Heikko signaali ja nopeus laskee iltaisin

  • 7 September 2021
  • 9 kommenttia
  • 34 katselukertaa

Voi taivaan isä!!! 10-100 meganen myytiin ja iltaisin ei pääse kun 2-4 megaan. Puhelimet samalla onnettomalla vauhdilla. Katso sillä sitten urheilua. Jonkunlaisia korvauksia tuskin saa. Heikko singnaali jo ainakin 2 vuotta. Lisänopeuden tarjonnan tietää myyjä mutta ei vättämättä sitä mitä kohteen kapasiteetti. Sijainti 500 metriä mastosta. Hyvän autonkin voi ostaa mutta jos siitä puuttuu yksi pyörä niin eipä sillä mitään tee.


 



 


edit Merja_J: kuvat upotettu tekstiin ja muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


Edit AaTanja: poistettu nimimerkki lopusta. Se näkyy jokaisen kommentin yhteydessä automaattisesti. 


9 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@oksa27  kirjoitti:

Voi taivaan isä!!! 10-100 meganen myytiin ja iltaisin ei pääse kun 2-4 megaan. Puhelimet samalla onnettomalla vauhdilla. Katso sillä sitten urheilua. Jonkunlaisia korvauksia tuskin saa. Heikko singnaali jo ainakin 2 vuotta. Lisänopeuden tarjonnan tietää myyjä mutta ei vättämättä sitä mitä kohteen kapasiteetti. Sijainti 500 metriä mastosta. Hyvän autonkin voi ostaa mutta jos siitä puuttuu yksi pyörä niin eipä sillä mitään tee. t. oksa27


Avainsanoja: "puhelimet" ja "masto" ainakin.. Olet siis hankkinut kotiisi MOBIILIlaajakaitan, eli liikkuvaan käyttöön tarkoitetun nettiyhteyden (tarkoitettu puhelimille). Nämä kaikki ovat jaettuja nettiyhteyksiä, joissa yksi nettiyhteys on jaettu kaikkien alueella olevien käyttäjien kesken. Tämän jakamisen takia saat ostamastasi 100:sta megasta vain 2, koska loppuja 98:aa käyttää ihan muut.

 

Jos haluat sellaien nettiyhteyden joka toimii sillä nopeudella mistä maksoit, hanki kiinteä yhteys. Lähinnä kaapeli tai valokuitu.

 

Halvalla ei vaan saa toimivaa, ei voi mitään.

Aivan! Mutta ymmärrän vaihteluvälinkin (jopa hyväksyn) joka tässä tapauksessa 10m-100m. Mutta jos netti ei pääse vaihteluväliin kuin satunnaisesti niin vastuu tuotteesta kyllä ei ostajalla vaan liian pienen kapasiteetin myyjällä. Kilpailijan valokuitu kyllä tuossa kivijalan vieressä menee että päädyn todennäköisesti siihen.

Peruurusaika surkealla mopparilla onneksi vielä jäljellä että silleen 🙂>

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Eihän tuossa mitään peruutusaikoja tarvita, Telia on syyllistynyt sopimusrikkoon, jolloin sopimukseen liittyvät velvoitteetkin lakkaavat olemasta. Nyt vain reklamaatiota tekemään, sillä välineellä mikä nyt sattuu pelaamaan. Onneksi siellä on kuitu tarjolla, muussa tapauksessa olisikin huonompi tilanne. 

Todennäköisesti Telian edustajat tulevat kauppaamaan ratkaisuksi laitteiden resetointia ja mukavien juttelua ns. asiakaspalvelun kanssa, jonka lopputuloksena on vain voivottelua ja pahoittelua mutta mitään ei tapahdu

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SINAD, valokuitu kyllä, kaapeli-tv on vähän niin ja niin.

 

Sekä kaapeli-tv että mobiililaajakaista ovat kumpikin jaettua kaistaa. Kaapeli-tv:n eduksi jaettavaa kaistaa toki riittää enemmän kuin matkaviestinverkoissa.

 

Silti nopeudet voivat kaapeli-tv-verkossa laskea. Hyvä esimerkki on 31.8. verkkojen uudelleenorganisointi. Elisan kaapeli-tv-verkossa työt aloitettiin elokuun puolivälissä ja ne jatkuvat syyskuun puoliväliin. Muutostöiden aikana käytössä on vain kaksi kolmasosaa normaalista verkon kapasiteetista. Erityisesti 1000/50 Mbit/s liittymien käyttäjät ovat huomanneet nopeuksien laskeneen.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@oksa27  kirjoitti:

Voi taivaan isä!!! 10-100 meganen myytiin ja iltaisin ei pääse kun 2-4 megaan. Puhelimet samalla onnettomalla vauhdilla. Katso sillä sitten urheilua. Jonkunlaisia korvauksia tuskin saa. Heikko singnaali jo ainakin 2 vuotta. Lisänopeuden tarjonnan tietää myyjä mutta ei vättämättä sitä mitä kohteen kapasiteetti. Sijainti 500 metriä mastosta. Hyvän autonkin voi ostaa mutta jos siitä puuttuu yksi pyörä niin eipä sillä mitään tee. t. oksa27


 



 


edit Merja_J: kuvat upotettu tekstiin ja muokattu otsikkoa kuvaavammaksi




Vauhti ei tosiaan kovin vauhdikkaalle näytä. Oletko ollut tästä yhteydessä jo meidän Häiriöilmoituksiin, mistä näkevät tukiaseman ruuhkaisuuden ja tarkempaa tietoa mahdollisista tulevista parannuksista alueellesi?


 


Iltaisin kun käyttäjäkuntaa on yleisesti keskimäärin enemmän, niin vauhti saattaa laskea alle vaihteluvälin. Verkonsuunnittelijat ovat hyvinkin näissä kartalla, missä tarvitaan lisää kapasiteettia tai muita parannuskeinoja nopeuksien nostamiseksi ja kapasiteetin parantamiseksi. Parannukset eivät välttämättä tapahdu ihan hetkessä, vaan erilaiset luvat vaativat oman aikansa ja sen takia näyttäisi sille ettemme tekisi asialle mitään. Myyjät näkevät kuuluvuuskartan, mutta eivät kapasiteettitilanteesta verkossa. Häiriöilmoitusten puolella ollaan ajan hermolla näistä asioista. Meidän Häiriöilmoitukset saa kiinni esim. puh. 020 690 400 mpm/pvm (ma–pe 8–20 ja la 9–16.30).


 


Oletko katsonut meidän kartalta suuntaa antavan katselmuksen rakenteilla olevista uusista tukiasemista / kapasiteetin lisäyksistä? 

Tilattu tuote peruttu ja takaisin kupariliittymään joka oli purettu osittain rakennuksessa olevan remontin takia. Mutta 2 puhelinta ja 2 tablettia vielä kärsii heikosta nopeudesta (iltaisin) sim kortilla. Onneksi ei puheluihin vaikuta. Toki Teliakin halua pois näistä ilmalinjojen ylläpidosta. Rehellinen oli yksi asiakaspalvelija kun suositteli kuitulinjaa vaikka linjat täällä Elisan verkkoa. Parannuksia Telia lupasi marraskuun puoliväliin mennessä. Varalle ostin yhden DNA repaidin puhelimeen että saan kännykästä siirrettyä Ruudun urheilulähetyksiä isommalle näytölle ja kumma se toimii pätkimättä.  Laitenopeuksia (lisää) myydään mutta kun laitteet ei ota vastaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@oksa27  kirjoitti:

Aivan! Mutta ymmärrän vaihteluvälinkin (jopa hyväksyn) joka tässä tapauksessa 10m-100m. Mutta jos netti ei pääse vaihteluväliin kuin satunnaisesti niin vastuu tuotteesta kyllä ei ostajalla vaan liian pienen kapasiteetin myyjällä. Kilpailijan valokuitu kyllä tuossa kivijalan vieressä menee että päädyn todennäköisesti siihen.

Peruurusaika surkealla mopparilla onneksi vielä jäljellä että silleen 🙂>


Mobiililaajakaistojen perusongelma on juuri se ettei ole mitään rajoitusta sille, kuinka paljon käyttäjiä voi olla yhden solun alueella. Eli oikeasti niille ei voi taata mitään nopeutta, kun se on ihan tuurista ja sijainnista kiinni. Joillakin toimii, joillakin ei. Se, että näitä myydään myös kodin kiinteiksi liittymiksi räjäyttää ongelman aivan uusiin sfääreihin, koska ei mobiiliverkkoja ole edes suunniteltu kantamaan sellaista taakkaa, eikä radiotiellä yksinkertaisesti riitä kaista. Mutta koska suomi on pullollaan "muoviämpärikansaa" ts. kaikki pitää saada aina halvimman mukaan, myyvät myös operaattorit oletuksena sinulle mobiililaajakaistan jos haluat kotiisi yhteyden. Aina on oletuksena, että pitää olla se kaikista halvin ratkaisu. Lisäksi näillä korvataan nykyään jopa hyvin toimineita kiinteitä yhteyksiä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@irritus  kirjoitti:

@SINAD, valokuitu kyllä, kaapeli-tv on vähän niin ja niin.

 

Sekä kaapeli-tv että mobiililaajakaista ovat kumpikin jaettua kaistaa. Kaapeli-tv:n eduksi jaettavaa kaistaa toki riittää enemmän kuin matkaviestinverkoissa.

Juu, kaapeli-tv:n suositukset tosiaan erittäin varauksella!

Uusissa taloissa (kerrostaloissa) lienee jo tähtiverkkoakin, mutta ainakin täällä päin omakotialueella aluetta näyttäis kiertävän vain yksi koksi, josta yhteydet haaroitetaan. Pojalla on kuitenkin ollut kahdessakin vuokrakämpässä kaapelinetti, toisessa gigaisena ja toisessa 200 mbit, ovat aina toimineet moitteetta ja paljon paremmin kuin mobiililkaistat. Mutta myös aivan päinvastaista tiedän, eli juurikin täällä päin kaapeliasiakkaat ovat valittaneet että pätkii pätkii pätkii. Varmaankin kun ei ole sitä tähtiverkkoa omakotitaloille (villi arvaus). Ongelmatapauksissa yhteistä kaapelilla ja mobiililla on se, ettei vikaa usein pysty korjaamaan mitenkään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Täällä DNA koksi, eli Valokuitu Plus (hauska nimi), on toiminut ongelmitta alusta asti. Tosin yksi modeemi oli viallinen, mutta nykyinen Sagemcom (ennen oli Ubee) toiminut moitteetta. 

Vastaa