Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Varmis
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Hybridilaajakaista pätkii

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

En tiedän onko tätä käsitelty jo muualla mutta kysyn kuitenkin.

 

Hankin vanhan ADSL laajakaistan tilalle Hybridilaajakaistan. Vanha netti toiminnassa ei ollut mitään moitittavaa. Inteno reitittimellä netti oli vakaa ja katkeamaton ja meidän >200m2 kaksikerroksiseen talonn mudostui kattava wifi verkko. Ainoa onglema oli jos useita käyttäjiä oli yhtäaikaa jolloin yhteys meni niin hitaaksi kaistan riittämättömyyden vuoksi.

 

Siksi päädyin päivittämään liittymän Hybridiksi terästettynä smart wifi:llä. Alun asennushässäköiden jälkeen netti sinänsä kyllä lähti hyvin toimimaan, samoin smart wifi tuntuisi toimivan ihan hyvin, tosin mitään eroa vanhan Intenon wifi:n en huomaa.

 

Iso ongelma hybridin kanssa on sen pätkiminen. Töitä tehdessä yhteys katkeilee n. 1-2 kertaa tunnissa ja ymmärrettävästi tämä on varsin inhottava ongelma. Sama ongelma on myös viihdekäytössä. Yritin viimeviikolla selvitelä asiaa chat:n kautta saamatta siihen apua. Tekninen tuki pyysi kasomaan mitä valoja reititimessa palaa kun yhteys katkeaa. Minusta näyttäisi siltä että mobiiliyhteyden meneessä heikoksi yhteys katkeaa mutta en voi tästä tietenkään olla varma. Onko ideoita mitä tässä voisi kokeilla, pian pitää päättää palautanko laitteet, näin ei voi kutenkaan jatkua, mielummin vanhan ja toimiva kuin uusi vain hitusen nopeampi pätkivä yhteys.

 

Edit: korjattu otsikko //SalliJf

20 vastausta
irritus
Konkari ☆
  • 580 custom-general.kudos
  • 1073 custom-general.replies
  • 85 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Teitkö Hybridilaajakaistasta määräaikaisen sopimuksen?

 

Ottaen huomioon, kuinka työlästä määräaikaisen sopimuksen purku lukuisine vikailmoituksineen tulee olemaan etämyynnin perutusoikeuden jälkeen, sopimus kannattaisi  purkaa nyt saman tien.

 

Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, voit toki miettiä pidempään erilaisia vaihtoehtoja. Hybridin toiminta ei muuttuu nykyisestä minnekään, mutta mikäli sinulla on käyttöä tuplalaajakaistalle, voit hyödyntää hybridin sim-kortin tavallisena mobiililaajakaistana omilla laitteillasi.

Varmis
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Määräaikainen sopimus, siksi alkaa olla kiire tehdä ratkaisuja. Ilmeisesti ei ole mitään muuta vaihtoehtoa.

JuhoOlliLo
Telialainen
Telialainen
  • 147 custom-general.kudos
  • 531 custom-general.replies
  • 50 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Oletko kokeillut yhteyttä sillä vanhalla modeemilla?

Hybrid-muutoksessa linjalle ei tehdä fyysisiä muutoksia, eli sama linja siinä on mitä aiemmin.

 

Vaikka mobiilipuoli tippuisi pois kelkasta niin sen ei pitäisi näkyä yhteyden katkeiluna, koska kiinteä on hybridin päätekniikka. Jos kiinteä käy poikki ja liikenne siirtyy pelkällä mobiiliyhteydelle niin tällöin yhteys käy minuutin pari poikki. 

Vaikuttaako toimivuuteen mitenkään jos otat SIM-kortin pois reitittimestä ja käytät pelkkää kiinteää?

Varmis
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Ei toimi vanhalla Intenollakaan enää. Kokeilen vielä SIM:n poiston tästä uudesta. Jos kiinteään liittymään ei tehty muutoksia miksi sen "kytkeminen" sitten kesti pari viikkoa, tilauksesta viikko minulta katkesi kaikki yhteydet. Minullehan ensin myytiin väärä liittymä 100 M vaikka sitä ei meille ole saatavilla, nyt on 50 M. Tästä jouduin käymään melkoisen väännön ennekuin lopulta tuli kytkentäpäivä ja siellä huomattiin ettei tänne saa kytkettyä minulle myytyä liittymään. Elisa ei siis suotu vuokraamaan kaistaa jos asian ymmärsin oikein.

 

Onko tarjolla jotain muuta vaihtoehtoa kuin tuo Hybridi? Alkuperäinen ajatukseni oli parnataa wifi:n toimintaa laajentamalla se hankkimalla itse mesh wifi laajennus, Telian tarjoama smart wifi kuitenkin houkutteli hinnallaan ja siksi sitten lähdin liittymääni päivittämään. Nyt minulla on sitten pätkivä netti...

JuhoOlliLo
Telialainen
Telialainen
  • 147 custom-general.kudos
  • 531 custom-general.replies
  • 50 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Joitakin poikkeuksia tuossa voi tietenkin olla ja nyt kuulostaa että alueella on toisen operaattorin johdot, joissa ollemme vuokralla. Normaalisti kytkentöihin ei tarvitse tehdä muutoksia jos ADSL muutetaan hybridiksi. 

 

Nyt ongelma viittaa linjalle kun pätkintää esiintyy toisellakin modeemilla. Ja kun siellä on kerta kytkentöjä muutettu, niin tilannetta ei pysty enää suoraan vertaamaan aiempaan. 

Tuota olisi nyt hyvä tutkia tarkemmin häiriöilmoituksella niin selvitetään että mikä siellä ongelmia aiheuttaa. 

Varmis
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Häiriöilmoitus meni chat:n kautta, vielä ei tänään minuun oltu asian tiimoilta yhteydessä. Kokeilin myös tuota aiempaa neuvo ja poistin SIM kortin ja tänään netti onkin toiminut pätkimättä, eli olisiko vika kuitenkin hybridin mobiilipuolella. Nyt tilanne muistuttaa sitä mikä minulla oli ennen tätä hybridiä, linjan testinopeudet on ihan ok luokkaa 30-35 M/ 8-10 M. Nyt uusi ongelma on se etten pääse kirjautumaan smart wifi sovellukseen. Lisäksi tuo mobiili SIM on minulla täysin turha. Odottelen vielä luvatun yhteydenoton ja katsotaan sitten millainen ratkaisu saadaan aikaiseksi. Kieltämättä kilpailijan tuplasti nopeampi yhteys alkaa houkuttamaan 🙂

MikaelMu
Telialainen
Telialainen
  • 110 custom-general.kudos
  • 504 custom-general.replies
  • 42 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hyvä että tätä tutkitaan tarkemmin meidän puolelta.  Tuo viittaisi siihen mobiilipuoleen mikäli se toimii sillä puhelinpiuhalla normaalisti. Testasitko myös niin että laitoit tuon SIM-kortin takaisin sisään sen jälkeen kun otit sen pois paikaltaan?

Varmis
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Sitä en vielä kokeillut, pitääpä testata sekin vielä.

erakkorapu
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Varmis@  kirjoitti:

Minullehan ensin myytiin väärä liittymä 100 M vaikka sitä ei meille ole saatavilla, nyt on 50 M. Tästä jouduin käymään melkoisen väännön ennekuin lopulta tuli kytkentäpäivä ja siellä huomattiin ettei tänne saa kytkettyä minulle myytyä liittymään. Elisa ei siis suotu vuokraamaan kaistaa jos asian ymmärsin oikein.


Joudun hieman spekuloimaan, mutta eikös sellainen ole internetissä sallittua..? Hymiö Onnellinen

 

Koska kaikkien operaattoreiden verkkosivuilta pystyy osoitteen avulla hakemaan parhaan mahdollisen tarjolla olevan liittymätyypin, operaattoreilla täytyy olla jokin yhteinen tietokanta, josta jokainen näkee, millaisia kaapeleita asuntoosi tulee. Jos sinulle on onnistuttu myymään 100 M liittymä, voi hyvin olla että sinun kotiosoitteesi tiedot on kirjattu järjestelmään väärin. Tai pitäisikö sanoa, että taloosi tulevan kaapelin kapasiteetti on arvioitu väärin, koska loppupeleissä todellinen nopeus selviää vain kokeilemalla.

Koska jokaisen operaattorin ei kannata vetää asuntoosi omaa kuparikaapelia, jotta vältyttäisiin monopolitilanteilta, lainsäädäntö velvoittaa operaattoreita vuokraamaan omistamiaan kaapeleita toisille operaattoreille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos Elisa ei pysty vuokraamaan Telialle 100 M kaistaa kotiisi, Elisa ei myöskään itse pysty toimittamaan sinulle 100 M liittymää sen saman kaapelin kautta.

Jos olen yhtään kartalla asiasta, mielestäni sinun ei tarvitse olla siitä huolissasi, että jokin toinen operaattori pystyisi tarjoamaan sinulle Teliaa nopeamman kiinteän yhteyden. Se fyysinen kaapeli on aina sama ja se ratkaisee yhteyden nopeuden riippumatta siitä kenelle bittien siirrosta maksat. 

Uskoisin, että tämä asia selviää sillä, että Telian tekninen tuki selvittää johtuuko yhteyden pätkiminen linjalle tehdyistä kytkennöistä, rikkinäisestä SIM-kortista vaiko rikkinäisestä päätelaitteesta. Toki jos sinulla on nyt uutena elementtinä jokin Mesh-ratkaisu, mahdollisuuksien mukaan voisi tietysti myös koittaa laittaa tietokone kiinni suoraan päätelaitteen etherhet-porttiin, jotta näkee pätkiikö Mesh-purnukat yhteyttä.