Hybridilaajakaistasta ja minkä merkkinen modeemi?


Hei!


 


Onko kellään tietoa mikä hybridireititin on malliltaan tai valmistajaltaan?


 


Laitoin tilaukseen kyseisen paketin ja olisi hienoa tietää laite sekä sen tekniset ominaisuudet ennen asennusta, jotta pääsee suunnittelemaan miten tällä laitteella korvaa fyysisesti aiemmat laitteet. Osa laitteista, kun tarvitsee langan ja osa ei.

Edit IlariJR: lisätty linkit hybridiblogeihin.

Lue lisää hybridilaajakaistasta täältä:
- Hybridilaajakaista tuo nopeammat yhteydet jopa yli miljoonaan suomalaiseen kotitalouteen


- Hybridilaajakaista? Miten se toimii?


740 kommenttia


@Rahikainen86@  kirjoitti:

 

Ensimmäisen kolmen päivän testien jälkeen olen kyllä valmis nakkaamaan tämän Telian purkin jokeen. Toivottavasti kiinteän yhteyden tultua taloon tämä laite paranee, nyt yhteys pysyy päällä maksimissaan

tunnin... Asiakaspalvelu chatissä kertoivat, että se on ongelman syy.

 

T: Huolestunut asiakas ( ei välttämättä pitkäaikainen )


Tuotteen tilaamisen jälkeen reititin toimitetaan tavattoman nopeasti. Meille se tuli heti seuraavana päivänä. Paketissa olevassa kirjeessä oleva teksti "Mahtavaa, että tilasit meiltä Yhteyden kotiin. Tässä on käyttövalmis laitteesi, jolla pääset heti nettiin." on valitettavan harhaanjohtava.

 

Laite toimitetaan sellaisella softalla, jossa 4G-yhteys ei pysy päällä tuskin tuntia. Laite ei myöskään osaa päivittää ohjelmistoa kuin DSL-yhteyden kautta. Ja koska DSL-yhteyden kytkeminen tehdään vasta noin 2 viikkoa reitittimen toimituksen jälkeen (asennusaikataulu tätä viestiä kirjoitettaessa), sillä hybridireitittimellä ei tee yhtään mitään ennen kuin Telia ehtii kytkemään DSL-linjan.

Toki se toimii, jos jaksaa resetoida laitetta tunnin välein, mutta kyllä se minussakin herätti sen ensireaktion, että ei välttämättä ole kyse pitkästä asiakassuhteesta. Uskoisin, että jonkinverran pettymyksiä ja turhia yhteydenottoja asiakaspalveluun vältettäisiin sillä, että reitittimen mukana olevassa kirjeessä kerrottaisiin ettei tuotetta pysty käyttämään ennen DSL-yhteyden asentamista. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Moikka @erakkorapu ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!


 


Kiitos paljon mielipiteestäsi ja kattavasta sekä osuvasta perustelusta. Hybrid -modeemi toden totta vaatii päivityksen, jotta se toimisi vakaasti 4G -verkossa, eikä päivitystä voi tehdä kuin kiinteän DSL-linjan kautta.


 


Laitetta ja yhteyttä toimittaessa pyrimme aina siihen, että palvelu on kokonaisuudessaan käytössä mahdollisimman pian, eli myös kiinteä kaista on kytkettynä. Juuri sinun kokemasi kaltaiset tilanteet, missä kiinteän kaistan kytkentää joutuu odottamaan, on todella harmittavia, eikä lupaukset heti toimivasta yhteydestä pidä paikkaansa.

Kirjaan tämän sinun ( +muidenkin samasta aiheesta antaman) palautteen eteenpäin, jotta kokemukset palveuidemme käyttöönotosta ja ensikosketuksesta olisi paremmat.

PS. Oletko ottanut yhteyttä asiakaspalveluumme laitteen saapumisen jälkeen? Joskus kiinteän kaistan asennusta voidaan nopeuttaa, jos kytkentäaikoja on esim. peruuntunut. Tätä en voi siis luvata kohdallasi, kun en tiedä liittymätietoja, mutta suosittelen pyytämään toimituksen aikaistamista asiakaspalvelustamme, jos et sitä vielä ole tehnyt.


@HenriLie@  kirjoitti:


PS. Oletko ottanut yhteyttä asiakaspalveluumme laitteen saapumisen jälkeen? Joskus kiinteän kaistan asennusta voidaan nopeuttaa, jos kytkentäaikoja on esim. peruuntunut. Tätä en voi siis luvata kohdallasi, kun en tiedä liittymätietoja, mutta suosittelen pyytämään toimituksen aikaistamista asiakaspalvelustamme, jos et sitä vielä ole tehnyt.


Täällä meidän alueella on myös Telian matkapuhelinverkon tukiasemassa ollut usean päivän ajan vikaa, joka pudottaa 4G nopeudet välillä todella alas. Tämä oli alunperin syy kiinteään yhteyteen vaihtamiseen. En vaan siinä yhteydessä tajunnut, että asennus kestää noin kauan ja tämä on ihan oma mokani.

Mä olen kolmesti itkenyt tuonne asiakaspalveluun että eikö sitä VDLS-linjaa todellakaan voisi asentaa yhtään nopeammin ettei tarvitsisi toista viikkoa odottaa päästäkseen tekemään etätöitä, mutta toistaiseksi en ole saanut sieltä kiinni sellaista asiakaspalvelijaa, joka olisi suostunut hoputtamaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Harmi kuulla, ettemme ole tätä pyyntöä ottanut aiemmin kunnolla huomioon.

Pyytäsin vielä kerran ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme esim. kirjautuneena chatissamme ja linkkaamaan vaikka tämän yhteisön ketjun, että kyllä kiinteän kaistan asennusajan tarkistus on tehtävä.


@HenriLie@  kirjoitti:

Pyytäsin vielä kerran ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme esim. kirjautuneena chatissamme ja linkkaamaan vaikka tämän yhteisön ketjun, että kyllä kiinteän kaistan asennusajan tarkistus on tehtävä.


Olin perjantaina yhteydessä asiakaspalveluun. Pyysivät ottamaan yhteyttä lauantaina uudestaan. Otin lauantaina yhteyttä ja totesivat että asennustiimi on töissä vasta maanantaina. Ehkä en tässä kohtaa enää pidättele hengitystä sen suhteen, että asennusaikaa saisi muutettua.

 

Tuo mainitsemani tukiasemavika alkoi tiistaina 2.6. Tämän hetken arvio korjauksen valmistumisesta on tiistai 9.6. kello 18. Tosin keskiviikkona sitä lupailtiin valmistuvaksi keskiviikoksi ja lauantaina arvioitiin valmistuvan lauantaina.

 

Koomistahan tässä on se, että hybridireitittimen 4G-yhteys odottaa (vähintään) 7 päivää kestävää tukiaseman korjaamista ja VDSL-yhteys odottaa 12 päivää kestävää kytkemistä ja kummallekaan asialle en itse voi mitään. Jos haluaisin netin toimimaan, irtisanoisin tuon hybridin ja hakisin kilpailevan operaattorin SIM-kortin läheisestä liikkeestä. Aika-arvio korjaukselle olisi noin 30 minuuttia.

 

No ei voi mitään. Bad things happen ja tuskin minkään operaattorin bisnes pyörii vain minun nettiliittymäni ympärillä, joten odottelen kiltisti. Mikäs kiire tässä on valmiissa maailmassa.

 

Kiitoksia @HenriLie kuitenkin avusta! Much appreciated!

 

 

"@erakkorapu  kirjoitti

Olin perjantaina yhteydessä asiakaspalveluun. Pyysivät ottamaan yhteyttä lauantaina uudestaan. Otin lauantaina yhteyttä ja totesivat että asennustiimi on töissä vasta maanantaina. Ehkä en tässä kohtaa enää pidättele hengitystä sen suhteen, että asennusaikaa saisi muutettua."

 

 

Kuinka perjantaihenkilö lupasi asian etenevän lauantaina? 

 

 

 

 


@Baron@  kirjoitti:

Kuinka perjantaihenkilö lupasi asian etenevän lauantaina? 


Perjantaihenkilö yritti soittaa laajakaistan asentajille, mutta he eivät olleet enää töissä viiden jälkeen perjantaina, joten hän pyysi ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun uudestaan lauantaina.

 

Ensimmäinen lauantaihenkilö yritti soittaa laajakaistan asentajille, mutta ei saanut heitä kiinni ja lupasi laittaa minulle viestin kun onnistuu heidät tavoittamaan.

 

Toinen lauantaihenkilö (3 ja puoli tuntia myöhemmin) osasi kertoa, että laajakaistan asentajia ei ole viikonloppuisin paikalla, mutta he palaavat asiaan maanantaina.

 

Ja nyt näköjään tukiasemien korjaajat ovat päivittäneet arviotaan ja uskovat saavansa tukiaseman kuntoon perjantaina 12.6. Ilmeisesti siellä on jotain kunnolla rikki kun sen korjaaminen kestää 10 päivää. Tai sitten varaosat tulee huoltovarmuuskeskuksesta. :smileylol:

Maanantaihenkilö vahvisti, että kiinteän linjan asentamisen ajankohtaa ei voi muuttaa. Case closed, ensi viikolla asentavat.

 

Ennuste matkapuhelinverkon korjaamiselle on tämän viikon perjantai, joten eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa.

Mites tällä nyt olisi siis mahdollista striimata omaa pelaamista? Hybridillä download näyttää 55 ja uppi 12 aika tasaisesti. Heti kuitenkin, kun striimauksen laittaa päälle niin pelissä ping nousee 13 aina 300.

Uppi määrällisesti kyllä pitäisi riittää hyvinkin striimaukseen, mutta missä tässä nyt siis mättää. Täytyykö tehdä jotain eri asetuksia vai tappaako tuo kiinteän 1m uppi tuon 12m upin vallan ja täytyisi repiä kiinteä sitten pois käytöstä?

Entä onko jotain eroa streamaako twitchiin tai tubeen?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@JackO85@  kirjoitti:

tappaako tuo kiinteän 1m uppi tuon 12m upin vallan ja täytyisi repiä kiinteä sitten pois käytöstä?

Kyllä.

 

Hybridi nopeuttaa vain internetin peruskäyttöä, kuten Youtube ja Facebook. Valvontakamerat, iot-laitteet, vpn-yhteydet ja striimaus eivät nopeudu. Päin vastoin, hybridi voi jopa hidastaa niitä!

 

Vaihtoehdot ovat:

 

  • Katkaise dsl-yhteys kokonaan striimaamisen ajaksi
  • Jos osaat asentaa koneesi toimimaan kahdella internet-yhteydellä, hanki erillinen lte-modeemi. Siirrä hybridin sim-kortti erilliseen modeemiin. Konfiguroi tietokoneesi siten, että pelaaminen tapahtuu dsl-yhteydellä ja striimaaminen lte-yhteydellä.
  • Mikäli tekninen osaamisesi ei riitä edelliseen, voit kuitenkin hyödyntää kahta erillistä modeemia siten, että kytket striimauskoneen lte-modeemiin ja kodin muut laitteet dsl-modeemiin. Näin internetin muu käyttö ei pääse häiritsemään striimaamista.
  • Hanki kuitu- tai Ethernet-yhteys. Varo tekokuituliittymiä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Moikka @JackO85 ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!


 


Olet aivan oikeilla jäljillä, eli kiinteän kaistan max. 1Mbit/s up-kaista menee tukkoon pian, kun oman streamin aloittaa. Peliliikenne käyttää UDP -tekniikaa ja UDP-liikenne kulkee Hybridistä vain kiinteän kaistan kautta, jonka vuoksi tietokoneesi ja pelin palvelimen välinen yhteys myös kärsii ja viive (ping) kasvaa.

Ratkaisu ongelmaan on ottaa puhelinkaapeli irti (kiinteä yhteys), kun haluat striimata ja käyttää kiinteää kaistaa puhelinkaapelin kanssa muulloin.

Eroa Youtubeen ja Twitchiin striimauksella ei ole, kiinteä kaista tukkeentuu molemmin tavoin kuormanjakauksessa, kun aloittaa striimin ja up -kaistan käyttö kasvaa.

Onko muuten tuohon hybridilaajakaistan modeemiin mahdollista luoda wlan-vierasverkko? 


@JussiJokk@  kirjoitti:

Onko muuten tuohon hybridilaajakaistan modeemiin mahdollista luoda wlan-vierasverkko? 




Tämä on mahdollista uusimmalla 422 ohjelmistoversiolla. 


Band steering-ominaisuus pitää ottaa pois käytöstä, niin vierasverkko valinnat ovat käytettävissä. 


 


Päivitys ei ole vielä massa-ajossa, mutta se voidaan päivittää sinulle jos otat yhteyttä vaikkapa chatin kautta.


@erakkorapu@  kirjoitti:

Maanantaihenkilö vahvisti, että kiinteän linjan asentamisen ajankohtaa ei voi muuttaa. Case closed, ensi viikolla asentavat.


Tuossa kun aikaisemmin kitisin kiinteän linjan asennuksen pitkästä viiveestä, lienee asianmukaista antaa myös positiivista palautetta nyt kun piuhat ovat paikallaan ja pääsin testaamaan.

 

Olin henkisesti valmistautunut, että L-paketin maksiminopeus on 100 Mbps ja olin sangen positiivisesti yllättynyt, että yhteyden nopeus onkin itseasiassa VDSL + 4G eli käytännössä liittymästä näyttää Speedtestin mukaan saavan 200 Mbps latausnopeuden.

 

Nyt on leveä hymy naamalla.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Mahtava kuulla, että linja on saatu asennettua ja olet päässyt sitä testaamaan! Kiitos @erakkorapu kun tulit kertomaan kokemuksesi tänne ja annoit palautetta, näitä on aina kiva lukea!


@irritus@  kirjoitti:

Hanki kuitu- tai Ethernet-yhteys. Varo tekokuituliittymiä.

Mikä on tekokuituliittymä?


@Osku@  kirjoitti:


@irritus@  kirjoitti:


Hanki kuitu- tai Ethernet-yhteys. Varo tekokuituliittymiä.



Mikä on tekokuituliittymä?




Tekokuituliittymällä tarkoitetaan valokuitu adsl/vdsl -liittymiä, jossa sisäverkko on toteutettu kuparilla. :)


@irritus@  kirjoitti:

Jos sinulla on jo hyvin toimiva LTE-yhteys, niin hybridilaajakaista ei tuo mitään lisäarvoa, pikemminkin päinvastoin.


Jep, mulla nopeudet parantui huomattavasti, kun tiputin ADSL:n hybridistä pois ja ostin kunnon modeemin. Hybridi-liittymän sim-kortti Huawein b818:iin ja alkoi langat laulaa.

 

Sitten hommasin suunta-antennin ja homma parantui entisestään. 40/10M liittymästä tuli 100/50 liittymä. Pingit 15-20.

Kunniamerkki +10

Pari viikkoa sitten Telialta tuli tiedote että alueellasi tehdään töitä jotka vaikuttavat liittymääsi ja nettiyhteytesi saattaa välillä lakata toimimasta.

 

No, en koko sitä asiaa huomannut ja tuli sitten tietenkin tiedote, että homma on tehty.

Vaan eipä siinä kaikki. Kiinteä netti on alkanut sen jälkeen oireilemaan aika ajoin niin, että "internet yhteyttä" ei ole. Aina kun käynnistää modeemin uudelleen niin heti palautuu toimintaan.

 

Samaan aikaan koko ajan Telia TV kyllä toimii kuten myös Hybridin 4G-yhteys. Eli tämä ongelma on jossain Hybridin kiinteän puolen internet-osiossa.

 

Ilmeisesti tuo edellä mainittu huoltotyö ei nyt sitten mennytkään ihan putkeen tai ihmeellinen yhteensattuma. Eihän tämä netin käyttöä estä mutta ikävä vaiva. Nimittäin kun tämä hybridin kiinteä osuus toimii 50/10 M nopeudella ja vastaavasti 4G yhteys on aika vaatimaton  (n. 20/10 M), niin asianhan huonaa oitis. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@kefiiri@  kirjoitti:

Pari viikkoa sitten Telialta tuli tiedote että alueellasi tehdään töitä jotka vaikuttavat liittymääsi ja nettiyhteytesi saattaa välillä lakata toimimasta.

 

No, en koko sitä asiaa huomannut ja tuli sitten tietenkin tiedote, että homma on tehty.

Vaan eipä siinä kaikki. Kiinteä netti on alkanut sen jälkeen oireilemaan aika ajoin niin, että "internet yhteyttä" ei ole. Aina kun käynnistää modeemin uudelleen niin heti palautuu toimintaan.

 

Samaan aikaan koko ajan Telia TV kyllä toimii kuten myös Hybridin 4G-yhteys. Eli tämä ongelma on jossain Hybridin kiinteän puolen internet-osiossa.

 

Ilmeisesti tuo edellä mainittu huoltotyö ei nyt sitten mennytkään ihan putkeen tai ihmeellinen yhteensattuma. Eihän tämä netin käyttöä estä mutta ikävä vaiva. Nimittäin kun tämä hybridin kiinteä osuus toimii 50/10 M nopeudella ja vastaavasti 4G yhteys on aika vaatimaton  (n. 20/10 M), niin asianhan huonaa oitis. 


Telia TV -digiboksi käyttää kiinteää yhteyttä, aika jännä jos se kuitenkin toimii. Mitä modeemi näyttää linjan arvoiksi vikatilanteessa? Kannattaa vikailmoitus tehdä niin laittavat seurantaan sen linjan.

Päivitykset verkkoon tehdään pääsääntöisesti öisin. Monesti katkos voi olla niin pieni ettei sitä huomaa ollenkaan.


 


@kefiiri tuosta on kuitenkin syytä tehdä ilmoitus meille niin päästään tutkimaan tilannetta tarkemmin. Siinä voisi vielä kokeilla modeemin resetoimista mikäli et ole sitä vielä kokeillut.

@jessenic Mikäli käytössä on Telia TV digiboksilla palvelu niin digiboksi voi tässä tapauksessa toimiakin, kun käytössä on Hybrid. Riittää että 4G puoli toimii normaalisti. Muussa tapauksessa sen tulisi katketa kuten kerroitkin.

Kunniamerkki +10

Niin, ainakin minun tietoni mukaan Telia TV hybridiliittymässä käyttää kiinteää.

 

Minulla on siltaava portti ja siihen kytketty oma toinen reititin. Tässä reitittimessä kiinni tietokone piuhalla. Se ilmoittaa aika ajoin, ettei internetyhteyttä. Ei myöskään tämän oman reitittimen WLANin kautta pääse tietenkään. Tämä siltaava portti käyttänee vain kiinteää, vai kuinka. Kun yhdistää tuohon hybridiin niin sillähän se menee 4G verkon kautta.

 

Mitään resetointeja on nyt ala tekemään, kun sitten pitää taas kaikki asetukset tehdä uusiksi. Tämä on sitä operaatorin samaa jorinaa joka harvoin oikeasti auttanee, kun vika on operaattorin päässä.

 

Koko ajan modeemin mukaan DSL yhteys on päällä ja toimii ok. Seuraavalla kerralla täytyy tarkistaa onko siltaavassa yhteydessä ip osoite modeemilla hukassa. Jotain tässä osiossa mättää. Toki voihan modeemikin alkaa juonittelemaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hybridi reitittimen LAN4 portin siltauksen jälkeen portin kautta toimii yhteys koneelle vain DSL puolta pitkin vaikka muutoin reititin toimisi hybridi modella.


 


Oletko testannut toimiiko yhteys vakaammin LAN4 portista koneelle suoraan ilman omaa reititintä välissä?

Kunniamerkki +10

Sehän oli jo oikeastaan tiedossa, että siltaava portti käyttää vain dsl linjaa. Näin ainakin aiemmin ja oletin sen olevan edelleen niin, ja näinhän siis onkin.

 

Tässä nyt kävi taas tänään sama juttu. Vaan nyt olikin tämä oma reititin vain, jonka kautta ei päässyt nettiin, kun se on tuossa siltaavassa portissa. Enpä kokeillut siltaavaan porttiin suoraan, jotta saisi selvyyden onko tämä oma reititin rikki, modeemin siltaavan portin osalla vika vai operaatorin päässä jokin ongelma.

 

Toisaalta välillä on mennyt myös koko modeemin kiinteä yhteys epäkuntoon. On siis koskenut modeemia kokonaisuudessaan DSL osalta poislukien Telia IP TV.

Jotenkin tuntuu kuin modeemissa olisi jokin häikkä mikä välillä jumittaa.

 

Vielä en kuitenkaan tee koko resetointia. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Ikävä kuulla ettei yhteys toimi enää vakaasti laitteen läpi. Tuota LAN4 portin testausta suoraan koneella suosittelen tekemään jos vain mahdollista. Saadaan siten varmuus mistä vikaa lähdetään tutkimaan. Resetointia ei vielä kannata tehdä jos muutoin kaikki toimii kuten kuuluukin.


 


Voit toki näilläkin tiedoilla meille häiriöilmoituksen kirjata, saadaan siten katsottua tarkemmin keskuksen ja modeemin välistä dsl yhteyttä.


 


Häiriöilmoituksen suosittelen jätettäväksi telia.fi sivustolta löytyvän chatin kautta.


 


 

Vastaa