Hybridilaajakaista pätkii


En tiedän onko tätä käsitelty jo muualla mutta kysyn kuitenkin.


 


Hankin vanhan ADSL laajakaistan tilalle Hybridilaajakaistan. Vanha netti toiminnassa ei ollut mitään moitittavaa. Inteno reitittimellä netti oli vakaa ja katkeamaton ja meidän >200m2 kaksikerroksiseen talonn mudostui kattava wifi verkko. Ainoa onglema oli jos useita käyttäjiä oli yhtäaikaa jolloin yhteys meni niin hitaaksi kaistan riittämättömyyden vuoksi.


 


Siksi päädyin päivittämään liittymän Hybridiksi terästettynä smart wifi:llä. Alun asennushässäköiden jälkeen netti sinänsä kyllä lähti hyvin toimimaan, samoin smart wifi tuntuisi toimivan ihan hyvin, tosin mitään eroa vanhan Intenon wifi:n en huomaa.


 


Iso ongelma hybridin kanssa on sen pätkiminen. Töitä tehdessä yhteys katkeilee n. 1-2 kertaa tunnissa ja ymmärrettävästi tämä on varsin inhottava ongelma. Sama ongelma on myös viihdekäytössä. Yritin viimeviikolla selvitelä asiaa chat:n kautta saamatta siihen apua. Tekninen tuki pyysi kasomaan mitä valoja reititimessa palaa kun yhteys katkeaa. Minusta näyttäisi siltä että mobiiliyhteyden meneessä heikoksi yhteys katkeaa mutta en voi tästä tietenkään olla varma. Onko ideoita mitä tässä voisi kokeilla, pian pitää päättää palautanko laitteet, näin ei voi kutenkaan jatkua, mielummin vanhan ja toimiva kuin uusi vain hitusen nopeampi pätkivä yhteys.


 


Edit: korjattu otsikko //SalliJf


20 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Teitkö Hybridilaajakaistasta määräaikaisen sopimuksen?

 

Ottaen huomioon, kuinka työlästä määräaikaisen sopimuksen purku lukuisine vikailmoituksineen tulee olemaan etämyynnin perutusoikeuden jälkeen, sopimus kannattaisi  purkaa nyt saman tien.

 

Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, voit toki miettiä pidempään erilaisia vaihtoehtoja. Hybridin toiminta ei muuttuu nykyisestä minnekään, mutta mikäli sinulla on käyttöä tuplalaajakaistalle, voit hyödyntää hybridin sim-kortin tavallisena mobiililaajakaistana omilla laitteillasi.

Määräaikainen sopimus, siksi alkaa olla kiire tehdä ratkaisuja. Ilmeisesti ei ole mitään muuta vaihtoehtoa.

Oletko kokeillut yhteyttä sillä vanhalla modeemilla?


Hybrid-muutoksessa linjalle ei tehdä fyysisiä muutoksia, eli sama linja siinä on mitä aiemmin.


 


Vaikka mobiilipuoli tippuisi pois kelkasta niin sen ei pitäisi näkyä yhteyden katkeiluna, koska kiinteä on hybridin päätekniikka. Jos kiinteä käy poikki ja liikenne siirtyy pelkällä mobiiliyhteydelle niin tällöin yhteys käy minuutin pari poikki. 


Vaikuttaako toimivuuteen mitenkään jos otat SIM-kortin pois reitittimestä ja käytät pelkkää kiinteää?

Ei toimi vanhalla Intenollakaan enää. Kokeilen vielä SIM:n poiston tästä uudesta. Jos kiinteään liittymään ei tehty muutoksia miksi sen "kytkeminen" sitten kesti pari viikkoa, tilauksesta viikko minulta katkesi kaikki yhteydet. Minullehan ensin myytiin väärä liittymä 100 M vaikka sitä ei meille ole saatavilla, nyt on 50 M. Tästä jouduin käymään melkoisen väännön ennekuin lopulta tuli kytkentäpäivä ja siellä huomattiin ettei tänne saa kytkettyä minulle myytyä liittymään. Elisa ei siis suotu vuokraamaan kaistaa jos asian ymmärsin oikein.

 

Onko tarjolla jotain muuta vaihtoehtoa kuin tuo Hybridi? Alkuperäinen ajatukseni oli parnataa wifi:n toimintaa laajentamalla se hankkimalla itse mesh wifi laajennus, Telian tarjoama smart wifi kuitenkin houkutteli hinnallaan ja siksi sitten lähdin liittymääni päivittämään. Nyt minulla on sitten pätkivä netti...

Joitakin poikkeuksia tuossa voi tietenkin olla ja nyt kuulostaa että alueella on toisen operaattorin johdot, joissa ollemme vuokralla. Normaalisti kytkentöihin ei tarvitse tehdä muutoksia jos ADSL muutetaan hybridiksi. 


 


Nyt ongelma viittaa linjalle kun pätkintää esiintyy toisellakin modeemilla. Ja kun siellä on kerta kytkentöjä muutettu, niin tilannetta ei pysty enää suoraan vertaamaan aiempaan. 


Tuota olisi nyt hyvä tutkia tarkemmin häiriöilmoituksella niin selvitetään että mikä siellä ongelmia aiheuttaa. 

Häiriöilmoitus meni chat:n kautta, vielä ei tänään minuun oltu asian tiimoilta yhteydessä. Kokeilin myös tuota aiempaa neuvo ja poistin SIM kortin ja tänään netti onkin toiminut pätkimättä, eli olisiko vika kuitenkin hybridin mobiilipuolella. Nyt tilanne muistuttaa sitä mikä minulla oli ennen tätä hybridiä, linjan testinopeudet on ihan ok luokkaa 30-35 M/ 8-10 M. Nyt uusi ongelma on se etten pääse kirjautumaan smart wifi sovellukseen. Lisäksi tuo mobiili SIM on minulla täysin turha. Odottelen vielä luvatun yhteydenoton ja katsotaan sitten millainen ratkaisu saadaan aikaiseksi. Kieltämättä kilpailijan tuplasti nopeampi yhteys alkaa houkuttamaan :)

Hyvä että tätä tutkitaan tarkemmin meidän puolelta.  Tuo viittaisi siihen mobiilipuoleen mikäli se toimii sillä puhelinpiuhalla normaalisti. Testasitko myös niin että laitoit tuon SIM-kortin takaisin sisään sen jälkeen kun otit sen pois paikaltaan?

Sitä en vielä kokeillut, pitääpä testata sekin vielä.


@Varmis@  kirjoitti:

Minullehan ensin myytiin väärä liittymä 100 M vaikka sitä ei meille ole saatavilla, nyt on 50 M. Tästä jouduin käymään melkoisen väännön ennekuin lopulta tuli kytkentäpäivä ja siellä huomattiin ettei tänne saa kytkettyä minulle myytyä liittymään. Elisa ei siis suotu vuokraamaan kaistaa jos asian ymmärsin oikein.


Joudun hieman spekuloimaan, mutta eikös sellainen ole internetissä sallittua..? :smileyhappy:

 

Koska kaikkien operaattoreiden verkkosivuilta pystyy osoitteen avulla hakemaan parhaan mahdollisen tarjolla olevan liittymätyypin, operaattoreilla täytyy olla jokin yhteinen tietokanta, josta jokainen näkee, millaisia kaapeleita asuntoosi tulee. Jos sinulle on onnistuttu myymään 100 M liittymä, voi hyvin olla että sinun kotiosoitteesi tiedot on kirjattu järjestelmään väärin. Tai pitäisikö sanoa, että taloosi tulevan kaapelin kapasiteetti on arvioitu väärin, koska loppupeleissä todellinen nopeus selviää vain kokeilemalla.

Koska jokaisen operaattorin ei kannata vetää asuntoosi omaa kuparikaapelia, jotta vältyttäisiin monopolitilanteilta, lainsäädäntö velvoittaa operaattoreita vuokraamaan omistamiaan kaapeleita toisille operaattoreille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos Elisa ei pysty vuokraamaan Telialle 100 M kaistaa kotiisi, Elisa ei myöskään itse pysty toimittamaan sinulle 100 M liittymää sen saman kaapelin kautta.

Jos olen yhtään kartalla asiasta, mielestäni sinun ei tarvitse olla siitä huolissasi, että jokin toinen operaattori pystyisi tarjoamaan sinulle Teliaa nopeamman kiinteän yhteyden. Se fyysinen kaapeli on aina sama ja se ratkaisee yhteyden nopeuden riippumatta siitä kenelle bittien siirrosta maksat. 

Uskoisin, että tämä asia selviää sillä, että Telian tekninen tuki selvittää johtuuko yhteyden pätkiminen linjalle tehdyistä kytkennöistä, rikkinäisestä SIM-kortista vaiko rikkinäisestä päätelaitteesta. Toki jos sinulla on nyt uutena elementtinä jokin Mesh-ratkaisu, mahdollisuuksien mukaan voisi tietysti myös koittaa laittaa tietokone kiinni suoraan päätelaitteen etherhet-porttiin, jotta näkee pätkiikö Mesh-purnukat yhteyttä.

Tuliko aloittajalle apua ongelmaan? Itsellä nimittäin täysin sama ongelma hybridin kanssa. Kun simmi on paikoillaan yhteys pätkii jatkuvasti ja kun yhteys mobiilissa heikkenee se pudottaa myös kiinteän puolen nollaan jolloin netti pätkäisee täysin. Oon epätoivoisesti etsinyt ratkaisua, mutta ei mitään apua mistään löydy. Yritin myös joskus löytää vikaan ratkaisua Telian tuesta muttei sielläkään osattu auttaa, eikä oikein ongelmaa edes ymmärretty.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Tommendaali@  kirjoitti:

Tuliko aloittajalle apua ongelmaan? Itsellä nimittäin täysin sama ongelma hybridin kanssa. Kun simmi on paikoillaan yhteys pätkii jatkuvasti ja kun yhteys mobiilissa heikkenee se pudottaa myös kiinteän puolen nollaan jolloin netti pätkäisee täysin. Oon epätoivoisesti etsinyt ratkaisua, mutta ei mitään apua mistään löydy. Yritin myös joskus löytää vikaan ratkaisua Telian tuesta muttei sielläkään osattu auttaa, eikä oikein ongelmaa edes ymmärretty.




Toivotaan myös @Varmis :lta kommenttia, miten asia ratkesi lopulta.

Onko sinulla sama tilanne, että jos SIM-kortin irroittaa ja käyttää pelkkää kiinteää kaistaa, niin yhteys toimii selvästi vakaammin? Jos mobiiliverkon yhteys on jatkuvasti heikko ja pätkivä, voi se haitata myös kiinteän kaistan toimintaa.

Montako valo Hybrid -modeemin etupaneelin keskellä palaa, niissä tolpissa? Käykö se koskaan punaisella se pienin tolppa?


@HenriLie@  kirjoitti:

@Tommendaali@  kirjoitti:

Tuliko aloittajalle apua ongelmaan? Itsellä nimittäin täysin sama ongelma hybridin kanssa. Kun simmi on paikoillaan yhteys pätkii jatkuvasti ja kun yhteys mobiilissa heikkenee se pudottaa myös kiinteän puolen nollaan jolloin netti pätkäisee täysin. Oon epätoivoisesti etsinyt ratkaisua, mutta ei mitään apua mistään löydy. Yritin myös joskus löytää vikaan ratkaisua Telian tuesta muttei sielläkään osattu auttaa, eikä oikein ongelmaa edes ymmärretty.


Toivotaan myös @Varmis :lta kommenttia, miten asia ratkesi lopulta.

Onko sinulla sama tilanne, että jos SIM-kortin irroittaa ja käyttää pelkkää kiinteää kaistaa, niin yhteys toimii selvästi vakaammin? Jos mobiiliverkon yhteys on jatkuvasti heikko ja pätkivä, voi se haitata myös kiinteän kaistan toimintaa.

Montako valo Hybrid -modeemin etupaneelin keskellä palaa, niissä tolpissa? Käykö se koskaan punaisella se pienin tolppa?


Hei,

 

Kyllä. Yhteys ei pätki ollenkaan, kun sim on pois paikaltaan. Tolpissa palaa vähintään 2 välillä 3 pykälää sinisenä, eikä se käy koskaan punaisella. Cellmapperin mukaan  4G mastojen (2kpl) kantavuuskin on hyvä. Voi toki silti olla, että ehdottamasi syy huonosta yhteydestä vaikuttaa toimintaan sillä 3Gnä yhteys on stabiili myös kiinteällä puolella ja sillä olen myös nettiä ajellut nykyään. Hidashan se on ku mikä, mutta sentään toimiva. Eihän sen modeemin silti pitäisi niin toimia, että kiinteä nettikin pätkii mutta näin valitettavasti on. Onneksi uusi masto on jo pystyssä 100m päässä kodistani, mutta sitä ei ole vielä laitettu päälle (pitkä prosessi ☹️). Toivottavasti viimeistään se korjaa ongelman. Tai sitten modeemissa on tekninen vika mobiilipuolella? Sillä toivoisinkin aloittajalta vastausta, millä ongelma on ratkennut jos on.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Tommendaali@  kirjoitti:


@HenriLie@  kirjoitti:


@Tommendaali@  kirjoitti:

Tuliko aloittajalle apua ongelmaan? Itsellä nimittäin täysin sama ongelma hybridin kanssa. Kun simmi on paikoillaan yhteys pätkii jatkuvasti ja kun yhteys mobiilissa heikkenee se pudottaa myös kiinteän puolen nollaan jolloin netti pätkäisee täysin. Oon epätoivoisesti etsinyt ratkaisua, mutta ei mitään apua mistään löydy. Yritin myös joskus löytää vikaan ratkaisua Telian tuesta muttei sielläkään osattu auttaa, eikä oikein ongelmaa edes ymmärretty.




Toivotaan myös @Varmis :lta kommenttia, miten asia ratkesi lopulta.

Onko sinulla sama tilanne, että jos SIM-kortin irroittaa ja käyttää pelkkää kiinteää kaistaa, niin yhteys toimii selvästi vakaammin? Jos mobiiliverkon yhteys on jatkuvasti heikko ja pätkivä, voi se haitata myös kiinteän kaistan toimintaa.

Montako valo Hybrid -modeemin etupaneelin keskellä palaa, niissä tolpissa? Käykö se koskaan punaisella se pienin tolppa?




Hei,


 


Kyllä. Yhteys ei pätki ollenkaan, kun sim on pois paikaltaan. Tolpissa palaa vähintään 2 välillä 3 pykälää sinisenä, eikä se käy koskaan punaisella. Cellmapperin mukaan  4G mastojen (2kpl) kantavuuskin on hyvä. Voi toki silti olla, että ehdottamasi syy huonosta yhteydestä vaikuttaa toimintaan sillä 3Gnä yhteys on stabiili myös kiinteällä puolella ja sillä olen myös nettiä ajellut nykyään. Hidashan se on ku mikä, mutta sentään toimiva. Eihän sen modeemin silti pitäisi niin toimia, että kiinteä nettikin pätkii mutta näin valitettavasti on. Onneksi uusi masto on jo pystyssä 100m päässä kodistani, mutta sitä ei ole vielä laitettu päälle (pitkä prosessi ☹️). Toivottavasti viimeistään se korjaa ongelman. Tai sitten modeemissa on tekninen vika mobiilipuolella? Sillä toivoisinkin aloittajalta vastausta, millä ongelma on ratkennut jos on.




Mukava kuulla, että uusi tukiasema on jo tulossa ja toivotaan pikaista käyttönottoa. Oletko kokeillut vielä Hybrid -reitittimestä 4G verkon taajuuslukitusta? Voit Hybrid hallinnan kautta asettamaa esim. 1800MHz taajuuslukituksen, mutta taajuus kannattaa lukita sen mukaan mitä kotiosoitteessa on. Yleisimpiä taajuuksia on 800MHz ja 1800MHz. Ohjeita verkkolukitukseen löytyy asiakastukemme Hybrid -reitittimen ohjeista, otsikon "Laitteen ja verkon hallinta" alta, Verkkolukitus -kappale


@HenriLie@  kirjoitti:

@Tommendaali@  kirjoitti:

@HenriLie@  kirjoitti:

@Tommendaali@  kirjoitti:

Tuliko aloittajalle apua ongelmaan? Itsellä nimittäin täysin sama ongelma hybridin kanssa. Kun simmi on paikoillaan yhteys pätkii jatkuvasti ja kun yhteys mobiilissa heikkenee se pudottaa myös kiinteän puolen nollaan jolloin netti pätkäisee täysin. Oon epätoivoisesti etsinyt ratkaisua, mutta ei mitään apua mistään löydy. Yritin myös joskus löytää vikaan ratkaisua Telian tuesta muttei sielläkään osattu auttaa, eikä oikein ongelmaa edes ymmärretty.


Toivotaan myös @Varmis :lta kommenttia, miten asia ratkesi lopulta.

Onko sinulla sama tilanne, että jos SIM-kortin irroittaa ja käyttää pelkkää kiinteää kaistaa, niin yhteys toimii selvästi vakaammin? Jos mobiiliverkon yhteys on jatkuvasti heikko ja pätkivä, voi se haitata myös kiinteän kaistan toimintaa.

Montako valo Hybrid -modeemin etupaneelin keskellä palaa, niissä tolpissa? Käykö se koskaan punaisella se pienin tolppa?


Hei,

 

Kyllä. Yhteys ei pätki ollenkaan, kun sim on pois paikaltaan. Tolpissa palaa vähintään 2 välillä 3 pykälää sinisenä, eikä se käy koskaan punaisella. Cellmapperin mukaan  4G mastojen (2kpl) kantavuuskin on hyvä. Voi toki silti olla, että ehdottamasi syy huonosta yhteydestä vaikuttaa toimintaan sillä 3Gnä yhteys on stabiili myös kiinteällä puolella ja sillä olen myös nettiä ajellut nykyään. Hidashan se on ku mikä, mutta sentään toimiva. Eihän sen modeemin silti pitäisi niin toimia, että kiinteä nettikin pätkii mutta näin valitettavasti on. Onneksi uusi masto on jo pystyssä 100m päässä kodistani, mutta sitä ei ole vielä laitettu päälle (pitkä prosessi ☹️). Toivottavasti viimeistään se korjaa ongelman. Tai sitten modeemissa on tekninen vika mobiilipuolella? Sillä toivoisinkin aloittajalta vastausta, millä ongelma on ratkennut jos on.


Mukava kuulla, että uusi tukiasema on jo tulossa ja toivotaan pikaista käyttönottoa. Oletko kokeillut vielä Hybrid -reitittimestä 4G verkon taajuuslukitusta? Voit Hybrid hallinnan kautta asettamaa esim. 1800MHz taajuuslukituksen, mutta taajuus kannattaa lukita sen mukaan mitä kotiosoitteessa on. Yleisimpiä taajuuksia on 800MHz ja 1800MHz. Ohjeita verkkolukitukseen löytyy asiakastukemme Hybrid -reitittimen ohjeista, otsikon "Laitteen ja verkon hallinta" alta, Verkkolukitus -kappale


Kokeilin tuotakin. Cellmapperin mukaan ovat 800Mhz mastoja. Kokeilin toki myös kaikkia muita taajuuksia. Tuolloin en saanut mitään irti mobiilipuolesta vaan sain ainoastaan nopeudeksi sen mitä kiinteltä puolen irtoaa. Todella mystinen tuttavuus tämä hybridi.

 

EDIT. Modeemi siis kuitenkin väitti yhdistäneensä mobiilin kaikilla taajuuksilla 2 sinisellä tolpalla modeemin merkkivaloissa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Tommendaali@  kirjoitti:


@HenriLie@  kirjoitti:


@Tommendaali@  kirjoitti:


@HenriLie@  kirjoitti:


@Tommendaali@  kirjoitti:

Tuliko aloittajalle apua ongelmaan? Itsellä nimittäin täysin sama ongelma hybridin kanssa. Kun simmi on paikoillaan yhteys pätkii jatkuvasti ja kun yhteys mobiilissa heikkenee se pudottaa myös kiinteän puolen nollaan jolloin netti pätkäisee täysin. Oon epätoivoisesti etsinyt ratkaisua, mutta ei mitään apua mistään löydy. Yritin myös joskus löytää vikaan ratkaisua Telian tuesta muttei sielläkään osattu auttaa, eikä oikein ongelmaa edes ymmärretty.




Toivotaan myös @Varmis :lta kommenttia, miten asia ratkesi lopulta.

Onko sinulla sama tilanne, että jos SIM-kortin irroittaa ja käyttää pelkkää kiinteää kaistaa, niin yhteys toimii selvästi vakaammin? Jos mobiiliverkon yhteys on jatkuvasti heikko ja pätkivä, voi se haitata myös kiinteän kaistan toimintaa.

Montako valo Hybrid -modeemin etupaneelin keskellä palaa, niissä tolpissa? Käykö se koskaan punaisella se pienin tolppa?




Hei,


 


Kyllä. Yhteys ei pätki ollenkaan, kun sim on pois paikaltaan. Tolpissa palaa vähintään 2 välillä 3 pykälää sinisenä, eikä se käy koskaan punaisella. Cellmapperin mukaan  4G mastojen (2kpl) kantavuuskin on hyvä. Voi toki silti olla, että ehdottamasi syy huonosta yhteydestä vaikuttaa toimintaan sillä 3Gnä yhteys on stabiili myös kiinteällä puolella ja sillä olen myös nettiä ajellut nykyään. Hidashan se on ku mikä, mutta sentään toimiva. Eihän sen modeemin silti pitäisi niin toimia, että kiinteä nettikin pätkii mutta näin valitettavasti on. Onneksi uusi masto on jo pystyssä 100m päässä kodistani, mutta sitä ei ole vielä laitettu päälle (pitkä prosessi ☹️). Toivottavasti viimeistään se korjaa ongelman. Tai sitten modeemissa on tekninen vika mobiilipuolella? Sillä toivoisinkin aloittajalta vastausta, millä ongelma on ratkennut jos on.




Mukava kuulla, että uusi tukiasema on jo tulossa ja toivotaan pikaista käyttönottoa. Oletko kokeillut vielä Hybrid -reitittimestä 4G verkon taajuuslukitusta? Voit Hybrid hallinnan kautta asettamaa esim. 1800MHz taajuuslukituksen, mutta taajuus kannattaa lukita sen mukaan mitä kotiosoitteessa on. Yleisimpiä taajuuksia on 800MHz ja 1800MHz. Ohjeita verkkolukitukseen löytyy asiakastukemme Hybrid -reitittimen ohjeista, otsikon "Laitteen ja verkon hallinta" alta, Verkkolukitus -kappale




Kokeilin tuotakin. Cellmapperin mukaan ovat 800Mhz mastoja. Kokeilin toki myös kaikkia muita taajuuksia. Tuolloin en saanut mitään irti mobiilipuolesta vaan sain ainoastaan nopeudeksi sen mitä kiinteltä puolen irtoaa. Todella mystinen tuttavuus tämä hybridi.


 


EDIT. Modeemi siis kuitenkin väitti yhdistäneensä mobiilin kaikilla taajuuksilla 2 sinisellä tolpalla modeemin merkkivaloissa.




Tuo kahden tolpan palaminen kaikilla taajuksilla kuulostaa oudolta, onkohan siellä jotenkin 4G puoli juminut. Oletko kokeillut vielä palauttaa tehdasasetuksia Hybrid -reitittimelle? Eli Reset-nappi pohjaan 10 sekunnin ajaksi, kun virrat on päällä. Tehdasasetuksien palauttamisen ohje löytyy myös laitteen käyttöohjeesta.


@HenriLie@  kirjoitti:

@Tommendaali@  kirjoitti:

@HenriLie@  kirjoitti:

@Tommendaali@  kirjoitti:

@HenriLie@  kirjoitti:

@Tommendaali@  kirjoitti:

Tuliko aloittajalle apua ongelmaan? Itsellä nimittäin täysin sama ongelma hybridin kanssa. Kun simmi on paikoillaan yhteys pätkii jatkuvasti ja kun yhteys mobiilissa heikkenee se pudottaa myös kiinteän puolen nollaan jolloin netti pätkäisee täysin. Oon epätoivoisesti etsinyt ratkaisua, mutta ei mitään apua mistään löydy. Yritin myös joskus löytää vikaan ratkaisua Telian tuesta muttei sielläkään osattu auttaa, eikä oikein ongelmaa edes ymmärretty.


Toivotaan myös @Varmis :lta kommenttia, miten asia ratkesi lopulta.

Onko sinulla sama tilanne, että jos SIM-kortin irroittaa ja käyttää pelkkää kiinteää kaistaa, niin yhteys toimii selvästi vakaammin? Jos mobiiliverkon yhteys on jatkuvasti heikko ja pätkivä, voi se haitata myös kiinteän kaistan toimintaa.

Montako valo Hybrid -modeemin etupaneelin keskellä palaa, niissä tolpissa? Käykö se koskaan punaisella se pienin tolppa?


Hei,

 

Kyllä. Yhteys ei pätki ollenkaan, kun sim on pois paikaltaan. Tolpissa palaa vähintään 2 välillä 3 pykälää sinisenä, eikä se käy koskaan punaisella. Cellmapperin mukaan  4G mastojen (2kpl) kantavuuskin on hyvä. Voi toki silti olla, että ehdottamasi syy huonosta yhteydestä vaikuttaa toimintaan sillä 3Gnä yhteys on stabiili myös kiinteällä puolella ja sillä olen myös nettiä ajellut nykyään. Hidashan se on ku mikä, mutta sentään toimiva. Eihän sen modeemin silti pitäisi niin toimia, että kiinteä nettikin pätkii mutta näin valitettavasti on. Onneksi uusi masto on jo pystyssä 100m päässä kodistani, mutta sitä ei ole vielä laitettu päälle (pitkä prosessi ☹️). Toivottavasti viimeistään se korjaa ongelman. Tai sitten modeemissa on tekninen vika mobiilipuolella? Sillä toivoisinkin aloittajalta vastausta, millä ongelma on ratkennut jos on.


Mukava kuulla, että uusi tukiasema on jo tulossa ja toivotaan pikaista käyttönottoa. Oletko kokeillut vielä Hybrid -reitittimestä 4G verkon taajuuslukitusta? Voit Hybrid hallinnan kautta asettamaa esim. 1800MHz taajuuslukituksen, mutta taajuus kannattaa lukita sen mukaan mitä kotiosoitteessa on. Yleisimpiä taajuuksia on 800MHz ja 1800MHz. Ohjeita verkkolukitukseen löytyy asiakastukemme Hybrid -reitittimen ohjeista, otsikon "Laitteen ja verkon hallinta" alta, Verkkolukitus -kappale


Kokeilin tuotakin. Cellmapperin mukaan ovat 800Mhz mastoja. Kokeilin toki myös kaikkia muita taajuuksia. Tuolloin en saanut mitään irti mobiilipuolesta vaan sain ainoastaan nopeudeksi sen mitä kiinteltä puolen irtoaa. Todella mystinen tuttavuus tämä hybridi.

 

EDIT. Modeemi siis kuitenkin väitti yhdistäneensä mobiilin kaikilla taajuuksilla 2 sinisellä tolpalla modeemin merkkivaloissa.


Tuo kahden tolpan palaminen kaikilla taajuksilla kuulostaa oudolta, onkohan siellä jotenkin 4G puoli juminut. Oletko kokeillut vielä palauttaa tehdasasetuksia Hybrid -reitittimelle? Eli Reset-nappi pohjaan 10 sekunnin ajaksi, kun virrat on päällä. Tehdasasetuksien palauttamisen ohje löytyy myös laitteen käyttöohjeesta.


Olen resetoinut useita kertoja, myös ennen ja jälkeen noiden taajuuskikkailujen. Epäiletkö siis, että laitteeni voisi olla jopa viallinen? Kaikki merkkivalot kyllä toimivat, kun tarkistin resetoidessa. Täytynee vielä tutkia asiaa nuiden taajuuksien osalta. Saan siis ainoastaan silloin korkeamman nopeuden, kun valitsen 4G only tai Auto asetuksen mutta silloin yhteys on todella epävakaa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Tommendaali@  kirjoitti:


@HenriLie@  kirjoitti:


@Tommendaali@  kirjoitti:


@HenriLie@  kirjoitti:


@Tommendaali@  kirjoitti:


@HenriLie@  kirjoitti:


@Tommendaali@  kirjoitti:

Tuliko aloittajalle apua ongelmaan? Itsellä nimittäin täysin sama ongelma hybridin kanssa. Kun simmi on paikoillaan yhteys pätkii jatkuvasti ja kun yhteys mobiilissa heikkenee se pudottaa myös kiinteän puolen nollaan jolloin netti pätkäisee täysin. Oon epätoivoisesti etsinyt ratkaisua, mutta ei mitään apua mistään löydy. Yritin myös joskus löytää vikaan ratkaisua Telian tuesta muttei sielläkään osattu auttaa, eikä oikein ongelmaa edes ymmärretty.




Toivotaan myös @Varmis :lta kommenttia, miten asia ratkesi lopulta.

Onko sinulla sama tilanne, että jos SIM-kortin irroittaa ja käyttää pelkkää kiinteää kaistaa, niin yhteys toimii selvästi vakaammin? Jos mobiiliverkon yhteys on jatkuvasti heikko ja pätkivä, voi se haitata myös kiinteän kaistan toimintaa.

Montako valo Hybrid -modeemin etupaneelin keskellä palaa, niissä tolpissa? Käykö se koskaan punaisella se pienin tolppa?




Hei,


 


Kyllä. Yhteys ei pätki ollenkaan, kun sim on pois paikaltaan. Tolpissa palaa vähintään 2 välillä 3 pykälää sinisenä, eikä se käy koskaan punaisella. Cellmapperin mukaan  4G mastojen (2kpl) kantavuuskin on hyvä. Voi toki silti olla, että ehdottamasi syy huonosta yhteydestä vaikuttaa toimintaan sillä 3Gnä yhteys on stabiili myös kiinteällä puolella ja sillä olen myös nettiä ajellut nykyään. Hidashan se on ku mikä, mutta sentään toimiva. Eihän sen modeemin silti pitäisi niin toimia, että kiinteä nettikin pätkii mutta näin valitettavasti on. Onneksi uusi masto on jo pystyssä 100m päässä kodistani, mutta sitä ei ole vielä laitettu päälle (pitkä prosessi ☹️). Toivottavasti viimeistään se korjaa ongelman. Tai sitten modeemissa on tekninen vika mobiilipuolella? Sillä toivoisinkin aloittajalta vastausta, millä ongelma on ratkennut jos on.




Mukava kuulla, että uusi tukiasema on jo tulossa ja toivotaan pikaista käyttönottoa. Oletko kokeillut vielä Hybrid -reitittimestä 4G verkon taajuuslukitusta? Voit Hybrid hallinnan kautta asettamaa esim. 1800MHz taajuuslukituksen, mutta taajuus kannattaa lukita sen mukaan mitä kotiosoitteessa on. Yleisimpiä taajuuksia on 800MHz ja 1800MHz. Ohjeita verkkolukitukseen löytyy asiakastukemme Hybrid -reitittimen ohjeista, otsikon "Laitteen ja verkon hallinta" alta, Verkkolukitus -kappale




Kokeilin tuotakin. Cellmapperin mukaan ovat 800Mhz mastoja. Kokeilin toki myös kaikkia muita taajuuksia. Tuolloin en saanut mitään irti mobiilipuolesta vaan sain ainoastaan nopeudeksi sen mitä kiinteltä puolen irtoaa. Todella mystinen tuttavuus tämä hybridi.


 


EDIT. Modeemi siis kuitenkin väitti yhdistäneensä mobiilin kaikilla taajuuksilla 2 sinisellä tolpalla modeemin merkkivaloissa.




Tuo kahden tolpan palaminen kaikilla taajuksilla kuulostaa oudolta, onkohan siellä jotenkin 4G puoli juminut. Oletko kokeillut vielä palauttaa tehdasasetuksia Hybrid -reitittimelle? Eli Reset-nappi pohjaan 10 sekunnin ajaksi, kun virrat on päällä. Tehdasasetuksien palauttamisen ohje löytyy myös laitteen käyttöohjeesta.




Olen resetoinut useita kertoja, myös ennen ja jälkeen noiden taajuuskikkailujen. Epäiletkö siis, että laitteeni voisi olla jopa viallinen? Kaikki merkkivalot kyllä toimivat, kun tarkistin resetoidessa. Täytynee vielä tutkia asiaa nuiden taajuuksien osalta. Saan siis ainoastaan silloin korkeamman nopeuden, kun valitsen 4G only tai Auto asetuksen mutta silloin yhteys on todella epävakaa.




Tätä pitäisi päästä testaamaan siten, että näkisi alueen mobiiliverkon ja sen lähitukiaseman kapasiteetin. Tieto olisi saatavilla meidän Telian Häiriöilmoitusten puolelta. Palaako power-valo punaisena? Onko kaapeli pitkä modeemin ja seinäpistokkeen välillä? Sillä ei ole merkitystä, mikäli se on ongelmana mobiiliyhteyden puoli. Suosittelisin olemaan uudelleen yhteydessä meidän Häiriöilmoitusten puolelle vaikka kirjautumalla Minun Telia-sivuille tai soittamalla puh. 020 690 400 (mpm+pvm). Lomakkeilla saa myös meihin yhteyden tarvittaessa

Tilannepäivitys

 

Uusi kotiani lähellä oleva tukiasema kytkettiin viimeinkin päälle. Nyt yhteys on stabiili. Joskin välillä nopeus laskee (ruuhka-aikana ihan ymmärrettävää mobiililla), mutta se ei enää onneksi putoa alle kiinteän yhteyden nopeuden.

 

Ilmeisesti modeemissa on joku bugi jonka vuoksi modeemi pudottaa itsensä toimettomaan tilaan kun mobiiliyhteys on liian heikko. Mene ja tiedä. Pääasia, että vihdoin ei tarvitse enää tuskailla pelkän hitaan adsl yhteyden varassa ja pääsee käyttämään niitä hybridin ominaisuuksia joista maksaakin.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Jatkanpa tähän samaan ketjuun kun osuu aiheeseen.

 

Eli: muutaman kuukauden käytössä ollut hybridilaajakaista. On kokeiltu tavallista DSL-modeemia jolloin yhteytenä VDSL. On myös kahdella eri hybridimodeemilla kokeiltu.

 

Lopputulos: Edelleen packet lossia. Olen tästä samasta asiasta ollut monta kertaa jo yhteydessä asiakaspalveluun. Nyt tähän pitää saada ratkaisu!

 

--- www.google.fi ping statistics ---
1000 packets transmitted, 997 received, 0.3% packet loss, time 1020651ms
rtt min/avg/max/mdev = 17.761/19.320/68.800/3.995 ms

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

No niin, asentaja kävi tutkimassa. En tiedä mitä teki, mutta nyt näyttää packet loss 0%. Hienoa, kiitos tästä.

Vastaa