Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 60404
Kirjoituksia 166268

Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎17-01-2020
Kirjoituksia: 2
1/5

Avoin kuitu

Miksi Telia kohtelee valokuituasiakkaita( avoinkuitu/valokuitu) eriarvoisesti? Netissä on tällä hetkellä valokuituasiakkaille tarjous digiboxi+laajakaista paketista 39,90/kk/100 megaa. Tarjouksessa lukee valokuitu ja hybridiasiakkaat mutta sitä ei saa avoimenkuidun valokuituasiakkaat? Jos näin on niin tarjoukseen pitää panna tarkennus, ettei se koske avoimenkuidun valokuituasiakkaita. Eli Telian pitää nyt vastata miksei koske avoimenkuidun valokuituasiakkaita? Avoimenkuidun asiakkaathan ovat maksaneet pelkän kuidun vetämisestä asuntoonsa yleensä yli 2000 euroa? eli miksei siihen voi kytkeä samoja valokuitu tarjouksia kuin muillekin?

4 vastausta
Highlighted
Moderaattori
Rekisteröitynyt: ‎29-01-2015
Kirjoituksia: 272
2/5

Vs: Avoin kuitu

Moi @someri ja tervetuloa Telia Yhteisöön Hymiö Onnellinen !

Telian kuitupalveluita myydään paljon kerrostaloihin. Telialla onkin kerrostaloissa varsin kattavat valokuituverkot. Kerrostaloissa yhdellä kuituyhteydellä saa kuituverkkoon mukaan useita kotitalouksia. Toisaalta kerrostalossa valokuitu ei koskaan tule kotiin asti, sillä kerrostaloissa on sisäverkot.

Avoimessa Kuidussa puolestaan rakennetaan nettiyhteyksiä koteihin asti. Yksi kuituyhteys per yksi kotitalous, mutta yhteys on laadukkain mahdollinen, ja vain yhden kotitalouden käytössä.

Muun muassa näistä syistä Telian kuidun ja Avoimen Kuidun hinnoittelulogiikat ovat hyvin erilaiset. Kiitos kuitenkin palautteesta koskien tuota netin tarjousta ja viedään se eteenpäin Avoimen kuidun osuuden tarkentamisesta!

0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa ☆☆
Rekisteröitynyt: ‎24-07-2015
Kirjoituksia: 432
3/5

@someri  kirjoitti:

Eli Telian pitää nyt vastata miksei koske avoimenkuidun valokuituasiakkaita? Avoimenkuidun asiakkaathan ovat maksaneet pelkän kuidun vetämisestä asuntoonsa yleensä yli 2000 euroa? eli miksei siihen voi kytkeä samoja valokuitu tarjouksia kuin muillekin?

Taustalla saattaa olla tekninen syy - tässä omiin havaintoihin perustuva villi arvaus:

Aivoinkuitu lienee perinteinen ns. "puhdas" nettiliittymä, kun taan telia-tv/boksi vaatii sellaisen viritellyn nettiliittymän missä pitää olla palvelureititin ennen kuin mikään/ainakaan se netti-tv toimii. Jotkut ovat yrittäneet saada sitä toimimaan paremmilla, itse valituilla reitittimillä siinä kuitenkaan onnistumatta. Se on selkeä merkki siitä että koko liittymä on jollain tapaa epästandardilla tekniikalla toteutettu, kun sitä kerran pysty conffaamaan johonkin parempaan reitittimeen/kytkimeen. Tarvitaan siis väkisin täysin ylimääräinen laite verkkoon, jossa on joku custom firmware sisällä.

Siten myös operaattorin päässä koko liittymä on ihan eri tuote kuin perus nettiliittymä, jota olettaisin avoimeen kuituun myytävän. Ja tämä voi sitten luoda sen esteen, ettei kyseistä palvelua ole saatavilla avoimeen kuituun ensinkään.

Eli ainakin oma mielipiteeni on että sellainen nettiliittymä missä toimii itse valitut laitteet eikä sinne tarvitse sotkea pystyssä seisovia valkoisia muovirasioita sekaan, on paljon parempi. Niitä operaattoreiden purkkeja kun ei saa 19" räkkiin ja pystyssä seisovia ei saa edes seinään kiinni eikä yhtään mihinkään muuallekaan suojaan. Jos tällaista olisi pakko käyttää nettiliittymässä, se olisi ainakin mulle suorastaan valtava haitta, koska oman verkon keskuspisteellä ei olisi edes paikkaa muille kuin 19" laitteille.

On toki totta, että tällainen "puhdas" nettiyhteys maksaa enemmän kuin perus kotikuitu, sama juttu oli mulla. Ja toi 2000 euroa on vielä ihan pikkuraha näissä karkeloissa, mulla ei sillä hintaa saa vielä edes kytkintä räkkiin! Mielestäni tämä kaikki on kuitenkin joka euron arvoista, koska homma toimii nyt täysin häiriöittä vuodesta toiseen. Laitteita ei ole niiden asentamisen jälkeen tarvinnut bootata vielä kertaakaan ja asennuksesta/käynnistyksetä on yli 2 vuotta. Tätä et voi odottaa kuluttajatason muovirasioilta.

Digibokseja saa kaupasta ja myös sellaisia malleja on olemassa millä saa itse toteutettua samat toiminnallisuudet kuin netti-tv palveluissa eli kännykällä etäajastukset, verkkostriimauksen yms. ja voi tallentaa lukuisia kanavia yhtäaikaa. Itse hommasin VU+ Ultimo 4K:n UHD-digiboksin, jonka kautta tulee antenniverkon lähetyksiä sekä kahdelta satelliittilautaselta maksukanavapaketit ja paljon paljon muuta, kaikkiaan useita tuhansia kanavia - paljon enemmän kuin joutaa koskaan katsomaan. Lisäksi itse boksista ei mene mitään kk-maksuja, vaan ainoastaan niistä kanavista mitä tilataan. Netflixiä yms. varten saa sitten erikseen monenlaisia ratkaisuja aina Chromecastista UHD BluRay-soittimiin. Niitä voi olla verkossa useita, jolloin eri huoneissa olevista televisioista pystyy katsomaan eri asioita yhtä aikaa riippumatta muista televisioista. Kanavapaketin toimittaja voi olla vaikkapa Canal Digital.

Kehitysmielessä Telia voisi tietysti toki netti-tv palveluistaan ja digibokseistaan sellaisia, että ne toimivat normaalilla nettiyhteydellä ilman palvelureititintä. Tällöin palvelun saisi myös avoimeen kuituun - ja jopa kokonaan toisen operaattorin liittymällä. Sehän ainoastaan lisäisi kyseisen palvelun asiakaskuntaa.

Esimerkiksi itse pystyisin järjestämään joko sillatun julkisen IP:n reitittimen ohi tai sitten reitittimen kautta NATatun mihin tahansa verkkorasiaan. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että tämä ei sille digiboksille riitä, vaan olisi pakko olla vielä täysin ylimääräinen palvelureititin lisänä.

Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎17-01-2020
Kirjoituksia: 2
4/5

Hei

Minusta tuo kerrostaloesimerkki ei oikein toimi, myöskin tänne omakotialueelle taloryhmille tulee käsittääkseni yksi  pääkaapeli jakokeskukseen mistä vedetään talokaapelit eli vastaava jakoverkko kuin kerrostaloissa vai olenko oikeassa( meidän kadulle Telia pystytti sellaisen jakokaapin).

Tarjouksessa josta kerroin, olisin liittynyt telian palveluihin paketilla jossa on telian laajakaista ja digiboxi eli koko palvelu Telialta kun nyt ostan vastaavan paketin Elisalta samaan hintaan ADSL yhteydellä?

Eli täältä asiakkaan suunnalta katsoen tässä teidän hinnoittelussa ei ole oikein järkeä.

Mutta nyt ensimmäisen kerran vuoden 2018 avoimen kuidun kaapelin asentamisen jälkeen pääsin edes tämän kanavan kautta keskustelemaan asiasta, siitä kiitos!

Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎24-02-2019
Kirjoituksia: 13
5/5

@SINAD  kirjoitti:

@someri  kirjoitti:

Eli Telian pitää nyt vastata miksei koske avoimenkuidun valokuituasiakkaita? Avoimenkuidun asiakkaathan ovat maksaneet pelkän kuidun vetämisestä asuntoonsa yleensä yli 2000 euroa? eli miksei siihen voi kytkeä samoja valokuitu tarjouksia kuin muillekin?

Taustalla saattaa olla tekninen syy - tässä omiin havaintoihin perustuva villi arvaus:

Aivoinkuitu lienee perinteinen ns. "puhdas" nettiliittymä, kun taan telia-tv/boksi vaatii sellaisen viritellyn nettiliittymän missä pitää olla palvelureititin ennen kuin mikään/ainakaan se netti-tv toimii. Jotkut ovat yrittäneet saada sitä toimimaan paremmilla, itse valituilla reitittimillä siinä kuitenkaan onnistumatta. Se on selkeä merkki siitä että koko liittymä on jollain tapaa epästandardilla tekniikalla toteutettu, kun sitä kerran pysty conffaamaan johonkin parempaan reitittimeen/kytkimeen. Tarvitaan siis väkisin täysin ylimääräinen laite verkkoon, jossa on joku custom firmware sisällä.

Onhan myös ADSL2+/VDSL2 -yhteydet "puhtaita" liittymiä, esimerkiksi itselläni tällä hetkellä kuituprojektin valmistumista odotellessa on käytössä hybridilaajakaista. Ennen kuin joku keksi koko hybridin, niin tarjolla olisi ollut VDSL2-liittymä. Samalla tavalla se tulee katukaapilta kiinteistöön sisään modeemille. Miten yhteys kulkee kuitupäätteeltä/DSL-modeemilta kuluttajan tietokoneille ynnä muille on sitten taas kunkin kuluttajan oma päätös.

En ole ihan varma miten tämä nykypäivänä menee ja miten homma on Suomessa hoidettu. Olen tähän asti elänyt siinä ymmärryksessä, että Ruotsissa kun Telia tämän Avoin kuitu -toiminnan aloitti, niin kuituverkon rakentaja/omistaja, vaikka kuuluikin samaan konserniin, oli kuitenkin eriytetty omaksi yhtiökseen ja näin ollen liittymiä myynyt Telia oli byrokratian puolesta eri kuin se Telia joka niitä kuituverkkoja rakensi ja omisti. Tähän kiteytyi se Avoimen kuidun ideakin, eli kaikki verkkoa käyttävät osapuolet, myös operaattori-Telia, maksoi verkon käytöstä x määrän rahaa. ELI Avoin kuitu liittymien hinnat ovat sellaiset kuin ovat, koska Telia joutuu maksamaan verkon käytöstä Telialle tietyn määrän rahaa ja tuollaisen 100M+liigat+teliatv hintaan 39,90 €/kk olisi varsin kannattamatonta liiketoimintaa. Vertailukohtana on kuitenkin itse operaattori-Telian omistama perusinfra, joka on rakennettu jo aikoja sitten ja monesti ne linjat on vedetty samalla, kun alue yleisesti on rakennettu, tai kun alueella on tehty muita huomattavia perusparannuksia. Sellaisiin liittymiin jo kärsii myydäkin pakettihinnoilla.

Saa korjata (ja kannattaakin korjata) jos olen ymmärtänyt toimintamallin väärin tai jotain on vuosien saatossa muuttunut.

0 tykkäystä