Hieman luulen, että kun 5G verkot saadaan nykyisestä 4G:hen turvautuvasta NSA:sta SA:han (stand-alone), saadaan käyttöön myös noita uusia ominaisuuksia. Tai no, perustuen siihen, mitä olen sattunut yleisesti asioista kuulemaan. SA:ssa voidaan sitten viipaloida tietty kaista kullekin asiakkaalle ja myös vasteaikojen yms. pitäisi laskea.
Se, että miksi tuota hybridiä ei vielä 5G:lle ole, johtuu varmaan siitä, että soveltuvaa modeemia ei taida olla olemassa. En nyt tarkkaan tiedä, kenen hallussa lisenssit multipath-TCP:hen on, jota tuo hybridi käyttää. Nykyinenkin modeemi on käytössä monessa Telia-maassa ja ei kai mikään varsinainen este olisi vain päivittää sen 4G moduuli 5G moduuliksi. Mut, jaksaakohan muu rauta siinä ympärillä sitten dataa prosessoida ja reitittää? Taitaa tuo datan kokoaminen jälleen yhteen (multipathin toiminta) jotain tehoja sentään vaatia, luulen näin.
Mut, TV-lähete tällä hetkellä on multicastia. Sen toiminta mobiiliverkon yli ei kovin luotettavaa varmasti ole. Joskus yritimme releoida multicast lähetettä nopean 4G-verkon yli, eikä homma onnistunut. CPU-teho päätelaitteissa ei riittänyt ja kova jitter aiheutti läpipäässeidenkin kuvapakettien vääristymistä. Olisi kylllä mielenkiintoista kuulla, mikä on suunnitelma tuon osalta. Kun 5G:tä kiinteän korvaajaksi markkinoidaan, niin olisihan se mukava saada samantasoiset palvelut kuin vaikka vanhalla ADSL2-liittymällä ovat olleet.