Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63988
Kirjoituksia 174269

IPV6 koska tulossa

Highlighted

IPV6 koska tulossa

Uusi jäsen
Viestejä 1 kpl

IPV6 koska tulossa

1/96
Hei

Koska on tulossa Soneran laajakaistoihin, esim. extra liittymiin tämä IPV6?

Terveisin
tigu
0 tykkäystä
95 vastausta
Highlighted

Vakiokalustoa ☆
Viestejä 226 kpl

31/96
olkitu kirjoitti:
IPv6 käyttöönottoon riittää että sallii sen liikenteen reitittimestä. Se sillataan suoraan Soneran verkosta. Eli ota tuo aikaisemmasta postauksesta asetus käyttöön ja tarkita tuleeko DHCP:ltä IPv6 osoite.

Testaa IPv6 onko käytössä tästä: http://test-ipv6.com/

[attachment=0:qck39pqn]Untitled.png[/attachment:qck39pqn]

Testini minulla.

Lähinnä olisi kiinnostanut, onko siellä tunneli vai natiivi. Todennäköisesti tunneli 6rd.

Kokeiletko toimiiko nämä Telian ruotsin dns-palvelimet?

2001:2040:C001:F42::1
2001:2040:C001:F09::1

Sitten mikä on tuossa ipv6 osoitteessasi alku? 2001:2002:?
Sitten todennäköisesti pitäisi kaivella tuo ipv4 border router osoite. Ei nimittäin Asuksen reitittimeen tule itsekseen mitään ja ruotsalaisten opeilla oli aika hiljaista myöskin.
0 tykkäystä
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 4 415 kpl

32/96
sevk kirjoitti:
[quote="olkitu":111zotxd]IPv6 käyttöönottoon riittää että sallii sen liikenteen reitittimestä. Se sillataan suoraan Soneran verkosta. Eli ota tuo aikaisemmasta postauksesta asetus käyttöön ja tarkita tuleeko DHCP:ltä IPv6 osoite.

[attachment=0:111zotxd]Untitled.png[/attachment:111zotxd]

Testini minulla.

Lähinnä olisi kiinnostanut, onko siellä tunneli vai natiivi. Todennäköisesti tunneli 6rd.

Sitten todennäköisesti pitäisi kaivella tuo ipv4 border router osoite. Ei nimittäin Asuksen reitittimeen tule itsekseen mitään ja ruotsalaisten opeilla oli aika hiljaista myöskin.[/quote:111zotxd]

Se on tunneli. Minulla on 2001:2003 alkuinen. Pingasin tohon ensimmäiseen niin toimii. Miksi ei toimisi? Mutta minä käytän Googlen nimipalvelimia.

En saa toimimaan omalla Asus RT-N56U:lla.
0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆
Viestejä 226 kpl

33/96
olkitu kirjoitti:
[quote="sevk":qgp45vji][quote="olkitu":qgp45vji]IPv6 käyttöönottoon riittää että sallii sen liikenteen reitittimestä. Se sillataan suoraan Soneran verkosta. Eli ota tuo aikaisemmasta postauksesta asetus käyttöön ja tarkita tuleeko DHCP:ltä IPv6 osoite.

[attachment=0:qgp45vji]Untitled.png[/attachment:qgp45vji]

Testini minulla.

Sitten todennäköisesti pitäisi kaivella tuo ipv4 border router osoite. Ei nimittäin Asuksen reitittimeen tule itsekseen mitään ja ruotsalaisten opeilla oli aika hiljaista myöskin.[/quote:qgp45vji]

Se on tunneli. Minulla on 2001:2003 alkuinen. Pingasin tohon ensimmäiseen niin toimii. Miksi ei toimisi? Mutta minä käytän Googlen nimipalvelimia.

En saa toimimaan omalla Asus RT-N56U:lla.[/quote:qgp45vji]

Nuo on Telian listasta löytyviä dns-palvelimia. https://www.telia.se/foretag/support/br ... u_0=macosx

Se ei Asuksella toimi Ruotsissakaan suoraan pyytämällä, asetuksia löytyy kyllä. Yksi ip-osoite uupuu tähän maahan liittyvänä.
0 tykkäystä
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 4 415 kpl

34/96
Sinun tulee saada se IPv6 tunneli toimimaan ensin ja saada IPv6 osoitteet verkosta sekä reitityksen tule toimia. Jos tämä ei toimi, niin DNS-palvelimet on hyödytyttömiä.

Minulla on ongelmia ainakin jossakin reitityksessä, koskien erityisesti ulkomaille menevästä verkosta. IPv6 packet lost yli 5% ja IPv4 packet lost 0%.

Telia Ruotisissa oma verkko. Et varmaan saakkaan yhteyttä sinne.

Minulla toimii kotona omat nimipalvelimet, jotka forwardoivat Soneran ja Googlen nimipalvelimiin.

Mutta joku ongelma on noissa IPv6 nimipalvelimissa... Tai Soneran verkossa.

Voi olla että Telia rajoittaa nimipalvelimia vain Ruotsin IP-osoitteisiin...
0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆
Viestejä 226 kpl

35/96
olkitu kirjoitti:
Sinun tulee saada se IPv6 tunneli toimimaan ensin ja saada IPv6 osoitteet verkosta sekä reitityksen tule toimia. Jos tämä ei toimi, niin DNS-palvelimet on hyödytyttömiä.

Minulla on ongelmia ainakin jossakin reitityksessä, koskien erityisesti ulkomaille menevästä verkosta. IPv6 packet lost yli 5% ja IPv4 packet lost 0%.

Telia Ruotisissa oma verkko. Et varmaan saakkaan yhteyttä sinne.

Minulla toimii kotona omat nimipalvelimet, jotka forwardoivat Soneran ja Googlen nimipalvelimiin.

Mutta joku ongelma on noissa IPv6 nimipalvelimissa... Tai Soneran verkossa.

Voi olla että Telia rajoittaa nimipalvelimia vain Ruotsin IP-osoitteisiin...

Saako tuosta Intenosta ronkittua enempää tietoa? Tuskin se kovin poikkeava metku on, kun saa vain osoitteita. Tai sitten on käytävä Soneralla kysymässä tietoa. Hatanpäänkadulla näkyy olevan jotain tähän liittyvää Tampereella.
0 tykkäystä
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 4 415 kpl

36/96
Inteno laite on operaattorin omaisuutta ja tästäpä ei mitään irti saa normaalilla toiminnoilla.
0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆
Viestejä 226 kpl

37/96
olkitu kirjoitti:
Inteno laite on operaattorin omaisuutta ja tästäpä ei mitään irti saa normaalilla toiminnoilla.

IP-tulee, mutta gateway on tyhjänä.

Onko muuten ip:si kuinka moneen lohkoon menevä? Asus näyttää yhteenvedossa 2001:2003:xxxx:xxxx:: wanin ip:ksi.
0 tykkäystä
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 4 415 kpl

38/96
Taitaa olla 64. Minulla on nyt itselläni suuria ongelmia IPv6 kanssa. Suuret packet lost tekee sen käyttämisen mahdottomaksi.

Tulee gateway fe:80:::: osoite, eikö oo Local link address, localhost? Olen vain kokeillut ipv6 mutta täydellisesti ei vielä toimi...

Jos joku nyt tahtoo oikeasti IPv6 käyttöön, niin on monta syytä miksi ei vielä:

[attachment=1:34p8imhl]Untitled.png[/attachment:34p8imhl]

[attachment=0:34p8imhl]Untitled.png[/attachment:34p8imhl]
0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆
Viestejä 226 kpl

39/96
Taitaa osa syynä olla tuo putki. Toivottavasti tuotantoon mennessä tulee natiivina käyttöön.
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 9 kpl

40/96
Soneralla ainakin Turun valokuitu kohteissa 6rd käytössä.
DHCP:n kautta tulee kaikki tarvittava.

Sain itse toimimaan myös kaapeliliittymällä manuaalisesti konfiguroimalla.

6rd border relay: 80.221.111.254
IPv6 Prefix: 2001:2003::/32

Tuskinpa tämä mikään salaisuus on, kun DHCP:n kautta jaellaan.

Tuntuu toimivan yhtä hyvin kuin IPv4, ainakaan tällä hetkellä ei mitään packet lossia tai nopeuden hidastumisia, mutta koekäytössähän tämä varmasti on, eli omalla vastuulla.
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.