IPv6 ja taloyhtiölaajakaista


Tukeeko taloyhtiölaajakaista jo IPv6:tta? Miten otan sen käyttöön?

 

Tästä ei ole apua, koska palvelureititintä taloyhtiölaajakaistassa ei ole: 

http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea/ohjeet/Soneran-palvelut-IPv6-valmiita?id=c4779f91-dd1c-4e43-b026-b2e6338d0db1

 

Reitittimenä minulla on Applen Airport Extreme. Kun laitan sieltä IPv6-asetukset automaatille, niin http://test-ipv6.com/ antaa 0/10. Manuaaliasetukset haluaisivat seuraavia tietoja, joita minulla ei ole:

 


10 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Sonera ja useammat operaattorit eivät anna laittaa kiinteitä asetuksia IPv4 / IPv6:lle. Sonera e ijaa kuluttajille IPv6 osoitteita DHCPv6:n / SLAACin avulla.


 


Native IPv6 ei ole saatavilla. Jos tämä Apple tukee 6rd:tä voit konfiguroida sellaisen. Siitä on ketju tääläkin esimerkiksi: https://klaani.sonera.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/Sonera-IPv6/m-p/97632#M2230


 


Asetukset:


 


6rd IPv6 Prefix: 2001:2003::
IPv4 address: [Applen julkinen IPv4 - osoite]
IPv4 Mask length: 0
6rd Border Relay IPv4 Addr: 80.221.111.254

Yritysasiakkaille Sonera jakaa IPv6 verkkoja, itsekkin odottelen kuluttajaverkkoihin. Ensimmäiseksi varmasti mobiiliverkossa.

Ahaa, olihan tuolla alasvetovalikossa tunnelointimahdollisuuskin. Se lähti automaattisilla asetuksilla pelaamaan ja test-ipv6 antaa nyt 7/10.

 

Näillä mennään ja jäämme odottamaan natiivitoteutusta.

 

Kiitos nopeasta vastauksesta!

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Onkohan nyt kyseessä 6to4? Itse huomasin ettei tämä 6to4 tunneli tahdo pelittää. Jos tukea löytyy 6rd:lle suosittelen sitä.


 


Saan itse 10/10 vaikka 6rd:tä käytän.

Testin mukaan 6to4. Millä tavalla se ei sinulla pelitä?

 

Tuolla Airportin tunneliasetuksissa ei oikein ole muuta kuin automatic/manual. Manuaalissa haluaa yo. screenshotin asetusten lisäksi Remote IPv4 Addressin.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Eli etäpalvelimen osoitteen mikä on ns. IPv6 gateway tonne IPv6 verkkoon.


 


Kokeileppa ping -6 taisto.org, tämä on minun oma serverini jossa natiivi IPv6. Ei taida toimia? Jostain syystä 6to4 ei toimi tuo. Natiivisesti toimii ja 6rd:llä. Lisäksi kummallisuuksia muutenkin tossa on. 6rd on Soneran ja 6to4 tuola Funetissa lähin. 


 


Kokeile myös ping -6 woima.fi, ei toimi 6to4.

Joo, ping ei näköjään kulje. Tämä nyt ei normi verkkoselailua haittaa, katsotaan miten homma toimii arkikäytössä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@test2 kirjoitti:

Joo, ping ei näköjään kulje. Tämä nyt ei normi verkkoselailua haittaa, katsotaan miten homma toimii arkikäytössä.




Saattaa aiheuttaa ongelmia jollakin sivuilla. Kun ping ei mene se tarkoittaa sitä että reititys ei toimi ellei toki blokattu. Omat palvelimet sallivat ICMP kyselyt joten se ei ole siitä kiinni. 


 


Jos et saa 6rd:tä niin miksi tarvitset IPv6 - verkkoa? Se on aika epätoimiva ollut. 


 


Toki tollaiseen Applen laitteeseen en tiedä mitä saa, itse olen näitä Linux tyyppejä ja niihin saa mitä tahansa.

Löysin 6rd-ohjeet Airportille: http://pastebin.com/0HRTSxqV

 

Ohjeessa käskettiin käyttää IPv6 Default Route -kentässä IPv4-yhteensopivaa notaatiota, eli "::80.221.111.254", mutta Airport halusi sen välttämättä IPv6-muodossa. Laitoin siihen 6rd prefixin ja ipv4-osoitteen hexana, eli 2001:2003:50dd:6ffe::1. Menikö oikein?

 

Airport tosiaan valittaa IPv6 tunnel erroria, kuten ohjeessakin sanottiin, mutta verkko tuntuisi silti toimivan. Test-ipv6 antaa 10/10 ja pingikin kulkee iloisesti.

 

Ja mihinkään en siis IPv6:tta tarvitse, kunhan mielenkiinnosta säädän.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Jos tunnelisi toimii niin hyvä juttu. Se se tärkein juttu on. Itsekkin pidän säätämisestä ja siksi näitä Linux laitteita ja palvelinjärjestelmiä riittää. Työn alla monta harrastukseen liittyvää projektia. 


 


Taistowiki (taisto.org) on yksi suurista projekteistani joita ylläpidän. Suuri kirjasto kaikkea erilaista konffi tavaraa. IPv6 nyt itsekkin olen väsänyt ja kaikkea siihen on vielä hiukan uutta. 


 


Laitappa tänne lopulliset kuvankaappaukset ja tee vaikka kunnon ohje jos joku muukin kokeilee. 

No tuolla pastebinissä on aika perusteelliset ohjeet, ja kun ne käy läpi noilla viestissä #2 antamillasi asetuksilla niin siinähän se onkin.

 

 

Vastaa