2.4ghz Wi-Fi Hävisi (Sagemcom Fast5370AIR)

  • 15 December 2020
  • 18 kommenttia
  • 154 katselukertaa

Tervehdys, Tänään tuli joku päivitys Sagemcom Fast5370AIR routeriin. Minulla on Telian hybriidilaajakaista.

 

Eli ennen tätä päivitystä niin pystyin valita 2.4ghz ja 5ghz Wi-Fi välillä. 

 

Esim: iPhone oli kaksi Wi-Fi vaithoehtoa: Koti-2.4ghz ja Koti-5ghz. Nyt siellä on vain yksi.

 

Mutta kuitenkin siellä Sagemcom Admin sivuilla näkyy että 2.4Ghz ja 5Ghz Wi-Fi on "enabled."

 

Kysymys siis: Onko mahdollista luoda toinen "Wi-Fi kaista" tai tekikö tämä päivitys sen että se automaattisesti katsoo kumpi (2.4ghz vai 5ghz) on parempi?

 

Kiitos!


18 kommenttia

Uskon että löysin tälle vastauksen. Laitan tänne löydöt jos auttais muita.

 

Eli näköjään se on tuo "Band Steering" asetus. Tässä Telian sivuilta:

 

"BandSteering – Oletuksena pois päältä, jolloin molemmilla langattomilla verkoilla on omat nimensä sekä salasanansa. Laitteet tulee itse liittää haluttuun taajuuteen. Laittamalla BandSteeringin päälle 2,4GHz ja 5GHz taajuudet käyttävät samaa Wi-Fi verkon nimeä ja salasanaa. Päätelaitteet tekevät automaattisesti valinnan kumpaan taajuuteen yhdistävät."

 

Minulla tuli tämä päivityksen jälkeen päälle. Eli nyt laitteet katso automaattisesi kumpi taajuus on parempi.

 

Jos olen väärässä, niin laittakaa viestiä 🙂>

 

 


@henke123@  kirjoitti:

Tervehdys, Tänään tuli joku päivitys Sagemcom Fast5370AIR routeriin. Minulla on Telian hybriidilaajakaista.

 

Eli ennen tätä päivitystä niin pystyin valita 2.4ghz ja 5ghz Wi-Fi välillä. 

 

Esim: iPhone oli kaksi Wi-Fi vaithoehtoa: Koti-2.4ghz ja Koti-5ghz. Nyt siellä on vain yksi.

 

Mutta kuitenkin siellä Sagemcom Admin sivuilla näkyy että 2.4Ghz ja 5Ghz Wi-Fi on "enabled."

 

Kysymys siis: Onko mahdollista luoda toinen "Wi-Fi kaista" tai tekikö tämä päivitys sen että se automaattisesti katsoo kumpi (2.4ghz vai 5ghz) on parempi?

 

Kiitos!


Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@henke123@  kirjoitti:

Uskon että löysin tälle vastauksen. Laitan tänne löydöt jos auttais muita.


 


Eli näköjään se on tuo "Band Steering" asetus. Tässä Telian sivuilta:


 


"BandSteering – Oletuksena pois päältä, jolloin molemmilla langattomilla verkoilla on omat nimensä sekä salasanansa. Laitteet tulee itse liittää haluttuun taajuuteen. Laittamalla BandSteeringin päälle 2,4GHz ja 5GHz taajuudet käyttävät samaa Wi-Fi verkon nimeä ja salasanaa. Päätelaitteet tekevät automaattisesti valinnan kumpaan taajuuteen yhdistävät."


 


Minulla tuli tämä päivityksen jälkeen päälle. Eli nyt laitteet katso automaattisesi kumpi taajuus on parempi.


 


Jos olen väärässä, niin laittakaa viestiä 🙂>


 


 



@henke123@  kirjoitti:

Tervehdys, Tänään tuli joku päivitys Sagemcom Fast5370AIR routeriin. Minulla on Telian hybriidilaajakaista.


 


Eli ennen tätä päivitystä niin pystyin valita 2.4ghz ja 5ghz Wi-Fi välillä. 


 


Esim: iPhone oli kaksi Wi-Fi vaithoehtoa: Koti-2.4ghz ja Koti-5ghz. Nyt siellä on vain yksi.


 


Mutta kuitenkin siellä Sagemcom Admin sivuilla näkyy että 2.4Ghz ja 5Ghz Wi-Fi on "enabled."


 


Kysymys siis: Onko mahdollista luoda toinen "Wi-Fi kaista" tai tekikö tämä päivitys sen että se automaattisesti katsoo kumpi (2.4ghz vai 5ghz) on parempi?


 


Kiitos!






Et suinkaan ole väärässä, kyse on ohjelmistopäivityksen myötä tulleesta muutoksesta. Hybrideille on nyt jaossa uusi ohjelmistopäivitys ja tämän myötä BandSteering -asetus meni oletuksena päälle (pl. ne modeemit, joihin on kytkettynä Telia TV digiboksi langattomasti).

Lisäksi jos käynnistät modeemin uudelleen, bandsteering palautuu päälle.

Erittäin huono ominaisuus jos käytät jotain älylaitteita jossa on vain 2.4Ghz taajuudet käytössä. 

Esim Älypistokkeet, älylamput ym.

 

 


@ArtoVM59@  kirjoitti:

Lisäksi jos käynnistät modeemin uudelleen, bandsteering palautuu päälle.

Erittäin huono ominaisuus jos käytät jotain älylaitteita jossa on vain 2.4Ghz taajuudet käytössä. 

Esim Älypistokkeet, älylamput ym.

 

 


Onko tämä päivityksen jälkeen, vai oliko myös ennen päivitystä? Minulla ei ollut tämä ongelma ainakaan ennen päivitystä.


@henke123@  kirjoitti:

@ArtoVM59@  kirjoitti:

Lisäksi jos käynnistät modeemin uudelleen, bandsteering palautuu päälle.

Erittäin huono ominaisuus jos käytät jotain älylaitteita jossa on vain 2.4Ghz taajuudet käytössä. 

Esim Älypistokkeet, älylamput ym.

 

 


Onko tämä päivityksen jälkeen, vai oliko myös ennen päivitystä? Minulla ei ollut tämä ongelma ainakaan ennen päivitystä.


Päivityksen jälkeen tuli. Aiemmin toimi niinkuin pitikin.

 


@ArtoVM59@  kirjoitti:

@henke123@  kirjoitti:

@ArtoVM59@  kirjoitti:

Lisäksi jos käynnistät modeemin uudelleen, bandsteering palautuu päälle.

Erittäin huono ominaisuus jos käytät jotain älylaitteita jossa on vain 2.4Ghz taajuudet käytössä. 

Esim Älypistokkeet, älylamput ym.

 

 


Onko tämä päivityksen jälkeen, vai oliko myös ennen päivitystä? Minulla ei ollut tämä ongelma ainakaan ennen päivitystä.


Päivityksen jälkeen tuli. Aiemmin toimi niinkuin pitikin.

 


 Juu, tuo ei kyllä ole mukava. Olisi kiva jos saisi sen asetuksen pysymään siellä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Band Steering on hieno ominaisuus, jos se vaan toimii tuossa purkissa yhtään oikein.

 

Kaikki on paljon simppelimpää: kirjaudut vaan wifiin, eikä sun tarvitse ajatella mitään taajuusalueita. Liitetty laite katsoo itse, kumpiko signaali on sille parempi ja kirjautuu sinne. Jos laite tukee 5 GHz aluetta, se pyrkii ensisijaisesti sinne koska se on paljon nopeampi. Jos laite ei tue lainkaan 5 GHz verkkoa, se toimii normaalisti 2.4 GHz puolella eli tämä Band Steering on joka suhteessa yhteensopiva.

 

Laitteet saattavat myös roumata 2.4 GHz ja 5 GHz verkkojen välillä jos ne ovat liikkeessä ja/tai radiotien ominaisuudet muuttuvat huonommaksi/paremmaksi. Jos se toimii oikein niin näitä hyppelyitä ei itse havaitse mistään, menee ihan saumattomasti samalla tavalla kuin tukiasemalta toisellekin loikattaessa. Itse näen nuo hypyt ainoastaan UniFi:n lokitiedoista, usein jos esim. puhelin on siirretty eri huoneeseen se saattaa loikata eri bandille.

 

Omat verkot joita on 3 kpl (eli yhteensä 6 SSID:tä kahdella eri bandilla) on olleet jo vuosia näin ja toimii kuin "junan vessa". Mulla menee myös tosi isoja datamääriä näiden läpi koska valtaosa liikenteestä on lähiverkon liikennettä. Joskus muinaishistoriassa pidin erillisiä SSID:tä 2.4 GHz:lla ja 5 GHz:lla mutta kokeiltuani tätä yhdistettyä systeemiä ei olisi mitään ideaa enää palata vanhaan.

Kunniamerkki +1

Noniin, ja taas kämppä täynnä ongelmia. Aina sama, kun tulee päivitys. Miksi ette voi tehdä päivityksiä niin, että vanhat asetukset säilyvät. Minulla on kämppä rakennettu ns.älykodiksi, eli melkein kaikki toimivat wi-fin kautta ja ääniohjauksella. Nyt ei toimikkaan mikään, ilman että joka laitteen käy yksitellen optimoimassa. Ja parasta tässä on se, että lauantaina on seuraava live-keikkalähetys streamina ja mikään ei saisi tökkiä silloin. Aikalailla maksimiärsytys nyt päällä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@jompe76@  kirjoitti:

Noniin, ja taas kämppä täynnä ongelmia. Aina sama, kun tulee päivitys. Miksi ette voi tehdä päivityksiä niin, että vanhat asetukset säilyvät. Minulla on kämppä rakennettu ns.älykodiksi, eli melkein kaikki toimivat wi-fin kautta ja ääniohjauksella. Nyt ei toimikkaan mikään, ilman että joka laitteen käy yksitellen optimoimassa. Ja parasta tässä on se, että lauantaina on seuraava live-keikkalähetys streamina ja mikään ei saisi tökkiä silloin. Aikalailla maksimiärsytys nyt päällä.




Samaa mieltä olen asiasta. Ohjelmistopäivitysten tehtävä ei ole muuttaa asiakkaan tekemiä asetuksia. Tästä on nyt viestiä laitettu palvelunkehitykseen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@jompe76@  kirjoitti:

Noniin, ja taas kämppä täynnä ongelmia. Aina sama, kun tulee päivitys. Miksi ette voi tehdä päivityksiä niin, että vanhat asetukset säilyvät. Minulla on kämppä rakennettu ns.älykodiksi, eli melkein kaikki toimivat wi-fin kautta ja ääniohjauksella. Nyt ei toimikkaan mikään, ilman että joka laitteen käy yksitellen optimoimassa. Ja parasta tässä on se, että lauantaina on seuraava live-keikkalähetys streamina ja mikään ei saisi tökkiä silloin. Aikalailla maksimiärsytys nyt päällä.


Mikset laita omaa wifi-tukiasemaa ja sulje tuota operaattorin wifiä kokonan? Jos kyseistä purkkia on jostain muusta syystä pakko pitää verkossa niin voiko siitä esim. poistaa antennit, mikäli asetukset eivät muutoin pysy, kuten asetettu?

 

Jos haluat varmatoimisen verkon missä mikään ei saa tökkiä (kuten esim. mulla on tilanne) sulla pitää olla omat ja itse hallitut laitteet. Sellaiset, mistä saa ajettua backupin tiedostoon. Tällöin voit tehdä päivitykset itse valitsemanasi ajankohtana rauhassa. Eli ylipäänsä kaikki muovipurkit pois verkosta (no wifi-tukarit on yleensä muovisia kyllä) ja tilalle kevyeen yrtyskäyttöön tehtyjä laitteita. Ei ne nykyään edes maksa mahdottomia ja koska kyse on yrityslaitteista, niillä on pitkät elinkaaret jolloin niitä voi ostaa myös käytettynä, jos ei halua sijoittaa ihan uuteen. En minäkään ole ostanut jokaista 1500 euron hintaista kytkintä uutena, osa on kyllä mutta suurimmat kytkimet ei, silti niitä ei uusista erottanut.

 

Jos operaattorin reititin on aivan pakko olla mukana (koskee lähinnä netti-tv asiakkaita, kaapeliverkkoa sekä hybridiä), laita se siltaavaksi ja sulje wifi.

 

Ja mikäli pyrit parhaaseen toimintavarmuuteen, niin kaikista keskeisistä laitteista tulisi olla myös varakappale hyllyssä. Laiterikkotapauksessa sen voi sitten vaihtaa hetkessä ja ajaa sisään conffit backupista. Näin verkkoosi ei aiheudu kovin pitkää katkosta edes vikatapauksissa - tosin eipä nää yritysvehkeet ole mulla koskaan vikaantuneet edes.

Kunniamerkki +1

@SINAD@  kirjoitti:

@jompe76@  kirjoitti:

Noniin, ja taas kämppä täynnä ongelmia. Aina sama, kun tulee päivitys. Miksi ette voi tehdä päivityksiä niin, että vanhat asetukset säilyvät. Minulla on kämppä rakennettu ns.älykodiksi, eli melkein kaikki toimivat wi-fin kautta ja ääniohjauksella. Nyt ei toimikkaan mikään, ilman että joka laitteen käy yksitellen optimoimassa. Ja parasta tässä on se, että lauantaina on seuraava live-keikkalähetys streamina ja mikään ei saisi tökkiä silloin. Aikalailla maksimiärsytys nyt päällä.


Mikset laita omaa wifi-tukiasemaa ja sulje tuota operaattorin wifiä kokonan? Jos kyseistä purkkia on jostain muusta syystä pakko pitää verkossa niin voiko siitä esim. poistaa antennit, mikäli asetukset eivät muutoin pysy, kuten asetettu?

 

Jos haluat varmatoimisen verkon missä mikään ei saa tökkiä (kuten esim. mulla on tilanne) sulla pitää olla omat ja itse hallitut laitteet. Sellaiset, mistä saa ajettua backupin tiedostoon. Tällöin voit tehdä päivitykset itse valitsemanasi ajankohtana rauhassa. Eli ylipäänsä kaikki muovipurkit pois verkosta (no wifi-tukarit on yleensä muovisia kyllä) ja tilalle kevyeen yrtyskäyttöön tehtyjä laitteita. Ei ne nykyään edes maksa mahdottomia ja koska kyse on yrityslaitteista, niillä on pitkät elinkaaret jolloin niitä voi ostaa myös käytettynä, jos ei halua sijoittaa ihan uuteen. En minäkään ole ostanut jokaista 1500 euron hintaista kytkintä uutena, osa on kyllä mutta suurimmat kytkimet ei, silti niitä ei uusista erottanut.

 

Jos operaattorin reititin on aivan pakko olla mukana (koskee lähinnä netti-tv asiakkaita, kaapeliverkkoa sekä hybridiä), laita se siltaavaksi ja sulje wifi.

 

Ja mikäli pyrit parhaaseen toimintavarmuuteen, niin kaikista keskeisistä laitteista tulisi olla myös varakappale hyllyssä. Laiterikkotapauksessa sen voi sitten vaihtaa hetkessä ja ajaa sisään conffit backupista. Näin verkkoosi ei aiheudu kovin pitkää katkosta edes vikatapauksissa - tosin eipä nää yritysvehkeet ole mulla koskaan vikaantuneet edes.


Tämä varmaan olis se just oikea juttu mulle. Mutta jotenkin ei aina aika eikä varsinkaan osaaminen riitä. Pitää ruveta tutkailemaan tarkemmin, josko sais tollasen systeemin opeteltua. Nyt oon käyrynyt noin 10 laitetta läpi, josta puolessa pitänyt nollata tehdasasetuksiin. Vielä ainakin toinen samanmoinen määrä käytävä. Ehkä tästäkin taas selvitään, mutta tää tapahtuu aina joka kerta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jos pätevää wifipurkkia etsii, niin voin suositella omakohtaisesti seuraavia:


 


Ubiquiti UAP-AC-RL


https://www.verkkokauppa.com/fi/product/32123/gtcxs/Ubiquiti-UniFi-UAP-AC-LR-Dual-band-WiFi-tukiasema


 


ja TP-LINK Omada EAP245


 


https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59532/hnsdc/TP-LINK-Omada-EAP245-Dual-band-WiFi-tukiasema


 


Kummatkin ovat eri kiinteistöissä ja ovat toimineet kerran asetuksien laittamisen jälkeen ilman mitään tarvetta säädöille. Käyttöönotto vaatii toki Ubiquitilla hieman enemmän kikkailua. Ensin pitää päätelaitteelle, vaikka windows-kone asennella ubiquitin kontrollerohjelma ja sitten pitää "löytää" laite. Se oli hankalin vaihe, sillä Windowsin palomuuri esti Ubiquitin "discovery" ohjelman toiminnan. Kaverin vinkeillä (oli käynyt saman homman läpi) homma alkoi rokkaamaan. Ubiquitissa sellainen huomio, ainakin LR-mallissa, että se pitää "kylmänä" sellaista sirkuttavaa ääntä joka vähenee, kun laitetta käyttää. Virrat päälle kytkettäessä sen huomaa.


 


UniFi TCP: TCP portit 8080, 8443, 8880, 8843, 6789, 8881, 8882


UniFi UDP: UDP-portit: 3478, 5656-5699


 


piti avata, muuten ei onnistunut.


 


Wifi kantaa kaikkialle kerrostalokaksiossa, aivan ylivertainen vs DNA:n kaapelimodeemi taikka Telian hybridiboxi. Lähetysteho sallituissa rajoissa.


 


TP-link on taas toisessa paikassa. Käyttöönotto oli muistaakseni hieman helpompaa, säätömahdollisuudet hieman suppeammat. Kantama loistava 1920-luvun kivitalossa, jossa seinät melkein puolitoistametriset. Toki 5 GHz ei kuulu aivan joka kolkkaan, mutta niissä huoneissa, joissa nettiä käytetään se kuuluu ja 2,4 GHz kuuluu melkein kaikkialle eikä ole häiriöitä (maaseutu).


 


Nämä kummatkin laitteet ovat sitten tukiasemia, eli ne vaativat verkkoon jonkin reitittävän laitteen. Se olisi sitten tuo hybridiboxi, joka jatkaisi reitittävässä tilassa. Kun tukiasema on käytössä, voi sitten kytkeä pois hybridin oman wifin.


 


Lisäksi jos talossa on yleiskaapelointi tai haluat itse vetää johdon vaikka toiseen päähän taloa, ymmärtävät nämä yritysboksit toisiaan ja tukevat mm. fast-roaming ominaisuuksia, eli jos lähettävät samaa SSID:ta, pitäisi päätelaitteet vaihtaa fiksusti AP:sta toiseen. Edellytyksenä voi olla, että pitää olla kummatkin saman valmistajan laitteita, ubiquitissa saattoi myös olla, että piti olla heidän oma reititin. @jessenic tietää parhaiten Ubiquitista, kun hän siitä minullekin ohjeita antoi.

Kunniamerkki +1

Kiitoksia näistä. Pitääpä joulun jälkeen ryhtyä tuumasta toimeen!

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Mulla wifiä hoitelee UniFi UAP AC-PRO sekä UAP AC-Lite tukiasemat.Näissä on tosiaan se ero että ne ovat "enterprise" tuotteita ja niissä ei ole omaa sisäistä webbipohjaista käyttöliittymää lainkaan. Kaikki asetukset tehdään UniFi controlleriin, joka voi pyöriä PC:ssä tai esim. mulla se pyörii Raspberry Pi-alustalla jatkuvana. Tuota controlleria ei ole kuitenkaan pakko pitää jatkuvasti linjoilla, tukiasemat toimivat (myös virtakatkojen jäljiltä) ilmankin että UniFi controller olisi käynnissä.

 

Mielestäni on myös todella hienoa että jos haluan laajentaa wifi-kantamaa asentamalla uusia tukiasemia, niin ne tarvitsee vain liittää verkkoon ja antaa DHCP-tauluun kiinteä IP-osoiteniin sen jälkeen uusi tukiasema tulee näkyviin Unifi controlleriin. Tässä vaiheessa riittää kun klikkaa "adopt" niin järjestelmä configuroi uuden tukiaseman käyttökuntoon automaattisesti ja liittääs en osaksi verkkoa. Tämän jälkeen laitteet osaavat vaihtaa tukiasemalta toiselle lennossa.

 

Noiden kautta onnistuu myös laittaa useampi erilainen sisäverkko omien SSID:nsa taakse eli kuten mullakin on 3 erilaista wifiä, jotka kaikki johtavat eri sisäverkkoihin. Laitteesta lähtee silti ulos vain yksi kaapeli, eri sisäverkot erotellaan vlan tageilla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@jompe76@  kirjoitti:

Kiitoksia näistä. Pitääpä joulun jälkeen ryhtyä tuumasta toimeen!




Eipä kestä, pahoittelen jos hieman polveilevasti selitin.


 


Mutta nämä kaksi tuotetta ainakin ovat olleet sellaiset, että ei ole tarvinut kuin asettaa käyttöön ja "unohtaa". TP-linkiä on sitä paitsi kesällä tullut otettua lähes aina irti seinästä (lue virrat alas) kun kotoa on tullut poistuttua, koska maalla on avojohdot ja ukkosriski todellinen. Asutaan sähkölinjan päässä, niin oikein kunnolla iskee vasamaa. Yhdestä koneesta kerran epäonneksi meni verkkokortti sököksi. Kaipa jos hommaisi ylijännitesuojaa tms saattaisi jotain apua saada, mutta kovasti vain epäilen noiden kykyä filtteröidä ukkosta. Helpompaa vain napata johdot irti.


 


Eli ei ole TP-Link mennyt siitäkään sekaisin. Toki jokin Wifi-reititinkin voisi olla jees, koska lähestulkoon kaikki saa WIFI-AP tilaan (access point). En voi suositella Zyxel AC750 Dual-Band Wireless Gigabit Router -nimistä kapistusta. Se pätki yhteyttä tämän tästä eikä esim. Chromecast aina suostunut yhteistyöhön. Toki yksilöni voisi olla viallinen. Ei kannata halvinta ostaa. Yritystuote on hieman arvokkaampi, mutta ainakin näiden kahden osalta käyttö on ollut hyvin huoletonta.


 


Jonkin aikaa varapurkkina oli Asuksen RT-AC1200 . Laitteessa ei ole kuin 10/100 Mbps portit, joten sillä ei pääse yli 100Mbps nopeuksiin kuin ainoastaan jos siirtää langattoman verkon sisällä dataa laitteelta toiselle (esim. läppäri - pöytätietokone). Muuten laite vaikutti muutaman viikon käytöllä vakaalta. Zyxelin tapaisia kaatuiluja ja tökkimisiä ei ollut. Toki Zyxel sai monia päivityksiä jotka pitivät vakautta tuoda, mutta toimina pysyi koko ajan yhtä kepulina.


 


 


Jep,


TP-linkissä on se hauska ominaisuus, että pystyt luomaan noita omia sisäverkkoja. Siellä on sellainenkin, että voit perustaa hienon vierasverkon johon voi tehdä ihan sellasia "hotellien" tyyppisiä tunnuslappuja. Sitten voi rajata vaikka jokaisen päätelaitteen nopeudeksi kyseisessä verkossa 10Mbps. Samalla tuolla olevat eivät "näe" verkkosi muita laitteita. Kätevää jos vaikka haluaa joskus vieraalle tarjota wifiyhteyden, ei ole tarvetta jakaa varsinaisen verkon tunnusta.


 


Ubiquitissakin se muistaakseni onnistuu, mutta vaatii heidän oman secure gatewayn olemista reitittimenä.


 


Tuo on kyllä selkeää plussaa, jos on useampi saman valmistajan laite, niin ne neuvottelevat asetukset keskenään kohdilleen ja päätelaitteet siirtyvät hyvin sutjakkaasti tukiasemien välillä. Se on eräänlaista "mesh"-verkkoa, mutta tässä ei releoida yhteyttä (toisteta), ei synny häviötä toteutuvassa yhteysnopeudessa.

Oletetusti kaikki eivät handlaa lisälaitteita. Moni on melko varmaan ihmeissään kun 2.4 ja siihen liitetyt laitteet ovat hävinneet. No onpahan asiakaspalvelulla tehtävää.

Kunniamerkki +1

@KaPetri@  kirjoitti:

@jompe76@  kirjoitti:

Noniin, ja taas kämppä täynnä ongelmia. Aina sama, kun tulee päivitys. Miksi ette voi tehdä päivityksiä niin, että vanhat asetukset säilyvät. Minulla on kämppä rakennettu ns.älykodiksi, eli melkein kaikki toimivat wi-fin kautta ja ääniohjauksella. Nyt ei toimikkaan mikään, ilman että joka laitteen käy yksitellen optimoimassa. Ja parasta tässä on se, että lauantaina on seuraava live-keikkalähetys streamina ja mikään ei saisi tökkiä silloin. Aikalailla maksimiärsytys nyt päällä.


Samaa mieltä olen asiasta. Ohjelmistopäivitysten tehtävä ei ole muuttaa asiakkaan tekemiä asetuksia. Tästä on nyt viestiä laitettu palvelunkehitykseen.


Tähän vielä uusikin ongelma. Minulla on 2.4 ja 5.0 wifit nimetty eri nimelle, että saa itse valita millä laitteella mihinkin verkkoon liittyy. Tämä sen takia, kun on paksut seinät ja osa laitteista ei jaksa toimia kuin 2.4 wifillä. Mutta aina kun käyttää virrat pois routterista, se hävittää 2.4 wifin nimen ja vaihtaa samaksi kuin 5.0 wifi. Tämä korjatkaa heti!

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13




Tähän vielä uusikin ongelma. Minulla on 2.4 ja 5.0 wifit nimetty eri nimelle, että saa itse valita millä laitteella mihinkin verkkoon liittyy. Tämä sen takia, kun on paksut seinät ja osa laitteista ei jaksa toimia kuin 2.4 wifillä. Mutta aina kun käyttää virrat pois routterista, se hävittää 2.4 wifin nimen ja vaihtaa samaksi kuin 5.0 wifi. Tämä korjatkaa heti!


 




Tämä häiriö on meillä tiedossa ja se tullaan korjaamaan seuraavassa päivityksessä.

Vastaa