@Varmis kirjoitti:
Minullehan ensin myytiin väärä liittymä 100 M vaikka sitä ei meille ole saatavilla, nyt on 50 M. Tästä jouduin käymään melkoisen väännön ennekuin lopulta tuli kytkentäpäivä ja siellä huomattiin ettei tänne saa kytkettyä minulle myytyä liittymään. Elisa ei siis suotu vuokraamaan kaistaa jos asian ymmärsin oikein.
Joudun hieman spekuloimaan, mutta eikös sellainen ole internetissä sallittua..? 
Koska kaikkien operaattoreiden verkkosivuilta pystyy osoitteen avulla hakemaan parhaan mahdollisen tarjolla olevan liittymätyypin, operaattoreilla täytyy olla jokin yhteinen tietokanta, josta jokainen näkee, millaisia kaapeleita asuntoosi tulee. Jos sinulle on onnistuttu myymään 100 M liittymä, voi hyvin olla että sinun kotiosoitteesi tiedot on kirjattu järjestelmään väärin. Tai pitäisikö sanoa, että taloosi tulevan kaapelin kapasiteetti on arvioitu väärin, koska loppupeleissä todellinen nopeus selviää vain kokeilemalla.
Koska jokaisen operaattorin ei kannata vetää asuntoosi omaa kuparikaapelia, jotta vältyttäisiin monopolitilanteilta, lainsäädäntö velvoittaa operaattoreita vuokraamaan omistamiaan kaapeleita toisille operaattoreille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos Elisa ei pysty vuokraamaan Telialle 100 M kaistaa kotiisi, Elisa ei myöskään itse pysty toimittamaan sinulle 100 M liittymää sen saman kaapelin kautta.
Jos olen yhtään kartalla asiasta, mielestäni sinun ei tarvitse olla siitä huolissasi, että jokin toinen operaattori pystyisi tarjoamaan sinulle Teliaa nopeamman kiinteän yhteyden. Se fyysinen kaapeli on aina sama ja se ratkaisee yhteyden nopeuden riippumatta siitä kenelle bittien siirrosta maksat.
Uskoisin, että tämä asia selviää sillä, että Telian tekninen tuki selvittää johtuuko yhteyden pätkiminen linjalle tehdyistä kytkennöistä, rikkinäisestä SIM-kortista vaiko rikkinäisestä päätelaitteesta. Toki jos sinulla on nyt uutena elementtinä jokin Mesh-ratkaisu, mahdollisuuksien mukaan voisi tietysti myös koittaa laittaa tietokone kiinni suoraan päätelaitteen etherhet-porttiin, jotta näkee pätkiikö Mesh-purnukat yhteyttä.