Hybridilaajakaistan ulkoinen antenniliitin ei toimi?


Olen alkukeväästä 2019 hankkinut hybridilaajakaistan ja olen ottanut käyttöön erillisen mimo tyyppisen ulkoantennin kahdella antennijohdolla. Reititin sijaitsee huoneistossa sellaisessa kohdassa, jossa muuten mobiilisignaalia ei juurikaan ole. Varsinkin mobiilin upload nopeus on käytännössä lähellä nollaan ilman ulkoista antennia.

 

Olen viikkoja ihmetellyt, kun nopeudet ovat jääneet suunnilleen pelkän ADSL linjan tasoiseksi, jonkun verran on download nopeus enemmän kuin pelkkä 20 M adsl linja antaa.

 

Nyt olen tutkinut asiaa enemmän ja kun reitittimen ottaa käyttöön pelkässä mobiilitilassa saa linjasta 70 M/ 30M nopeuksia ja reititin näyttää kolmea sinistä tolppaa signaalin voimakkuudeksi. Kun ADSL linja on myös kytketty, nopeus on käytännössä suunnilleen vain ADSL tasoinen ja siniset tolpat tippuu kahteen ja signaaliarvot laitteen hallintanäytössä näyttävät myös laskevan.

 

Mainittakoon vielä, että reititin on jo kertaalleen vaihdettu ja ongelma on nyt siis tullut esille jo kahdessa reitittimessä.

 

Näyttäisi sille, että ADSL linjan ollessa kytketty, reititin ei käyttäisi ollenkaan ulkoista antenniliitäntään, vaan siirtyisi käyttämään sisäistä antennia. Olen paljon kokeillut vaihdella laitteen antenniliitäntää auto asetuksesta kahden antenniliitännän asetukseen. Tällä ei tunnu olevan vaikutusta.

 

Olen pari kertaa onnistunut saamaan yhteyden toimimaan kunnolla niin, että olen ensin ottanut pelkän mobiilin käyttöön ja sitten kytkenyt rinnalle ADSL linjan. Näin mobiilin signaalin voimakkuus on pysynyt kolmessa tolpassa ja ADSL toiminut rinnan. Tällöin olen mitannut yli 80M / 30M nopeuksia, mutta tämäkään keino ei läheskään aina toimi. Viimeistään laitteen uudelleen käynistys palauttaa ongelman takaisin.

 

Onko muilla tullut vastaan samanlaista ongelmaa?

Itselläni tämä ongelma tulee esille kovin selvästi, johtuen laitteen sijainnista huonossa mobiilikentässä.

Jos ongelma johtuu softaviasta, saattaisi vastaavaa ongelmaa olla muillakin käyttäjillä.

 

 

 

 

 


4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hei @Toni69 ja Tervetuloa Telia yhteisöön!

 

Olethan nopeustestiä tehnyt esim. speedtest.net sovelluksella tai muulla sovelluksella?

Nopeustesti jos tehdään selaimen kautta näyttää se vain dsl linjan nopeutta (kun dsl + mobiilidata käytössä yhtäaikaa).

 

Voi olla että kyseessä on laitetta koskeva softa ongelma. Omissa testeissä emme ole toistaiseksi ongelmaa havainneet. Nyt olisi hyvä jos saisimme tuosta vikailmoituksen tutkintaan ja tarvittaessa laitetta meille antennien kanssa tutkittavaksi. Laita meille vikailmoitusta vaikka telia.fi omien sivujen kautta.

Käyttäjätaso 7

@KaPetri@  kirjoitti:

Hei @Toni69 ja Tervetuloa Telia yhteisöön!

 

Olethan nopeustestiä tehnyt esim. speedtest.net sovelluksella tai muulla sovelluksella?

Nopeustesti jos tehdään selaimen kautta näyttää se vain dsl linjan nopeutta (kun dsl + mobiilidata käytössä yhtäaikaa).

 

Voi olla että kyseessä on laitetta koskeva softa ongelma. Omissa testeissä emme ole toistaiseksi ongelmaa havainneet. Nyt olisi hyvä jos saisimme tuosta vikailmoituksen tutkintaan ja tarvittaessa laitetta meille antennien kanssa tutkittavaksi. Laita meille vikailmoitusta vaikka telia.fi omien sivujen kautta.


Ohhoh. Kuulostaapa erikoiselta.


Siis hybridin periaate on , että asiakkaan modeemin liikenne reititetään sekä kiinteän- että mobiiliyhteyden kautta Telian välityspalvelimelle (proxy) , jossa liikenne yhdistetään ja välitetään eteenpäin nettiin. Mikään nettipalvelu ei tiedä muuta kuin sen , mistä IP-osoitteesta liikenne tulee.

 

Yhdellä yhteydellä nettipalvelu näkee asiakkaan modeemin IP:n (jos osoitemuunnoksia ei ole välissä) ja hybridillä sen proxyn osoitteen. Speedtest.net ei tee poikkeusta.

 

Siis jos Speedtest ei toimi hybridillä selaimella , niin vika ei ole Speedtestissä , vaan joko modeemissa tai siinä proxyssä ja silloin ei muutkaan nettipalvelut toimi oikein eikä vain Speedtest.

Vikatiketti on tehty ja selvittely etenee Telian kanssa. Sain uuden reitittimen testattavaksi, mutta sama ongelma tulee myös sen kanssa. RSRP signaaliarvo näyttäisi aika hyvin peilaavan sitä, milloin reititin käyttää ulkoista antennia ja milloin sisäistä antennia. Ulkoisella antennilla RSRP arvo suunnilleen -93 ja sisäisellä antennilla -107. Vanhan reitittimen on nyt pystynyt antennityyppiä vaihtaen esim. double – Single – auto – double saamaan kytkeytymään ulkoisiin antenneihin.

Uudessa reitittimessä ei auttanut nyt tämäkään operaatio ainakaan muutamalla kokeilulla.

 

Nopeustestejä on nyt tehty speedtest apilla. Mutta ihan samoja nopeuksia saan Firefox selaimella käyttäen Telian nopeustesti sivustoa. Yli 90 M nopeus tänäänkin molemmilla tavoin mitattuna. Reititin näytti olevan hybiridi tilassa, joten en ihan ymmärrä tätä ajatusta, että selaimessa nopeustesti näyttää vain kiinteän ADSL nopeuden.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Muistaakseni antennien kytkeytymisen ongelma on ollut olemassa jo jonkin aikaa. Laite tuntuu unohtavan asetuksen x ajan kuluttua. Täällä yhteisössä siitä oli juttua.

Vastaa