Hybridilaajakaistan ongelmat


Hei! 

 

Sain käyttööni Yhteys kotiin L-paketin pari viikkoa sitten. Nopeudet ovat olleet vähän mitä sattuu - useimmiten liikutaan 15-25 mbps latausnopeuksessa ja 5-15 lähetysnopeuksessa todella vaihtelevasti.

 

Suurimpana ongelmana on kuitenkin pingissä, joka nousee 300-500ms, kun lähetän videolähetystä Twitch-palveluun. Ymmärrän, että tässä tilanteessa ping voi nousta, mutta 300-500 on aivan järjetön luku. Käytössä on muuten ethernet-kaapeli tietokoneeseen kytkettynä. Juttelin chatin kanssa asiasta ja resetoitiin modeemi ja kateltiin mitä valoja sieltä löyty, eikä tämä ratkaissut ongelmaa, vaan tehtiin vikailmoitus. About viikko vikailmoituksen tekemisen jälkeen Telialta soiteltiin ja mulle kerrottiin jotain modeemin paikasta kämpässä ja mahdollisen lisäantennin hommaamisesta. Yrittelin vähän siirrellä modeemia lähemmäs ikkunaa, mutta tuloksetta. Ei huvittaisi lähteä ostelemaan mitään lisäantenneja...


Pitäisikö mun tehdä uusi vikailmoitus vai mitä mulla olisi tehtävissä?


38 kommenttia

Bump. Kellään vinkkejä?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@larppa999  Kovin korkeilta vaikuttavat pingit vaikka käytät nettikaapelilla yhteyttä. Onko sinulla kuinka pitkä johto seinäpistokkeen ja reitittimen välillä? Ideaali johdon pituus on 1 - 1,5m.

Aika lailla 1,5m.

Olisiko mahdollista että kokeilisit toisesta portista tuota nettiä? Vaihtaisit tuon verkkokaapelin LAN1-LAN4 välillä, ja katso uudelleen tuo ping. Kuulostaa tuo nopeus omituiselta.

@EmmaTe Ei auttanut, samat lukemat tulee jokaisesta portista.

 

@PiaJo Hups siis johto seinäpistokkeen ja reitittimen välillä - tämä on suunnilleen pari metriä. Kaikki johdot ovat niitä, jotka tulivat modeemin mukana.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Siitä rasiasta eteenpäin voi olla jopa monta kilometria kaapelia keskukselle, joten ei siinä parin metrin kaapelin pitäisi vaikuttaa mitään. CAT3-kaapeli itsessään tuo latenssia hieman vajaan 6 nanosekuntia per metri, joten 500 millisekunnin latenssiin sitä tarvitaan melkein 42500 kilometria, lähes maapallon ympäri siis.

 

Kiinteissä, perinteiseen "puhelinkupariin" perustuvissa liittymissä usein sotkee se, jos huoneistossa on tyhjiä rinnakkaisrasioita eri huoneissa. Näistä tulee "stubeja" jotka sotkevat linjan impedanssin ja siitä tulee sitten ongelmaa. Ja vanhat pyöreät 3-napaiset puhelinpistokkeet ylipäätään pystyvät tekemään häiriöitä linjalle liitosten epälineaarisuuksien vuoksi. Vikaa voi yrittää tutkia liikuttelemalla pistoketta seinässä samaan aikaan kun testaa yhteyttä vaikkapa pingillä. Jos pistokkeen liikuttelu vaikuttaa pingiin tai katkaisee koko yhteyden, niin silloin pistoke pätkii. Koko rasia kannattaisi vaihtaa nykyaikaiseen RJ11-seinärasiaan, eli silloin siihen menee se modeemin johdon liitin suoraan ilman sitä isoa adapteria siellä seinän päässä.

 

Ja koska tässä on kyse hybridistä, niin epäiltäessä ja tutkittaessa kiinteän verkon vikaa pitäisi mobiilipuoli pistää pimeäksi. Mobiilipuolellahan tuollaiset 500 millisekunnin pingit on ihan normimeininkiä, jos on ruuhkainen verkko tai se on pudonnut 2G-verkkoon tms.

Kunniamerkki +10

 Täyttä asiaa kirjoitettu tuossa edellä (@SINAD).

 

Omasta kokemuksestani voin kertoa, että minulla ainakin DSL- linjan ping on ollut ennen Hybridiä aina melko tasan 10 ms. Tämä kasvoi melko tasan kaksinkertaiseksi (20 ms) lähes heti Hybridilaajakaistan tilauksen jälkeen. Siis, jo ennen laitteiden toimitusta. Senhän selittää melko varmasti tuo MultiPath-TCP muutos liittymääni Telian päässä. 

 

Pelkällä Mobiiillahan se on yleensä vähintäänkin tuo 20 ms ja usein käytännössä paljon enemmänkin. Joten Hybridin kanssa siihen kai pitänee vain totutella, mutta jatkuva korkea ping, joka lähentelee jo 0,5 s on tietenkin huonompi juttu. Asian vaivatessa sen voinee kiertää käyttämällä Hybridistä sillattua porttia, jolloin mobiili jää yhteydestä pois. Tietenkin sitten saattaa nopeus jäädä joillekin liian alhaiseksi. 

@SINADhyvin jo kirjoitteli tuossa yllä ja olen tästä kyseisestä tapauksesta samaa mieltä, ettei puhelinjohto ole nyt juurisyy ongelmiin. Ongelmia puhelinjohtojen kanssa aiheuttaa yleensä juuri ylimääräiset jatkot (tulee lisää 3-haara pistokkeita ketjuun, samat ongelmat mitä @SINAD listasi) tai sitten käytetään jotain erittäin halpaa ohutkuparista pitkää puhelinjohtoa joka on pujoteltu mattojen alitse ja rullattu tietokonetuolilla useita kertoja ylitse. Tämä siis on täysin poissuljettua nyt jo senkin vuoksi kun linja on häiriöilmoitusten puolella tsekattu ettei ylimääräistä vaimentumaa linjassa tämän vuoksi näy.

 

Se nuista puhelinjohdoista, sitten itse asiaan --> Tuo viiveen hyppely on todellakin aika kova eikä kyllä tulisi tapahtua varsinkaan jos käytössä on pelkkä kiinteä yhteys, pystytkö testaamaan ilman mobiilia miten tuo toimii? @kefiiri puhui viiveen noususta 10ms --> 20ms joka nyt ehkä menee (riippuu keltä kysytään) ihan normaalin viiveen piiriin. Onko tuo viive mitattu nyt millä tavalla tai minnepäin näissä ongelmatilanteissa? Ilmeneekö se nyt esim. pelatessa vai jossain ping-kutsussa tietylle palvelimelle ?

Kiitos vastauksista. Mites tämä mobiilipuoli laitetaan pimeäksi käytännössä, jotta pääsisi testaamaan, että onko vika siellä vai missä? @SINAD @kefiiri

 

Viive on mitattu striimin ollessa päällä Speedtest.netin Windows-sovelluksella  monta kertaa, eri vuorokauden aikoina ja päivinä about 3 viikon ajan, eikä eroja juurikaan ole, vaan viive pysyy korkeana. Ongelma ilmenee myös pelatessa, jolloin pingit ovat samaa luokkaa. @LiAntti

Mulla nousi pingi 10-20ms -> 30-35ms ADSL liittymällä tämän hybridin tulon jälkeen. Siinä rajoilla jo mennään esim. pelaamisen suhteen.

Kunniamerkki +10

@larppa999@  kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Mites tämä mobiilipuoli laitetaan pimeäksi käytännössä, jotta pääsisi testaamaan, että onko vika siellä vai missä? @SINAD @kefiiri

 

Viive on mitattu striimin ollessa päällä Speedtest.netin Windows-sovelluksella  monta kertaa, eri vuorokauden aikoina ja päivinä about 3 viikon ajan, eikä eroja juurikaan ole, vaan viive pysyy korkeana. Ongelma ilmenee myös pelatessa, jolloin pingit ovat samaa luokkaa. @LiAntti


 

Ota vaikka SIM kortti pois, niin ei mobiili puoli toimi. Sitten voit testata.

Pystyy testaamaan kun otat sen sim-kortin pois modeemista , silloin on pelkkä kiinteä yhteys käytössä näin jouduin itse toimimaan kun en päässyt kirjautumaan Telia tveen puolelle oikein kun haki 4g verkon kautta kirjautumista.

Kannattaa muistaa ottaa modeemista tajun pois ennen kuin ottaa SIM-kortin pois se on melko herkkä hajoamaan korttipaikka.

http://prntscr.com/l8z9tp

 

Tollaset lukemat tulee ilman SIM-korttia. Eipä tuolla uploadilla ainakaan hirveämmin striimailla.

Kunniamerkki +10

Ihan ok tulokset adsl yhteydelle. Hybridin luulisi tuovan oivan lisän, ellei sitten mobiili verkko ole huono käyttöpaikassa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

ADSL-yhteyden nopeudet näyttävät normaaleilta. Jos laitat pelkän mobiiliyhteyden käyttöön, niin millaisia nopeuksia tulee? Kasvavatko viiveet/vaihteleeko miten? Pelkän mobiiliyhteyden saat käyttöösi ottamalla puhelinjohdon irti dsl-pistokkeesta.

Pelkällä mobiililla tulee tällaiset lukemat. http://prntscr.com/l93omk

 

Tosin striimin ollessa päällä pelkällä mobiililla ping pysyy normaalina - tämä tarkoittanee sitä, että vika on ADSL:ssä? Unohdin testata aikaisemmin minkälaisen pingin saan striimin päällä ollessa pelkällä ADSL:llä ja tein silloin vain Speedtestin ilman striimiä.

Kunniamerkki +10

Huono on mobiili, ei voi muuta todeta. Syitä voi olla useita. Lopputuloksena, hybridi ei paljoa auta. Ei siitä haittaakaan ole. 

Mitähän tässä voisi tehdä

Kunniamerkki +10

@larppa999@  kirjoitti:

Mitähän tässä voisi tehdä


Ei välttämättä oikein mitään. Ehkä vain odottelemaan, jos Telian mobiili verkko alueella paranee joskus.

 

Ainoa omatoiminen keino on kokeilla ulkoisia antenneja modeemiin ja samoin sitä taajuuslukitusta, kunhan ne saadaan toimimaan laitteessa. Uutta softaa modeemi siis kaipaa ainakin.

Välttämättä tuostakaan ei kovasti apua ole vaan ei sekään haitaksi ole. Kannattaa kokeilla.


@larppa999@  kirjoitti:

Mitähän tässä voisi tehdä


Ottaisin itse vielä selvää mikä on alueesi 4G-verkon kapasiteetti ja käytettävissä olevat taajuudet + onko tulossa parannusta tilanteeseen lähiaikoina. Uudessa ohjelmistpäivityksessä Hybrid-reitittimeen tulee taajuuslukitus sitten saataville niin tämä voisi olla ratkaisuna tuon osalta myös.

Kunniamerkki +10

@LiAntti@  kirjoitti:

@larppa999@  kirjoitti:

Mitähän tässä voisi tehdä


Ottaisin itse vielä selvää mikä on alueesi 4G-verkon kapasiteetti ja käytettävissä olevat taajuudet + onko tulossa parannusta tilanteeseen lähiaikoina. Uudessa ohjelmistpäivityksessä Hybrid-reitittimeen tulee taajuuslukitus sitten saataville niin tämä voisi olla ratkaisuna tuon osalta myös.


Aika tyypillinen vastaus verkko-operaattorin puolelta.

Ei se todellisuudessa käyttäjää auta mitään vaikka kuinka selvittäisi verkon kapasiteettia. Uusi tukiasema tai jokin muu parannus tulee jos on tullakseen. Korkeintaan tieto asiasta joko luo uskoa tulevaisuuteen tai siten ei. Tämän hetkiseen tilanteeseen ei vaikuta mitenkään.

 

Niillä käytetyillä alueen taajuuksillakaan ei nyt tässä vaiheessa ole mitään merkitystä, kun hybridimodeemia ei voi vielä lukita, kun se tekee "päätöksen" itse. Sitten aikanaan tuota taajuus asiaa voi kokeilla, millä taajuuksilla verkko löytyy ja mikä antaa parhaimman lopputuloksen.

 

Eihän nuo asiaa huononna, ei siinä silti, ei kysyvä tieltä eksy, on vanha sanonta.

Itse kuitenkin ymmärsin kysyjän haluavan neuvoja mitä hän voi tuon huonon mobiilin verkon osalta tehdä nyt vai voiko mitään. Siihen ei ole nyt muuta neuvoa kuin ulkoinen antenni, mutta sekään ei aina auta. Ei huononnakkaan. Ainoa huomio on, että kannattaa hankkia antenni (jos nyt hankkii), sellainen mikä tukee useita eri taajuusalueita. Sitten aikanaan voi sitä taajuuslukitustakin kokeilla ulkoantennin kera.

 

Ulkoantennilla tietenkin asennusta ja suuntausta helpottaa kun tietäisi tukiaseman ilmansuunnan. Sekin mahdollisesti selviää CellMapperin kartan avulla. Sieltä muuten selviää ne käytetyt taajuudetkin. Antenni ei välttämättä tarvi olla ulkoantenni vaan on niitä kohtuu sopivia myös sisäkäyttöön.

Itse hankin kanssa hybridiliittymän tällä viikolla ja olen kanssa halunnut striimaamista koittaa sen tuoman uploadin avulla. Kuitenkin moninpeleissä pingi huitelee sinne 500 paikkeille minulla myös. Testailin kaikenmoisia juttuja, ja pääsin sellaiseen ajatukseen että reititin ei jollain tapaa osaa hyödyntää wifi yhteyttä streamaamisen lähetyksessä, vaan koittaa lähettää tavaraa laajakaistan avulla. Voin toki olla täysin väärässä mutta pingini laskee, jos alennan bitraten yhtä alhaiseksi mikä yhteys pelkällä piuhalla saadaan aikaan. Ja vaikka pingi menee taivaisiin, niin uploadi näyttää samaan aikaan normaalia 10 megaa. Onko ideoita?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Moikka @Fructuoso ja tervetuloa Telian Yhteisöön! Olitko jo kokeillut miten yhteys toimii pelkästään adsl/vdsl käytössä? (Sim-kortti pois laitteesta) Tai miten yhteys toimii, jos sim-kortti on paikoillaan mutta otat puhelinjohdon irti? Tuleeko toimintaan jotain eroa silloin?

Itse asiassa sain tilanteen ratkaistua juuri irrottamalla piuhan seinän ja reitittimen väliltä. Pingi peleihin tietysti nousee, mutta mahdollistaa mahdollisen striimaamisen. Mietityttää kyllä syy miksi hybridillä ei onnistu ilman ongelmia.

@Fructuoso  Striimaatko myös Twitchin kautta? Itsekin käytän tuota Hybridiä mutta pingit ovat pysyneet kohtuullisina (40 - 60). En kyllä ole testannut pelkän wifin yli pelata.

 

@larppa999  Minkälainen tilanne sinulla on? Saitko pingin normaalimmaksi tuolla mobiilin puolella ja pystyt striimaamaan sekä pelaamaan normaalisti?

Vastaa