Copyright Telia Company 2020
08-01-2021 20:51
Hommasin tuon telian 100/10 vdsl2 valokuitu netin mutta vaikka millasia asetuksia koittanut niin ei tuo asuksen vekotin nettiä laita jakoon mitään kautta. Telian asiakaspalvelusta sain vastauksen että osta heiltä modeemi taikka joku voi tulla sitä katsomaan mutta jos vika ei heidän netissä ole niin veloittavat käynnistä 100€..
Kellään tiedossa asetuksia tälle laitteelle että netti lähtee rullaamaan vai pitääkö masentuneena vain mennä hakemaan telian laite?
08-01-2021
21:26
Muokattu
08-01-2021
21:27
@Erkki33 kirjoitti:Hommasin tuon telian 100/10 vdsl2 valokuitu netin mutta vaikka millasia asetuksia koittanut niin ei tuo asuksen vekotin nettiä laita jakoon mitään kautta. Telian asiakaspalvelusta sain vastauksen että osta heiltä modeemi taikka joku voi tulla sitä katsomaan mutta jos vika ei heidän netissä ole niin veloittavat käynnistä 100€..
Kellään tiedossa asetuksia tälle laitteelle että netti lähtee rullaamaan vai pitääkö masentuneena vain mennä hakemaan telian laite?
Perus VDSL pitäisi toimia suoraan ilman mitään asetuksia. Ekana tietysti katsotaan että palaako DSL-valo kiinteästi? Siitä tietää että linkki on muodostunut. Tuolla toisessa ketjussa puhuttiin myös "taloyhtiönetistä" - voiko täsä olla kyseessä sellainen? Se vaikutti tavallisuudesta poikkeavalta viritelmältä, sillä siinä piti määritellä VLAN ID:ksi 255, jotta homman sai toimimaan. Normaalisti VLAN taggausta ei käytetä missään liittymissä vaan niiden tulisi "untagged" tilassa suoraan siltaavina. Toki lisäämällä tuollainen VLAN ID ja jättämällä asia kertomatta saadaan asiakkaat ostamaan myös päätelaitteet operaattorilta, vaikkei todellisuudessa olisi pakko. Operaattorin tavitsee vain laittaa kyseinen portti tagged modeen ja joku random VLAN ID sinne, niin eipä tosiaan toimi ellei asiakas osaa arvata oikeaa ID:tä.. 🙂
08-01-2021 21:36
@SINAD kirjoitti:
@Erkki33 kirjoitti:Hommasin tuon telian 100/10 vdsl2 valokuitu netin mutta vaikka millasia asetuksia koittanut niin ei tuo asuksen vekotin nettiä laita jakoon mitään kautta. Telian asiakaspalvelusta sain vastauksen että osta heiltä modeemi taikka joku voi tulla sitä katsomaan mutta jos vika ei heidän netissä ole niin veloittavat käynnistä 100€..
Kellään tiedossa asetuksia tälle laitteelle että netti lähtee rullaamaan vai pitääkö masentuneena vain mennä hakemaan telian laite?
Perus VDSL pitäisi toimia suoraan ilman mitään asetuksia. Ekana tietysti katsotaan että palaako DSL-valo kiinteästi? Siitä tietää että linkki on muodostunut. Tuolla toisessa ketjussa puhuttiin myös "taloyhtiönetistä" - voiko täsä olla kyseessä sellainen? Se vaikutti tavallisuudesta poikkeavalta viritelmältä, sillä siinä piti määritellä VLAN ID:ksi 255, jotta homman sai toimimaan. Normaalisti VLAN taggausta ei käytetä missään liittymissä vaan niiden tulisi "untagged" tilassa suoraan siltaavina. Toki lisäämällä tuollainen VLAN ID ja jättämällä asia kertomatta saadaan asiakkaat ostamaan myös päätelaitteet operaattorilta, vaikkei todellisuudessa olisi pakko. Operaattorin tavitsee vain laittaa kyseinen portti tagged modeen ja joku random VLAN ID sinne, niin eipä tosiaan toimi ellei asiakas osaa arvata oikeaa ID:tä.. 🙂
Joo taloyhtiön netti kyseessä, sen vaihdoinkin tuohon mutta ei vaikutusta, dsl valo palaa ja netin valo palaa mutta kun koittaa piuhalla mennä nettiin niin ei muodosta yhteyttä ja wifissä sanoo suoraan että ei internet yhteyttä.. Asuksen vekotin asetuksissa alussa sanoo että yhdistetty internettiin mutta kun koittaa ddns laittaa herjaa että ei pysty yhdistämään internettiin, liitteenä kuva mitä meinaan
08-01-2021 22:39
Oliskohan sulla sitten tosiaan sama ongelma kuin tässä ketjussa? Onko noi taloyhtiönetit nyt laitettu ihan tahallaan VLAN tagatuiksi? Jos näin, niin miksi ihmeessä? En näe mitään järkisyytä miksi asiakkaan portti pitäisi tagata, ellei haluta tahallaan tyrkyttää asiakkaille niitä valkoisia pystymodeemeita?
Voit testata tuon itsekin, mene WAN-alalehdelle ja sieltä laita 802.1Q enabled-tilaan ja sen jälkeen siihen se VLAN ID 255, mitä tuolla toisessa ketjussa oli tehty.
Kirjoitettu
08-01-2021
23:02
Muokattu
09-01-2021
12:46
AaTanja
@SINAD kirjoitti:
Oliskohan sulla sitten tosiaan sama ongelma kuin tässä ketjussa? Onko noi taloyhtiönetit nyt laitettu ihan tahallaan VLAN tagatuiksi? Jos näin, niin miksi ihmeessä? En näe mitään järkisyytä miksi asiakkaan portti pitäisi tagata, ellei haluta tahallaan tyrkyttää asiakkaille niitä valkoisia pystymodeemeita?
Voit testata tuon itsekin, mene WAN-alalehdelle ja sieltä laita 802.1Q enabled-tilaan ja sen jälkeen siihen se VLAN ID 255, mitä tuolla toisessa ketjussa oli tehty.
Noin tosiaan tein jo ilman että vaikutti mihinkään luettuani ton ketjun jo aijemmin. Asiakaspalvelusta ne tosiaan koitti suoraan tyrkyttää sitä niiden omaa modeemia ratkasuna tähän hommaan eikä oikein sanonu juuta eikä jaata että mitä voin tehä kun apua kyselin, muutakun maksaa 100€ siitä että joku tulee kattoon et toimiiko netti taikka että otan sen niiden pömpelin.. Liitteenä vielä kuva noista mun asetuksista.
Edit AaTanja: upotettu kuva kommenttiin.
09-01-2021 10:47
@SINAD kirjoitti:Onko noi taloyhtiönetit nyt laitettu ihan tahallaan VLAN tagatuiksi? Jos näin, niin miksi ihmeessä?
Voisiko syynä olla Telia TV sekä hybridimodeemit? Kaikissa liittymissä on sama konfiguraatio, jotta asetuksia ei tarvitse hallita asiakaskohtaisesti Telia TV- ja hybridimodeemi-tilausten perässä.
09-01-2021
11:07
Muokattu
09-01-2021
11:10
@irritus kirjoitti:Voisiko syynä olla Telia TV sekä hybridimodeemit? Kaikissa liittymissä on sama konfiguraatio, jotta asetuksia ei tarvitse hallita asiakaskohtaisesti Telia TV- ja hybridimodeemi-tilausten perässä.
Eikös hybridin pitäisi silti toimia tavallisena ADSL/VDSL liittymänä ilman hybriditoiminnallisuutta?
Tuo VLAN tagihan toi toki olla muutakin kuin 255, mikä vain väliltä 1...4094.
Joskus muinaishistoriassa mullekin tarjottiin Telia TV:tä, mutta mitä selvitin asiaa silloin niin sen olisi saanut toimimaan vain ja ainoastaan Telian omalla palvelureitittimellä, joka olisi ollut sellainen pystyssä seisova muovitoosa mitä ei olisi saanut räkkiin yms. mitenkään - eikä edes seinään kiinni. Ei ole koko talossa järkevää paikka sen malliselle laitteelle. Koska sen mekaaninen asennus olisi ollut täysin mahdotonta ja siihen mennessä kaikki muu toimi mainiosti, en sitä sitten ottanut.
Tosin huhujen mukaan se pitäisi silti toimia normaalina nettiliittymänä itse valituilla laitteilla ilmankin sitä palvelureititintä, mutta Telia TV:tä ei silloin saa toimimaan.
Aika huolestuttava suunta jos aletaan mennä siihen ettei saa itse valita sellaisia laitteita, jotka on esimerkiksi mekaanisessa mielessä ylipäätään mahdollista asentaa järkevästi. Pystyssä seisovat laitteet ovat useimmiten mahdottomia.
09-01-2021 12:54
@SINAD kirjoitti:Eikös hybridin pitäisi silti toimia tavallisena ADSL/VDSL liittymänä ilman hybriditoiminnallisuutta?
Näinhän se tekee, mutta modeemin asetusten tulee tietysti olla ylipäätään Telian verkkoon sopivat. Tämä koskee kaikkia Telian ADSL2- ja VDSL2-liittymiä, ei pelkästään hybridilaajakaistaa.
@SINAD kirjoitti:Joskus muinaishistoriassa mullekin tarjottiin Telia TV:tä, mutta mitä selvitin asiaa silloin niin sen olisi saanut toimimaan vain ja ainoastaan Telian omalla palvelureitittimellä
Näin Sonera oli sen suunnitellut.
Jossakin vaiheessa asiakkaat kuitenkin käänteismallinsivat, mitä Soneran palvelureititin oikein tekee. Tämän jälkeen Sonera Viihde oli mahdollista saada toimimaan muillakin reitittimillä säätämällä vpi/vci tai vlan parametrit kohdalleen ja pystyttämällä lähiverkkoon riittävän vapaasti konfiguroitava dhcp-palvelin.
Muovilootien dhcp ei Viihteelle taivu, joten dhcp piti hoitaa tietokoneella tai jättää Soneran palvelureititin Viihteen ja oman reitittimen väliin hoitamaan Viihteen dhcp.
@SINAD kirjoitti:Aika huolestuttava suunta jos aletaan mennä siihen ettei saa itse valita sellaisia laitteita
Kiinteän verkon puolella omien laitteiden käyttö sentään onnistuu, kunhan ensin saa käänteismallinnettua, mitä Telian laitteet tekevät.
Mobiiliverkon puolella tulevaisuus näyttää huomattavasti synkemmältä.
VoLTE toimii vain muutamassa Telian valitsemassa puhelinmallissa. Jos Norjan tauti tarttuu Suomeenkin ja UMTS-verkko puretaan, niin sen jälkeen vain muutamalla Telian valitsemalla puhelinmallilla voi enää puhua puheluita. Sentään tekstiviestit onneksi toimivat kaikissa 4G-puhelimissa.
09-01-2021 14:44
@irritus kirjoitti:
Näinhän se tekee, mutta modeemin asetusten tulee tietysti olla ylipäätään Telian verkkoon sopivat. Tämä koskee kaikkia Telian ADSL2- ja VDSL2-liittymiä, ei pelkästään hybridilaajakaistaa.
ADSL-puolella oli juu VPI/VCI, mutta mitä ihmettä ne asetukset sitten VDSL-puolella olisivat? Ainakaan silloin kun mulla oli VDSL niin ei siinä modeemissa ollut mitään muita asetuksia kuin muutama DIP-kytkin, joista olennaista oli ainoastaan se joka vaikutti, oliko modeemi keskuspään vai asiakaspään laite. Kun sen conffasi asiakaslaitteeksi niin silloin kakki muut mm. profiili yms. menevät automaattisesti oikein. Määrittämällä tuon väärin ei linkkiä muodostu tietysti lainkaan.
@irritus kirjoitti:Jossakin vaiheessa asiakkaat kuitenkin käänteismallinsivat, mitä Soneran palvelureititin oikein tekee. Tämän jälkeen Sonera Viihde oli mahdollista saada toimimaan muillakin reitittimillä säätämällä vpi/vci tai vlan parametrit kohdalleen ja pystyttämällä lähiverkkoon riittävän vapaasti konfiguroitava dhcp-palvelin.
Tämähän on mielenkiintoinen tieto! Eli jos joskus tulisi tarvetta Telia TV:lle niin se voisi olla mahdollinen. Mun omassa verkossa voin säätää mihin tahansa porttiin joko suoran siltaavan WANin, minkä tahansa lähiverkoista tai sitten näiden yhdistelmän jos portti jätetään VLAN tagged tilaan. Mutta joo, toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen VU+ Ultimo 4K:hon, joka on käytännössä sama kuin henkilökohtainen netti-tv palvelu.
09-01-2021 16:03
Pitkän aikaa kyseltyäni ja vängättyäni telian aspalta vdsl asetuksia lopputulema oli se että se ei ole niiden ongelma että ne ei tiedä niiden oman verkon asetuksia/anna niitä mulle koska mulla ei ole niiltä ostettu laite ja vaikka oliskin niiltä ostettu laite niin jos se ei toimis niin sekään ei ois niiden ongelma vaan mun koska ne vastaa vaan niiden verkosta..
Mulla ei näin koronan takia työttömänä oo nyt varaa maksella 100€ siitä että joku tulis kattoon onko se vika niiden verkossa niin kai se on sit vaan luovutettava ton mun modeemin kanssa ja otettava siitä tappiot