HOASnet Vantaa, käyttöönotto-ongelma


Hei Telia yhteisö,


 


Muutin eilen HOASin opiskelija-asuntoon Vantaalle. Olen yrittänyt saada netin toimimaan, puhuin useasti asiakaspalvelulle, mutta minulle sanotaan, että osoitteeseeni ei edes saa HOASnettiä, vain mobiilinetin.


 


Asia on se, että sain HOASilta avaimet hakiessani lapun, missä sanottiin, että käytössäni on Telian HOASnet.. Miten tämä voi olla mahdollista, että sitä ei ole edes olemassa?


 


Tosiaan asiaa avatessani sanon, että netin saamiseksi pitää käyttää vanhaa Ethernet-kaapelia. Kone ilmoittaa, että yhteyttä ei ole. Telian ohjeiden mukaan pitäisi tulla sivu, jossa kirjaudutaan HOASnettiin omilla pankkitunnuksilla ja HOAS-numerolla.


 


Kuulemma myöhemmin tänä vuonna muuttuu Telia DNA:ksi täällä osoitteessani myös, mutta se tehdään vasta marraskuussa..


 


Mitä pitäisi tehdä?


 


 


Edit AaTanja: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


11 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Siri99@  kirjoitti:

Hei Telia yhteisö,

 

Muutin eilen HOASin opiskelija-asuntoon Vantaalle. Olen yrittänyt saada netin toimimaan, puhuin useasti asiakaspalvelulle, mutta minulle sanotaan, että osoitteeseeni ei edes saa HOASnettiä, vain mobiilinetin.

 

Asia on se, että sain HOASilta avaimet hakiessani lapun, missä sanottiin, että käytössäni on Telian HOASnet.. Miten tämä voi olla mahdollista, että sitä ei ole edes olemassa?

 

Tosiaan asiaa avatessani sanon, että netin saamiseksi pitää käyttää vanhaa Ethernet-kaapelia. Kone ilmoittaa, että yhteyttä ei ole. Telian ohjeiden mukaan pitäisi tulla sivu, jossa kirjaudutaan HOASnettiin omilla pankkitunnuksilla ja HOAS-numerolla.

 

Kuulemma myöhemmin tänä vuonna muuttuu Telia DNA:ksi täällä osoitteessani myös, mutta se tehdään vasta marraskuussa..

 

Mitä pitäisi tehdä?


Hei,

Yleensä DNA toimittaa nettiyhteyksiä KTV-verkon, eli kaapeli-tv verkon kautta. Epäilen, että HOAS kilpailuttaa ajoittain yhteydet ja nyt on jokin siirtymäaika toimijoiden välillä. 

Oletko HOAS:lta kysynyt, onko mitä asuntoosi tarjolla?

 

Kirjautumissivua ei välttämätt tule, jos yhteyttä asuntoosi ei talojakomossa ole kytketty mihinkään, jos vaikka edelliset asukkaat eivät nettiä ole tilanneet tai se on jo ajettu alas...

 


Hei,

Yleensä DNA toimittaa nettiyhteyksiä KTV-verkon, eli kaapeli-tv verkon kautta. Epäilen, että HOAS kilpailuttaa ajoittain yhteydet ja nyt on jokin siirtymäaika toimijoiden välillä. 

 

Mutta on myös mahdollista että, nettiyhteys on toteutettu tuossa kiinteistössä esimerkiksi VDSL (taloyhtiönetti) yhteytenä. Kun operaattori vaihtuu Teliasta DNA:han vaihtuu taloyhtiönetti DNA:n vastaavaan.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Purnipsi@  kirjoitti:

Kirjautumissivua ei välttämätt tule, jos yhteyttä asuntoosi ei talojakomossa ole kytketty mihinkään, jos vaikka edelliset asukkaat eivät nettiä ole tilanneet tai se on jo ajettu alas...


Juuri näin. Mikäli edellisellä asukkaalla on ollut esimerkiksi Elisan liittymä, joka on irtisanottu, töpselistä ei tule muuta kuin dhcp:llä ip-osoite. Sen perusteella reitittimen wan-liitännän tiedoista pystyy havaitsemaan, että piuhat on kytketty Elisalle, mutta ei mitään muuta. Kirjautumissivuja Elisa ei käytä, joten www-selaimen näkökulmasta yhteys on täysin kuollut.

 


@netskeip@  kirjoitti:

Kun operaattori vaihtuu Teliasta DNA:han vaihtuu taloyhtiönetti DNA:n vastaavaan.


Tämä ei kuitenkaan tapahdu ilman asukkaan toimia.

 

Normaaleissa taloyhtiöissä Telian liittymä toimii kunnes asiakas irtisanoo sen itse, poislukien kaapeli-tv, jossa Telian liittymät eivät toimi Dna:n verkossa. Hinnat ja nopeusluokkien saatavuus voivat kyllä muuttua, josta asiakkaalle ilmoitetaan kirjeellä.

 

HOAS:in sopimukset ovat toki hieman erikoistapaus, joten ne voivat käyttäytyä eri tavalla kuin tavanomaiset sopimukset.

 

Lisäksi, jotta Dna:n liittymä toimisi, siitä täytyy tehdä sopimus Dna:n kanssa.


Juuri näin kuten kirjoitat Irritus. Unohdin vain täsmentää, että todennäköisesti operaattorin vaihtuessa jaetaan jokin tiedote jossa kerrotaan kuinka mahdollisuus saada käyttöönsä uuden operaattorin vastaava kiinteistönetti. 

Luultavasti tuo kysyjän nykyinen nettiyhteys saattaa hyvin olla esimerkiksi ethernet tai vdsl. Ei välttämättä kaapelimodeemi-yhteys. Käsittääkseni näissä missään vaihtoehdossa ei tarvita kirjautumissivua palvelun käynnistämistä varten?

@Purnipsi@  kirjoitti:

Kirjautumissivua ei välttämätt tule, jos yhteyttä asuntoosi ei talojakomossa ole kytketty mihinkään, jos vaikka edelliset asukkaat eivät nettiä ole tilanneet tai se on jo ajettu alas...


Juuri näin. Mikäli edellisellä asukkaalla on ollut esimerkiksi Elisan liittymä, joka on irtisanottu, töpselistä ei tule muuta kuin dhcp:llä ip-osoite. Sen perusteella reitittimen wan-liitännän tiedoista pystyy havaitsemaan, että piuhat on kytketty Elisalle, mutta ei mitään muuta. Kirjautumissivuja Elisa ei käytä, joten www-selaimen näkökulmasta yhteys on täysin kuollut.

 


@netskeip@  kirjoitti:

Kun operaattori vaihtuu Teliasta DNA:han vaihtuu taloyhtiönetti DNA:n vastaavaan.


Tämä ei kuitenkaan tapahdu ilman asukkaan toimia.

 

Normaaleissa taloyhtiöissä Telian liittymä toimii kunnes asiakas irtisanoo sen itse, poislukien kaapeli-tv, jossa Telian liittymät eivät toimi Dna:n verkossa. Hinnat ja nopeusluokkien saatavuus voivat kyllä muuttua, josta asiakkaalle ilmoitetaan kirjeellä.

 

HOAS:in sopimukset ovat toki hieman erikoistapaus, joten ne voivat käyttäytyä eri tavalla kuin tavanomaiset sopimukset.

 

Lisäksi, jotta Dna:n liittymä toimisi, siitä täytyy tehdä sopimus Dna:n kanssa.


 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

 



@Siri99@  kirjoitti:

Hei Telia yhteisö,


 


Muutin eilen HOASin opiskelija-asuntoon Vantaalle. Olen yrittänyt saada netin toimimaan, puhuin useasti asiakaspalvelulle, mutta minulle sanotaan, että osoitteeseeni ei edes saa HOASnettiä, vain mobiilinetin.


 


Asia on se, että sain HOASilta avaimet hakiessani lapun, missä sanottiin, että käytössäni on Telian HOASnet.. Miten tämä voi olla mahdollista, että sitä ei ole edes olemassa?


 


Tosiaan asiaa avatessani sanon, että netin saamiseksi pitää käyttää vanhaa Ethernet-kaapelia. Kone ilmoittaa, että yhteyttä ei ole. Telian ohjeiden mukaan pitäisi tulla sivu, jossa kirjaudutaan HOASnettiin omilla pankkitunnuksilla ja HOAS-numerolla.


 


Kuulemma myöhemmin tänä vuonna muuttuu Telia DNA:ksi täällä osoitteessani myös, mutta se tehdään vasta marraskuussa..


 


Mitä pitäisi tehdä?


 




Moikka @Siri99 ja tervetuloa tänne Yhteisöön! Täältä monesti löytyy vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin, ja muutakin hyvää tietoa.


 


Asunnossa saattaa olla kaksi datapistoketta vierekkäin, kokeilithan kumpaisenkin?


 


Toisaalta kerroit puhuneesi jo useamman kerran meidän asiakaspalvelumme kanssa ja toistuvasti saanut kuulla ettei osoitteessasi ole HOASnet-sopimusta Telian kanssa. Siksi ehdotan, että vielä kysyisit ja varmistaisit myöt HOASilta kuvion. Jos haluat, niin kerta kiellon päälle voisit tulla myös meidän juttusille vaikkapa telia.fin chatiin, niin voidaan varmistaa asia. Tässä vielä varmuudeksi meidän yhteystiedot kootusti.


 


 



Täältä oli kadonnut yksi vastaus jonka yritin lähettää Irritus nimimerkin vastaukseen. Ei tiedä miksi telia poistelee asiallisia vastauksia? Olisin täydentänyt. Unohdin mainita että, taloyhtiöön jaetaan todennäköisesti tiedote kuinka on mahdollista saada uuden operaattorin taloyhtiönetti käyttöön. Kysyjän tilanteessa todennäköisesti tämän hetkinen nettiyhteys on toteutettu dsl tai jopa ethenet-yhtenä. Todennäköisesti kyseessä ei ole kaapelimodeemi kohde. 

 

Taloyhtiönetissä yhteyden nopeus riippuu minkälaisen sopimuksen vuokranantaja on tehnyt kilpailutuksen voittaneen operaattorin kanssa. Perusnopeus on jokin tietty joka sisältyy vuokraan. Tietysti asiakkaan täytyy liittymän avaamiseen liittyen olla yhteydessä operaattoriin.


@netskeip@  kirjoitti:




Täältä oli kadonnut yksi vastaus jonka yritin lähettää Irritus nimimerkin vastaukseen. Ei tiedä miksi telia poistelee asiallisia vastauksia? Olisin täydentänyt. Unohdin mainita että, taloyhtiöön jaetaan todennäköisesti tiedote kuinka on mahdollista saada uuden operaattorin taloyhtiönetti käyttöön. Kysyjän tilanteessa todennäköisesti tämän hetkinen nettiyhteys on toteutettu dsl tai jopa ethenet-yhtenä. Todennäköisesti kyseessä ei ole kaapelimodeemi kohde. 


 


Taloyhtiönetissä yhteyden nopeus riippuu minkälaisen sopimuksen vuokranantaja on tehnyt kilpailutuksen voittaneen operaattorin kanssa. Perusnopeus on jokin tietty joka sisältyy vuokraan. Tietysti asiakkaan täytyy liittymän avaamiseen liittyen olla yhteydessä operaattoriin.




Tosiaan oli tuo aikaisempi viestisi joutunut vahingossa tai automaattisesti piilotetuksi, palautin sen nyt takaisin tähän keskusteluun 🙂> 

Hei kaikki, en ole laittanut täällä hirveästi viestiä, on ollut hieman kiire ja olen jakanut puhelimestani Internetin, joten se ei ole niin kiireinen asia.

 

Tosiaan HOASiin otin yhteyttä, tein vikailmoituksen, mutta he vain luettelivat asiat, jotka olen jo tehnyt. Puhuin tänään taas asiakaspalvelun kanssa täällä Teliassa, ja minulle sanottiin, että varmaan netti ei toimi sen takia, että palvelu muuttuu DNA:han lopullisesti 18.11.2020. Eli siihen asti minun pitäisi varmaan odottaa netittömänä! Kuulemma Telia ei enää tee uusia sopimuksia tänne osoitteeseeni tuon vuoksi, joten liitännät eivät toimi.

 



@Siri99@  kirjoitti:

Hei kaikki, en ole laittanut täällä hirveästi viestiä, on ollut hieman kiire ja olen jakanut puhelimestani Internetin, joten se ei ole niin kiireinen asia.


 


Tosiaan HOASiin otin yhteyttä, tein vikailmoituksen, mutta he vain luettelivat asiat, jotka olen jo tehnyt. Puhuin tänään taas asiakaspalvelun kanssa täällä Teliassa, ja minulle sanottiin, että varmaan netti ei toimi sen takia, että palvelu muuttuu DNA:han lopullisesti 18.11.2020. Eli siihen asti minun pitäisi varmaan odottaa netittömänä! Kuulemma Telia ei enää tee uusia sopimuksia tänne osoitteeseeni tuon vuoksi, joten liitännät eivät toimi.




Moikka @Siri99,


 


Harmillista, että tuo sopimus meidän osalta on päättymässä. Tilanne on kyllä melko hankala. Puhuitteko asiakaspalvelumme kanssa millainen on nykyisen nettisopimuksen tilanne?


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Siri99@  kirjoitti:

Hei kaikki, en ole laittanut täällä hirveästi viestiä, on ollut hieman kiire ja olen jakanut puhelimestani Internetin, joten se ei ole niin kiireinen asia.

 

Tosiaan HOASiin otin yhteyttä, tein vikailmoituksen, mutta he vain luettelivat asiat, jotka olen jo tehnyt. Puhuin tänään taas asiakaspalvelun kanssa täällä Teliassa, ja minulle sanottiin, että varmaan netti ei toimi sen takia, että palvelu muuttuu DNA:han lopullisesti 18.11.2020. Eli siihen asti minun pitäisi varmaan odottaa netittömänä! Kuulemma Telia ei enää tee uusia sopimuksia tänne osoitteeseeni tuon vuoksi, joten liitännät eivät toimi.


Tuoltahan löytyi HOAS:in oma tiedoite, https://www.hoas.fi/uutiset/dna-hoasnetin-toimittajaksi/ eli marraskuun loppuun mennessä nuo kytketään. Tekniikkaa ei kerrota, mutta koska myös kaapelitv:stä puhutaan, niin saattaisi olla docsis? Muilla tekniikoilla tuon toteutus ei niin suoraviivaista olisi. Toki voi olla ethernet ja tv vain kaapelista.


@Siri99@  kirjoitti:

Hei kaikki, en ole laittanut täällä hirveästi viestiä, on ollut hieman kiire ja olen jakanut puhelimestani Internetin, joten se ei ole niin kiireinen asia.

 

Tosiaan HOASiin otin yhteyttä, tein vikailmoituksen, mutta he vain luettelivat asiat, jotka olen jo tehnyt. Puhuin tänään taas asiakaspalvelun kanssa täällä Teliassa, ja minulle sanottiin, että varmaan netti ei toimi sen takia, että palvelu muuttuu DNA:han lopullisesti 18.11.2020. Eli siihen asti minun pitäisi varmaan odottaa netittömänä! Kuulemma Telia ei enää tee uusia sopimuksia tänne osoitteeseeni tuon vuoksi, joten liitännät eivät toimi.


Hei ja pahoittelut, että olet saanut tällaista viestiä asiasta. HOASin yhteydet ovat aktivoitavissa irtisanomispäivään saakka. Soita taloyhtiöiden asiakaspalvelunumeroon 020011611, sieltä sinulle hoidetaan netti asia kuntoon. 

 

T: Telialainen

Vastaa