva modeemi on kelvoton tai sitten itse liittymässä on vikaa. Kovin moni kuitenkin valittaa saman kaltaista ja aina siellä on laitteena joku tehcnicolor, zyxel tms.

 

Näistä kahdesta modeemi olisi helpompi eli jos sen saisi vaihdettua parempaan. Mutta rn tiedä onko kukaan kokeillut vaihtaa sitä johonkin parempaan itse hankittuun, esim. ammattitason modeemiin. Mahtaneeko toimia jos asettaisi siihen itse hankittuun saman MAC-osoitteen kun operaattorin purkissa.

 

Mutta jos vika ei ole modeemissa vaan linjassa niin sitten ei voi kuin tehdä vikailmoituksia aiheesta, mutta mitä olen näitä seurannut niin sitä ei välttämättä saada koskaan toimimaan kunnolla. Silloin ei ole juurikaan muuta oikotietä onneen kuin hommata valokuitu.

 

Vinkiksi nyt vielä niihin nopeusmittailuihin että ihan ekana kannattaa asentaa speedtest-sovellus, jonka saa ladattua speedtest.net sivulta useimmille käyttöjärjestelmille. Se tuntuisi antavan lähemmäs oikeanlaisia lukemia nopeille yhteyksille, selaimesta niitä ei näe. Ja sitten on tuo kahdelta koneelta yhtä aikaa testaaminen, mutta enpä osaa sanoa onko noissa technicoloreissa minkään valtakunnan mittareita liikkuvan datan määrälle... mutta jos sellaisen löydät, niin kannattaa katsoa sieltä.

 

Ja jos siitä purkista näkee CPU-kuorman niin kannattaa katsoa ettei se pomppaa 100%:iin testin aikana. Silloin pullonkaula olisi siinä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@MooseksenModeem@  kirjoitti:

kaapelilla menee modemista koneeseen. uusi modeemikin on hommattu jo mutta asiat vain huononee nyt nopeus on korkeimmillaan 30 mbs. technicolor cga2121


Onko sinulla muita pistokkeita, mistä voisit kokeilla yhteyttä ja antaako sieltä paremmat vastineet? Kyllä yhteys pitäisi nousta 30M -> jos sinulla on 1000M kaapeliyhteys. Kannattaa ottaa meihin Häiriöilmoituksiin yhteyttä, niin katsotaan onko sinulla liittymän puolesta kaikki kunnossa nopeuden suhteen. 

Vastaa