DSL-valo ei pala, netti toimii

  • 16 May 2019
  • 8 kommenttia
  • 279 katselukertaa

Hei!

Saatiin Telian taloyhtiönetti ja siihen Zyxel VMG3625-T20A -modeemi. Netti kyllä toimii, mutta DSL-valo ei pala. Soitin Helppiin ja siellä ei oltu tällaisesta ongelmasta ennen kuultukaan, sain kuitenkin uuden modeemin, mutta sama homma, DSL-valo vilkkuu kun modeemin käynnistää, mutta sammuu sitten  kokonaan. Internet-valo palaa kyllä, ja netti tosiaan toimii luvatulla nopeudella. Erikoinen juttu. Mistä voisi johtua?


8 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Veikkaisin, että kyseinen taloyhtiönetti on toteutettu Ethernet-tekniikalla, eli kaapeli tulee laitteen WAN-porttiin, eikä DSL-porttiin. Tällöin DSL yhteyttä ei ole, eikä siihen liittyvien valojen kuulukaan palaa. Ethernet on myös parempi kuin DSL, yhteys voi olla jopa gigabitin nopeuksinen, tosin ei välttämättä tuolla reitittimellä.


@SINAD@  kirjoitti:

Veikkaisin, että kyseinen taloyhtiönetti on toteutettu Ethernet-tekniikalla, eli kaapeli tulee laitteen WAN-porttiin, eikä DSL-porttiin. Tällöin DSL yhteyttä ei ole, eikä siihen liittyvien valojen kuulukaan palaa. Ethernet on myös parempi kuin DSL, yhteys voi olla jopa gigabitin nopeuksinen, tosin ei välttämättä tuolla reitittimellä.


Eli tarvinneeko mun tehdä asian eteen mitään, annanko olla?  Onko tämä vaan kosminen haitta?

Puhelinpistokkeesta tulee siis netti

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Modeemi kannattais vaihtaa reitittimeen, jolloin saisi kaiken hyödyn irti laajakaistasta. Jos modeemi on tullut Telian kautta niin ota yhteys asiakaspalveluun, jotta sen voisi vaihtaa oikeaan laitteeseen : https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot?intcmp=footer-asiakaspalvelun-yhteystiedot

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Fabuska@  kirjoitti:

Eli tarvinneeko mun tehdä asian eteen mitään, annanko olla?  Onko tämä vaan kosminen haitta?

Yleensä jos joku asia toimii, siihen ei kannata kajota. Jos siis nettipiuha menee esim. 3-napaiseen puhelinrasiaan niin kylä siellä silloin myös DSL on käytössä. Ethernet on samanlainen 8-napainen kuin lähiverkon puolellakin.

 

Kummassakin tapauksessa voit hankkia haluamasi reitittimen myös itse, jos esimerkiksi laitteen pystymallisuus muodostaa ongelman - näitä pystymallisiahan ei pysty esimerkiksi kiinnittämään asiallisesti mintekään.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Itselläni on sama modeemi ja sama tilanne. Minulla yhteys on vdsl2 ja tosiaan puhelinpistokkeen kautta.  Viime kesänä sain tämän modeemin vanhan tilalle kun meni takuuvaihtoon. DSL valo ei pala mutta netti toimii. Olin myös asiasta yhteydessä telian tekniseen tukeen ja tätä ihmeteltiin hänen kanssaa. Ei osannut sanoa syytä ja vie asian eteenpäin.

 

Koska itselläni kuitenkin toimii joten en itse asiaan enää palannut. Näköjään asialle ei ole tehty mitään ja se ettei helppi tiedä mitään ja sanoo ihan uusi asia,niin kyllä tämän laitteen vika on tiedossa mutta mitään ei tehdä ja kiinnosta. Toisaalta kun itse toiminnassa ei ole vikaa niin en itse jaksa asiaan perehtyä.

 

Olisi kuitenkin hyvä olla tämä toiminta kunnossa koska monesti siitntä näkee juuri ongelmatilanteet jos on jotain pätkimistä tai yhteys katki,niin tätä DSL valoa monesti katsoi ja siitä kyseltiin vikatilanteessa,nyt kun valo ei pala niin monesti ei tiedä missä ongelma,jos tälläistä sattuu. Onneksi nyt tämä uusi modeemi on toiminut melko varmasti,mitä nyt keskiviikko iltana kaksi kertaa piti resetoida modeemi kun yhteys katkesi,onneksi ei ollut Suomen peliä silloin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@peekotu@  kirjoitti:

Onneksi nyt tämä uusi modeemi on toiminut melko varmasti,mitä nyt keskiviikko iltana kaksi kertaa piti resetoida modeemi kun yhteys katkesi,onneksi ei ollut Suomen peliä silloin.


Ledihomma lienee softabugi, johon ei välttämättä tule koskaan korjausta. Eipä tuo kovin hyvin kyllä muutenkaan toimi, jos sitä tarviaa resetoida. Hyvin toimivia laitteita ei tarvitse resetoida koskaan.

 

Mulla oli VDSL-aikana vanha TW-EV900 siltaava modeemi, jonka ledeistä näki myös VDSL-linjan nopeuden kumpaankin suuntaan (vilkutusten määrä x 10 Mbit ja up/downstreamille omat ledit), näiden lisänä myös normaali "linjaledi". Tämän perässä oli sitten EdgeRouter Lite-reititin. Koko VDSL-aikana ei esiintynyt ainuttakaan omista laitteista johtuvaa häiriötä yhteyksissä. Lisäksi nuo laitteet sai siististi laitehyllyyn. Tämä vaan referenssinä että jos laite vaatii resettejä niin kannattaa harkiva vaihtoehtoja..

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

Tiedoksi tännekin ketjuun että haemme testaajia kyseisen reitittimen uudelle ohjelmistopäivitykselle


 


Uusi ohjelmistopäivitys pitää sisällään muun muassa parannuksia näihin: 


 



  • - Tietoturvakorjauksia ja –parannuksia

  • - Laitteen sisäisiä toimintoja optimoitu

  • - 2.4GHz ja 5GHz langattomien verkojen toimintaa korjattu

  • - ADSL ja VDSL toimintojen parannuksia

  • - QoS toimintoja korjattu

  • - Parental Control toimintoja korjattu

  • - Kokonaan uudistettu Web-hallintakäyttöliittymä


Voit ilmoittautua testaukseen mukaan lähettämällä minulle yksityisviestin! :smileyhappy:

Vastaa