Hybridilaajakaistan reititin


Moikka ! Tossa reitittimen kytkentäohjeissa kehoitetaan kytkemään Ethernet kaapeli reitittimestä tietokoneelle. Kai se toimii langattomastikin ? Minulla tietokone on eri huoneessa, enkä kaapelia voi kytkeä. 


63 kommenttia

Mihin tarvitset keepalive asetuksia? Tässä vielä ohje laitteesta: https://bit.ly/2RPEvCg. Laite asioissa suosittelen olemaan Helppiin yhteydessä, pääsevät näissä auttamaan paremmin.

BandSteering

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/telia-zone-hybrid-reititin

"2,4GHz ja 5GHz taajuudet käyttävät samaa Wi-Fi verkon nimeä ja salasanaa. Päätelaitteet päättävät kumpaan taajuuteen yhdistävät."

 

Mulla on toi päällä, silti läppäri tunnistaa kaksi eri nimistä verkkoa. Molemmissa toimii kyllä sama passu.


@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

Mun laite toimii ongelmitta. Ei o tarvinnu buutata kertaakaan.


Oliko sinulla myös DSL- linja kytkettynä?

 

 


Kyllä, kupari ja sim-kortti


Se voi selittää jotain.

Nimittäin... taas on yön aikana näköjään siniset verkkosignaalivalot sammuneet.

 

Osaako Telialta joku vastata, että mikä mättää?

Miksi siis pelkän SIM:n varassa oleva Sagecom tipahtaa säännöllisesti pois verkosta?

Lähtee aina toimintaan uudelleen käynnistyksen jälkeen. Onko jotain osuutta asiaan sillä, että se ei ole kytketty DSL- linjaan ja sitä ei säännöllisesti tällä hetkellä käytetä. Yksikään laite ei ole siihen kytkeytynyt, joten säännöllistä verkkoliikennettä sen kautta ei ole.


Telian huoltomiehen mukaan reititin tarkistaa tietyin väliajoin että on Telian DSL-linjassa kiinni. Jos ei ole niin katkaisee Mobiiliyhteyden. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@juhuriz@  kirjoitti:
Telian huoltomiehen mukaan reititin tarkistaa tietyin väliajoin että on Telian DSL-linjassa kiinni. Jos ei ole niin katkaisee Mobiiliyhteyden. 

Pitää paikkaansa. Mobiiliyhteys palaa aika nopeasti takaisin linjoille :smileyhappy:

Kunniamerkki +10

^ Onko tosiaan näin?

Tuopa onkin melko mielenkiintoinen seikka ja selittääkin paljon asioita.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Noin. Laajakaistani loppuasennus saatiin päätökseen pari päivää sitten ja nopeudet ovat olleet todella hyvät mitä itseasiassa odotin "Yhteys Kotiin M 20-50 Mbit/s"-liittymältä ADSL Valokuitu -yhteydellä. Hybridin hallintasivun käyttöliittymä tarvitsee mielestäni yksinkertaisemman ja asiakasystävällisen valikon tulevaisuudessa. Sieltä toki löytyy kaikki tarvittava, mutta vaatii perusteellisen asetuksien läpikäymisen.


 



 


 


 


 


 


 


 

 

No, nyt viikonlopunajan yrittänyt perehtyä tuon sielunelämään, mutta eipä se tunnu toimivan... 

Dsl piuha kiinni upload on 0 ja down 17.

Verkkopiuhan kun nyppää irti, niin uppi on 20 ja down 70... Asetuksissa lukee että hybrid, mutta nopeudet väittää muuta. 

Telia Hybrid router Fast 5370 Air

 

Hardware Version Fast5370AIR-01
Software Version SG4T1R000066C
GUI Version 3.28.1

 

Posti toi yo. laitteen. Konfigurointi onnistuu muuten, mutta laitteen

1) IP:n vaihto oletusIP:stä 192.168.1.1
2) Usernamen vaihto oletuskäyttäjästä Administrator

 

eivät onnistu. Ovatko to. temput mahdottomia vai enkö vain löydä?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@hiltelia@  kirjoitti:

Telia Hybrid router Fast 5370 Air

 

Hardware Version Fast5370AIR-01
Software Version SG4T1R000066C
GUI Version 3.28.1

 

Posti toi yo. laitteen. Konfigurointi onnistuu muuten, mutta laitteen

1) IP:n vaihto oletusIP:stä 192.168.1.1
2) Usernamen vaihto oletuskäyttäjästä Administrator

 

eivät onnistu. Ovatko to. temput mahdottomia vai enkö vain löydä?


Morjens @hiltelia ja tervetuloa keskustelemaan Yhteisöön :smileyhappy: 

 

IP-osoitetta et voi muuttaa, kun tieto tulee meidän DHCP -palvelimelta ja Hybridin osalta käyttäjätunnusta ei voi muuttaa, mutta salasanan pystyy. Ohessa vielä Hybridi-laitteen ohjeet

Käyttäjätaso 7

@PiaJo@  kirjoitti:

@hiltelia@  kirjoitti:

Telia Hybrid router Fast 5370 Air

 

Hardware Version Fast5370AIR-01
Software Version SG4T1R000066C
GUI Version 3.28.1

 

Posti toi yo. laitteen. Konfigurointi onnistuu muuten, mutta laitteen

1) IP:n vaihto oletusIP:stä 192.168.1.1
2) Usernamen vaihto oletuskäyttäjästä Administrator

 

eivät onnistu. Ovatko to. temput mahdottomia vai enkö vain löydä?


Morjens @hiltelia ja tervetuloa keskustelemaan Yhteisöön :smileyhappy: 

 

IP-osoitetta et voi muuttaa, kun tieto tulee meidän DHCP -palvelimelta ja Hybridin osalta käyttäjätunnusta ei voi muuttaa, mutta salasanan pystyy. Ohessa vielä Hybridi-laitteen ohjeet


Hmmm....

 

Ei ihan tainnut mennä vastaus kohdalleen.  :smileyhappy:

 

WAN-liitännän IP kyllä tulee Telian DHCP:ltä , mutta hitelia kylläkin kysyi LAN-liitännän osoitteen muuttamisesta , kun mainitsi osoitteen 192.168.1.1

 

Toinen kysymys koski hallintatunnusta ei salasanaa.

 

No kumpaakaan ei ilmeisesti voi ko. purkissa muuttaa , vai kuinka?

Tuota oletus ip:tä 192.168.1.1. ei voi tällä hetkellä vaihtaa. Siihen on tulossa korjaus kunhan vain uusi softa tulee valmiiksi. Mutta tuota käyttäjätunnusta ei pysty muokkaamaan vaan ainoastaan salasanaa.

Miettiikö siellä Telialla kukaan näitä palveluja tietoturvanäkökulmasta? Aika helppoa on kirjoittaa haittaohjelma, kun pääkäyttäjän tunnus ja aliverkon IP-avaruus on tiedossa. Onko kukaan kokeillut, onko laitteen firmiksessä yleisimmät tietoturva-aukot tukittu, vai pääseekö tuohon ulko-, tai langattomasta verkosta ns. heittämällä?


@valtsu71@  kirjoitti:

Miettiikö siellä Telialla kukaan näitä palveluja tietoturvanäkökulmasta? Aika helppoa on kirjoittaa haittaohjelma, kun pääkäyttäjän tunnus ja aliverkon IP-avaruus on tiedossa. Onko kukaan kokeillut, onko laitteen firmiksessä yleisimmät tietoturva-aukot tukittu, vai pääseekö tuohon ulko-, tai langattomasta verkosta ns. heittämällä?


Tottakai tietoturvasta huolehditaan asiaan kuuluvalla tavalla. Hybrid-reitittimelle on jokaiselle uniikki salasana ( Laiteohje, kohta Laitehallinta ) joten pelkkä pääkäyttäjän tunnuksella ei vielä pitkälle pötkitä ja salasanaa brute forcella ei saa oikein murrettua. Ei ulkoa eikä sisältä langattomasta tai langallisesta verkosta.

 

Tietoturva aukkoja ei myöskään ole löytynyt muistaakseni mistään maailman testeistä sinä aikana kun laite on tuotannossa ollut.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

Viime perjantaina iltapäivällä hybridireititin oli "punaisena". Otin virrat pois ja käynnistin uudestaan, ja taas se toimi kunnolla. Johtuiko tämä siitä, että jakelussa on uusi firmware ?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Tomppa_1@  kirjoitti:

Viime perjantaina iltapäivällä hybridireititin oli "punaisena". Otin virrat pois ja käynnistin uudestaan, ja taas se toimi kunnolla. Johtuiko tämä siitä, että jakelussa on uusi firmware ?


Laite hakee itse automaattisesti päivityksen aina uudelleenkäynnistämisen yhteydessä. Mikäli ei käynnistele laitetta itse, niin ainakin huomasin aiemmin että hybridi haki sen itse ja päivitti itse itsensä. On voinut olla myös katkos jossain. Katsoitko mikä ohjelmistoversio sinulla siinä on käytössäsi? 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

Mistä kohtaa uusimmasta softasta saa NAT:n päälle ?

Laitteessa on nat päällä. Mistä heräsi epäily että näin ei ole? Tai onko sinulla jokin NAT:n liittyvä ongelma?

 

NAT:a ei pysty erikseen ottamaan pois päältä laitteesta mutta jos tarvitsee sillatuja yhteyksiä niin laitteen 4.portin voi sillata. Tämän kautta laitteet käyttävät pelkkää kiinteää osuutta hybridistä ja saavat julkisen ip:n(max 4 ip:tä laitteille koska reititin vie yhden).

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

Device info-kohdassa NAT on DISABLED:

 

Edit. Sainkin tuohon jo varmistuksen että laitteen hallinta näyttää nyt tiedon väärin. Eli NAT on kyllä päällä.

 

Niimpä tuo mokoma näyttää GUI:ssa.

 

Laitteessa on kuitenkin NAT päällä jos se ei nyt jotenkin mystisesti ole aivan solmuun mennyt tai kytkennät ovat pielessä. Johdot tulee olla: punainen wan-portti tyhjä, puhelinjohto dsl-portissa ja omat laitteet keltaisissa lan-porteissa. 

 

Varmistamaan tuon pystyt kun katsot että mitä ip:tä reititin jakaa laitteille, jos ovat 192.XXX.X.X niin nämä ovat  lähiverkon osoitteita ja tulevat reitittimeltä ja kaikki ok.

 

Selvitetään tuota GUI:n tilannetta että onko tuo tieto nyt tässä ohjelmistoversiossa väärin yleisesti.

 

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Minulla tuo reititin kaatui kerran päivässä. Kun liitin tietokoneen kaapelilla reitittimeen loppui kaatuilu. WiFi -tikku oli USB hubissa, jossa on myös puolisen tusinaa ulkoista kiintolevyä, joista Transcend -levyt kaatuvat vähän väliä. Luulen, että ko levyt ottavat sen verran virtaa, että HUB notkahtaa ja WiFi siinä samassa. Yritä järjestää tilanne siten, että WiFi -tikku on suoraan tietokoneen USB root -liittimessä.

Hei,

 

Loppui ethernet-portit modeemista. Kytkin tuohon perään jonkun telewellin modeemin josta tein kytkimen. RJ45 telewellin WAN-porttiin (tässä tapauksessa LAN2) ja siitä mihin tahansa hybridimodeemin porttiin, eikö? Sitten joku laite, esimerkiksi PC kiinni tuohon telewelliin vaikka LAN1 ja netin pitäisi ilmeisesti toimia? Ei pelitä. Tulisiko tuo verkkopiuha laittaa WAN-portista WAN-porttiin? Jossakin Telian sivuilla luki että älä käytä hybridin kanssa WAN-porttia. Miksi ei?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kokeile laittaa jostain hybridin lan portista telewellin lan porttiin. 


 


Esim. Motonet myy 30€ pintaan tp linkin 8-porttista gigabitin kytkintä. Mulla on niitä kaksi eikä ongelmia ole ollut.

Hankkimani hybridireititimen internetyhteys putoaa pois päältä useamman kerran vuorokaudessa. Olen kysellyt ja selvitelly mistä se voi johtua. Teknine asiakaspalvelu neuvoi miten voin määritellä ns. taajuulukituksen. Ei auttanut internet katkesi kuitenkin ja lukitus palautui Automat- tilaan jolloin reittin yrittää kaivella jotain sopivaa tukiasemaa lähistöltä. @ led loistaa kuitenkin koko ajan ? Tämä reititin on tilattu toisen asuntoomme jossa on Telian kaapeliyhteys. Asiantuntijoiden mukaan sen firmware- päivitys onnistu vain siinä osoitteessa. Kysyin mistä laite tiettä olinpaikkansa vastaus oli ettei se tiedäkän mutta Telian järjestelmät tietävät. No järjestelmissä on laitteen mukana toimitetun SIM kortin numero jonka kautta operaattori pääsee reititimeen kiinni ja voi seurata sen käyttöä, asetuksia sekä tietoja.


Olen askarrellut tämän reitinongelman kanssa useita iltoja, boottailut sitä. tehnyt taajuuslukitusmuutoksia, työtä joka ei kai minulle maksavana  asiakkaana ptäisi kuulua. Viimeiaeksi konstiksi saada Telia reititin pysymään  internetissä olen laittanut laitteessen toisen operaattin prepaid sim kortin. Ratkaisu on  toimunut jo pari vuorokautta.


Siksipä minua kiinnostaa mitä sim`iin painetu teksti kertoo esim; xxxx xxxx xxxx xxxx NoPin, tuon viimeisen kyllä ymmärän se liittyy kai operaattorin laitteeseen pääsyyn ?

EDIT katjane: sim-kortin numero piilotettu

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Hybridreititin on tarkoitettu toimimaan niin että se voi käyttää yhtäaikaa sekä kiinteää laajakaistaa että mobiililaajakaistaa. Hybridreititin saa uusimman ohjelmistopäivityksen ainoastaan kiinteän ADSL- tai VDSL2 laajakaistan kautta. Mikäli Hybridreititintä ei ole koskaan käytetty kiinteässä laajakaistassa, siinä on ohjelmisto, joka siihen on laitettu tehtaalla ennenkuin laite on saapunut varastollemme, josta voi olla pitkäkin aika. Laite hakee uusimman ohjelmistoversion automaattisesti, kun se on kytkettynä toimivaan Telian kiinteään laajakaistaliittymään ADSL- tai VDSL2-tekniikalla. Tämän vuoksi suosittelen että käytät modeemia siellä minne kiinteä laajakaista on tilattu.

 

SIM-kortissa oleva numerosarja (joka näkyy nyt peitettynä) on yksilöllinen sarjanumero. Tällä SIM-kortti aktivoidaan verkkoon ja numero näkyy liittymäsi tiedoissa Telian sivuilla. 

BandSteering täpin pois ottaminen ei onnistu vaikka molempien taajuuksien securityt ovat samat, herjaa etteivät olisi?

Vastaa