5-10 minuutin pituisia lagi piikkejä

  • 28 March 2017
  • 2 kommenttia
  • 16 katselukertaa

Hei minulla on Soneran nettiyhteys ADSL XyXEL NBG-419N v2 modeemilla ja minulla on ongelma yhteyteni kanssa. Joka päivä 1-3 kertaa päivässä minulle tulee 5-10 minuutin pituisia lagi piikkejä joiden aikana minun ping on noin 1000-2000 ja en voi tehdä mitään sinä aikana. Olen myös ainoa joka käyttää tietokonetta asunnossani niin tiedän ettei se johdu esim. siitä että joka lataisi jotain muulla koneella. Minulla ei ole mitään hajua mistä tämä voisi johtua koska yhteyteni on hyvä noin 95% ajasta, mutta sitten yhtäkkia pingini nousee tuhansiin. Olen koittanut resettaa modeemin monesti, koitin staattista DHCP-serveriä ja mikään ei ole auttanut. Seurasin pingiäni päivän ajan PingPlotter ohjelmalla ja tässä on tulos: 


2 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Jiqonix kirjoitti:

Hei minulla on Soneran nettiyhteys ADSL XyXEL NBG-419N v2 modeemilla ja minulla on ongelma yhteyteni kanssa. Joka päivä 1-3 kertaa päivässä minulle tulee 5-10 minuutin pituisia lagi piikkejä joiden aikana minun ping on noin 1000-2000 ja en voi tehdä mitään sinä aikana. Olen myös ainoa joka käyttää tietokonetta asunnossani niin tiedän ettei se johdu esim. siitä että joka lataisi jotain muulla koneella. Minulla ei ole mitään hajua mistä tämä voisi johtua koska yhteyteni on hyvä noin 95% ajasta, mutta sitten yhtäkkia pingini nousee tuhansiin. Olen koittanut resettaa modeemin monesti, koitin staattista DHCP-serveriä ja mikään ei ole auttanut. Seurasin pingiäni päivän ajan PingPlotter ohjelmalla ja tässä on tulos: 





Morjesta!


 


Ping on siinä määrin epäluotettava mittari, kun se on monesti "toissijaista liikennettä" operaattorin verkkoa reitittävissä reitittimissä. Mutta kuitenkin jos sulla kaikki liikenne tökkii, niin selvästi on jotain ongelmaa.


 


Lähtisin etsimään modeemin hallinnasta linjan arvoja, kuten SNR Marigin, SNR, Line Attenuation (niin upstream ja downstream). Kirjaa ne tänne, jos mahdollista.


 


Lisäksi jos on jokin loki dsl-linjan laadusta ja häiriöistä, niin siinä olevat tiedot ovat kiinnostavia. Esim. FEC ja CRC error arvot. Kirjaa ne tänne, jos mahdollista.


 


Onko tämä pätkintä ollut aina olemassa vai alkanut äskettäin? Telia Kaupoista saa ainakin testimodeemeja, jotta voi rajata ongelman pois omista laitteista. Lisäksi jos sulla on puhelinrasian ja modeemin välissä jotain itsetehtyjä tai tosi pitkiä jatkojohtoja (muu kuin laitteen mukana toimitettu), kannattaa kokeilla ilman niitä. Myös jos asunnossa on enemmän kuin yksi puhelinrasia, niin kokeile siitä, ilmeneekö samaa pätkintää.


 


Jos vikaa ei omista (tai talonyhtiön verkosta, jos on talonyhtiö) laitteista ja pihoista löydy, kannattaa kirjata häiriöilmoitus kirjautumalla Telian sivuille ja menemällä omien palveluiden hallintaan. Toki vikailmoituksen teko onnistuu myös puhelimitse.

Viipeet näyttävät tapahtuvan hop1:n eli modeemisi kohdalla (192.168.1.1)

Käytätkö wifiä vai onko tietokone kiinni modeemissa ethernet-kaapelilla?

Vastaa