Hybridilaajakaistan reititin


Moikka ! Tossa reitittimen kytkentäohjeissa kehoitetaan kytkemään Ethernet kaapeli reitittimestä tietokoneelle. Kai se toimii langattomastikin ? Minulla tietokone on eri huoneessa, enkä kaapelia voi kytkeä. 


63 kommenttia

Käyttäjätaso 7

@Osmo52@  kirjoitti:

Moikka ! Tossa reitittimen kytkentäohjeissa kehoitetaan kytkemään Ethernet kaapeli reitittimestä tietokoneelle. Kai se toimii langattomastikin ? Minulla tietokone on eri huoneessa, enkä kaapelia voi kytkeä. 


https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/hybrid/laitteet-hybridhttps://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/hybrid/laitteet-hybrid

Kunniamerkki +4

miten ihmeessä saan reitittimessä 5G verkon päälle? Nyt on vain 2.4 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

Reititin tukee tosiaan 2,4GHz ja 5GHz taajuuksia langattoman verkon osalta.
Ohjeita tarkemmin wlan-asetusten muuttamiseen löytyy täältä.


 


Pääsetkö näillä ohjeilla eteenpäin?

Kunniamerkki +10

Itsekin tuota äsken testailin ja läppärini näytti vain yhden wlan-verkon vaikka molemmat olivat päällä. Kumpi sitten oli, en tiedä. Nehän olivat samalla SSID nimellä.

 

Otin BandStearing toiminnon pois päältä, niin sitten pystyy erikseen määrittelemään nuo wlan verkot ja vaikka laittamaan niille eri nimet.


@Osmo52@  kirjoitti:

Moikka ! Tossa reitittimen kytkentäohjeissa kehoitetaan kytkemään Ethernet kaapeli reitittimestä tietokoneelle. Kai se toimii langattomastikin ? Minulla tietokone on eri huoneessa, enkä kaapelia voi kytkeä. 


Voit kytkeä tietoneen joko verkkokaapelilla tai käyttää reitittimen langatonta yhteyttä. Langattoman verkon nimi ja salasana on painettu laitteen taakse.

 

 


@Ainasoja_@  kirjoitti:

miten ihmeessä saan reitittimessä 5G verkon päälle? Nyt on vain 2.4 


 Kuten @kefiiri sanoikin niin laitteessa on oletuksena band steering päällä eli vain yksi SSID ja salasana käytössä ja laitteet päättävät itse että kumpaan verkkoon yhdistävät, 2,4GHz vai 5GHz. Molemmat verkot ovat päällä tuossa tilassa. 

Jos haluaa että molemmat verkot näkyvät omina, niin band steeringin voi ottaa pois laitteen asetusten kautta ja silloin pystyy molempia verkkoja säätämään erikseen. 

Kunniamerkki +4

Nyt joutuu vielä hakemaan viisaampien apua. Tuen kanssa käytiin tuota modeemia läpi ja todettiin lootan olevan viallinen kun 4G verkko ei herää. Tänään tuli uusi ja nyt tuo on tunnin verran ollut piuhassa kiinni. Tilanne edelleen se ettei 4G verkko nouse pystyyn. Kovin vaikea kuvitella, että mulle olisi sattunut kaksi viallista boksia peräkkäin, osaako joku sanoa mitä teen väärin?

 

 

Samantapainen vika täälläkin. Sininen mobilevalo palaa, kuitenkin data ei liiku sen kautta.

 

@Ainasoja_ja @Pappa1971 , Onko teidän kanssa tarkistettu että saapunut SIM-kortin numero täsmää nyt meidän tiedoissa olevaan SIM-tietoon? Palaako tuo Mobile-valo laitteesta nyt koko ajan punaisena? Tuon SIM-kortin numeron voi varmistaa esim. Chatissa näppärästi.

 

 

Kaikki kunnossa. Freedomin VPN teki sen että kaista vaikutti turhan pieneltä ja ettei mobiilin kautta siirry dataa. 

Kunniamerkki +4

@LiAntti@  kirjoitti:

@Ainasoja_ja @Pappa1971 , Onko teidän kanssa tarkistettu että saapunut SIM-kortin numero täsmää nyt meidän tiedoissa olevaan SIM-tietoon? Palaako tuo Mobile-valo laitteesta nyt koko ajan punaisena? Tuon SIM-kortin numeron voi varmistaa esim. Chatissa näppärästi.

 

 


Jeps! Tsekattu on. Sim kortti toimii mm. huawein modeemilla sekä kännykässä. Modeemissa palaa vain punainen valo ja porkista katsoessa LTE on Dormant

Kunniamerkki +10

Voi herranen aika tätä laitetta!

 

Käytän tätä kotoana vain varareitittimenä sen ollessa kokonaan toisessa huoneessa ja se toimii siten vain 4G- verkon kautta. Ihan jo vahvan epäilyni vuoksi tämän laitteen luotettavuuden suhteen en käytä sitä pääyhteytenä vaan Intenon DSL- hoitaa sen. Epäilyni Sagecomin suhteen on osoittautunut nyt alle vuorokauden aikana oikeaksi.

 

Eilen illalla paloi punainen mobiiliverkon valo ja myös internet valo oli pimeä. Käynnistin laitteen uudelleen ja se lähti toimintaan. Juuri äsken huvin vuoksi liityin Sagecomin wlan (5GHz) verkon kautta siihen ja tein huvikseni nopeustestejä. Ihan hyviä tuloksia tuli, kun ottaa huomioon wlanin vievän oman osuutensa.

Sitten jatkoin nettisurffailua sen kautta ja ihmettelin, kun sivu ei lataudu. Eipä päässyt nettiin. Läppärin verkkokuvake sen myös kertoi (huutomerkki = ei internet yhteyttä). Laitteessa paloi kaikki valot oikein ja myös selainhallinnankautta oli "muka" kytkeytynyt internettiin. Eipä vain ollut. 

 

On kyllä varsin epäluotetava kapistus ei voi muuta todeta. Paikallisessa 4G- verkossa ei ollut vikaa, kun puhelimen kautta yhteys pelasi. Samaan tukiasemaan vielä yhteydet ovat molemmissa, kun tiedän mikä solu meitä palvelee.

Jokuhan sitä jo taisi täällä jossain yhteydessä kirjoitella, että tämä Sagecom on ihan reisa laitteeksi. Ollut muillakin operaattoreilla runsaasti ongelmia ko. merkin kanssa. Ja nyt uskon sen kyllä.


@JoonasLam@  kirjoitti:

Reititin tukee tosiaan 2,4GHz ja 5GHz taajuuksia langattoman verkon osalta.
Ohjeita tarkemmin wlan-asetusten muuttamiseen löytyy täältä.

 

Pääsetkö näillä ohjeilla eteenpäin?


Onko toimivuuden kannalta jotain merkitystä onko 2.4 vai 5 GHz?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Kerrostalossa, jossa kaikilla naapureillakin on langattomat lähiverkot, 2,4 GHz taajuuskaista saattaa olla ruuhkautunut ja häiriöinen. Tällöin 5 GHz taajuuskaista voi toimia paremmin.

 

5 GHz signaali heikkenee talon rakenteissa voimakkaammin kuin 2,4 GHz. Tämä voi aiheuttaa kuuluvuusongelmia suuremmissa asunnoissa, tai jos asunnon tilat jakaa paksu kantava seinä. Jos signaalitaso jää 5 GHz verkossa heikoksi, kannattaa kokeilla 2,4 GHz verkkoa.

 

Lisäksi kaikki laitteet eivät toimi 5 GHz kaistalla, joten joskus on pakko käyttää 2,4 GHz kaistaa, etenkin vanhoille langattomille laitteille.

Itse olen samaa mieltä laitteen vakaudesta. WLAN päällä joutuu boottimaan laitetta 1-5 kertaa päivässä, kun kadottaa verkon ja lakkaa pelaamasta. Bootin jälkeen pelaa taas ihan hyvin kunnes jumahtaa. Eikä ole oikein kiinni edes siitä liikkuuko data vai ei.

Kunniamerkki +10

Voi hyvää päivää!

 

Taas on Sagecom jumissa :mansad: .

Näköjään jumittaa ihan myötäänsä. Samalla tavalla kuin tässä aiemminkin. Siniset 4G- valot eivät pala, mutta Internet valo vihreänä. Nettiin ei mene. Käytönhallinta wlanin yli pelaa.

 

Ei kai sillä 4G:n toimimattomuuteen pitäisi olla mitään tekemistä, että laite ei ole kytkettynä piuhalla DSL-verkkoon. Silloin kun toimii, niin toimii ihan moitteetta 4G:n yli. Viimeksi iltapäivällä toimi.

Mikä sitä oikein riivaa?

Onko vika nimeltään SAGECOM?

 

 

 

Mun laite toimii ongelmitta. Ei o tarvinnu buutata kertaakaan.

Kunniamerkki +10

@Osku@  kirjoitti:

Mun laite toimii ongelmitta. Ei o tarvinnu buutata kertaakaan.


Oliko sinulla myös DSL- linja kytkettynä?

 

 


@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

Mun laite toimii ongelmitta. Ei o tarvinnu buutata kertaakaan.


Oliko sinulla myös DSL- linja kytkettynä?

 

 


Kyllä, kupari ja sim-kortti

Kunniamerkki +10

@Osku@  kirjoitti:

@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

Mun laite toimii ongelmitta. Ei o tarvinnu buutata kertaakaan.


Oliko sinulla myös DSL- linja kytkettynä?

 

 


Kyllä, kupari ja sim-kortti


Se voi selittää jotain.

Nimittäin... taas on yön aikana näköjään siniset verkkosignaalivalot sammuneet.

 

Osaako Telialta joku vastata, että mikä mättää?

Miksi siis pelkän SIM:n varassa oleva Sagecom tipahtaa säännöllisesti pois verkosta?

Lähtee aina toimintaan uudelleen käynnistyksen jälkeen. Onko jotain osuutta asiaan sillä, että se ei ole kytketty DSL- linjaan ja sitä ei säännöllisesti tällä hetkellä käytetä. Yksikään laite ei ole siihen kytkeytynyt, joten säännöllistä verkkoliikennettä sen kautta ei ole.


@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

Mun laite toimii ongelmitta. Ei o tarvinnu buutata kertaakaan.


Oliko sinulla myös DSL- linja kytkettynä?

 

 


Kyllä, kupari ja sim-kortti


Se voi selittää jotain.

Nimittäin... taas on yön aikana näköjään siniset verkkosignaalivalot sammuneet.

 

Osaako Telialta joku vastata, että mikä mättää?

Miksi siis pelkän SIM:n varassa oleva Sagecom tipahtaa säännöllisesti pois verkosta?

Lähtee aina toimintaan uudelleen käynnistyksen jälkeen. Onko jotain osuutta asiaan sillä, että se ei ole kytketty DSL- linjaan ja sitä ei säännöllisesti tällä hetkellä käytetä. Yksikään laite ei ole siihen kytkeytynyt, joten säännöllistä verkkoliikennettä sen kautta ei ole.


Saattaa johtua juuri tuosta käyttämättömyydestä. Vuosia sitten käytössäni oli reitittimessä Telian 4G-yhteys joka putosi verkosta pois jos liikennettä ei ollut X aikaan. Olikohan 4, 6 tai 8 tuntia. Tilanne nimittäin korjaantui sillä, että laittoi keepalive-ominaisuuden käyttöön hallintasivuilta jolloin yhteys pysyi yhtäjaksoisesti päällä niin pitkään kunnes itse sen katkaisi tai tukiasema sen esim. huoltotöiden yhteydessä pudotti.

 

edit: ja tämän silloin vahvisti myös SoneraPartio toisella foorumilla, että ilman liikennettä joku aikakatkaisu on.

Kunniamerkki +10

@  kirjoitti:

@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

Mun laite toimii ongelmitta. Ei o tarvinnu buutata kertaakaan.


Oliko sinulla myös DSL- linja kytkettynä?

 

 


Kyllä, kupari ja sim-kortti


Se voi selittää jotain.

Nimittäin... taas on yön aikana näköjään siniset verkkosignaalivalot sammuneet.

 

Osaako Telialta joku vastata, että mikä mättää?

Miksi siis pelkän SIM:n varassa oleva Sagecom tipahtaa säännöllisesti pois verkosta?

Lähtee aina toimintaan uudelleen käynnistyksen jälkeen. Onko jotain osuutta asiaan sillä, että se ei ole kytketty DSL- linjaan ja sitä ei säännöllisesti tällä hetkellä käytetä. Yksikään laite ei ole siihen kytkeytynyt, joten säännöllistä verkkoliikennettä sen kautta ei ole.


Saattaa johtua juuri tuosta käyttämättömyydestä. Vuosia sitten käytössäni oli reitittimessä Telian 4G-yhteys joka putosi verkosta pois jos liikennettä ei ollut X aikaan. Olikohan 4, 6 tai 8 tuntia. Tilanne nimittäin korjaantui sillä, että laittoi keepalive-ominaisuuden käyttöön hallintasivuilta jolloin yhteys pysyi yhtäjaksoisesti päällä niin pitkään kunnes itse sen katkaisi tai tukiasema sen esim. huoltotöiden yhteydessä pudotti.

 

edit: ja tämän silloin vahvisti myös SoneraPartio toisella foorumilla, että ilman liikennettä joku aikakatkaisu on.


Jotain tuollaista tässä alan epäillä. Tosin nyt se tässä päivän aikana heräsikin itsestään "eloon".

Olenkin yrittänyt etsiä Sagecomin asetuksista jonkun sellaisen asetuksen mikä säännöllisesti aiheuttaisi liikennettä sen ja verkon välillä. En ole ainakaan vielä löytänyt.

Kunniamerkki +10

Ne siniset valot eivät pala, mutta näköjään nettiin kuitenkin menee. Joskin tuntuu kuin kangertelisi välillä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@kefiiri Onko mobiiliverkko siinä osoitteessa minkälainen? En ole huomannut, että hybridi pudottaisi yhteyksiä vaikka dsl-piuha on poissa vaan on koko ajan 4G-verkossa. Vastaan on tullut asiakkaita, missä on ollut heikompi mobiiliverkko, niin se on pudotellut signaaleja välillä kokonaan pois.

Kunniamerkki +10

Verkko on ihan kohtuullinen. Ei mikään erinomainen, mutta riittävän hyvä. Näin myös Sagecoimin reitittimen mukaan. Syy jumittamisiin on jossain muualla. Vaihtoehdoksi jää joko itse laitevika (softa ehkä) tai siten jostain syystä dataliikenteen vähyyden vuoksi liittymä nukahtaa eikä reititin herää.

 

Reititin itsehän käytönhallinnan mukaan on verkossa, mutta onko ne tiedot vain jämähtäneet jumiin eikä se todellisuudessa ole. Tiedäpä häntä sitten.

Mistä löytyy toi hybriidimodeemista keepalive asetukset ? Löytyykö myös se asetus modeemista missä saa valita ulkoinen/sisäisen antennin käytössä? 

Vastaa