Hybridilaajakaistasta ja minkä merkkinen modeemi?


Hei!


 


Onko kellään tietoa mikä hybridireititin on malliltaan tai valmistajaltaan?


 


Laitoin tilaukseen kyseisen paketin ja olisi hienoa tietää laite sekä sen tekniset ominaisuudet ennen asennusta, jotta pääsee suunnittelemaan miten tällä laitteella korvaa fyysisesti aiemmat laitteet. Osa laitteista, kun tarvitsee langan ja osa ei.

Edit IlariJR: lisätty linkit hybridiblogeihin.

Lue lisää hybridilaajakaistasta täältä:
- Hybridilaajakaista tuo nopeammat yhteydet jopa yli miljoonaan suomalaiseen kotitalouteen


- Hybridilaajakaista? Miten se toimii?


740 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Moikka @jannejii ja tervetuloa Yhteisöön!


 


Tämä ei ole aivan niin suoraviivainen tilanne. Suomessa on alueita, joissa pystytään tarjoamaan myös kilpailijan verkossa meidän Hybridi laajakaistaa ja sitten on alueita joissa se ei vain onnistu. Ei siis ole mitenkään automaattinen tilanne, että jos ollaan kilpailijan verkon alueella, niin hybridiä ei voisi saada. Esimerkiksi Lahdessa on kilpailijan aluetta ja silti täällä saa moniin kohteisiin Hybridiä.


 


Tuo sinun mainitsemasi alue on hieman haastava ja tein tästä selvitystyötä. Uusimman tiedon mukaan tuonne ei valitettavasti päästä toimimaan tällä hetkellä lainkaan. Voihan se toki olla, että joskus tulevaisuudessa tilanne muuttuu, mutta tällä hetkellä muutoksista ei ole tietoa. Harmi juttu, että kaikkialle ei päästä tarjoamaan meidän palvelua.

Kunniamerkki +1

Kiitos vastauksestasi @NikoNo.

 

Tunnistatko muuten alla olevan markkinointitekstin?

 

"Hybridilaajakaista on saatavilla aina Hangosta Nuorgamiin. Voit saada käyttöösi hybridin, jos asuntoosi kulkee kupariverkko ja se on riittävän hyvän mobiiliverkon kuuluvuusalueella."

 

Ei taida pitää siis paikkaansa? Kaivannee vähän muokkausta?

 

Sikäli koominen tilanne että minulla on tällä hetkellä kuten aimmin mainitsin käytössäni teidän laajakaistallinen ja digiboksillinen viihdepalvelu eikä kukaan ole teiltä osannut kertoa mitä tapahtuu kun määräaikaisuus menee umpeen tämän kuun loppupuolella kun liittymää en ole irtisanonut enkä mobiiliin vaihtanut...

 

Mobiiliin ei kyllä voi vaihtaa koska se että kanavia tippuu julma määrä pois ja ihan peruskanavista nelosta et voi katsoa "tv:n omaisesti" vaan pitää kikkailla tallenna/aloita alusta nappuloiden kanssa. tekee siitä turhan kankeaa. Eikä mobiililiittymän puolelle ole samanlaista bundlea liigasta+viihteestä kuin hybridille tarjouksen muodossa.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Markkinoinnin osalta joutuu toki aina hieman yksinkertaistamaan asioita. Tuostakin lauseesta tulisi julman pitkä, kun kirjoittelisi kaikki mahdolliset poikkeustilanteet ja poikkeuksen poikkeukset. Fakta on kuitenkin se, että saatavuudet on kasvaneet ihan valtavasti tämän Hybridin myötä, mutta aina löytyy myös niitä paikkoja johon sitä ei ole tarjolla. Tästä syystä meidän sivuilla on tarjolla saatavuustyökalu, josta voi tarkistella tilanteen omaan osoitteeseen. 


 


Sinun oman liittymän osalta tämä menee nyt vähän arpomiseksi, kun en pääse liittymätietoihin käsiksi tämän Yhteisön kautta. Meidän asiakaspalvelun olisi syytä tätä asiaa tarkistella. Laittaisitko vaikkapa yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella, niin päästään asiaan kiinni?

Kunniamerkki +1

@NikoNo Tuo yhteydenottopyyntö on jo tehty ja yhteyttä otettu eikä teiltä edes liittymä-/sopimustiedot edessä osattu kertoa mitä tapahtuu. Ainoa mitä tehtiin niin tarjottiin mobiiliyhteyttä sanomalla”että palvelut pysyvät samoina”. Pyysin tarkistamaan käytössä olevan kanavalistani että pitääkö oikeasti paikkaansa niin reaktio oli ”Ai sulla on noi neloset ja hd:t. Ei ne kyllä sitten enää näy”. Miten tämä uusi yhteydenottopyyntö nyt muuttaisi mitään?Ja ei yhteyttä ottaneessa henkilössä ollut mitään vikaa. Hänelle vaan oli ilmeisesti kokonaan uusi asia ettei mobiililiittymän+boksin kanavakartta vastaa lähellekään kiinteänliittymän+boksin kanavakarttaa. Hän itse asiassa näki vaivaa ja konsultoi esimiestään siitä mitä liittymälle tapahtuu kun sitä ei ole irtisanottu eikä vaihdettu mobiililaajakaistaan ja otti uudelleen yhteyttä kertoakseen ettei sieltäkään vastausta löytynyt.

 

Todellisuuden vastaisia markkinointilausekkeita, varsinkaan kun sitä täsmennystä ei ole edes linkitetty, ei tässä maassa ehkä kannattaisi ihan noin ylimielisesti käyttää/niihin suhtautua. Saattaa    näkyä asiakaskatona. Kuluttajilla kun tuppaa olemaan pitkä muisti.

Tähän on nyt hankala ottaa kantaa Yhteisön kautta ilman pääsyä asiakastietoihisi - kehotan siis olemaan vielä yhteydessä asiakaspalveluun. Ymmärrän kyllä, että tilanne turhauttaa, kun olet ollut asiasta jo yhteydessä eikä tilanne ole selvinnyt edellisellä kerralla. 


 


Yhteydenottopyyntöön voit kuitenkin laittaa vielä kysymystä siitä, miksi Hybrid ei omaan osoitteeseesi onnistu kun ADSL-saatavuus on olemassa ja mitä liittymällesi tapahtuu sopimuksen päätyttyä, mitä voimme selvittää toimituksen puolelta. Voihan olla niinkin, että tiedoissamme on jotakin virheellistä ja saatavuus olisikin olemassa. 


 


Toki jos nykyiseen laajakaistaan on tulossa meidän puolelta muutoksia, niin niistä ollaan aina suoraan käyttäjään yhteydessä. Eli ei tuota nykyistä kaistaasi ainakaan sopimuksen päätyttyä katkaista tai muuteta ilman mitään ilmoitusta, jos sellaista pelkäät. 

Kunniamerkki +1

@EssiJnTästä on kaksikin yhteydenottopyyntöä laitettu ja yhteyttä toki otettu mutta ei tuohon kysymykseesi miksi saa vastausta. Eli ajallisesti Elokuun viimeisenä päivänä teiltä otettu yhteyttä kun tiedustelin että miten tuon laajakaista + viihde sopparin jatkaminen maistuisi? No ei maistunut kun kiinteää laajakaistaa ei osoitteeseni teidän kautta ole enää tarjolla. Tarjottiin langatonta "koska alueella poistellaan näitä kupareita". Tähän ystävällisesti kerroin että ei pidä paikkaansa kun kilpailijanne on suorittanut mittavan uudistuksen alueella ja meillekin vedetty vasta uudet kuparit maan alle ilmassa roikkuneiden johtojen sijaan. Tarjouduttiin tarkistamaan toimituspuolelta tilanne ja palattiin asiaan seuraavana päivänä. Ei onnistu. Meillä kuulemma saattaa olla kuituverkko kilpailijalta osoitteeseen tarjolla. Juu ei ole, se kilpailijan korttelikuitu niminen yhteys on kupareilla toimiva VDSL2, ei kuitu.

 

Reilu viikko sitten toistettiin sama kysely että eikö oikeasti saa kiinteää yhteyttä ja miksi? No ei saa. Mitä tapahtuu kun en tälläkään kertaa ole halukas säästämään 5-10 euroa kuussa siitä että otan langattoman laajakaistan jonka yhteydessä kanavalista putoaa pienemmäksi tiputtaen teräväpiirtokanavat?(oikeasti tällä hetkellä boksissa on käytössä sekä normaalit että HD-kanavat niin Ylen tai MTV:3n peruskanavat boksinne kautta ovat karmeaa pikselimössöä HD-kanaviin verrattuna Tämä siis vertailu esim kanavapaikat 1 vs 21, 2 vs 22, 3 vs 23 etc. Ero kuvanlaadussa on järjetön enkä halua palata 90-luvulle asian suhteen.) Tähänkään ei selvittelyjen jälkeen osattu varmuudella sanoa mitään.

 

Teillä on langattoman laajakaistan +boksi yhdistelmän ja appin kohdalla ollut nyt todella pitkään epämääräinen maininta "ehkä päivitämme joskus tarjontaamme tai sitten emme" tyyliin. Mikä oikeasti on tilanne näiden peruskanavien teräväpiirtojakelun suhteen? Mobiililaajakaista + boksi ja Telia TV -sovelluksen kohdalla. Eikö noita oikeasti saada vuonna 2018(jolloin Striimauspalveluissa tarjotaan 4-k tasoa)teillä jakoon? Säästösyyt vai mistä kyse? Ottaisin heti tuon langattoman tilalle jos nuo olisivat jaossa eikä nelosen kohdalla tarvitsisi pelleillä "tallenna/katso alusta/kelaa reaaliaikaan" toiminnoilla.

 

En siis ymmärrä mikä tässä olisi viikon aikana muuttunut. @NikoNo:han jo eilen tsekkasi ettette pääse operoimaan alueella lainkaan. Ja mitä yhteyden kohtaloon tulee niin oletko ihan satavarma ettei Elisalla ole tästäkin viimeistä sanaa? Eli lyövät kiinni jos teidän vuokra loppuu 28/10/2018? Itse veikkaan että ilman yhteydenottoa tässä käy tasan noin. Se onkin sitten "huvittavaa" jos teiltä soitetaan kuun vaihteesta että sulla OLI meidän yhteys...

 

edit. Tähän saatiin nyt itselleni sopiva väliaikaisratkaisu. Jatketaan samalla tavalla kuin aikaisemmat vuodet ja päivitetään hybridiin jos se tulee alueelle saatavaksi. En tiedä mistä tämä kaivettiin kun ei pitänyt olla mahdollista. Omalla kohdalla pääpointti oli käytettävyys ei niinkään se millä nopeudella data liikkuu maksimissaan joten hyvä näinkin.

Kunniamerkki +1

@EssiJn ja @NikoNo otetaan vielä viimeinen päivitys 01350 postinumerosta. Illalla soitettiin vielä perään että nyt on pengottu pohjamutia myöten ja Hybridi voidaan alueelle toimittaa. Kiitos molemmille avusta ja @EssiJn erikoiskiitos että vielä sait soittamaan aspaan vaikka tilannehan oli todettu toivottomaksi. Ilmeisesti oli vähän musta-aukko sen kilpailijan verkkotietojen suhteen tämä meidän postinumeroalue. Nythän saatavuuskyselynne on myös päivitetty ja hybridit tilattavissa muillekin??. Toivottavasti hyödytte tilausten muodossa. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Jouduin käymään paikallisessa Telia Express myymälässä ja siellä alettiin heti kärkkäänä kauppaamaan tätä ihmelootaa. Myyjällä oli kovempi into myydä tätä ihmeliittymää kuin mitä hän tiesi ko. palvelusta. Myyjä suoraan sanoen valehteli päin naamaa ilmeisesti tietämättömyyttään eli huonon perehdytyksen vuoksi. Myyjän mukaan tämän ihmelooran 4G yhteys ohittaa tukiasemassa muiden käyttäjien yhteydet ja tulee täydet nopeudet. Lisäksi modeemi on jo 5G-valmis, myyjä ilmeisesti sekoitti tämän 5GHz wifiin. Ei tullut kauppoja ja jatkan Elisan KaMo-liittymällä 🙂 Nyt vähän skarppaamista myyjien perehdytykseen, ettei nyt ihan päin taulua valehdella. Ja en muuten kerro mikä Telian myymälä oli kyseessä.  


@AsiakasY@  kirjoitti:

 Ja en muuten kerro mikä Telian myymälä oli kyseessä.  


Tosi uskottavaa. Voisin kirjottaa mitä tahansa tarinoita samalla tyylillä. 

Kunniamerkki +10

Se on valitettavaa ja vähän erikoistakin ettei kaikkialle toimivan kupariverkon alueelle ole saatavilla kunnollista DSL- liittymää. Kyseessä on vielä aivan perinteinen tiheään (Suomen mittakaavassa) asuttu taajama tai kaupunginosa. 

 

Omalla kohdallani on onneksi toistaiseksi asiat hyvällä tolalla. Alueen kaapelit; puhelin kupariparikaapelit ja koaksiaali kaapelitv kaapelit, omistaa molemmat DNA. Tänne saa sekä ADSL että VDSL yhteydet kaapelireitin pituudesta riipuen Telialta. Elisalta saa vain ADSL:n. Tästä "pisteet" Telialle. Itse kuulun onnekseni tuohon VDSL:n piiriin. DNA taas ihan syystäkin tarjoaa nykyään enää kaapelinettiä eri nopeuksilla, jotta jokainen voi valita mieleisensä kuukausimaksun. Maksimi myytävä nopeus on jopa 1G, joka nyt käytännössä toteutuu 600...700Mbps nopeudella. 

 

Sitten toinen tarina.

Kaverini asuu pienellä paikkakunnalla. Se on entistä Telen aluetta, joten kupariparikaapelit omistaa Telia. Hänellä oli pitkään toimiva 24M/1M ADSL- liittymä. Paikallinen kuituyritys veti alueelle valokaapelit. Samalla Telia päättikin lopettaa parikaapeliliittymät ja ne on nyt korvattu kaikki mobiileilla. Kaverini ei missään vaiheessa, eikä moni muukaan siellä, aikonut liittyä vielä tässä vaiheessa kuituverkon asiakkaaksi. Nyt sitten saatavuuskyselyn mukaan onkin saatavana Hybrid eli ADSL+4G. Nopeus lähtee 20M ->. Joten parikaapeliverkko onkin sitten taas käytössä vai onko?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Osku@  kirjoitti:


@AsiakasY@  kirjoitti:

 Ja en muuten kerro mikä Telian myymälä oli kyseessä.  




Tosi uskottavaa. Voisin kirjottaa mitä tahansa tarinoita samalla tyylillä. 




Jep... olisihan palautetta antaessa olisi vähintään kohtuullista kohdistaa palaute. Vaikkei sitä julkisesti haluaisi kertoa, niin sitten vaikka yksityisesti Telian yhteydenottolomakkeella tai chatin kautta.

@kefiiri Tuo kuullostaa tosiaan erikoiselta. Tosiaan, jos ei ole kuparia koskaan purettu pois, niin siellähän ne kaapelit edeleen ovat, joten saatavuutta saattaa siis olla. Kannattaa kysellä tekniseltä puolelta, jossa näkevät nuo verkkoasiat tarkemmin ja voivat konsultoida vielä tietävempiä tahoja. Tosin jos on valittavissa valokuidun ja hybridin välillä, niin kyllä kallistuisin valokuituun.

Omalla asuinalueellanikin loppui kiinteän tarjonta noin vuosi sitten, mutta nyt on alkanut hybridin myynti. Tosin kerrostaloon saatiin DNA:n kaapelinetti kytkettyä ja sieltä saisi tarvittaessa n. 900/95Mbps nopeuden, tosin itse tilaan huokeampaa nopeutta. Tuskin siis löytyy hybridille asiakkaita.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@AsiakasY@  kirjoitti:

Myyjän mukaan tämän ihmelooran 4G yhteys ohittaa tukiasemassa muiden käyttäjien yhteydet ja tulee täydet nopeudet. Lisäksi modeemi on jo 5G-valmis, myyjä ilmeisesti sekoitti tämän 5GHz wifiin. Ei tullut kauppoja ja jatkan Elisan KaMo-liittymällä 🙂 Nyt vähän skarppaamista myyjien perehdytykseen, ettei nyt ihan päin taulua valehdella. Ja en muuten kerro mikä Telian myymälä oli kyseessä.  




Mikäli näin on sinulle pisteellä kerrottu niin virheellistä tietoa tuossa on tosiaan mukana! Välitän tästä tietenkin yleisellä tasolla palautetta eteenpäin pisteille, mutta voit meille myös täältä toimittaa nimettömänä palautteesi tarkemmilla tiedoilla jos haluat :smileyhappy: Saadaan sillä vielä kohdennettua palaute kyseiselle myyjälle!

Nyt on alkanut purkki tippumaan aina päivittäin kerran 3G-nopeuksille kun palaa vihreät valot eikä siniset, kunnes boottaa boksin. Tällä viikolla XL-yhteyden vauhdit olleet huimaa 50.5 megaa, eli 0.5 tulee lisää SIM:stä.

No niin, viimeinkin tuli jonkinlainen ratkaisu ongelmaani. Jos joku ei ole seurannut tätä asiaa, niin kyse oli siitä miten 24/1 nopeuksisen ADSL-linjan nopeus putosi 8/1:een hybridiliittymään vaihdon yhteydessä ilman, että siitä olisi minulle sopimuksen teon yhteydessä kerrottu. Yritin useaan otteeseen asiakaspalvelun kautta selvittää tätä, mutta yli kuukauteen mitään ei kuulunut eikä kukaan vastannut minulle edes kertoakseen, että asia on selvittelyn alla.

 

Telialta tuli nyt noin kuuden viikon jälkeen viesti, johon ei voinut vastata ja jossa kerrottiin, että ADSL-linjan nopeus on "pyyntöni mukaisesti" nostettu 24:ään. Mitään selitystä tapahtuneelle en saanut. Todellinen ADSL-linjan siirtokapasiteetti on kuitenkin nyt vain n. 17 Mbps kun aikaisemmin se oli n. 20 Mbps. 4G:n kanssa nopeus vaihtelee pikaisten testien perusteella 20-40 välillä. Palvelukuvauksen mukaan vaihteluväli olisi 15-100, eli aika alarajoilla mennään. Tämän kanssa voi nyt jotenkin elää, mutta missään nimessä en ole tyytyväinen.  

 

Muutamaan asiaan olisi kuitenkin mielestäni kiva saada jonkinlainen vastaus:

 

  1. Miksi näin ylipäänsä pääsi tapahtumaan? Onko yleinen käytäntö, että hybridiin vaihtamisen yhteydessä nopean ADSL-liittymän nopeus pudotetaan tarkoituksella alemmas? Vai tekikö joku jonkun virheen tämän asian yhteydessä?
  2. Miksi asian korjaaminen kesti yli kuukauden? Käsittääkseni nopeuden korjaaminen ei edes vaadi asentajan vierailua kaapilla, vaan liittymän parametrien muuttaminen onnistunee etähallinnan kautta.
  3. Miksi samasta kuparista tulee nyt vähemmän bittejä läpi kuin vanhaan aikaan? Onko kyse siitä, että vanha Zyxel on vain parempaa rautaa kuin Sagemcom vai onko hybridin kanssa käytössä eri DSLAM kuin aikaisemmin? Aikaisemmin modeemi ilmoitti linjan nopeudeksi 23860 kbps ja nyt hybridivempain kertoo nopeudeksi 20500 kbps.

Kolmoskohtaan saan itsekin jonkinlaisen vastauksen kun laitan vanhan Zyxelin taas tulille ja katson paljonko se saa irti samasta piuhasta. Jos Zyxel on edelleen nopeampi, niin varmaan hommaan erillisen 4G-reitittimen ja unohdan koko MPTCP:n sekä rakennan jonkinsortin kuormanjakosysteemin. Sagemcom saa siinä tapauksessa jäädä kaappiin pölyttymään.

 

Tämän kokemuksen perusteella en suosittele kenellekään hybridiliittymän hankkimista jos käytössä on entuudestaan toimiva nopea ADSL-liittymä. Nyt valitettavasti olen naimisissa tämän määräaikaisen sopimuksen kanssa seuraavat kaksi vuotta, mutta sen jälkeen varmaan harkitsen vakavasti muita vaihtoehtoja.

 

@weesel88, oletko päässyt tuon reitittimen resetoimaan? Kuulostaa laiteperäiseltä vialta joka sinulla tuossa on. Tarvittaessa olisi hyvä olla yhteydessä chatin kautta häiriöilmoituksiin. Pääsevät tutkimaan onko alueella vikaa, sekä jättämään vikailmoituksen tarvittaessa tutkintaan.

@thesparris: Ensimmäiseen kysymykseen pääsen tässä vastaamaan, tämä on ollut asiakaspalvelijalta erhe, että on jättänyt tämän tiedon mainitsematta. Kaikista liittymän päivityksistä / tilauksista toimitetaan vahvistukset sekä sähköisesti että omille sivuille viestit osioon. 2 kysymykseen vastaus: Suosittelen tuosta häiriöilmoituksiin olemaan yhteydessä, pääsevät tuon asian sinulle vastaamaan paremmin kun tässä en näe sinun asiakastietojasi. He pääsevät katsomaan sinun vikailmoitukset sekä konsultoimaan verkonhallintaa näissä asioissa.

Kunniamerkki +6

Ei kyllä minusta ainakaan vaikuta todennäköiseltä, että olisi mikään yleinen käytäntö rajoittaa ADSL-nopeutta tämän hybridin kanssa. Sehän vain johtaisi siihen, että mobiiliverkon rajallista kapasiteettia kulutettaisiin enemmän. Olisikohan tuossa käynyt esimerkiksi niin, että a) syystä tai b) toisesta liittymäsi olisikin hybridin käyttöönoton yhteydessä kytketty johonkin fyysisesti kauempana sijaitsevaan DSLAM:iin?

Koskas tähän hybridi modeemiin tulis nyt se uus firmware päivitys missä sais itse valita käyttääkö ulkoista anteennia vai sisäistä ja taajuuslukituset...

 

 

 

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@Hellrock, taajuuslukitusominaisuus saadaan lähiaikoina ja siitä ilmoitetaan erikseen, kunhan päivämäärä tarkentuu. Samalla tulee telia.fi:lle laiteohjeisiin myös lisäys siitä, kuinka lukitus tehdään. Tuohon firmwire-päivitykseen en pysty valitettavasti sanomaan mitään suuntaa-antavaakaan vastausta tämän hetkisten tietojen pohjalta. 


@positroni@  kirjoitti:

@jessenic @samuxxx

Jep, siitä tulee tuo ongelma kahden sisäkkäisen virheenkorjauksen kanssa. Riippuen yhteyden laadusta, ongelma voi kuitenkin jäädä melko vähäiseksi. Jos saat sen VPN-ohjelman jotenkin kytkettyä käyttämään TCP:tä, niin voi sitä kokeilla. Kiva olisi jos postaisit mittaustuloksia ja käyttökokemuksia, mikäli saat sen toimimaan sitä kautta. 


En pysty valitettavasti muuttamaan VPN-ohjelman asetuksia kun kyseessä on työpaikan hallitsemat asetukset. 

 

Nyt huomasin myös, että kun lataan tiedostoja kodin ulkopuolelta Synology verkkolevyltäni nettiselaimella tai mobiilisovelluksella, niin hybridilaajakaista lähettää ulos vain adsl-nopeudella. Vinkkejä? 


@AaTanja@  kirjoitti:

@Hellrock, taajuuslukitusominaisuus saadaan lähiaikoina ja siitä ilmoitetaan erikseen, kunhan päivämäärä tarkentuu. Samalla tulee telia.fi:lle laiteohjeisiin myös lisäys siitä, kuinka lukitus tehdään. Tuohon firmwire-päivitykseen en pysty valitettavasti sanomaan mitään suuntaa-antavaakaan vastausta tämän hetkisten tietojen pohjalta. 


Oisit nyt viel vastannu siihen toiseen kysymykseen et tuleeko samalla päivitykses mahdollisuus valita ulkoinen/sisäinen anteenni manuaalisesti?

Kunniamerkki +6

@samuxxx@  kirjoitti:

Nyt huomasin myös, että kun lataan tiedostoja kodin ulkopuolelta Synology verkkolevyltäni nettiselaimella tai mobiilisovelluksella, niin hybridilaajakaista lähettää ulos vain adsl-nopeudella. Vinkkejä? 


Nyt päästäänkin taas siihen samaan syyhyn, miksi minä en ainakaan vielä ole tätä liittymää hankkinut, vaikka se olisi minulle saatavilla: bondaus toimii ainoastaan ulospäin lähteviin TCP-yhteyksiin. Periaatteessa olisi varmaan mahdollista kuunnella portteja käyttämällä esimerkiksi tuollaista palvelua: https://ngrok.com/ (olettaen että tuo käyttää TCP-yhteyksiä, en tiedä) mutta sitä en tiedä saako tuon Synologyn käyttöjärjestelmän taipumaan siihen, vai tarvitseeko verkkoon lisätä esimerkiksi PC tai Raspberry Pi pyörittämään tuon palvelun asiakasohjelmaa.

 

Keskieurooppalaisen OVH-operaattorin palkkalistoilla oleva henkilö kehittää tuollaista softaa: https://github.com/angt/glorytun. Se käyttää UDP:n avulla kahta yhteyttä. Se mahdollistaisi kahden yhteyden kapasiteetin hyödyntämistä nykyistä läpinäkyvämmin ilman sisäkkäisistä TCP-yhteyksistä aiheutuvia suorituskykyongelmia. Valitettavasti softa ei ole vielä ihan valmis tuotantokäyttöön, mutta tulevaisuudessa se voi olla kova sana hybridilaajakaistojen toteuttamisessa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Hellrock  Taajuuslukituksen myötä tulee myös mahdollisuus pakottaa ulkoinen/sisäinen antenni käyttöön asetuksista.

Täällä Telian puolelta muistaakseni kerrottiin, että nettiselaimella ei speedtest.net antaisi nopeutta hybridinä vaan pelkän adsl:n nopeuden. 

 

Itsellä ainakin Win10 opera-selaimella antaa kokonaisnopeuden adsl+mobiili. Että näin.

Kyllä ne kaikki sivustot antavat ihan saman nopeuden kun se appikin. Veikkaan että koittavat vähän viivyytellä asiakkaita koittamaan itsenäisesti kaikenlaisia temppuja joilla päästäisiin edes lähelle luvattuja nopeuksia sillä välin kun koittavat keksiä vastauksia. Kysykääpä, tai katsokaa itse kuinka ylikuormitettuja ne teidän lähimmät mastot on, siitä se surkea nopeus johtuu.

Vastaa