Avoin kuitu ip vaihto

  • 17 October 2018
  • 7 kommenttia
  • 98 katselukertaa

Mulla Telia soppari ja sieltä avattu inet.fi email. Nyt olen lähettänyt sieltä muutaman testi sähköpostin ja ainakin yksi palvelutarjoja, jolla mun kaverilla email, laittaa sen roskapostiin. Ilmoittanut että tämä mun ip ja inet.fi menee mustalle listalle. En ole uskaltanut käyttää inet.fi emailia, koska Telian helpparikin sanoi, että kuituliittymässä ei saa ip osoitetta vaihdettua. Onko tämä totta, eli mulle on laittettu jonkun roskapostittajan ip enkä saa sitä vaihdettua?

 

// jussi


7 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Telian kuluttajaliittymän IP-osoitteista ei voi suoraan lähettää postia vaan se on lähetettävä toisen palvelun kautta, esimerkiksi mail.inet.fi on avoin postipalvelin Telian verkon asiakkaille, jonka kautta voidaan lähettää sähköpostia. Mikäli sinulla on pp1.inet.fi tai pp.inet.fi sähköposti, niin sinun tulee käyttää tätä postipalvelinta. 


 


Kuluttajaliittymissä on dynaaminen (vaihtuva) IP-osoite joka vaihtuu kun laina-aika on päättynyt. Tällä hetkellä laina-aika on n. 20 minuuttia. Eli mikäli pidät kuitumodeemisi sammuksissa 30min ajan esimerkiksi, niin sinun tulisi saada uusi IP-osoite. 


 


Mikäli sinulla on jonkun muun palveluntarjoajan sähköposti niin käytäthän tämän palveluntarjoajan sähköpostipalvelinta viestien lähettämiseen. Lisätietoa saat omalta palveluntarjoajaltasi. 

Ohje ei pidä paikkaansa. Kuitumodeemista/firewallista jne oli virrat poikki koko työpäivän (8h) ja kun laittoi takaisin, niin sama ip 84.xxx.yy.zzz. Ip vaihtuu varmaan sillä, että vaihtaa operaattorin. Tosiaan xx.xx@pp1.inet.fi ja tuo ip - > roskapostia.Telia on siitä hyvä, ettei se tarjoa kytkysopimuksia jan tämän saa sanoa irti saman tien.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Jussi_kuihtunut@  kirjoitti:

Ohje ei pidä paikkaansa. Kuitumodeemista/firewallista jne oli virrat poikki koko työpäivän (8h) ja kun laittoi takaisin, niin sama ip 84.xxx.yy.zzz. Ip vaihtuu varmaan sillä, että vaihtaa operaattorin. Tosiaan xx.xx@pp1.inet.fi ja tuo ip - > roskapostia.Telia on siitä hyvä, ettei se tarjoa kytkysopimuksia jan tämän saa sanoa irti saman tien.

 


Sulla on vanha kunnon 84-alkuinen, niissä oli kunnon leasetimet. Se ei vaihdu, vaikka pitäisit laitteet poissa useamman päivän! Arvaas huviksesi, haluaisinko itse samanlaisen! Viime kesänä sijoitin karkeasti kymppitonnin kuituliittymän rakennuttamiseen sekä erilaisiin sisäverkon parannuksiin ja yhtenä pääsyynä koko innostukseen oli erittäin vakaa IP-osotie, joka oli pysynyt samana jo yli viisi vuotta. Sitten ilman mitään ennakkovaroitusta minut heitettiin B-luokan asiakkaaksi, 1200 sekunnin leasetimelle. Se merkitsee, että esimerkiksi laitteiston firmwarejen päivitys on tällä hetkellä erittäin vaikeaa, koska kaiken täytyy tapahtua aivan jumalattoman nopeasti. Viime kuussa ostin 350 euron reitittimen hyllyyn seisomaan vain sen vuoksi, että pystyisin tekemään conffausten koeajoa ja firmispäivtyksiä ilman pelkoa IP:n vaihtumisesta.

 

Samaan aikaan joku toinen HALUAA, että hänen IP:nsä vaihtuu. Voi että kun ottaisin mielelläni tuon 84-alkuisen IP:ni ja saisit minulta tällaisen kirotun 88-alkuisen, joka on todella vaikea saada pysymään.

 

Anteeksi purkaus, mutta kyseessä on vaan tärkeä juttu... 🙂 Lopuksi vielä vastaus kysymykseesi, miten IP:n saa vaihtumaan. Se onnistuu vaihtamalla reitittimesi MAC-osoite toiseksi. Jos se ei onnistu, niin vaihda koko reititin ja osta saman tien kunnollinen (esim. EdgeRouter Lite) niin sen jälkeen voit muuttaa IP:si vaikka joka päivä.

 

Jo pelkkä reitittimen vaihto muuttaa IP:si, ellet kloonaa sitä vanhasta. EdgeRouterilla MAC-osoitetta hallitaan seuraavasti, olettaen että eth0 portti on kytketty Internettiin päin.

 

Tarkista nykyinen:

show interfaces ethernet eth0

 

MAC-osoitteen vaihto:

configure

set interfaces ethernet eth0 mac XX:XX:XX:XX:XX:XX

commit

save

exit

 

Edellisessä XX tilalle haluttu MAC. Jos IP ei muutu heti tuon komennon jälkeen, niin voi kokeilla WebUI:sta sammuttaa ETH0 portin ja käynnistää sen uudelleen tai jos ei vielä sillä tokene niin äärimmäisenä keinona voi käynnistää koko reitittimen uudelleen. Muutoinhan nämä EdgeRouterit eivät turhia uudelleenkäynnistelyjä koskaan vaadi.

 

Ilmaisena keinona olisi tietysti, jos pystyttäisiin vaihtamaan paikkoja eli pääsisin sinne A-luokkaan 84-alkuisen "Telia premium" IP-osoitteen haltijaksi ja sinä joutuisit tänne B-luokkaan. Täällä B-luokassa jos sammutat reitittimen aina illalla nukkumaan mennessä, niin sinulle lototaan uusi osoite joka aamu.. :)

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Jussi_kuihtunut@  kirjoitti:

Mulla Telia soppari ja sieltä avattu inet.fi email.


Saako kysyä, missä päin suomea asustelet? Kiinnostaisi tietää, että onkohan alueellinen juttu vai mikä, millä perusteella joku voi saada vielä parempia 84-alkuisia IP-osoitteita. Aiemmin sellaisen sai mm. täällä Pohjois-Savossa ja mietin, voisiko se olla yhä mahdollista lottoamalla MAC-osoitteiden kanssa.

 

Asun Länsi Vantaalla ja kuitu tuli tänne 06/2018. Mulla Cisco RV320 router/firewall enkä osta uutta, koska toi on hyvä. Mä vaihdan operaattaoria, koska Telia ei tässä auta. Silloin IP ainakin vaihtuu.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Jussi_kuihtunut@  kirjoitti:

Asun Länsi Vantaalla ja kuitu tuli tänne 06/2018. Mulla Cisco RV320 router/firewall enkä osta uutta, koska toi on hyvä. Mä vaihdan operaattaoria, koska Telia ei tässä auta. Silloin IP ainakin vaihtuu.


Ciscon MAC-osoitteen vaihto on selitetty administration guiden sivulla 39, otsikolla 'MAC address cloning'

Cisco RV320/RVC325 Administration Guide

 

Joten laitteen/liittymän vaihtoa ei tarvita. Ciscon laitteet ovat yleensä erittäin asiallisia ja varmatoimisia, ainakin yrityspuolen kytkimet, joita itse käytän kotiverkossa. Monipuolinen hallinta, eikä koskaan häiriöitä.


@Jussi_kuihtunut@  kirjoitti:

Ohje ei pidä paikkaansa. Kuitumodeemista/firewallista jne oli virrat poikki koko työpäivän (8h) ja kun laittoi takaisin, niin sama ip 84.xxx.yy.zzz. Ip vaihtuu varmaan sillä, että vaihtaa operaattorin. Tosiaan xx.xx@pp1.inet.fi ja tuo ip - > roskapostia.Telia on siitä hyvä, ettei se tarjoa kytkysopimuksia jan tämän saa sanoa irti saman tien.

 


Tämä ohje kyllä pitää paikkaansa eikä sillä ole mitään tekemistä tuon 84.xxx IPn kanssa. Tuossa on hieman tarkennettava kuitenkin; on hiukan arvasta on kyse että saako laite sen vanhan IPn takaisin vai ei, tämä riippuu ihan siitä onko DHCP-palvelin ehtinyt allokoida sen IP-osoitteen jollekkin muulle käyttäjälle. Jos IP on edelleen vapaana ja käytettävissä --> tulee se automaattisesti sinun laitteelle. Lease time on 20min tuon osalta edelleen.

Vastaa