IPV6 koska tulossa

  • 11 December 2014
  • 98 kommenttia
  • 358 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Hei

Koska on tulossa Soneran laajakaistoihin, esim. extra liittymiin tämä IPV6?

Terveisin
tigu

98 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Minulla on käytössä IPv6 osoitteet Soneran kuluttajaverkossa. Eli ilmeisesti IPv6 osoitteita jaetaan jo kuluttajille. Soneralla ei ole omaa IPv6 DNS palvelinta (tietääkseni), joten tulee käyttää Googlen DNS palvelimia.


https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using?hl=fi

[attachment=0:1py3ydt6]Untitled.png[/attachment:1py3ydt6]

IPv6 osoitteet siis ovat siltaavana suoraan, vaikka IPv4 osoitteet NATissa. IPv6 osoitteilla ei ole ollenkaan Reverse DNS osoitetta Soneralta.


Googlen IPv6 DNS palvelimet määritettävä manuaalisesti verkkoasetuksiin, sillä IPv6 DNS palvelinta ei tule DHCP:ltä ollenkaan:

2001:4860:4860::8888

2001:4860:4860::8844


Testaa IPv6 toimivuutta: http://test-ipv6.com/

Intenolla olen itse vain saanut toimimaan IPv6 osoitteet. Oikeasti IPv6 on hieman hyödytön kun jostain syystä 5% packet lost kun on IPv6 käytössä. IPv4 on packet lost 0%.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
En tiedä miksi mutta IPv6 käyttäessä pakettihäviöt on todella korkeat minulla. IPv4 ei ole ollenkaan pakettihäviöitä...

9% pakettihäviö

Testattu google.com ja Facebook.com

EDIT: Oletettavasti tämä on jossakin ulkomaille menevästä reitittimessä vika, sillä suomalaiset sivut toimii hyvin ilman pakettihäviöitä. Testattu mtv.fi ja iltalehti.fi
olkitu kirjoitti:
Minulla on käytössä IPv6 osoitteet Soneran kuluttajaverkossa. Eli ilmeisesti IPv6 osoitteita jaetaan jo kuluttajille. Soneralla ei ole omaa IPv6 DNS palvelinta (tietääkseni), joten tulee käyttää Googlen DNS palvelimia.


https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using?hl=fi

[attachment=0:1qjyl7rb]Untitled.png[/attachment:1qjyl7rb]

IPv6 osoitteet siis ovat siltaavana suoraan, vaikka IPv4 osoitteet NATissa. IPv6 osoitteilla ei ole ollenkaan Reverse DNS osoitetta Soneralta.


Googlen IPv6 DNS palvelimet määritettävä manuaalisesti verkkoasetuksiin, sillä IPv6 DNS palvelinta ei tule DHCP:ltä ollenkaan:

2001:4860:4860::8888

2001:4860:4860::8844


Testaa IPv6 toimivuutta: http://test-ipv6.com/


Ei noista säädöistä tarkempia tietoja olisi? Reitittimessä on ipv6-kohta, mutta siellä on n+1 optiota käyttöön otettavaksi.

Ruotsalaisilla on muuten dns-palvelimet ja ipv6-testi kertoilee, että ipv4 dns-palvelin tukisi myös ipv6-yhteyksiä.

Ongelmia näyttää olevan myös toisella puolella, siellä ovat säätäneet mtu-arvoja. Ymmärsin, että tulee ongelmaksi pakettien hajoaminen liian isoilla arvoilla herkästi.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
IPv6 käyttöönottoon riittää että sallii sen liikenteen reitittimestä. Se sillataan suoraan Soneran verkosta. Eli ota tuo aikaisemmasta postauksesta asetus käyttöön ja tarkita tuleeko DHCP:ltä IPv6 osoite.

Testaa IPv6 onko käytössä tästä: http://test-ipv6.com/

[attachment=0:jvmsaj1a]Untitled.png[/attachment:jvmsaj1a]

Testini minulla.
olkitu kirjoitti:
IPv6 käyttöönottoon riittää että sallii sen liikenteen reitittimestä. Se sillataan suoraan Soneran verkosta. Eli ota tuo aikaisemmasta postauksesta asetus käyttöön ja tarkita tuleeko DHCP:ltä IPv6 osoite.

Testaa IPv6 onko käytössä tästä: http://test-ipv6.com/

[attachment=0:qck39pqn]Untitled.png[/attachment:qck39pqn]

Testini minulla.


Lähinnä olisi kiinnostanut, onko siellä tunneli vai natiivi. Todennäköisesti tunneli 6rd.

Kokeiletko toimiiko nämä Telian ruotsin dns-palvelimet?

2001:2040:C001:F42::1
2001:2040:C001:F09::1

Sitten mikä on tuossa ipv6 osoitteessasi alku? 2001:2002:?
Sitten todennäköisesti pitäisi kaivella tuo ipv4 border router osoite. Ei nimittäin Asuksen reitittimeen tule itsekseen mitään ja ruotsalaisten opeilla oli aika hiljaista myöskin.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
sevk kirjoitti:
[quote="olkitu":111zotxd]IPv6 käyttöönottoon riittää että sallii sen liikenteen reitittimestä. Se sillataan suoraan Soneran verkosta. Eli ota tuo aikaisemmasta postauksesta asetus käyttöön ja tarkita tuleeko DHCP:ltä IPv6 osoite.

Testaa IPv6 onko käytössä tästä: http://test-ipv6.com/

[attachment=0:111zotxd]Untitled.png[/attachment:111zotxd]

Testini minulla.


Lähinnä olisi kiinnostanut, onko siellä tunneli vai natiivi. Todennäköisesti tunneli 6rd.

Kokeiletko toimiiko nämä Telian ruotsin dns-palvelimet?

2001:2040:C001:F42::1
2001:2040:C001:F09::1

Sitten mikä on tuossa ipv6 osoitteessasi alku? 2001:2002:?
Sitten todennäköisesti pitäisi kaivella tuo ipv4 border router osoite. Ei nimittäin Asuksen reitittimeen tule itsekseen mitään ja ruotsalaisten opeilla oli aika hiljaista myöskin.[/quote:111zotxd]

Se on tunneli. Minulla on 2001:2003 alkuinen. Pingasin tohon ensimmäiseen niin toimii. Miksi ei toimisi? Mutta minä käytän Googlen nimipalvelimia.

En saa toimimaan omalla Asus RT-N56U:lla.
olkitu kirjoitti:
[quote="sevk":qgp45vji][quote="olkitu":qgp45vji]IPv6 käyttöönottoon riittää että sallii sen liikenteen reitittimestä. Se sillataan suoraan Soneran verkosta. Eli ota tuo aikaisemmasta postauksesta asetus käyttöön ja tarkita tuleeko DHCP:ltä IPv6 osoite.

Testaa IPv6 onko käytössä tästä: http://test-ipv6.com/

[attachment=0:qgp45vji]Untitled.png[/attachment:qgp45vji]

Testini minulla.


Lähinnä olisi kiinnostanut, onko siellä tunneli vai natiivi. Todennäköisesti tunneli 6rd.

Kokeiletko toimiiko nämä Telian ruotsin dns-palvelimet?

2001:2040:C001:F42::1
2001:2040:C001:F09::1

Sitten mikä on tuossa ipv6 osoitteessasi alku? 2001:2002:?
Sitten todennäköisesti pitäisi kaivella tuo ipv4 border router osoite. Ei nimittäin Asuksen reitittimeen tule itsekseen mitään ja ruotsalaisten opeilla oli aika hiljaista myöskin.[/quote:qgp45vji]

Se on tunneli. Minulla on 2001:2003 alkuinen. Pingasin tohon ensimmäiseen niin toimii. Miksi ei toimisi? Mutta minä käytän Googlen nimipalvelimia.

En saa toimimaan omalla Asus RT-N56U:lla.[/quote:qgp45vji]

Nuo on Telian listasta löytyviä dns-palvelimia. https://www.telia.se/foretag/support/br ... u_0=macosx

Se ei Asuksella toimi Ruotsissakaan suoraan pyytämällä, asetuksia löytyy kyllä. Yksi ip-osoite uupuu tähän maahan liittyvänä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Sinun tulee saada se IPv6 tunneli toimimaan ensin ja saada IPv6 osoitteet verkosta sekä reitityksen tule toimia. Jos tämä ei toimi, niin DNS-palvelimet on hyödytyttömiä.

Minulla on ongelmia ainakin jossakin reitityksessä, koskien erityisesti ulkomaille menevästä verkosta. IPv6 packet lost yli 5% ja IPv4 packet lost 0%.

Telia Ruotisissa oma verkko. Et varmaan saakkaan yhteyttä sinne.

Minulla toimii kotona omat nimipalvelimet, jotka forwardoivat Soneran ja Googlen nimipalvelimiin.

Mutta joku ongelma on noissa IPv6 nimipalvelimissa... Tai Soneran verkossa.

Voi olla että Telia rajoittaa nimipalvelimia vain Ruotsin IP-osoitteisiin...
olkitu kirjoitti:
Sinun tulee saada se IPv6 tunneli toimimaan ensin ja saada IPv6 osoitteet verkosta sekä reitityksen tule toimia. Jos tämä ei toimi, niin DNS-palvelimet on hyödytyttömiä.

Minulla on ongelmia ainakin jossakin reitityksessä, koskien erityisesti ulkomaille menevästä verkosta. IPv6 packet lost yli 5% ja IPv4 packet lost 0%.

Telia Ruotisissa oma verkko. Et varmaan saakkaan yhteyttä sinne.

Minulla toimii kotona omat nimipalvelimet, jotka forwardoivat Soneran ja Googlen nimipalvelimiin.

Mutta joku ongelma on noissa IPv6 nimipalvelimissa... Tai Soneran verkossa.

Voi olla että Telia rajoittaa nimipalvelimia vain Ruotsin IP-osoitteisiin...


Saako tuosta Intenosta ronkittua enempää tietoa? Tuskin se kovin poikkeava metku on, kun saa vain osoitteita. Tai sitten on käytävä Soneralla kysymässä tietoa. Hatanpäänkadulla näkyy olevan jotain tähän liittyvää Tampereella.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Inteno laite on operaattorin omaisuutta ja tästäpä ei mitään irti saa normaalilla toiminnoilla.
olkitu kirjoitti:
Inteno laite on operaattorin omaisuutta ja tästäpä ei mitään irti saa normaalilla toiminnoilla.


IP-tulee, mutta gateway on tyhjänä.

Onko muuten ip:si kuinka moneen lohkoon menevä? Asus näyttää yhteenvedossa 2001:2003:xxxx:xxxx:: wanin ip:ksi.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Taitaa olla 64. Minulla on nyt itselläni suuria ongelmia IPv6 kanssa. Suuret packet lost tekee sen käyttämisen mahdottomaksi.

Tulee gateway fe:80:::: osoite, eikö oo Local link address, localhost? Olen vain kokeillut ipv6 mutta täydellisesti ei vielä toimi...

Jos joku nyt tahtoo oikeasti IPv6 käyttöön, niin on monta syytä miksi ei vielä:

[attachment=1:34p8imhl]Untitled.png[/attachment:34p8imhl]

[attachment=0:34p8imhl]Untitled.png[/attachment:34p8imhl]
Taitaa osa syynä olla tuo putki. Toivottavasti tuotantoon mennessä tulee natiivina käyttöön.
Soneralla ainakin Turun valokuitu kohteissa 6rd käytössä.
DHCP:n kautta tulee kaikki tarvittava.

Sain itse toimimaan myös kaapeliliittymällä manuaalisesti konfiguroimalla.

6rd border relay: 80.221.111.254
IPv6 Prefix: 2001:2003::/32

Tuskinpa tämä mikään salaisuus on, kun DHCP:n kautta jaellaan.

Tuntuu toimivan yhtä hyvin kuin IPv4, ainakaan tällä hetkellä ei mitään packet lossia tai nopeuden hidastumisia, mutta koekäytössähän tämä varmasti on, eli omalla vastuulla.
Helsingissä taloyhtiö-valokuidussa näyttää myös toimivan. Ainoa miinus on lähinnä tuo pelkkä yksi /64 aliverkko per talous (tuo /32 prefiksi on _kaikkien_ 6rd käyttäjien kesken Soneralla). Noh, siltaamallahan siitä selviää..
Tahmis kirjoitti:
Soneralla ainakin Turun valokuitu kohteissa 6rd käytössä.
DHCP:n kautta tulee kaikki tarvittava.

Sain itse toimimaan myös kaapeliliittymällä manuaalisesti konfiguroimalla.

6rd border relay: 80.221.111.254
IPv6 Prefix: 2001:2003::/32

Tuskinpa tämä mikään salaisuus on, kun DHCP:n kautta jaellaan.

Tuntuu toimivan yhtä hyvin kuin IPv4, ainakaan tällä hetkellä ei mitään packet lossia tai nopeuden hidastumisia, mutta koekäytössähän tämä varmasti on, eli omalla vastuulla.


Suuri kiitos Tahmis! Juuri tällaista ohjetta odotin, nyt toimii ipv6 maailmalle.

Mitä muuten olet dns-palvelimina käyttänyt, soneran omia?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Voit käyttää Googlen DNS palvelimia https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using
Tahmis kirjoitti:
Soneralla ainakin Turun valokuitu kohteissa 6rd käytössä.
DHCP:n kautta tulee kaikki tarvittava.

Sain itse toimimaan myös kaapeliliittymällä manuaalisesti konfiguroimalla.

6rd border relay: 80.221.111.254
IPv6 Prefix: 2001:2003::/32

Tuskinpa tämä mikään salaisuus on, kun DHCP:n kautta jaellaan.

Tuntuu toimivan yhtä hyvin kuin IPv4, ainakaan tällä hetkellä ei mitään packet lossia tai nopeuden hidastumisia, mutta koekäytössähän tämä varmasti on, eli omalla vastuulla.


Tämä kyseinen ohje auttoi mullakin.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen havainto:
http://img2.ipv6-test.com/speedtest/result/2014/11/14/9a4d46524ccb4205f58f94979141eaac.png
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
samip kirjoitti:
[quote="Tahmis":7ot2or8h]Soneralla ainakin Turun valokuitu kohteissa 6rd käytössä.
DHCP:n kautta tulee kaikki tarvittava.

Sain itse toimimaan myös kaapeliliittymällä manuaalisesti konfiguroimalla.

6rd border relay: 80.221.111.254
IPv6 Prefix: 2001:2003::/32

Tuskinpa tämä mikään salaisuus on, kun DHCP:n kautta jaellaan.

Tuntuu toimivan yhtä hyvin kuin IPv4, ainakaan tällä hetkellä ei mitään packet lossia tai nopeuden hidastumisia, mutta koekäytössähän tämä varmasti on, eli omalla vastuulla.


Tämä kyseinen ohje auttoi mullakin.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen havainto:
http://img2.ipv6-test.com/speedtest/result/2014/11/14/9a4d46524ccb4205f58f94979141eaac.png[/quote:7ot2or8h]

Tarkempia tuloksia:

http://img2.ipv6-test.com/speedtest/result/2014/11/16/1a4abd8d1edbfede0b1c26033da51ca0.png

Ainakin nyt näyttäisi olevan parannuksia pakettihäviöihin... vaikka silti on enemmän kuin IPv4:
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Ohje IPv6 tunneli Windows.

1. Avaa cmd.exe komentokehotteella järjestelmävalvojana.


2 Kopioi ja liitä seuraava komento komentoriviin
netsh int ipv6 set teredo client 80.221.111.254 30


3. Tarkista ipconfig komennolla asetukset. Pitäisi tulostua sinulle IPv6 osoitteesi.
olkitu kirjoitti:
Voit käyttää Googlen DNS palvelimia https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using


Miksi melkein kaikilla tässä keskustelussa tuntuu olevan lähtöoletus, että Soneran DNS:ää ei voisi IPv6:n kanssa käyttää...? Tai että DNS-palvelimet tarvitsisi jotenkin erityisesti asettaa?

Itse käytän DNS-palvelimina sitä mitä DHCP sattuu tarjoamaan, ja IPv6 toimii mukavasti.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Siis jos haluat ipv6 osoittelle nimipalvelimet, niin niitä Soneralla ei ole.

Kyllä siis nimipalvelin toimii ihan hyvin IPv4 osoitteellakin, eli haetaan siis IPv4 osoitteella nimipalvelu kysely ja yhdistetään palvelimelle IPv6 osoitteella.

-> Eli nimipalvelu tietue (forward) toimii samalla tavalla IPv4 / IPv6 kanssa...

Mutta jos haluaa täysin käyttää IPv6 osoitetta, niin sitten tarttee toki IPv6 nimipalvelimen... Ja Soneran nimipalvelimella ei ole IPv6 osoitetta, ainakaan tietääkseni.
Onko 6rd käytössä adsl-puolella?

Jos on, onko 6rd:tä mahdollista saada toimimaan TG789vn adsl-modeemin kanssa? (openwrt?)

Mahtaako 6rd ja Sonera Viihde toimia samassa liittymässä yhtä aikaa?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
mijutu kirjoitti:
Onko 6rd käytössä adsl-puolella?

Jos on, onko 6rd:tä mahdollista saada toimimaan TG789vn adsl-modeemin kanssa? (openwrt?)

Mahtaako 6rd ja Sonera Viihde toimia samassa liittymässä yhtä aikaa?


En tiedä ADSL puolella, sinun tulee vain kokeilla sitä onnistuuko.

Sonera Viihde toimii kyllä 6rd kanssa, mutta suosittelen odottamaan native IPv6.
Kotona kaapelimodeemin päässä 6rd lähti toimimaan saman tien, kun otin noi border relay ja prefix-tiedot tuosta aiemmasta viestistä. Yritin myös kaivaa niitä dhcp:stä, mutta kun ensimmäinen netistä löytynyt ohje ei pelannut, niin annoin olla.

Töissä TG789vn:stä ei näytä saavan NATtia pois, mutta se ei näköjään haittaa. Olin aiemmin yrittänyt 6rd:tä käyttöön, mutta se ei silloin toiminut, koska koneella on 2 nettiyhteyttä ja reitti 80.221.111.254:ään meni väärän yhteyden kautta. 6rd toimii siis myös adsl:llä ja natin takaa.

Liitteenä skripti, jolla homma hoituu. Tuon lisäksi pitäisi vielä virittää 6rd:n käynnistys uudelleen kun ipv4-osoite vaihtuu ja lisäksi katsoa, että ip6tables-palomuurisäännöt tulevat päivitettyä osoitteen vaihtuessa jos tarpeen.

Sisäverkossa yritän tulla toimeen radvd:llä ilman dhcp6-palvelinta, mutta saa nähdä joutuuko sellaisenkin vielä virittämään. Tuossa liitteessä on alustavaa tukea radvd:n asetusten teolle.

[attachment=0]6rd.zip[/attachment]

Vastaa