ADSL -> VDSL2

  • 11 December 2014
  • 12 kommenttia
  • 24 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Moro,

laajakaistojen saatavuuskyselyä tehdessä huomasin, että osoitteeseeni on nykyään saatavilla VDSL2-yhteyksiä. Käytössä on tällä hetkellä siis 24/1 nopeudella toimiva ADSL. Boksistani (Thomson TG789vn) näyttäisi ainakin löytyvän VDSL2-tuki. Olisiko siis mahdollista vaihtaa tekniikkaa ja jos on, miten se tapahtuu?

12 kommenttia

Hei flejm !

Tarkistin vielä tuon saatavuuden ja osoitteeseesi ei onnistukaan tuo VDSL. Osoitteella kun saatavuutta selvittää, niin tulos on vain alustava arvio - mutta liittymänumeron kautta näyttäisi linja olevan liian pitkä VDSL:lle.
Onnistuukohan minulle VDSL2-yhteys, kun matkaa pääkeskukseen n.1Km. Nykyinen on ADSL2+ 24/1. Kaveri lähempänä, ja sai VDSL:n. Minun soppari loppuu kyllä vasta ensi keväänä, mutta olisi mukava tietää, onstuukos?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
aazie kirjoitti:
Onnistuukohan minulle VDSL2-yhteys, kun matkaa pääkeskukseen n.1Km. Nykyinen on ADSL2+ 24/1. Kaveri lähempänä, ja sai VDSL:n. Minun soppari loppuu kyllä vasta ensi keväänä, mutta olisi mukava tietää, onstuukos?


Hyvillä linjoilla enintään 50Mbps voisi olla mahdollista... ettei alkaisi pätkimään...
Jeps, tuo tiedossa, maakaapelilla tulee jakamoon asti keskuksesta. Siis vieressä viel jakamo n.30m, josta maakapeli taloon sisälle. Hyvät on linjat.
Odottelen kuites Soneran vastausta, kun kerkeevät.
Moi aazie,

Sinun tapauksessasi ei valitettavasti tuo muutos ADSL --> VDSL ole mahdollista. Linjamittaa on reilusti liikaa jolloin VDSL-tekniikka ei tässä tapauksessa toimi.
Juu, kiitos. Tämä selvitti tulevaa toimintaa paljon.
Antti- kirjoitti:
Moi aazie,

Sinun tapauksessasi ei valitettavasti tuo muutos ADSL --> VDSL ole mahdollista. Linjamittaa on reilusti liikaa jolloin VDSL-tekniikka ei tässä tapauksessa toimi.


Outo homma. Kaverin taloon linnuntietä n.500m ja ei muka mulle saa? Juttelin kamun kanssa ja sanoi, että nykyään ei muuta tarjotakaan, kuin 50M VDSL2 yhteyttä. No, hällä olisi soppari loppunut Joulukuussa ja soittivat, mulla loppuu vasta ensikeväänä, Toukokuussa. Kai se sitten on noin?
Vai johtuukos tuo siitä, ettei mulla ole Totalia, vielä?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
aazie kirjoitti:
[quote="Antti-":1sgo6qbv]Moi aazie,

Sinun tapauksessasi ei valitettavasti tuo muutos ADSL --> VDSL ole mahdollista. Linjamittaa on reilusti liikaa jolloin VDSL-tekniikka ei tässä tapauksessa toimi.


Outo homma. Kaverin taloon linnuntietä n.500m ja ei muka mulle saa? Juttelin kamun kanssa ja sanoi, että nykyään ei muuta tarjotakaan, kuin 50M VDSL2 yhteyttä. No, hällä olisi soppari loppunut Joulukuussa ja soittivat, mulla loppuu vasta ensikeväänä, Toukokuussa. Kai se sitten on noin?
Vai johtuukos tuo siitä, ettei mulla ole Totalia, vielä?[/quote:1sgo6qbv]

Linjamitta ei ole reilusti pitkä...

500m pitäisi saada jopa 50Mbps... Hyvillä kaapeleilla siis...

Tossa hyvä kaavio miten VDSL onnistuu: http://www.increasebroadbandspeed.co.uk/2013/chart-bt-fttc-vdsl2-speed-against-distance

Jos sinulla VDSL yhteensopivat laitteet niin minusta Soneralla voisi testailla sitä edes... Jos ei toimi sitten tiedetään...
Kiitos olkitu. Yritin itsekin googlata kantamaa, onneksi löysit. Ḱeskukseen on matkaa noin 1Km tietä pitkin ja kaapeli tulee juuri sen vartta. Eipäs taida kannattaa, kun nykyinen kättelee 21/0.9M, todellinen nopeus 19-20/0.8-0.96. No, Saunalahdella on jo täällä 4G LTE, harmittaa vain, kun ei saa lankayhteyttä heiltä.
Niin, eikä Sonera edes tarjoa mulle VDSL:ää.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
aazie kirjoitti:
Kiitos olkitu. Yritin itsekin googlata kantamaa, onneksi löysit. Ḱeskukseen on matkaa noin 1Km tietä pitkin ja kaapeli tulee juuri sen vartta. Eipäs taida kannattaa, kun nykyinen kättelee 21/0.9M, todellinen nopeus 19-20/0.8-0.96. No, Saunalahdella on jo täällä 4G LTE, harmittaa vain, kun ei saa lankayhteyttä heiltä.
Niin, eikä Sonera edes tarjoa mulle VDSL:ää.


Sinulla jos on 21Mbps kättelynopeus on aika hyvä ja tuo uppi 0,9Mbps on ADSL todella hyvä. LTE on monissa tavoin halvempi ja nopeampi... Nopeuden vaihtelut tietenkin korkeammat... Mutta testaamalla tiedät...
Eipäs ole juuri laskenut nopeus viduilusta huolimati. Ei edelleenkään vastausta mihinkään.

http://www.speedtest.net/my-result/3961663720

e. Hups, mitäs tuo näyttää, TeleFinland Carrier, ei tod. Sonera 24/1 pitäisi?

e1. Heh, nyt näyttää TeliaSonera................
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Siis mihin haluat vastauksen?

VDSL2 ei voida toimittaa koska linja mitta on aika pitkä. Eli ei voi mitään asialle oikein tehdä muuta kuin vetää se valokuitu lähemmäs asuntoasi, niin sitten mahdollista.

Vaikka tämän sivuston mukaan
http://www.increasebroadbandspeed.co.uk/2013/chart-bt-fttc-vdsl2-speed-against-distance
olisi teoriassa mahdollista saada VDSL2 maksiminopeudella 28Mbps, niin käytännössä se sitten on 20Mbps paikkeilla, eli ei käytännössä hyödyllinen. Vielä jos se yhteys olisi vakaa, pätkiminen ei hyvä juttu olisi.


4G LTE on ratkaisu sinulle, jos tietenkään tarvitse Viihde palveluja. Saat ainakin reilusti nopeammat netin, toivottavasti. Kannattaa kysellä onko 800Mhz vai 1800Mhz 4G LTE verkko saatavilla, 800Mhz maksiminopeus on 50Mbps asti. 1800Mhz on sitten mahdollista saada se maksimi 150Mbps asti.

Saunalahden 4G liittymissä tulisi huomioida että ei ole julkista IP-osoitetta, eli kaikki on osoitemuutoksen NATin takana, Soneralla on oikeasti tällä hetkellä paras 4G liittymät ilman määräaikaista sopimusta ja hinnat vielä ihan hyviä. Soneralta saa lisäpalveluna julkisen IP-osoitteen alkaen 2€/kk (ALV 24%). Saunalahdelta ei saa julkista IP-osoitetta vaikka maksaisit siitä.

Vastaa