Hybridinetin yhteys katkesi

  • 16 December 2018
  • 8 kommenttia
  • 1 katselukerta

Hei.


Olen uusi Telian asiakas.


Kuumottavasti katkesi vauhdissa hybridi-modeemin nettiyhteys kesken työnteon.
Saman se teki pari viikkoa sitten viikonloppuna. Silloinkaan ei auttanut resetointi/virrat pois.


No.


Nyt on pieni paniikki töistä johtuen.
Virrat pois ja puhelinjohto seinään, kun sekin oli kuulemma uuteen liittymääni nyt avattu.


Ja peijakas vieköön; ei yhdisty niin ei yhdisty.


Jostain aiemmista viesteistä löysin, että jollain oli ollut viallinen modeemi. Kuinka sen voi (jos voikaan) diagnosoida kotikonstein?
Minne "virallisen" vikailmoituksen voi tehdä?
Onko mitään toivoa???


 


Edit NikoNo: Muokattu otsikkoa hieman kuvaavammaksi


8 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Hei ja tervetuloa Yhteisöön!

 

Vikailmoituksen voit tehdä helpoiten Omilta Sivuilta: https://www.telia.fi/OmatSivut/main.do

 

Kirjaudu sisään Telia Tunnuksella tai laajakaistaliittymän tunnuksella, jos et ole yhdistänyt sitä Telia Tunnukseesi. Omilla Sivuilla pitäisi näkyä laajakaistaliittymäsi, sen alta löytyy tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö. Tätä kautta tehtynä liittymäsi toiminta testataan automaattisesti ja saat tietoa mahdollisista ongelmakohdista.

 

Häiriöilmoituksen voi myös tarvittaessa tehdä tällä lomakkeella ilman kirjautumista: https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Heippa @perunakellari ja tervetuloa Yhteisöön keskustelemaan erilaisista aiheista, kiva kun löysit meidät tämän kautta.

 

Palaako Hybridi-modeemissa punaista valoa powerin kohdalla ja onko sim-kortti paikoillaan? Palaako siinä muuten valot ihan ok eli vihreätä ja sinistä palkeissa? Kytkennät siten, että virtajohto seinässä ja dsl-kaapeli Hybridiin dsl-porttiin ja toinen seinään siihen puhelinpistokemutikkaan kiinni? 

 

Mikäli mikään ei auta, niin meille voit jättää Häiriöilmoituksen (linkistä painamalla) tai voit tulla toki Chat-palveluumme Omille Sivuille keskustelemaan asiasta, niin nähdään tarkemmin samantien tiedot liittymän tilasta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Ja tosiaan kannattaa käydä kaikki kämpän puhelinpistokkeet läpi. Omassa asunnossani laajakaista oli kytketty vain yhteen rasiaan.

Odottelun jälkeen taas toimii. Hiukan ihmetyttää tällainen katkeilu ilman näkyvää syytä. Kuten mainitsin aiemmin, niin tämä ei ollut lyhyen asiakkuuteni aikana ensimmäinen kerta. Seuraan tilannetta.

Kiitos nopeasta vastauksesta.

Edit (fyi): Modeemin asetuksissa näkyy tuolla oikeassa ylänurkassa "Internet Disconnected".
        Tällä hetkellä yhteyteni on hybridin mobiilin kautta kuitenkin yhdistyneenä, kun tätä kirjoitan.

Tosiaan tuo DSL-valo ei syty, vaikka puhelinpistoke on nyt toisessa tupani kahdesta pistokevaihtoehdosta. Täytyy kokeilla se toinen myöhemmin. Kiitos nopeasta vastauksesta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@perunakellari@  kirjoitti:

Odottelun jälkeen taas toimii. Hiukan ihmetyttää tällainen katkeilu ilman näkyvää syytä. Kuten mainitsin aiemmin, niin tämä ei ollut lyhyen asiakkuuteni aikana ensimmäinen kerta. Seuraan tilannetta.

Kiitos nopeasta vastauksesta.

Edit (fyi): Modeemin asetuksissa näkyy tuolla oikeassa ylänurkassa "Internet Disconnected".
        Tällä hetkellä yhteyteni on hybridin mobiilin kautta kuitenkin yhdistyneenä, kun tätä kirjoitan.


Kun saat Dsl-yhteyden pelaamaan, modeemiisi pitäisi tulla päivitys, joka parantaa toimintaa huomattavasti. Sen jälkeen lukee muistaakseni MobileOnly, jos nettiyhteys tulee vain mobiilin kautta.

Voi veljet.
Hybridin mobiili katkeili taas, joten siirsin modeemin toiseen puhelinpistokkeeseen.

Eikä auta. DSL-valo ei vaan syty. Eikä puhelinpistokkeissa ole mitään muuta käyttöä.
Laitoin ohjeiden mukaan vikailmoituksen oma Telian kautta.

Huom! Hybridi-modeemin mobiili-valo palaa koko ajan täysin sinisenä 4G-yhteyden merkiksi.

Nyt taas yhdistyin maailmalle, kun ensin kolme kertaa käynnistin modeemin.
Toivottavasti saisi tuon uuden päivitysfirmiksen nopeasti purkkiin tavalla tai toisella.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@perunakellari@  kirjoitti:

Virrat pois ja puhelinjohto seinään, kun sekin oli kuulemma uuteen liittymääni nyt avattu.

Ja peijakas vieköön; ei yhdisty niin ei yhdisty.

Jostain aiemmista viesteistä löysin, että jollain oli ollut viallinen modeemi. Kuinka sen voi (jos voikaan) diagnosoida kotikonstein?


Jos puhelinpistokkeet ovat niitä ikivanhoja 3-piikkisiä, niin koitas mitä tapahtuu jos liikuttelet sitä pistoketta rasiassa hieman, esim. yrität pyöräytellä edestakaisin. Nouseeko/pätkiikö yhteys? Ei olisi ensimmäinen rasia, joka pätkii.

 

Niitä 3-napaisia ei ole koskaan suunniteltu datakäyttöön. Ne on äänipuhelimia varten. Lankapuhelimessa se pistokkeen liikuttelu kuului sellaisena rahinana siellä linjalla. Mutta kun siellä liikkuu suurtaajuista signaalia niin sille moiset epälineaarisuudet tekevät hallaa.

 

Toki vika voi olla myös modeemissa. VDSL-modeemeita on mahdollista testata kotikonstein, mutta tarvitset toisen VDSL-modeemin vastapariksi ja sen tulee olla sellaista mallia että se voidaan conffata keskuspään laitteeksi (CO). Modeemit liitetään vaan toisiinsa linjajohdolla (pelkkä RJ-kaapeli riittää), toinen conffataan CO-modeen ja sen jälkeen laitteiden välille muodostuu yhteys. Jos testimodeemin perään kytkee jonkinlaisen "testiserverin" niin voi myös datan siirtoa testailla.

 

Vastaa