10-12-2019
22:55
Muokattu
10-12-2019
23:04
Eilen tuli hybridin reititin ja 4G SIM. Kokeilin eilen pelkällä hybridiä varten toimitetulla 4G liittymällä ja uudella hybridi reitittimellä Ookla speedtest (OST) wlan yli down/up 45-75M/35M
Eilen yrityksen ADSL2 vanhalla reitittimellä wlan yli, joka antoi OST 16M/0,8.
Tänään koitti suuri päivä jossa nuo yhdistyivät OST14/0,8M. Setup bugittaa jossain yhdistysprotokollassa, joka yhdistää adsl ja 4g liikenteen yhdeksi Telian konesalissa ja/tai reitittimessä.
Ja tietysti telian oma speed test bugittaa, kuten chatti botti, joka käskee avata chatin vaikka se on itse siinä. Myynnissä mainostettiin ilmaista tukea, mutta yhteystietoa ei löydy ja joku asiaan liittyvä palvelu editor.telia.fi - yllätys vaan ettei sitäkään löydy.
Mietinkin nyt että pitäiskö heittää vanha ADSL purkki takaisin, hankkia mokkula ja yhdistää nämä tp linkin load balanceriin mistä sitten rakennetaan erillinen sisäverkko.
13-12-2019 10:32
Teitkö mittauksen siis selaimella? Hybridin nopeuden mittaamisessa on omat huomionsa:
"Hybrid netin osalta selainpohjainen nopeustesti esim. Ooklan Speedtest.net eivät välttämättä näytä kokonaisnopeutta oikein. Suosittelemme käyttämään Speedtest.net sovellusta tai yllä mainittua ftp-palvelinta."
Kiinteän yhteyden puuttuminen tarkoittaa sitä, ettei Hybrid -modeemi ole saanut vielä päivitystä vaan toimii tehdasversiolla. Suosittelen siis odottamaan kiinteän kaistan kytkentää ja tarkistamaan, että hybrid modeemi päivittyy uusimpaan versioon. Version voit tarkistaa laitteen hallintasivulta My Telia Wifi Router -> Device Info -> Software Version (uusin versio päättyy -92C).
On toki harmillista, että kytkentä viivästyy nuinkin pitkälle. Hyvä että selvität asiaa tarkemmin chatin kautta, siellä saadaan kaikki liittymätiedot näkyviin ja jää merkinnät selvityksestä.
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
17-12-2019 20:49
Tänään ilmoitettiin asennus vamistuneeksi. Edelleen ei käytä 4Gtä, mutta software versio ei vastaa edellä mainittua vaan on software / hardware osalta SG4T1R000066C / Fast5370AIR-01. Odotellaan siis softan automaattista päivittymistä perjantaihin.
Yhteyttä on viikko sitten testattu asennetuilla ja eri selaimilla - wlanilla ja rj45 lanilla. Kaikissa mittauksissa saman suuntainen lopputulos.
17-12-2019
22:17
Muokattu
17-12-2019
22:18
Nyt 4G aktivoitui mukaan. Softaversio ei päivittynyt vielä vaan on sama kuin edellisessä viestissä.
18-12-2019 17:36
Hmm, kiinteän kaistan toimivuus ja konfiguraatiot on hyvä tarkistaa vielä häiriöilmoituksemme puolelta, esim. chatissa. Myös modeemin valot kertoo, milloin kiinteä yhteys on käytössä. Eli palaako hybrid modeemin kolme ensinmäistä valoa kiinteästi vihreänä, vai onko esim. DSL valo vielä pimeä / vilkkuu ainoastaa?
Kokeiletko myös palauttaa modeemille tehdasasetukset.Tehdasasetusten palauttaminen tapahtuu painamalla Reset-nappia noin 10 sekunnin ajan ja vapauttamalla painike. Jos resetointi onnistui, syttyy Status-valo oranssiksi/punaiseksi ja tämän jälkeen laitteen kaikki valot välähtävät kerran. Muussa tapauksessa resetointi ei onnistunut. Huom! Palautuksessa kaikki asettamasi muutokset laitteen hallinnasta palaa oletukselle, esim. langattoman verkon nimi ja salasana.
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
29-12-2019
21:20
Muokattu
29-12-2019
21:25
SG4T1R000066C on edelleen software versio. Tämän päivittymisen kuvittelin tapahtuvan automaattisesti. Päivittyminen kiinnostaa, koska osan konffeista asetusten kanssa on haasteita ja konffausmahdollisuus on rajallinen. Esim. DMZ konffia ei ole ja bridged modessakin 4 portin takana oleva reititin saa 192.168.1.x osoitteen.
En aio palauttaa tehdasasetuksia ennenkuin tarkennetaan mitä se korjaa. Yhteys toimii.
Olennaiset valot vihreää, mobiilidata sinistä 2 tai 3. Lähin tukiasema n. 300m päässä.
30-12-2019 12:55
Päivitys tulee automaattisesti, kun kaikki toimii normaalisti. Tämä tehdasasetuksien palautus palauttaa kaikki laitteen asetukset oletuksiin ja poistaa jo tehdyt muutokset. Palautuksen jälkeen kaikki modeemin prosessit alkavat alusta. Palautus siis korjaa mahdollisesti jumiin menneen ohjelmiston.
Jos kiinteä kaista toimii, eikä Hybrid -modeemi päivity automaattisesti oletusasetuksilla, on tästä tärkeää tehdä vikailmoitus, joko omilta sivuilta liittymän tiedoista, tai laittamalla chatissa viestiä, ettei modeemi päivity uusimpaan ohjelmistoversioon. Voimme silloin tarkastella etänä tilannetta tarkemmin ja tarvittaessa päivittää modeemin ohjelmistoversion.
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.