En saa toimivaa ip osoitetta Wan portista

  • 16 January 2016
  • 1 kommentti
  • 78 katselukertaa

Eli mulla on ZyXel NBG6616 modeemi ja kun kytken kaapelin Lan porttiin niin netti toimii hyvin mutta silloin saan vain 5 ip osoitetta kerralla, olen ymmärtänyt että Wan portin kautta pitäisi saada niin ns. rajattomasti?

 

Kun kaapeli on Wan portista ja avaan modeemin asetukset verkkoselaimella niin tulen EaZy123 setup sivulle josta voi valita DHCP automatic tai static asetuksen. DHCP automatic ei ole vielä toiminut se vaan kelailee ja tuohon static asetukseen olen yrittänyt 192.168.1.33  255.255.255.0 ja 192.168.1.1 asetuksella jolloin koneet saa 10 alkuisen ip osoitteen mutta sen kautta en pääse ollenkaan nettiin. Onko jollain tietoa mitä minun pitäisi tuohon static kohtaan laittaa jos nuo yllä olevat ovat väärin? Tai pitäisikö DHCP automatic asetus toimia?

 

Jos jollain on muita ehdotuksia miten saan tuon toimimaan niin saa auttaa.


1 kommentti

Kunniamerkki +14

Tuo laitehan ei ole modeemi, vaan langaton reititin.


 


WAN porttihan on ns. uplink portti, johon nettiliittymäsi kytketään.


Soneran liittymissä saa 5 julkista ip-osoitetta, eli jos sinulla on sen verran laitteita kiinni eikä reitittimessä ole NAT päällä niin enempää osoitteita et saa. Voit pitää omat laitteesi sisäverkossa kytkemällä NATin päälle reitittimen asetuksista ja sitten vaikka se DHCP auto-modeen niin sen pitäisi jaella sievästi sisäverkon osoitteita laitteille.


 


Eli lyhyesti nettiliittymäsi kytketään WAN porttiin , ja omat koneet LAN portteihin ja wlaniin. Asetuksista NAT ja dhcp käyttöön niin omien laitteiden pitäisi saada sisäverkon ip-osoitteet joita voi olla sitten vaikka kuinka monta.

Vastaa