Elisalta jäänyt Zyxel VMG3925-B10B optimointi Telian valokuituliittymään?

  • 31 August 2021
  • 5 kommenttia
  • 897 katselukertaa

Hei, siirryin Elisalta nyt valokuituun, otin ahneuksissa 1000 Mbit/s. Nyt en saa oikein Elisalta jäänyttä reititintä Zyxel VMG3925-B10B optimoitua verkkoon. Siinä on joku Elisan oma firmware. Laitoin kuitulaitteesta johdon zyxeliin mutta kaistasta leikkautuu puolet pois. RJ-45 kaapelin kanssa se on suoraan kuituboksista 600-700 Mbit/s kuten pitääkin mutta Zyxeliin liitettynä wifillä, sillä 5 GHz ihan vierestä puolet siitä ja tippuu toisessa huoneessa ihan 10 osaan. Ihan hirveä tulos. Mitä minun pitäisi tehdä että saan tuon koko kaista wifillä käyttöön koko huoneistossa kaikille laitteille?

 

Onko kellään kokemusta vastaavasta, onko Zyxelistä tähän hommaan vai pitääköhän ostaa joku toinen (...mikä)?


5 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +4

Millä laitteella mittasit? Tukeeko se ac-wifiä? Täyttää kaistaa et välttämättä saa millään laitteella, mutta reilut 500 Mbps voisi onnistuakin, jos päätelaite tukee 802.11 ac -WiFiä, eli WIFI 5:ta.

Mittasin uudehkolla hp:n läppärillä, juu, käytössä Wifi 5/802.11 ac ja 5 GHz verkko. Jotenkin tuo Zyxeli röpöttää?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Hankihan kunnon reititin. Nuo Zyxelit on halpakamaa ja on todennäköistä ettei siinä purkissa yksinkertaisesti riitä vain potku. Ainakin Ubiquitin Edgerouterit ovat rautakiihdytettyjä, tosi aivan halvimmista malleista ei mene täydet nopeudet läpi mutta jos EdgeRouter Liteä esimerkiksi löytyy vielä jostain, niin siitä menee. Katsot vaan asennusvaiheessa että rautakiihdytys on varmasti päällä (no, sen huomaa kyllä siitä että sitä ilman jää nopeudet jonnekin reiluu 300 Mbit/s vain). ER Lite pitäisi irrota uutena alle satasella.

 

Wifi tulee sitten aivan erikseen, nämä on kiinteän verkon reitittimiä pelkästään. Mutta wifi-tukareitakin saa jopa alle satasella, riippuu miten hyvän haluat. Jos haluaa hyvän niin sekin sitten Ubiquitilta. Kannattaa ottaa PoE-virransyötöllä oleva malli niin sen saa vaikka kattoon, josta se pelittää kaikista parhaiten.

Kiitos! Toi on kyllä ihan totta! Tein nyt alkuun sellaisen halvan ratkaisun ja jätin Zyxelin reitittimeksi disabloiden siitä wifin. Ostin rinnalle uuden wifipumpun Netgear EX8000 Tri-band (kun halvalla sain), tein siitä tukiaseman ja siirsin niin keskelle taloa kuin pystyin. Nyt toimii itse asiassa aika optimaalisesti, nopeudet on ihan hyvät!

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Kartsaanos  kirjoitti:

Kiitos! Toi on kyllä ihan totta! Tein nyt alkuun sellaisen halvan ratkaisun ja jätin Zyxelin reitittimeksi disabloiden siitä wifin. Ostin rinnalle uuden wifipumpun Netgear EX8000 Tri-band (kun halvalla sain), tein siitä tukiaseman ja siirsin niin keskelle taloa kuin pystyin. Nyt toimii itse asiassa aika optimaalisesti, nopeudet on ihan hyvät!


Ahaa, no ei sitä sitten tarvitse vaihtaa jos kerran toimii.. Myös sellainen tuli mieleen että selainpohjaiset speedtest-sivut eivät ole kovin luotettavia. Eli esimerkiksi Windowsissa kannattaa käyttää sitä asennettavaa sovellusta. Ainakin mulla se on ainoa, jolla saa liittymän todellisen nopeuden suurin piirtein esiin (näyttää maks. 945 mbit/s). Toinen tapa millä olen mitannut (vaatii EdgeRouterin) on pistää kahdelta eri koneelta speedtest yhtä aikaa pyörimään, kumpikin eri testiservereille ja sitten katsoa tarkasti EdgeRouterin mittaamat nopeudet testin aikana. Tällä tavoin sai muistaakseni 982 Mbit/s joka alkaa olla aika lähellä totuutta gigaiselle liittymälle. TCP/IP tekee nimittäin jonkun verran overheadia, jonka takia nopeus ei oikeasti voi olla ihan tasan 1000 Mbit/s, jos sellaisia nopeuksia saa niin silloin speedtest toimisi väärin. Ja toisaalta jos ajelen speedtestiä oman lähiverkon sisällä niin lukemat ovat täsmälleen samanlaisia sielläkin.

Vastaa