Hybridilaajakaistasta ja minkä merkkinen modeemi?


Hei!


 


Onko kellään tietoa mikä hybridireititin on malliltaan tai valmistajaltaan?


 


Laitoin tilaukseen kyseisen paketin ja olisi hienoa tietää laite sekä sen tekniset ominaisuudet ennen asennusta, jotta pääsee suunnittelemaan miten tällä laitteella korvaa fyysisesti aiemmat laitteet. Osa laitteista, kun tarvitsee langan ja osa ei.

Edit IlariJR: lisätty linkit hybridiblogeihin.

Lue lisää hybridilaajakaistasta täältä:
- Hybridilaajakaista tuo nopeammat yhteydet jopa yli miljoonaan suomalaiseen kotitalouteen


- Hybridilaajakaista? Miten se toimii?


740 kommenttia


@kefiiri@  kirjoitti:

Siitä modeemin käytönhallintasivulta (internet connectivity -> LTE configuration) näkee juuri nämä RSRP- ja SNR- arvot. Sitä RSSI-arvoa ei kannata niinkään seurata vaan tuota RSRP, joka kertoo suoraan sen tukiaseman(solun) signaalin tason johon yhteys on muodostettu. Tämän pitää ilman muuta muuttuilla sen mukaan kun antennia suuntailee.

Jos ei muutu niin...  

a) antennipaikat reitittimessä eivät ole toiminnassa

b) ulkoinen antenni on ympärisäteilevä

Ylipäätänsäkin siinä suunnassa missä RSRP on voimakkain niin sen taso on oltava suurempi ulkoisen antennin kanssa kuin ilman ulkoista antennia. Ellei, niin antenni on "susi", liittimet väärät tai rikki, antennikaapeli liian pitkä.


Ei sielä näy RSRP koska siinä lukee "ei saatavilla" ainoo mikä on ni se rspq mikälie ja rssi ja snr. Sama lukee myös ei saatavilla siinä et mikä verkko käytös onko 800 1800 vai 2600 etc. Tota niiku tarkotin et ois kiva et nuo näkyis tuntuu et tahalteen laitettu pimentoon...

 

Koska toi RSRP on just se millä näkisin toimiiko ulkoneb anteenni boksissa vai ei. Kun ne lukemat liikkuu koko ajan. Olen huawei modemeit käyttäny pari vuotta ton anteennin kans ja lukemat heti heittää kun kytkee sisäisen tai ulkoisen päälle. Ja sen nyt tiedän et anteenni toimii kyl. 

Suosittelen tästä olemaan häiriöilmoituksiin yhteydessä. Tarvitsemme lisätietoja tämän vian selvittämiseksi.

Tjooh.. Komppaan kyl noita henkilöitä, jotka ovat sanoneet, että toi Sagemcomin purkki ei tunnista ulkosia antenneja.. Just eilen vaihdettiin yhden kattopiiskan tilalle 2x antenneja, jotka muodostaa Mimo-yhteyden jne.. Ei mitään eroa mihinkään..

Äsken sit antennien ollessa kiinni, testasin nopeuden ~100-120/16. Antennit edelleen paikallaan, nostin koko purkin kaikkine johtoineen ikkunasta ulos ikkunalaudalle -> 160/30... Joten.. joopa joo..

Tälle asialle tartteis varmaan tehdä jotain.. Melkein tekis mieli avata tuo koko laitos ja kattoa, et onko noi SMA:t edes yhteydessä mihinkään tuolla purkin sisällä..

Kunniamerkki +10

Voi hyvinkin olla, ettei ne liittimet mene mihinkään. Joten silloin asiaa ei hoidetakkaan millään softapäivityksellä.

Mites muilla on tuolla asetuksissa LTE configuration välilehdellä toi Status? Mulla lukee siin et up punaisella. Pitäis kai olla vihreänä?


@kefiiri@  kirjoitti:

Voi hyvinkin olla, ettei ne liittimet mene mihinkään. Joten silloin asiaa ei hoidetakkaan millään softapäivityksellä.


Itse nyt kun testasin niit signaali arvoja ni otin irti ne ulkoiset anteennit liittimist pari kertaa ja laitoin pari kertaa kiinni ni molemmist liittimist lähti sit liimaus irti eli nyt en saa sormi väänettyä johtoja liittimist edes irti kun liittimet pyörii mukana.

 

Jossain johdossa ne kyl kiinni kun kun ei "pyöri" tyhjää mut antaa olla johdot on kiinni niissä silti ja en viiti enempää pyörittää ettei sit "liittimist" johdot mene rikki sisält. Todella heikkoa tekoa tämä sagecom modeemi. huawei modeemeist olen monesti ottanu ulkoset johdot irti ja takas laittanu ja koskaan ei ole näin käyny.

 

Ja en kyl jaksa tätä rupee ton takia mihinkään huoltoon postittaa kun ne ei osaa ees tehdä tolle modeemille mitään ja enkä rupee uutta modeemia pyytää telialt tää on toinen modeemi jo. Kohta ne alkaa laskuttaa. ni ihan sama nopeudet kuitenki ollut ihan hyvät päivällä tulee semmoset 50 megaa illal 20-30 megaa ja yöllä 200megaa. ja ilmeisesti tässä toimii mun mielest ulkoinen anteenni vaikka liittimet on irti liimast kun peitin modeemin alumiini foliol ja signaalit ei tippunut ollenkaa. 

 

Toivon vaa sitkun tulee se 5G ja uus modeemi siihen ni se ois ees vähän parempaa tekoa jopa ulkopuolelt

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

minulla ns. pekkä dsl yhteys, onko tuota hybridi-ominaisuutta mahdollista testata erikseen jos mobiili-liittymä löytyy, tässä tapauksessa on telian.


@EmmaTe@  kirjoitti:

Suosittelen tästä olemaan häiriöilmoituksiin yhteydessä. Tarvitsemme lisätietoja tämän vian selvittämiseksi.


Joopa joo... Pettymystä pettymyksen perään...

Hybridissä vauhtia 20 megan kahta puolta ja siihen

haettiin korjausta ulkoisilla antenneilla...

ISKRA P-56 UNICOM MIMO valikoitui vaihtoehdoksi.

Vaikuttaa kyllä vahvasti siltä että jos laite vaihtelee antenneja

automaattisesti ulkoisen ja sisäisen välillä niin se ei toimi oikein.

Outoa sinänsä ettei asetuksista voi tuota edes käydä manuaalisesti

asettamassa.. Näkyy kuitenkin noissa Huawein 4g-modeemeissa olevan

ihan käyttäjän asetettavissa...

Saattaa lähteä noi kilkkeet tv-hommineen kohta takaisin sinne mistä tulivatkin.

On tuo netin nopeus niin kaukana luvatusta 100M maksiminopeudesta että

menee rahat kokolailla hukkaan… :(

 

Mitään tosta tajuamatta, mutta pitäskö toi olla kuitenkin että hakee automaattisesti? Toi on siis oletuksena noin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Osku  IPv6 -protokollaa ei näissä hybridiliittymissä ole käytössä.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Siis vielä vuonna 2018 lanseerataan uusia internet-liittymiä, joissa ei ole IPv6:sta?

 

Jään sanattomaksi.

Itsehän tein vikailmotuksen -> sain tänään uuden tuommosen samanlaisen Sagemcomin modeemin -> Käyttäytyy ihan samalla tavalla, kuin se aikaisempikin. Ei sitä kiinnosta, onko ulkoantennit kiinni vai ei. :(

Jep jep.. Lainailempa omaa viestiäni...

Sain hieman parannusta hommaan kun paneuduin aamulla asiaan.

Sagemcomin softa on tosiaan aika onneton. Siitä ei ole mitään hyötyä

jos joututuu tilanteeseen että hommaa ulkoisen antennin.

Meillä siihen jouduttiin vaikka mastoon on matkaa n. 1.3km...

Noh helppistä piti siis hakea itse netin syövereistä. Surffasin osoitteeseen

Cellmapper josta yytsin Telian linkkien paikat meidän lähimaastostosta.

Seuraavaksi porhalsin sivulle Karttapaikka jossa voi "viivottimella" vetää viivan

mastolta oman huussin katolle ja tähtäillä antennia sen avustuksella. Antennia voi sitten suunnata käyttäen apuna esim. väliin jääviä rakennuksia jos näköyhteyttä ei mastoon katolta ole. Tarkkaa hommaa...

Sitten ei tarvi muuta kuin alkaa kokeilemaan koska modeemin softa ei juuri mitään järkevää käyttäjälleen kerro. Mulla kun on käyttiksenä Linux niin asensin Fast sovelluksen nopeutta testatakseni. Se kun ei ilmeisesti tiedä hybridistä mitään niin antaa muutakin kuin pelkän adsl-liittymän nopeuden. Tuossa muutamia mittaustuloksia.

Kunniamerkki +6

@irritus@  kirjoitti:

Siis vielä vuonna 2018 lanseerataan uusia internet-liittymiä, joissa ei ole IPv6:sta?

 

Jään sanattomaksi.


Niinpä. Täytyy toki muistaa, että tämä ei ole vuonna 2018 kehitettyä tekniikkaa, vaan perustunee huomattavasti vanhempaa perua oleviin avoimen lähdekoodin projekteihin. Muutenkin tämä lienee arkkitehtuuriltaan sellainen, ettei se ilman muutoksia sovi kovin hyvin sellaiseen kaksisuuntaisuuteen, mihin IPv6:n käyttöönotolla pyritään. NATv6 on olemassa, mutta vesittää osittain homman idean.

 

Asiaan liittyen, onko kukaan kokeillut käytännössä, kuinka hyvin/huonosti joku TCP-pohjainen VPN toimisi tämän hybridin yli? Siitähän seuraa suorituskykyongelmia, kun tulee ne kuittausten kuittaukset, mutta niiden vakavuus on ymmärtääkseni varsin tapauskohtaista eikä välttämättä niin suurta kuin joskus pelotellaan. Sillä konstillahan saisi myös IPv6:n toimimaan, jos valitsee VPN-palvelun sen mukaisesti.

Käyttäjätaso 1

@kefiiri@  kirjoitti:

@Purnipsi@  kirjoitti:

Jep, haaste tosiaan on se, että tavallisesti, ainakin uudemmissa taloissa modeemit tai routerit ovat esim. talojakamossa tai jossain muussa huonon kuuluvuuden paikassa. Vanhoissa taloissa, joissa ei olemassaolevaa kaapelointia ole tms. voi laitteet sijoitella vapaammin. Itsellänikin tuollainen hybridilaite tulisi ikkunalaudalle, josta olisi suora näkymä Telian tukiasemaan. Mutta koska kuparia ei enää ole (viime viikolla purkivat pois), niin täällä mennään ihan mobiilin varassa. Eihän tuolta muutenkaan olisi tullut kuin 1Mbps nopeus.

 

Ratkaisuhan olisi kunnon ulkoisten antennien asentaminen asunnon ulkopuolelle. Vain niillä mobiiliyhteydestä saa varmuuden osalta parhaimman irti. Näin uskallan väittää. Mutta taas kaapelointi ja antennien asennustyö on oma hommansa. Tavallisesti router+antennit+tarvikkeet ovat noin 300€. Eli ei tuo ilmaista lystiä ole, mutta jos nyt antenneihin investoi, niin ehkä menee sen viisi vuotta nykyisillä eteenpäin. Tilanne voi muuttua, jos alueelle tuodaan 5G 3,5GHz peittoa, jossa sitten laite lienee poikkeuksetta antennin ja modeemin yhdistelmä, joka sitten keskustelee sisätiloissa olevan routerin kanssa. Virta ja liikenne kulkee tolle PoE:n avulla, ethernet-kaapelilla.


Kyseessä on mulla omakotitalo ja puurakenteinen. Silti ei tuon paremmin tuossa kohtaa toimi. Tuohon työpöydän luo, missä reititin on, olen tehnyt kiinteät lan-kaapeloinnit eri laitteille. Siispä paikkaa en muuta näillä näkymin. Eikä tarvetta ole ulkoisille antenneillekaan, kun lähtökohtana on hyvä kiinteä liittymä, jolla käytännössä mennään. Langaton mobiili olisi vain ollut lisä, joka ei  nyt juuri sitä lisää tuo. Enkä sen varaan ole mitään laskenutkaan. 

 

No, katsotaan mitä tapahtuu ja voihan sen hybridilaajakaistan mobiilin osan jättää omaan arvoonsa. Ei laita sim korttia sinne vaikka ollenkaan turhaan sotkemaan kuvioita.


Hybridi- lyyttymällä saanee vikasietoisuutta, jos toinen reitti nettin on syystä tai toisesta alhaalla. Kuitenkin jos kuuluvuus ja sitä kautta nopeus on huono mobiililla. Niin aikoa keino parantaa tilanne on nimenomaan ulkoiset lisäantennit (vaikka  TV- antennimastoon). Jos taas alueella on paljo ruuhkaa mobiilissa verkossa, niin ulkoiset antennit eivät auta. 

 

T: Tuokki

Hybridilaajakaista on ollut viikon verran käytössä ja on toiminut hyvin. Nopeudet ovat olleet 40-90Mbps luokkaa, joten on ollut paljon nopeampi kuin adsl. Kuitenkin kun käytön työkonetta VPN yhteydellä, nopeus on adsl-luokkaa eli Down 16Mbps ja up 0.9Mbps. Jos otan yhteyden työkoneella ja VPN:llä käyttämällä  matkapuhelimeni mobiiliyhteyttä, up ja down nopeudet ovat jälleen todella hyvät. Johtuuko siis käytettävästä VPN ohjelmasta, ettei osaa hyödyntää hybridilaajakaistaa?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@samuxxx@  kirjoitti:

Hybridilaajakaista on ollut viikon verran käytössä ja on toiminut hyvin. Nopeudet ovat olleet 40-90Mbps luokkaa, joten on ollut paljon nopeampi kuin adsl. Kuitenkin kun käytön työkonetta VPN yhteydellä, nopeus on adsl-luokkaa eli Down 16Mbps ja up 0.9Mbps. Jos otan yhteyden työkoneella ja VPN:llä käyttämällä  matkapuhelimeni mobiiliyhteyttä, up ja down nopeudet ovat jälleen todella hyvät. Johtuuko siis käytettävästä VPN ohjelmasta, ettei osaa hyödyntää hybridilaajakaistaa?


Vain TCP-yhteydet ovat hybridiä. VPN käyttää yleensä UDP-yhteyksiä, jotka menevät aina kiinteän laajakaistan kautta. On mahdollista pakottaa joitakin VPN-softia käyttämään TCP:tä, mutta se on paljon huonompi protokolla VPN:n kannalta ja sen mukana katoaa nopeushyödyt.

Kunniamerkki +6

@jessenic @samuxxx

Jep, siitä tulee tuo ongelma kahden sisäkkäisen virheenkorjauksen kanssa. Riippuen yhteyden laadusta, ongelma voi kuitenkin jäädä melko vähäiseksi. Jos saat sen VPN-ohjelman jotenkin kytkettyä käyttämään TCP:tä, niin voi sitä kokeilla. Kiva olisi jos postaisit mittaustuloksia ja käyttökokemuksia, mikäli saat sen toimimaan sitä kautta. 

Hyviä uutisia

 

Eilen tuli Sagegom reititin kotiin ja ennen adsl yhteys toimi vain max. 15/1mb

 

nyt testasin uudelleen nopeudet yli 40mb ja 15mb ulospäin.

Hyvin toimii siis :)

Hybridliittymä tuntuu olevan monelle aiheuttanut ongelmia. Kerronpa minäkin kokemuksistani.

 

Minulla oli ollut melkein 6 vuotta loistavasti toiminut 24/1 megan ADSL-liittymä, joka on tarjonnut lähes jatkuvasti 23860 kbps todellista nopeutta eikä ole pätkinyt käytännössä ollenkaan. Menin kuitenkin markkinamiesten lankaan ja päätin kokeilla hybridiliittymää. Ennen tilauksen tekemistä kävin vielä Telia-kaupassa varmistamassa, että se täyttää pari ehdotonta vaatimusta - tarvitsen siltaavaa yhteyttä ainakin yhdelle osoitteelle ja koska siltaus käyttää pelkästään ADSL-linjaa, varmistin vielä, että ADSL-yhteys pysyy entisellään. Myyjä ei tuntenut tekniikkaa, mutta jonkun sisäisen tukipuhelimen kautta sai tiedon, että siltaus onnistuu ja ADSL pysyy entisellään ja 4G tulee siihen rinnalle "avuksi". Nopeuden vaihteluväli olisi kuulemma 15-100 Mbps, eli ns. yhteys kotiin L-liittymä on kyseessä.

 

Parin päivän päästä tuli sähköpostissa tilausvahvistus ja pari päivää sen jälkeen huomasin kummastuksekseni, että käytössäni olevan yhteyden nopeus oli tipahtanut noin kolmannekseen entisestä. Vanha uskollinen Zyxel  kertoi, että todellinen nopeus on jotain 9500 kbps kun attainable data rate olisi edelleen se 23860 kbps. Samalla vaihtuivat ip-osoitteet, mutta se nyt oli pieni riesa.

 

No, hybridireititin tuli aikanaan postitse ja pienen säätämisen jälkeen sain yhteydet toimimaan ja siltauskin onnistui. Mutta ADSL-linjan nopeus on EDELLEEN se kuppainen 9,5 Mbps. Telian toimittama Sagemcomin reititin kertoo, että maksiminopeus olisi 22250 kbps. Linja on melko hyvä, vaimennusta on vain 16 dB ja noise margin on yli 20 dB, joten tuosta pitäisi ADSL2+ tekniikalla hyvinkin saada irti ainakin se 22 Mbps. Zyxel sai samasta piuhasta irti vähän enemmän, mutta tuokin riittäisi minulle.

 

Pari kertaa olin yhteydessä chatin kautta asiakapalveluun ja ensimmäisellä kerralla tukihenkilötär kertoi, että liittymän päivityksen yhteydessä toden totta jostain syystä ADSL-linjan nopeus oli pudotettu 24 -> 8, vaikka kaupassa minulle erikseen kysyessäni vakuutettiin, että ADSL:n nopeus ei muuttuisi. Hän lupasi selvittää asiaa ja ottaa yhteyttä myöhemmin. Viikon verran jaksoin odottaa, mutta mitään ei kuulunut, joten uusi yhteys chatin kautta ja tällä kertaa kaveri jopa soitti takaisin ja sanoi, että toimitustiimi korjaa asian ja ottavat myöhemmin yhteyttä. Tästä kului melkein kolme viikkoa, jonka aikana kävin reissussa ja olin muutenkin poissa kotoa, joten en ehtinyt asiaa viedä eteenpäin. Mutta edelleenkään mitään ei Telian puolelta kuulunut ja yhteys on edelleen etanavauhtinen. Olen viikonloppuna jättänyt kiireellisen yhteydenottopyynnön toimitustiimille, mutta puhelin on ollut vaiti. 

 

Eli nyt on kulunut kuukausi siitä kun ensimmäisen kerran olin yhteydessä asiakaspalveluun ja mitään asian suhteen ei ole tapahtunut. Olen itse tehnyt erilaisia tietoteknisiä tukitöitä ja niihin liittyvää asiakaspalvelua parikymmentä vuotta, enkä oikein jaksa ymmärtää miten tämä on edes mahdollista noinkin isossa firmassa.

 

Hybriditekniikka ja multipath-TCP sinänsä toimii muuten kohtuullisesti, mutta tuosta ADSL:n hitaudesta johtuen sen todellinen nopeus vaihtelee 10 ja 30 Mbps:n välillä ja keskimäärin mennään jossain alle 20. Varsinkin ruuhka-aikoina, jolloin koko muukin naapurusto on kiinni 4G-tukiasemassa, jää nopeus usein alle 15 Mbps. Viimeksi sunnuntai-iltana n. klo 20 tuli pohjanoteeraus kun nopeus oli pitkän aikaa reilusti alle 10 megaa. Mittaukseen olen käyttänyt erilaisia mittareita alkaen ftp-tiedostonsiirrosta Ooklan ja speedguide.netin testeihin, sekä pythonilla että selaimella ja myös mobiilisovelluksella. Ooklan mobiilisovellus antaa hieman parempia lukemia kuin nuo muut, mutta silti liikutaan keskimäärin 20 megan tienoilla, eli sama tai vähemmän kuin mitä sain entisellä pelkällä ADSL-yhteydellä.

 

Minulla on tuon siltaavan yhteyden takana Linuxin päälle rakennettu kotipalvelin, jonka täysimittainen hyödyntäminen tarvitsee hetkittäin enemmän kaistaa kuin tuo kivikautinen 9,5 megaa, minkä vuoksi tämä Telian touhu alkaa käydä rauhallisenkin miehen hermoille.

 

Alan olla pikkuhiljaa sitä mieltä, että koska minulle toimitettu liittymä ei vastaa ominaisuuksiltaan sitä mitä kaupassa luvattiin ja asiakaspalvelunkaan kautta asiaa ei saada korjattua, on kyseessä selkeästi kaupan purkuun oikeuttava virhe. Edessä taitaa olla myös operaattorin vaihto, sillä ainakaan nettitietojen mukaan pelkkää luotettavaa ADSL-liittymää ei osoitteeseeni enää olisi Telialta saatavissa. Harmi sinänsä, sillä olen ollut saman firman asiakas aika monta vuosikymmentä.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@thesparris  Harmittaa, etten pääse tästä katsomaan asiakastietojasi, mutta uskon kyllä asiasi olevan täällä käsittelyssä. ChatBot-palveluumme toivoisin tulevan keskustelemaan kanssamme uudestaan (eli kirjautumalla Omille Sivuille ja Aloita Chat-painikkeesta)

 

Nopeustesti kannattaa suorittaa älypuhelimen appsilla tai lataamalla speedtest.net  

 

Speedtest.net (myös Telian nopeustesti) näyttää ainoastaan kiinteän verkon nopeuksia, mikäli testi tehdään verkkosivuilta. Mikäli testi suoritetaan heidän omalla mobiiliappsilla (mikä on saatavilla myös Windows Storesta), niin nopeudet näkyvät oikein.

Toivottavasti nuo Telian Sagecomit ei ole yhtä surkeita kuin DNA: käyttämät modeemit  ja se TV  hubi.

Toistaalta taitaa yleisesti aina valmistajan tuotteet ola tasalaatuisia kun puhutaan varsinkin tällaisista operaattoreille suunnatuista "bulkkituotteista"

Eipä Sagecominkaan tuotteita juuri itsenäisinä ole suomessa  markkinoilla


@PiaJo@  kirjoitti:

Harmittaa, etten pääse tästä katsomaan asiakastietojasi, mutta uskon kyllä asiasi olevan täällä käsittelyssä. ChatBot-palveluumme toivoisin tulevan keskustelemaan kanssamme uudestaan (eli kirjautumalla Omille Sivuille ja Aloita Chat-painikkeesta)

Kiitoksia vastauksesta @PiaJo. Se oli virkistävä poikkeus, koska tähän asti tässä asiassa on Telian suunnalta ollut vastassa pelkkä syvä hiljaisuus.

 

Kuten edellä kirjoitin, olen jo kolmasti jonottanut ChatBotin vastaanotolle eikä sieltä suunnasta ole apuja tullut, joten se polku lienee jo kuljettu. Jäin siihen käsitykseen, että chatin asiakaspalveludroidit eivät tälle asialle voi tehdä muuta kuin jättää yhteydenottopyynnön jollekin mystiselle entiteetille, jota he kutsuvat nimellä Toimitustiimi.

 

Tämä Toimitustiimi on vähän niin kuin musta aukko, sillä sen olemassaolosta ei minulla ole muita todisteita kuin epäsuoria havaintoja ja teoreettisia päätelmiä. Lisäksi sieltä on ilmeisen mahdotonta saada mitään informaatiota ulos.

 

Nopeustesti kannattaa suorittaa älypuhelimen appsilla tai lataamalla speedtest.net  

 

Speedtest.net (myös Telian nopeustesti) näyttää ainoastaan kiinteän verkon nopeuksia, mikäli testi tehdään verkkosivuilta. Mikäli testi suoritetaan heidän omalla mobiiliappsilla (mikä on saatavilla myös Windows Storesta), niin nopeudet näkyvät oikein.


Kuten edellä kirjoitin, olen käyttänyt hyvin monenlaisia menetelmiä nopeuden testaamiseen Linux-, Windows- ja Android-ympäristöissä. Tuo Ooklan mobiilisovellus antaa hetkellisesti hieman korkeampia lukemia kuin muut, mutta ei merkittävästi. Parhaiten todellista siirtokapasiteettia saa mitattua siirtämällä vaikkapa ftp:llä isoja tiedostoja. Esimerkiksi Funetilla on näppärä gigainen file jolla tuota saa testattua.

 

Minulla on tässä tosiaan ollut kuukauden päivät aikaa testailla ja olen imuroinut tuota yllä mainittua tiedostoa varmaan kolme-neljäkymmentä kertaa eri laitteisiin eri päivinä ja kellonaikoina, joten aika selkeä käsitys on muodostunut hybridin siirtonopeuksista. Se vaihtelee normaalisti 15 ja 20 Mbps välillä, ja jokusen kerran on päästy lähelle 30 Mbps. Viime sunnuntai-iltana oli ilmeisesti tullut Netflixiin joku suosikki tai 4G oli muuten tukkoinen, koska silloin nopeus oli karvan alle 10 Mbps.  Ja luonnollisesti tuon sillatun yhteyden läpi nopeus on koko ajan se 8 Mbps eikä siitä muuksi muutu, mikä tässä ärsyttääkin, koska tuo olisi juuri se paikka, missä sitä kapasiteettia tarvitsisin. Ja toinen kipupiste on VPN, mikä käyttää UDP-protokollaa eikä hyödy tuosta hybridistä pätkääkään.

 

Olisi mielenkiintoista tietää onko tämä Telialla yleinen käytäntö, että vaihdettaessa nopea ADSL-liittymä hybridiin, pudotetaan asiakkaalle mitään kertomatta ADSL:n nopeus 24:sta 8:aan ja sormet ristissä toivotaan, että asiakas ei huomaa mitään. Kuulostaa mielestäni melkoisen epärehelliseltä toiminnalta, suorastaan huijaukselta. Todennäköisesti vähemmän tekniikasta kiinnostunut asiakas ei edes olisi huomannut tuota nopeuden pudotusta. Jos tämä olisi minulle Telia-kaupassa kerrottu, en todellakaan olisi liittymääni vaihtanut.

 

Ja lopuksi pyydän vielä anteeksi jos tekstistäni paistaa sarkastinen ja ärtynyt sävy. Olen tehnyt tietoteknistä asiakaspalvelua itsekin aikoinani aika pitkään ja tiedän, että asiakaspalvelijoiden haukkuminen on yleensä yhtä hyödyllistä kuin monitorin hakkaaminen jos tietokone jumittaa. Mutta alan kerta kaikkiaan olla kyllästynyt!

 

Kyllähän se aikamoinen jekutus on, koko liittymä. Asiakkaalle ei kerrota niistä monista syistä jotka vaikuttavat nopeuksiin, eikä varsinkaan siitä tärkeimmästä eli mastoista ja niiden käyttöasteesta. Täällä maksimihyöty Telian mukaan on n. 15M. Tämähän selvisi vasta myöhemmin kun jankutti huonoa nopeutta viikkoja. Eli maksan täyshintaa 200M liittymästä jonka maksimi on n. 75M, keskiarvo 55M. Telian mukaan alueelle tulossa toinen masto, mutta eiköhän sekin tukkoon saada. Tämä on siksi niin turhauttavaa, että monet Telian asiakkaat ovat aina saaneet lähes maksiminopeutta yhteyksistään, mutta tämä on ensimmäinen liittymä jossa pyöritään minimeissä.

Kunniamerkki +1

Jättävät kertomatta paljon muutakin. Ensin niin chätti kuin puhelimen välityksellä aspa väittää että kyllä tätä hybridiä saisi muuallekin kuin heidän oman runkoverkon alueelle, eli kilpailijan omistamassa kiinteässä verkossa olisi mahdollista. Sitten kun kysymys on että miksi osoitteeseeni ei tätä saa vaikka käytössä nyt ja viimeiset 4 vuotta ollut Telialta tilattu ADSL ja Telia Viihde digiboksilla(01350 Hiekkaharju Vantaa) aletaan kertomaan että kun on toisen verkkoaluetta niin ne kuparit varmaan revitään pois. Just joo. Seuraavaksi ihmetellään Telian aspan toimesta:" että tosiaan joo kun sä saisit 200 Mbit/s langattoman ja kilpailijalla on alueella tarjota VDSL:ää ja onhan sulla tosiaan meiltä tilattu kiinteä nytkin käytössä. Kyllä nuo meidän hybridin markkinoinnissa käytetyt speksit tosiaan täyttää." Ihmetellään hetki ja palataan taas esimiehen ongelmatilanteisiin neuvomaan vakio fraasiin palikoista ja kupareiden poistamisista. Oikeasti. Mitään vastausta ei saa. Surkeaa asiakaspalvelua. Joku voisi sanoa että haiskahtaa valehtelulta.

 

Elisa on alta vuosi sitten saanut aueella maaliin tämän kehityshankkeensa https://www.epressi.com/tiedotteet/telekommunikaatio/elisan-huippunopea-netti-uudellemaalle-tarjolla-jopa-100-mbits-nopeuksia-4.html ja kyllä sieltä saatavuus kyselystä saisi esim. heidän Elisa Viihteen 50 Mbit/s nopeudella, nimenomaan kiinteän laajakaistan VDSL2:n kylkeen. Meidänkin omakotitaloon vedettiin vuosi sitten syksyllä Elisan toimesta vanha ilmassa tullut kuparikaapeli pois ja uusi maan alle samassa kun alueella sähkölinjat vedettiin maan alle. Ei nyt oikein uppoa tämä selittely "että kun niitä kupareita poistellaan siellä täällä". Olisi oikeasti kiva saada Telialta ihan rehellinen syy siihen miksi tätä Hybridiä ei kilpailijan alue jaolla Vantaa 230 Hiekkaharju 1 alueelle ole saatavana? Onko totuus se että ette enää vuokraa kilpailijan verkkoa vaikka niin väitätte.

 

Voisiko joku nyt Telian puolelta olla rehellinen ja kertoa missä mennään. Kaikki tähän asti saadut vastaukset joissa alueen kuuluvuus/saatavuus/tekniikka on syynä eivät pidä paikkaansa. Ymmärtäisin jos alueella olisi valokuituverkko mutta kun ei ole vaan kupareita käyttävä VDSL2 on tuo kilpailijan ratkaisu. Eikö hybridi toimi VDSL2:ssa vai onko teillä alueen verkosta väärää tietoa jota ketään ei kiinnosta tarkistaa?

Vastaa