24.11.2014 huolto HKI - meni huonompaan suuntaan.

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 3 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Hei.
Itse en edellisenä yönä katkosta havainnut, mutta sivuiltanne luin, että oli yöllä huoltotöitä.

Olisiko dslam bootin myötä profiilit vaihtuneet tai vastaavaa, mutta tänään ollut SNR Margin aika kipurajoilla, alle 6dB (normaalisti 7, joka sekään ei ole järin mahtava), FEC, CRC, UAS ja LOS virheilyä aika tavalla.
Latausnopeus myös laski reilut 10megaa (lähes 15Mbit).
Pingi sentään näyttäisi olevan ok, eli se virheenkorjaus on poissa, kuten pitääkin.
Lähetysnopeus on edelleen hyvä, kuten pitääkin.

Voisitteko laittaa sen profiilin takaisin, joka minulla oli aiemmin?

Kiitos.

Edit: Olen kokeillut kahdella eri modeemilla. Samat tulokset.

6 kommenttia

Moi Nuppi,

Profiilimuutosta ei ole liittymässäsi tapahtunut ja nyt marginit näyttävät reilun 8db tännepäin? Onko tilanne nyt parempi vai oletko tehnyt jotain muutoksia asialle itse?
Itse en ole muutoksia tehnyt mihinkään.
Nopeus ja linja-arvot olivat itsestään kohentuneet yön aikana. Eikä pahempia virheitäkään näytä olevan.
CRC:tä nyt tietysti ja jonkin verran UAS.

Nyt boottasin modeemin ja näyttää SNR marginia: 6.3 dB, joka on kyllä kovin alhainen.
Latausnopeus on nyt muutaman megan parempi kuin eilen, mutta edelleen sellaset 7mbit hitaampi kuin aiemmin..
Sen huomasin, että lähetysteho oli aavistuksen noussut. Eilen oli 11.7 dB ja nyt 11.9.
Transmit Power: -23.2 dBm 11.9 dBm
Aiemmin lähetysteho latauksen osalta ollut 12.4 dB, että tuossa lienee syy kadoksissa oleviin megoihin.

Vanhoja logeja kun selailin, niin parhaimmillaan ollut SNR 10 dB luokkaan, kun nopeus ollut sama kun nyt.
Normaalisti täydellä vauhdilla kun netti on pelannut, niin SNR siellä 7 dB tienoilla, joka välttää.

Olen kyllä valmis latausnopeudesta tinkimään sen muutaman megan, jos vastapainoksi saisi tuota signaali-kohinasuhdetta paremmaksi.
Mutta kun juuri tällä hetkellä molemmat ovat alakanttiin :/

Täytyy tarkistaa tilanne uudestaan illalla, kun naapurit saapuvat netin ääreen.
Pelkään pahoin, että SNR laskee roimasti ja virheily kasvaa.

Virheenkorjausta en kuitenkaan halua päälle koska pingi nousee, eikä sille ole aiemmin edes ollut tarvetta.

Jos keksitte jotain mitä voisi kokeilla kadonneiden megojan takaisin saamiseksi, tai SNR kohentamiseksi, kokeilkaa ihmeessä.

Kiitos.
Moi Nuppi,

Ihan suoraan mitään ihmetemppua ei itselläni tähän ole mutta suosittelisin laittamaan asiasta meille ihan vikailmoituksen juuri samanlaisilla lisätiedoilla mitkä olet tänne kertonut niin verkonhallinta voi vielä tutkia asian tarkemmin! Vikailmoituksen voi jättää joko soittamalla tai suoraan omien sivujen kautta kirjautumalla.
Aika lailla ennusteen mukaan meni.
Yön aikana oli nopeus taas laskenut sen reilut 10Mbit ja SNR vajosi 5.3 dBm.
Nyt boottasin modeemin ja megat edelleen kateissa ja SNR 5.9.

Ajattelin, että sinulla olisi ollut työkaluissa säätöruuvi, josta olisimme voineet lähetystehoa tai kättelynopeutta muuttaa ja tarkistella tilannetta. Tai kokeilla eri profiileita.

Mutta minäpä kirjoitan nämä tiedot tuonne vikariin ja selvitellään sitä kautta.

Kiitos.
Jätin asiasta vikailmoituksen 27.11.2014 klo.7 ja minulle soitettiin jo parin tunnin kuluttua siitä.
Hienoa toimintaa. Käsitin, että asiaa tutkitaan ja sitten minuun otetaan yhteyttä.

Nyt on kuitenkin viikko kulunut, eikä asialle ole mitään tapahtunut, enkä ole saanut puhelua tai tekstiviestiä.

Näettekö onko asia vielä selvityksessä vai mikä on tilanne?

Kiitos.
Moi Nuppi

Näyttäisi siltä, että verkonhallinta on tutkinut tuon jo 27.11. ja todennut, että ei ole tehtävissä oikeastaan mitään millä tuon paremmaksi saisi. Mikäli haluat, että asiaa vilkaistaan vielä uudelleen, niin kannattaa siinä tapauksessa jättää uusi vikailmoitus.

Vastaa