Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 60354
Kirjoituksia 166132

ADSL -> VDSL2

Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎23-08-2012
Kirjoituksia: 8
1/13

ADSL -> VDSL2

Moro,

laajakaistojen saatavuuskyselyä tehdessä huomasin, että osoitteeseeni on nykyään saatavilla VDSL2-yhteyksiä. Käytössä on tällä hetkellä siis 24/1 nopeudella toimiva ADSL. Boksistani (Thomson TG789vn) näyttäisi ainakin löytyvän VDSL2-tuki. Olisiko siis mahdollista vaihtaa tekniikkaa ja jos on, miten se tapahtuu?
0 tykkäystä
12 vastausta
Highlighted
Vanhan Palstan telialainen
Rekisteröitynyt: ‎04-04-2012
Kirjoituksia: 898
2/13

Re: ADSL -> VDSL2

Hei flejm !

Tarkistin vielä tuon saatavuuden ja osoitteeseesi ei onnistukaan tuo VDSL. Osoitteella kun saatavuutta selvittää, niin tulos on vain alustava arvio - mutta liittymänumeron kautta näyttäisi linja olevan liian pitkä VDSL:lle.
0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa
Rekisteröitynyt: ‎11-04-2011
Kirjoituksia: 131
3/13

Onnistuukohan minulle VDSL2-yhteys, kun matkaa pääkeskukseen n.1Km. Nykyinen on ADSL2+ 24/1. Kaveri lähempänä, ja sai VDSL:n. Minun soppari loppuu kyllä vasta ensi keväänä, mutta olisi mukava tietää, onstuukos?
0 tykkäystä
Highlighted
Kunniajäsen
Rekisteröitynyt: ‎26-12-2013
Kirjoituksia: 4 399
4/13

aazie kirjoitti:
Onnistuukohan minulle VDSL2-yhteys, kun matkaa pääkeskukseen n.1Km. Nykyinen on ADSL2+ 24/1. Kaveri lähempänä, ja sai VDSL:n. Minun soppari loppuu kyllä vasta ensi keväänä, mutta olisi mukava tietää, onstuukos?

Hyvillä linjoilla enintään 50Mbps voisi olla mahdollista... ettei alkaisi pätkimään...
0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa
5/13

Jeps, tuo tiedossa, maakaapelilla tulee jakamoon asti keskuksesta. Siis vieressä viel jakamo n.30m, josta maakapeli taloon sisälle. Hyvät on linjat.
Odottelen kuites Soneran vastausta, kun kerkeevät.
0 tykkäystä
Highlighted
Rekisteröitynyt: ‎25-06-2013
Kirjoituksia: 2 542
6/13

Moi aazie,

Sinun tapauksessasi ei valitettavasti tuo muutos ADSL --> VDSL ole mahdollista. Linjamittaa on reilusti liikaa jolloin VDSL-tekniikka ei tässä tapauksessa toimi.
0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa
7/13

Juu, kiitos. Tämä selvitti tulevaa toimintaa paljon.
0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa
8/13

Antti- kirjoitti:
Moi aazie,

Sinun tapauksessasi ei valitettavasti tuo muutos ADSL --> VDSL ole mahdollista. Linjamittaa on reilusti liikaa jolloin VDSL-tekniikka ei tässä tapauksessa toimi.

Outo homma. Kaverin taloon linnuntietä n.500m ja ei muka mulle saa? Juttelin kamun kanssa ja sanoi, että nykyään ei muuta tarjotakaan, kuin 50M VDSL2 yhteyttä. No, hällä olisi soppari loppunut Joulukuussa ja soittivat, mulla loppuu vasta ensikeväänä, Toukokuussa. Kai se sitten on noin?
Vai johtuukos tuo siitä, ettei mulla ole Totalia, vielä?
0 tykkäystä
Highlighted
Kunniajäsen
Rekisteröitynyt: ‎26-12-2013
Kirjoituksia: 4 399
9/13

aazie kirjoitti:
[quote="Antti-":1sgo6qbv]Moi aazie,

Outo homma. Kaverin taloon linnuntietä n.500m ja ei muka mulle saa? Juttelin kamun kanssa ja sanoi, että nykyään ei muuta tarjotakaan, kuin 50M VDSL2 yhteyttä. No, hällä olisi soppari loppunut Joulukuussa ja soittivat, mulla loppuu vasta ensikeväänä, Toukokuussa. Kai se sitten on noin?
Vai johtuukos tuo siitä, ettei mulla ole Totalia, vielä?[/quote:1sgo6qbv]

Linjamitta ei ole reilusti pitkä...

500m pitäisi saada jopa 50Mbps... Hyvillä kaapeleilla siis...

Tossa hyvä kaavio miten VDSL onnistuu: http://www.increasebroadbandspeed.co.uk/2013/chart-bt-fttc-vdsl2-speed-against-distance

Jos sinulla VDSL yhteensopivat laitteet niin minusta Soneralla voisi testailla sitä edes... Jos ei toimi sitten tiedetään...
0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa
10/13

Kiitos olkitu. Yritin itsekin googlata kantamaa, onneksi löysit. Ḱeskukseen on matkaa noin 1Km tietä pitkin ja kaapeli tulee juuri sen vartta. Eipäs taida kannattaa, kun nykyinen kättelee 21/0.9M, todellinen nopeus 19-20/0.8-0.96. No, Saunalahdella on jo täällä 4G LTE, harmittaa vain, kun ei saa lankayhteyttä heiltä.
Niin, eikä Sonera edes tarjoa mulle VDSL:ää.
0 tykkäystä