Hybridilaajakaistasta ja minkä merkkinen modeemi?


Hei!


 


Onko kellään tietoa mikä hybridireititin on malliltaan tai valmistajaltaan?


 


Laitoin tilaukseen kyseisen paketin ja olisi hienoa tietää laite sekä sen tekniset ominaisuudet ennen asennusta, jotta pääsee suunnittelemaan miten tällä laitteella korvaa fyysisesti aiemmat laitteet. Osa laitteista, kun tarvitsee langan ja osa ei.

Edit IlariJR: lisätty linkit hybridiblogeihin.

Lue lisää hybridilaajakaistasta täältä:
- Hybridilaajakaista tuo nopeammat yhteydet jopa yli miljoonaan suomalaiseen kotitalouteen


- Hybridilaajakaista? Miten se toimii?


740 kommenttia

Kunniamerkki +10

@Osku@  kirjoitti:

Jos purkissa on 4g verkko kahdella tolpalla, saako antennilla lisää nopeutta?


Ei pysty sanomaan. Pitäisi olla enemmän tietoa verkosta kuin pelkät tolpat eikä sekään vielä riitä kuin arvailuun. 


@Osku@  kirjoitti:

Jos purkissa on 4g verkko kahdella tolpalla, saako antennilla lisää nopeutta?


itsellä juuri nuo 2 tolppaa, johtuu siitä mastosta. Eli ei välttämättä.


@Osku@  kirjoitti:

INTERNET CONNECTIVITY - > LTE Configuration

 

MIkä tää asetus on?


Tuon itse kytkin päälle. Kun otin puhelinpiuhan irti, niin netti katkesi pariksi minuutiksi, minkä jälkeen liittymä alkoi toimia 4G:n yli eri reitityksellä ja IP-osoitteella. En tiedä voisiko tuo viive olla konfiguroitava arvo, mutta hieman hitaahko tuo oli odottamaani nähden.


@puppelitupuna@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

INTERNET CONNECTIVITY - > LTE Configuration

 

MIkä tää asetus on?


Tuon itse kytkin päälle. Kun otin puhelinpiuhan irti, niin netti katkesi pariksi minuutiksi, minkä jälkeen liittymä alkoi toimia 4G:n yli eri reitityksellä ja IP-osoitteella. En tiedä voisiko tuo viive olla konfiguroitava arvo, mutta hieman hitaahko tuo oli odottamaani nähden.


Mitä itse tuota testailin, niin puhelinpiuha irti -> vaihtaa automaattisesti tuonne failover APN:n puolelle, eli ei sitä tarvitse itse tuolta purkista käydä vaihtamassa. Viivettä toki tuossa oli usemman minuutin verran ennen kuin bitti rupes kulkemaan pelkän 4G:n kautta.

Nyt on kolme tolppaa purkissa ja latausnopeus 100M liittymässä 15M. Huraa.

Ei tunnu lisäantennit vaikuttavan mitään. Ainoastaan purkin sijainnilla merkitystä, jos esim lisäantennit kytkettynä modeemi parhaalla mahdollisella paikalla, signaali jotenkuten kelvollinen, ja siirrän modeemia vähänkin, tippuu tasot. Eikä reagoi mitenkään antennien suuntaukseen... 

Kunniamerkki +10

@hmtp7@  kirjoitti:

Ei tunnu lisäantennit vaikuttavan mitään. Ainoastaan purkin sijainnilla merkitystä, jos esim lisäantennit kytkettynä modeemi parhaalla mahdollisella paikalla, signaali jotenkuten kelvollinen, ja siirrän modeemia vähänkin, tippuu tasot. Eikä reagoi mitenkään antennien suuntaukseen... 


Että mitä?

Ymmärsinkö oikein, lisäantennit kytkettynä modeemin paikan vaihtaminen, mutta lisäantennit edelleen samassa paikassa, vaikuttaa signaaliin. 

Silloinhan on jotain vikaa, joko antenniliittimissä tai koko ulkoisten antennin liitännät ovat vain koristeena :mansurprised: .

 

Toisin sanoen, käyttää vain sisäisiä antenneja!

Noni ihan hyvä laite kunhan tulee ne firmware pätsit missä sais noi 4G taajuudet lukittua itse kun laite hyppii 800-1800-2600 verkoissa. Paras aina itselle ollu 2600mhz vaikka signaali arvot ollu heikot ni huawei modeemilla tullu aina yli 60 megaa reippaasti talvella yleensä tullu lähelle 100 megaa.
 
Tässä ois puhelinlinjal pelkästää mikä ei yllättä tuo nopeus oli tiedos mut pingi kivan alhainen
 
Pelkkä puhelinlinja
 
 
sit pelkkä 4G
 
 
Ja molemmat yhdessä :)
 
 
Myös itsellä on parvekkeella paneeli anteenni antamas lisäbuustia signaali arvoihi
 
 
Kohta kaks vuotta ollu tuo anteenni käytössä
 
Talvi kun tulee arvot paranee huimasti ja yleensä nopeuski mut joo tarvis sen 4G lukituksen viel toho modeemiin ja mikä verkko käytös lukemaan ni sit ois ihan 10 pistettä modeemille
 
Edit viel sen verran et ulko/sisä anteenni valinta puuttuu koska välillä näissä tuo "automaattinen" tunnistaminen ei toimi ja vaikka piuhat onki modeemis kiinni ulkoselle anteennille ni käyttää silti sisäsiä. et tämä ja signaali lukitus ja kunnon tiedot imo ehdottomasti ny sinne seuraavaan pätsiin Telia!

Joo, ei tunnu olevan liittimissä mitään eloa, kokeillut useammilla antennisysteemeillä. 

Tosin sisällä. 

Sillä kyselinkin aiemmin, onko joku saanut noilla liitännöillä toimimaan? En valikoistakaan löytänyt mitään liittimiin liittyvää. 

Näköjään modeemi ei käytä ulkoista anteennia vaikka piuhat kiinni rupesin testaa kun joku täälä siitä huuteli. nyt tämä jumalauta ainaki firmwarel kuntoon parvekkeel seisoo 150e paneeli anteenni ja todellaki haluan sen toimii tän modeemin kanssa kun kerran ulkoiset anteenni paikat on *******e nyt Telia herätys!


@hmtp7@  kirjoitti:

Joo, ei tunnu olevan liittimissä mitään eloa, kokeillut useammilla antennisysteemeillä. 

Tosin sisällä. 

Sillä kyselinkin aiemmin, onko joku saanut noilla liitännöillä toimimaan? En valikoistakaan löytänyt mitään liittimiin liittyvää. 


Eise käytä minunkaa ulkosta anteennia joka on parvekkeel just koklasin otin piuhat irti ja laitoin takas signaali arvot pysyvät samassa eivät vaihtunu yhtään. Ei *******i oisin ny toivonu et kun paikat on että osaa edes automaattisesti käyttää ulkoista kun kiinni lykkää nyt tähänki tarvii firmware pätsiin sen muutoksen ja kauankohan siihenki menee sit

Noniin, sitähän minäkin, ettei ne toimi!

Ja en näköjään ole ainut, joten purkissa ei liittimillä ole mitään merkitystä  

Ton pitäs kyl firmware päivityksel saada kuntoon et saa itse manuaalisesti valita ulkoinen/sisäinen anteenni tai jopa sekotus et käyttää molempia kuten Huawei modeemeissa on


@hmtp7@  kirjoitti:

Noniin, sitähän minäkin, ettei ne toimi!

Ja en näköjään ole ainut, joten purkissa ei liittimillä ole mitään merkitystä  


Sen verran kyselin chatist häiriöpuolelt et tuo ongelma on kuulema tiedos että ei käytä ulkoista anteennia ja on selvityksessä kuulema

Kunniamerkki +4

Näitä muiden nopeuksia tässä olen kaihoisasti katsellut. DNA 4G verkolla mennään n. 40-50 nopeuksiin ja mun uudella hybridillä 

 

19 / 3

 

Voiko tämä nyt olla näin vai onko mulla jokin asetus mitä sattuu

 

Mulla on Huawein purkki DNA 4G kortilla ja vieressä Hybridi purkki. Kummatkaan ei ole ulkoisessa antennissa kiinni (joskin ei se näemmä olisi toiminutkaan)

Kunniamerkki +10

Ihan huvikseni tuolla hybridireitittimellä äsken eri juttuja kokeilin, niin näyttää WAN- portti olevan eloton. Ei mitään elämää. Eihän sitä ole kyllä tässä tarkoitettukaan mihinkään käyttöön kun homman hoitaa DSL+4G.

Nuo LAN portit näyttävät olevan gigaisia ja niin kai jossain taidettiin mainitakin.

 

Sitten yksi juttu minkä oikeastaan vasta äsken huomasin. Reitittimen päivä ja kellonaika elää ihan omaa elämäänsä vaikka nuo aikapalvelimet ovat oikein. Näyttää myös olevan "Unsychronized", joten ei ihme. Taikoo sen itse lähteväksi vuoden 2010 alusta, heh heh. Meneeköhän tuo silloin oikein, jos on DSL kytketty? Sitä en kokeillut.


@kefiiri@  kirjoitti:

Ihan huvikseni tuolla hybridireitittimellä äsken eri juttuja kokeilin, niin näyttää WAN- portti olevan eloton. Ei mitään elämää. Eihän sitä ole kyllä tässä tarkoitettukaan mihinkään käyttöön kun homman hoitaa DSL+4G.

Nuo LAN portit näyttävät olevan gigaisia ja niin kai jossain taidettiin mainitakin.

 

Sitten yksi juttu minkä oikeastaan vasta äsken huomasin. Reitittimen päivä ja kellonaika elää ihan omaa elämäänsä vaikka nuo aikapalvelimet ovat oikein. Näyttää myös olevan "Unsychronized", joten ei ihme. Taikoo sen itse lähteväksi vuoden 2010 alusta, heh heh. Meneeköhän tuo silloin oikein, jos on DSL kytketty? Sitä en kokeillut.


Itsellä näyttää aika rullaavan oikein ja DSL on kytketty ehkä se on siitä :P

 

kunhan telia ny korjais noi pari vikaa mitä tossa boksissa on ni luulen kyllä et ihan hyvä vehje rupee olemaan kyllä


@Ainasoja_@  kirjoitti:

Näitä muiden nopeuksia tässä olen kaihoisasti katsellut. DNA 4G verkolla mennään n. 40-50 nopeuksiin ja mun uudella hybridillä 

 

19 / 3

 

Voiko tämä nyt olla näin vai onko mulla jokin asetus mitä sattuu

 

Mulla on Huawein purkki DNA 4G kortilla ja vieressä Hybridi purkki. Kummatkaan ei ole ulkoisessa antennissa kiinni (joskin ei se näemmä olisi toiminutkaan)


Mulla itsellä toi hybridi pari kertaa jumitti vaa DSL linjan nopeuksil vaikka 4G oli käytös ja modeemin mukaan päälä. vetäsin kaks kertaa factory reset ja sit lähti toimii molemmat samaa aikaa. Ettei sulla jumittais vaa DSL nopeus pelkästää vaikka modeemi näyttää et 4G päälä?

 

Edit. nyt kun luin paremmin ni oot siis saanu dna 4g:l sen 40-50 megaa ni johtuu varmaa siitä. Koska toihan toimii vaa telian sim kortil joten telian tukiasema voi olla tukossa tai ihan väärässä suunassa mistä johtuu tuo heikko nopeus sit 😛 plus jotta hybrid nopeus toimii ni tarvit kyl Telian 4G kortin siihen se ei toimi DNA 4G:l sillon varmaan käyttää pelkkää puhelinlinjaa vaa jos niin oot testannu

Kunniamerkki +10

Minä kyllä ymmärsin että @Ainasoja:lla on tämä Telian Hybridi (DSL+4G) sitten ihan erikseen DNA:n mokkula vielä lisäksi. Oli ilmeisesti vain verrattu nopeuksia Telia vs .DNA.

Meillä ei ole laitteessa sellaista vikaa, mikä estäisi lisäantennipaikkojen toimivuuden. Vikaa emme ole havainneet myöskään omissa testeissä. Tarvittaessa olisi suotavaa palauttaa tehdasasetukset.

Yhtä antennia käyttäessä antenni kytketään Hybrid-modeemin virtanapin yläpuolella, eli vasemmanpuoleiseen antennipaikkaan, mikä toimii pääliittimenä. Laitteesta itsestään löytyy kuitenkin jo hyvät antennit sisäänrakennettuna.

 

Vikatilanteissa on syytä olla yhteydessä häiriöilmoituksiin. Tutkimme vikaa tuolloin vikailmoituksella.


@EmmaTe@  kirjoitti:

Meillä ei ole laitteessa sellaista vikaa, mikä estäisi lisäantennipaikkojen toimivuuden. Vikaa emme ole havainneet myöskään omissa testeissä. Tarvittaessa olisi suotavaa palauttaa tehdas asetukset.

Yhtä antennia käyttäessä antenni kytketään Hybrid-modeemin virtanapin yläpuolella, eli vasemmanpuoleiseen antennipaikkaan, mikä toimii pääliittimenä. Laitteesta itsestään löytyy jo hyvät antennit sisäänrakennettuna.

 

Vika tilanteissa on syytä olla yhteydessä häiriöilmoituksiin. Tutkimme vikaa tuolloin vikailmoituksella.


Monta kertaa palauttanut tehdas asetukset kyllä ja chatin asiakaspalvelussa sanottii et heil on tiedossa et siinä ois häikkää. Vaikka modeemis ois hyvät omat anteennit ni kyl oma ulkonen pesee ne mennentullen varsinki kun se parvekkeelt sojottaa tukiasemaan suoraan.

Nämä on hyviä pointteja. Chatissa on kyllä nyt annettu väärää tietoa, joten olisi hyvä asia jos pääset ottamaan uudelleen yhteyttä niin pääsemme vikaa tutkimaan vikailmoituksen kanssa.


@EmmaTe@  kirjoitti:

Nämä on hyviä pointteja. Chatissa on kyllä nyt annettu väärää tietoa, joten olisi hyvä asia jos pääset ottamaan uudelleen yhteyttä niin pääsemme vikaa tutkimaan vikailmoituksen kanssa.


Pääsen tos illal kokeilee ni testaan viel et kun otan noi anteenni piuhat irti ni muuttuuko lukemat. Tosin helpommin sais selvää jos modeemist näkis RSRP ja SIRN arvot. Laitan sit vikailmotust jos eivät muutu mihinkään ollenkaa kun laittaa kiinni ja pois. Ja se oli häiriöpuolen chat missä ne sano et ois tiedos et on häikkää unohdin sen mainita ettei ollu vaa norm asiakaspalvelu chat :)

Kunniamerkki +10

Siitä modeemin käytönhallintasivulta (internet connectivity -> LTE configuration) näkee juuri nämä RSRP- ja SNR- arvot. Sitä RSSI-arvoa ei kannata niinkään seurata vaan tuota RSRP, joka kertoo suoraan sen tukiaseman(solun) signaalin tason johon yhteys on muodostettu. Tämän pitää ilman muuta muuttuilla sen mukaan kun antennia suuntailee.

Jos ei muutu niin...  

a) antennipaikat reitittimessä eivät ole toiminnassa

b) ulkoinen antenni on ympärisäteilevä

Ylipäätänsäkin siinä suunnassa missä RSRP on voimakkain niin sen taso on oltava suurempi ulkoisen antennin kanssa kuin ilman ulkoista antennia. Ellei, niin antenni on "susi", liittimet väärät tai rikki, antennikaapeli liian pitkä.

Ainakin mulla vahva väittämä, ettei liittimet toimi. Mikään kolmesta antennista, mitä olen pyöritellyt ympäri kämppää, ei nosta tasoa. Kokeiltu suunnata kahteen lähimpään tukiasemaan. Ja antennien ollessa liitettynä jos peitän purkin foliolla, häviää yhteys kokonaan.

 

Vastaa