IPV6 oletuksena pois päältä

  • 13 May 2020
  • 5 kommenttia
  • 477 katselukertaa

Semmoinen ihmettelyn aihe jo parin eri Telian toimittaman reitittimen kanssa on, että miksi oletuksena IPV6 on edelleen pois päältä? Aina uuden ja/tai resetoidun reitittimen asetukset ovat kuvan mukaiset, jolloin IPV6 on pois päältä. Onko tälle joku erityinen syy? Luulisi, että nykyään se olisi mieluummin aina päällä, kuin pois. 


 


Ja toisekseen, miksi reitittimessä ei ole asetusta toissijaiselle DNS-palvelimelle? On siis mahdollista määrittää vain ensisijainen DNS, vaikka mielestäni yleensä on kysytty myös toissijaista palvelinta.


 



 


Edit MinnaLN: Kuva upotettu postaukseen.


5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Telian liittymissä ei ole IPv6:sta, joten parempi vain, ettei se ole laitteissakaan aktiivisena.

 

Jos reititin mainostaisi IPv6:sta lähiverkkoon, sovellukset yrittäisivät ensin toimimatonta IPv6:sta. Tästä aiheutuisi turhaa odottelua, eli netti alkaisi tuntumaan todella hitaalta.

 

Dns-asetusten puutteellisuus on taas oikeasti hölmöä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Onneksi esim. Windowsissa voit määrittää itse DNS-palvelimet ja jopa uusimmissa Android-julkaisuissa on mahdollista määrittää "yksityinen" dns-palvelin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Hauskaa, että mainitsit juuri Windowsin, sillä Windows Phone ja Windows 10 Mobile järjestelmissä yhteydelle ei voi asettaa nimipalvelimia käsin. Eikä muuten ip-osoitettakaan.

 

Onneksi minulla ei ole Telian toimittamaa reititintä, joten homma hoituu reitittimen dhcp-palvelimen asetusta muokkaamalla. Puhumattakaan siitä, että reitittimeen tehty yksi asetus vaikuttaa kerralla kaikkiin lähiverkkon laitteisiin. Minun ei tarvitse juosta ympäri taloa vaihtamassa jokaisen laitteen asetuksia erikseen.

Siis eikö edelleenkään vuonna 2020 tarjota IPV6:sta? Enpäs tullut edes ajatelleeksi, että niinkin voi vielä olla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ei, Telia ei vieläkään tarjoa IPv6:sta. Kolmesta suurimmasta operaattorista vain yksi tarjoaa IPv6:n kiinteisiin liittymiin, joten Telia ei edes ole ainoa pelkkä IPv4-operaattori.

 

Tilanne alkaa vähitellen muodostua ärsyttäväksi, sillä osa reititinvalmistajista on jo jättänyt laitteistaan IPv6 valinnan pois. Mm. Asuksella on reitittimiä, jotka toimivat kiinteästi IPv4&IPv6-tilassa.

Vastaa