Huawei e5186s omat lisäantennit - ei verkkoa!

  • 12 March 2017
  • 7 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Tilasin hitaan ADSLn tlalle ripeämmän 4G liittymän ja otsikon laitteen.

 

Mistä mahtaa johtua, että kun kytkee paketin mukana tulevat lisäantennit kenttää eikä neityhtettä ei ole. Ilman antenneja toimii normaalisti. En löytänyt asetuksistakaan mitään säätöjä antennien osalta eli onko laite viallinen vai mistä on kyse?


7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Kunde kirjoitti:

Tilasin hitaan ADSLn tlalle ripeämmän 4G liittymän ja otsikon laitteen.


 


Mistä mahtaa johtua, että kun kytkee paketin mukana tulevat lisäantennit kenttää eikä neityhtettä ei ole. Ilman antenneja toimii normaalisti. En löytänyt asetuksistakaan mitään säätöjä antennien osalta eli onko laite viallinen vai mistä on kyse?




Tervehdys @Kunde!


 


Näyttäisi olevan viallinen laite, koska itselläni toimii hyvin alkuperäisillä lisäantenneilla pystyasennossa kuten pitääkin :)

Ja eipä sitten ollutkaan :-)

 

Kiinnitin antennit vielä kolmannen (ja ajatuksissa sen viimeisen kerran) sekä viritin mokkulan käyttämään vain ja ainoastaan 800Mhz taajuutta (muilla ei 4G toimi täällä maalla). Kas kummaa sitten alkoi toimimaan. Vielä kun viritin antennit sopivaan 45 asteen kulmaan ja siirtelin mokkulaa alkoi dataa tulla aika reippaasti 🙂 toivottavasti tulee jatkossakin!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Kunde kirjoitti:

Ja eipä sitten ollutkaan :-)


 


Kiinnitin antennit vielä kolmannen (ja ajatuksissa sen viimeisen kerran) sekä viritin mokkulan käyttämään vain ja ainoastaan 800Mhz taajuutta (muilla ei 4G toimi täällä maalla). Kas kummaa sitten alkoi toimimaan. Vielä kun viritin antennit sopivaan 45 asteen kulmaan ja siirtelin mokkulaa alkoi dataa tulla aika reippaasti 🙂 toivottavasti tulee jatkossakin!




Juuh, täällä ei esimerkiksi toimi 2100Mhz taajuus eli käytännössä jos muutan asetuksista siihen niin kuuluvuutta ei ole. 4G 1800Mhz taajuus on passeli täälläpäin :) 

Tuosta tulikin mielern, että kun minulla tuo 800Mhz on ainoa mikä toimii, niin mikä mahtaisi on sen tekninen max nopeus?

Minulle myytiin näköjään (ei kysytty sen tarkemmin) Kodin netti mobiili L, mikä lupaa max 100Mbit. Ei tule kuin puolet ja yleensä 30Mbit kieppeillä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Kunde kirjoitti:

Tuosta tulikin mielern, että kun minulla tuo 800Mhz on ainoa mikä toimii, niin mikä mahtaisi on sen tekninen max nopeus?


Minulle myytiin näköjään (ei kysytty sen tarkemmin) Kodin netti mobiili L, mikä lupaa max 100Mbit. Ei tule kuin puolet ja yleensä 30Mbit kieppeillä.




Kodin Netti L -liittymässä vaihteluväli on 10-100 Mbit/s eli sinulla on lähes samaa luokkaa kuin minulla tuo nopeus :)


 



 



 


Tähän nopeuteen vaikuttaa mm. tukiaseman sijainti, sää, reititin, yhteys, muut alueella olevat laitteet, talon rakenne ja ruuhkat tukiasemalla (etenkin iltaisin). Esimerkiksi ZTE MF286 -reitittimellä wlan-yhteydellä minulla nopeuden vaihteluväli on 40-60 Mbit/s :)


 


 


@Kunde kirjoitti:

Tuosta tulikin mielern, että kun minulla tuo 800Mhz on ainoa mikä toimii, niin mikä mahtaisi on sen tekninen max nopeus?

Minulle myytiin näköjään (ei kysytty sen tarkemmin) Kodin netti mobiili L, mikä lupaa max 100Mbit. Ei tule kuin puolet ja yleensä 30Mbit kieppeillä.


Jos et ole yhteisverkon alueella, niin teoreettinen maksimi on 75 Mbit/s 800 MHz verkossa. Yhteisverkon alueella tuo on 150 Mbit/s johtuen siitä, että käytössä on sekä DNA:n että Soneran 800 Mhz alueiden taajuuskaistat. 800 Mhz verkoissa ei siis kannata maksaa yli 50 Mbit/s nopeuksia lupaavasta (huom! lupaavasta) liittymästä jos operaattorilla on tällaisia nopeuteen perustuvia hintaluokkia. Ja kuten tuossa jo aiemmin mainittiin, niin 10 Mbit/s on nopeus mistä maksat ja muu on sitten siihen kaupanpäällistä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Kimppikoo kirjoitti:


@Kunde kirjoitti:

Tuosta tulikin mielern, että kun minulla tuo 800Mhz on ainoa mikä toimii, niin mikä mahtaisi on sen tekninen max nopeus?


Minulle myytiin näköjään (ei kysytty sen tarkemmin) Kodin netti mobiili L, mikä lupaa max 100Mbit. Ei tule kuin puolet ja yleensä 30Mbit kieppeillä.




Jos et ole yhteisverkon alueella, niin teoreettinen maksimi on 75 Mbit/s 800 MHz verkossa. Yhteisverkon alueella tuo on 150 Mbit/s johtuen siitä, että käytössä on sekä DNA:n että Soneran 800 Mhz alueiden taajuuskaistat. 800 Mhz verkoissa ei siis kannata maksaa yli 50 Mbit/s nopeuksia lupaavasta (huom! lupaavasta) liittymästä jos operaattorilla on tällaisia nopeuteen perustuvia hintaluokkia. Ja kuten tuossa jo aiemmin mainittiin, niin 10 Mbit/s on nopeus mistä maksat ja muu on sitten siihen kaupanpäällistä.




Jos pelaat paljon @Kunde, niin kannattaa hankkia kiinteä netti mikäli mahdollista. Mobiiliverkko on epävakaampi.


 


Itselläni on Kodin Netti L -liittymä, mutta jos yhtäaikaa on monta käyttäjää eri laitteilla (mm. pelikonsolilla, television ja tietokoneiden) niin tuo yhteys hidastuu ja esim. suoratoistopalvelun kuvalaatu heikkenee. Iltaisin etenkin huomaa kun tukiasema on ruuhkaisa. Samoin vasteaika hyppii jossain 40-70 ms tienoilla :)

Vastaa