peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
59216 Jäsentä
164114 Kirjoitusta

Telia yhteisö on nyt myös laiteyhteisö

Lue lisää
Yhteistyössä OnePlus

Hybridi boxi



Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎06-07-2015
Kirjoituksia: 15
11/27

Vs: Hybridi boxi

Tässä vielä kuvan edellisen viestin Hybridin tilasta.

(Oikeanpuoleinen valo syttyy myös, jos PC on yhteydessä).

 

Eli INTERNET-valo palaa nykyisellä data-yhteydellä WAN-pistokkeeseen.

Punainen Power-valo siis on outo juttu, koska periaatteessa kytkentöjen pitäisi olla o.k.

Toki en ymmärrä, onko WAN-yhteys  tässä Telian suomalaisessa versiossa poissa pelistä!

0 tykkäystä
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 585
12/27

Vs: Hybridi boxi

@Vagasus  Otapas pois wan-portista kaapeli pois eli kytke se siihen dsl-porttiin - tämän jälkeen pitäisi valojen muuttua. Todennäköisesti nyt yhteytesi menee vain mobiiliverkon kautta, mutta muutoksen jälkeen alkaa toimimaan hybridinä.

 

Wan-porttia ei näissä yhteyksissä käytetä, koska ethernet-liittymä ei ole kyseessä.

 

Ohessa ohjeet laitteen asennukseen: Hybridin ohjeet

 

Velho
Velho
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
Kirjoituksia: 2 172
13/27

Vs: Hybridi boxi

Ilmeisesti asuntoosi tulee nettiyhteys ADSL:n kautta. Eli siis auntoosi tuleva Telian johdon pää on kytketty talojakamossa johonkin. Mitäs jos vaan lautat sen rj11 piuhan seinässä olevaan puhelin-liittimeen ja sitten edelleen modeemin DSL -porttiin? 3km matka saa epälemään, että onko tuo mikä toteutus. Adsl mitä ilmeisimmin.

 

Toki RJ11 saa myös RJ45 kinni, mutta on oltava hyvin hyvin tarkkana, että menee liitin ja pistoke kohdilleen. Eikö muissa modeemeissa ole ollut dsl-porttia, miksi ei ole siihen tullut kytkettyä? Vai onko kuitenkin kyseessä Ethernetillä toteutettu verkkoyhteys?

Highlighted
Konkari
Rekisteröitynyt: ‎28-12-2014
Kirjoituksia: 637
14/27

Vs: Hybridi boxi

Mikäli aiemmin netti on toiminut toisella reitittimellä kytkemällä se seinästä RJ-45 pistokkeesta reitittimen WAN porttiin, minkä uskon oikein hyvin, on taloyhtiössä käytössä ilmeisesti taloyhtiön netti. Se on toteutettu ethernet- tekniikkalla. Tähän ei voi enää liittää hybridiä lisäksi.

 

Mikäli haluaa tuohon asuntoon "oman hybridinetin" taloyhtiönetin tilalle, pitää käyttää talon puhelinkaapelointia, mikäli se siis on enää olemassa. Kertoman mukaan näin kai on. Hybridinettiä ei voi yhdistää taloyhtiön ethernet netti liittymään.

 

Kun olet tilannut osoitteeseesi tuon hybrinetin Telialta, on tällöin asentaja käynyt kytkemässä toimintaan "vanhan" puhelinlinjan asuntoosi asti. Toivottavasti.

Eli se kiinteä yhteys tälle löytyy siitä puhelinlinjasta. Mikäli se ei ole kytketty ja vain mobiili on toiminnassa, hybridimodeemissa kuuluukin sen power valon tällöin palaa punaisena, siitäkin huolimatta, että internet valo on vihreä. Netti toimii, mutta vain mobiilin verkon kautta.

Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 585
15/27

Vs: Hybridi boxi

@kefiiri  Kyseessä todennäköisesti siis VDSL2-liittymä ja taloyhtiöön rakennettu Ethernet-sisäverkko. Silloin kytkennät on voitu toteuttaa siten, että vanhasta puhelinverkosta on luovuttu ja VDSL2-yhteys kytketty Ethernet -sisäverkkoon.

 

Eli silloin niinkuin @Purnipsi  kirjoittelikin, että tästä modeemista dsl-portista kytkentä RJ11-johtoa käyttäen seinään datapistokkeeseen. Hybridimodeemi ottaa tällä kytkennällä keskimmäisen parin käyttöönsä.

 

Testaaminen kannattaa aloittaa suoraan huoneistojakamon noususta ja sen jälkeen huoneen datarasiasta.

 

Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎06-07-2015
Kirjoituksia: 15
16/27

Vs: Hybridi boxi

Kiitos hyvistä neuvoista!

Kytkin nyt valkoisen puhelin piuhan (liittimet siis mallia  R-11 molemmissa päissä) boxin DSL-porttiin ja toisen pään huoneen ADSL-porttiin (joka on toiminut hyvin ADLS-laitteilla R 45-liittimillä).

Punainen valo ja muut LEDit pysyvät kuitenkin entisenlaisina. 

 

Olisiko Telialta jäänyt puhelin- tai ADSL- yhteys (kumpi nyt sitten onkin oikea) liittämättä tähän taloon, koska puhelinliittymä on ollut vuosia ja ADSL-liityymä pari kuukautta sitten irtisanottuina kun hinnat nousivat lankapuhelimissa paljon ja ADSL-liittymän nopeus on ollut vain 5-6-Mbs.

käsittääkseni 10.09.2018 liittymän olisi pitänyt olla kunnossa ja siis nyt aloin asentaa Hybridiä.

 

Eli Telian pitää varmaan tarkistaa yhteydet tähän taloon ja kertoa sitten käytetäänkö täällä talossa        Hybridin yhteydessä DSL - puhelinpistokeita vai DSL - ASDL pistokkeitta, tai jotain R11/R45 kombopiuhoja! 

 

Kyseesä on siis meidän omakotitalo, jossa oli ostettaessa Puh/ASDL-jakamo teknisissä tiloissa ja yhteydet kaapeleilla eri huoneisiin. Yhteydet ovat olleet o.k. sekä puhelimissa että laajakaistassa (teknisissä tiloissa olleen Telian Zyxel-modeemin kautta), silloin kun liittymiä on ollut ostettuina Telialta eli lähes jatkuvasti vuodesta 2007.

Nyt ollut siis käyttötauko, ja ehkä Telia ei ole muistanut kytkeä nyt tarvittavia yhteyksiä!?

Mielenkiintoista, sillä näitä voi ongelmia voi tulla useita, jos Hybridi alkaa yleistyä.

Katsotaan samalla mitä Telia vastaa tähän,  ja aikoo sitten tehdä tilanteen korjaamiseksi.

Raportoin kun tilanne selkiää.

0 tykkäystä
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 585
17/27

Vs: Hybridi boxi

@Vagasus  emme näe tämän kautta liittymän tietojasi ja voi olla, ettei yhteys ole kytketty oikein joka vaatisi sinun yhteydenoton meille päin. Jokatapauksessa linja tässä on ns. valmis, koska mobiilisti se ainakin toimii. Ilman kiinteän kaistan asennusta mobiilikaan ei silloin toimi.

 

Toivoisin, että ottaisit meihin yhteyttä joko puhelimitse puh. 020 690 400 tia sitten voit tulla Chatiimme keskusteleman asiasta Häiriöilmoitusten puolelle. Kirjaudu Omien Sivujen kautta, niin oikeassa reunassa klikkaa avaa chat.

0 tykkäystä
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎06-07-2015
Kirjoituksia: 15
18/27

Vs: Hybridi boxi

 

Laitan kuitenkin vielä kuvan talomme jakokaapista ja Hybridistä sen päällä. Kaapin jakorasiassa (punainen teippi) on liitännät nimetty ”DSL” ja ”Line”. Edellisestä linjasta laajakaista on tullut huoneisiin nopeudella 5-6 Mbps ja se yhteys lopetettiin hyödyttömänä. ”Line”-liittymästä välittyivät lankapuhelut moitteitta, mutta hinnat nousivat liikaa.

Molemmat linjat siis olleet poissa käytöstä, kunnes tuli tämä Hybriditarjous. Kuten kaapin päällä olevasta Hybridistä näkyy, punainen ”Power”-valo palaa, eikä toisaalta” DSL”-valo syty, kytkipä johdot Hybridin ja punaisen teipin osoittaman jakorasian välille miten tahansa. Mobiili 4G-yhteys toimii ja ”Internet”- valo palaa, kuten kuvasta näkyy.

Tein viime viikolla kaikkiaan kolme eri kertaa parin päivän aikana ajanvarauksen Asiakaspalveluun ja sain tekstiviestinä vahvistuksen ajalle, mutta soittoja ei tullut. Chat-palvelu katkaisi yhteyden ennen kuin pääsin tähän hybridiasiaan.  Annankin s-postiosoitteen, jospa sitä kautta tulisi toimiva yhteys, ja vika korjattua. Luin äsken läpi myös Telia-yhteisön ”Hybridi laajakaistapalstan. Paljon tietoa, mutta ei apua tähän vikaan.

 

Hybridi ja Datakaappi (1).JPG

 

 

 

Edit ReOlivia: Sähköpostiosoite poistettu ja upotettu kuva viestiin

0 tykkäystä
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎29-06-2017
Kirjoituksia: 286
19/27

Vs: Hybridi boxi

Jos tuohon jakorasiaan kytkeytyy talolle tuleva puhelinlinja niin silloin kytkentä pitää tehdä hybridin dsl-portista sillä rj-11Hymiö Kieliäisellä johdolla tuohon jakorasiaan ja testata molemmat paikat että tuleeko yhteys(antaa laitteen etsiä yhteyttä pari minuuttia kummastakin). Jos ei kummastakaan toimi niin sitten viittaa että kytkentä taloon asti ei ole kunnossa ja se pitää käydä asentajalla tutkimassa mutta se tosiaan vaatii yhteydenoton meihin että nähdään sinun asiakastiedot ja saadaan homma eskaloitua eteenpäin. 

Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎06-07-2015
Kirjoituksia: 15
20/27

Vs: Hybridi boxi

Se ADSL piti ottaa pois käytöstä keväällä kun se vaihdettiin Mobiililaajakaistaan; niin ainakin luulin sovituksi. Katsoin nyt laskuja ja minua on kuitenkin laskutettu 29.90 e liittymästä (jota en ole käyttänyt ja luullut sen olevan katkaistu) aina syyskuuhun asti, jolloin alettiin laskuttaa Hybridiliittymästä 31.90 e.  Silloin linjan luulin olevan taas uudelleen käytössä. Nyt Asiakaspalvelussa todettiin, että linja ei toimi.

 

Jos tuntuu sekavalta, sitä tämä episodi onkin. Olisi selvinnyt, jos pyytämiäni ja Telian vahvistamia yhteydenottoja olisi tullut puhelimitse. Tai Chat-henkilö olisi ollut halukas paneutumaan asiaan.

 

Aika paljon aikaa ja Pepsi-Maxia on mennyt asian selvittämiseksi. Vähin hyvitys olisi turhien ADSL-maksujen hyvittäminen toukokuusta syyskuun alkuun.

No, tuli asiaa osittain ”off the topic”, mutta yhteisö kestänee...

0 tykkäystä