Inteno DG301AL ja korkeat packet lossit


Tämä ongelma vaivaa satunnaisesti aina silloin tällöin, joskus parikin päivää putkeen ja välillä taas ei ole mitään ongelmia. Pahiten tuo näkyy verkkopelissä (World of Tanks) mutta paljon grafiikkaa ja dataa latavat nettisivutkin hyytyvän kun vastauksia pitää odotella (esim. FB).

 

Pingit sinällään ei Ping Plotterilla mitatessa kasva huikeiksi mutta packet loss tietty aiheuttaa uudelleenlähetyksiä ja sitä kautta sitä viivettä. Aiheuttaa pelissä yhtäkkistä teleporttausta sinne sun tänne ja joidenkin sivujen lataus tuntuu kestävän ikuisuuden. Näin se ei saisi olla.

 

Ihmetystä aiheuttaa se, että koskaan ei tiedä onko Soneran/Telian verkolla hyvä päivä vai ei. Joskus menee pitkiäkin aikoja ilman ongelmia, joskus taas saa kärsiä monta päivää ettei edes viihti ruveta pelaamaan kun se ei onnistu. Näillä kokemuksilla ei juuri voi Soneraa kehua, pakko laittaa vakavaan harkintaan vaihtaminen johonkin muuhun. Tukisivustollakin uhkaillaan vaan asentajan perimästä maksusta jos joku tulee tarkistamaan tilanteen eikä löydä verkosta vikaa.

 

Sinällään bandwidth ja muut on kunnossa ja netti toimii, mutta se hidastuu packet lossien takia. Syy on tuntematon mutta se alkaa heti kun boksilta lähdetään Soneran verkkoon ja pahimmat pakettien hukkaajat on Telian verkkolaitteita. Ovat siis hyvinkin kaukana kotiverkosta ja omista laitteista. Kun vaan saisi jonku jolla on ammattitaitoa oikeasti tutkimaan asian. Vikatiedotteitakaan ei ole päällä.

 

Näin sanoo boksi itse (on muuten hidas tuo laite availemaan menuja ja muita):

 

DSL Type:    ITU-T G.992.5 Annex M US 56

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]:    1.023 / 20.299

Output Power (Up/Down) [dBm]:    -2,3 / 18,9

Line Attenuation (Up/Down) [dB]:    11,8 / 18,0

SN Margin (Up/Down) [dB]:    11,8 / 7,8

 

Tämmöistä kertoo kun testaa omilta sivuilta:
 
ADSL 24 Mbit/s

Yhteys ei toimi normaalisti

Yhteydessä on havaittu häiriö. Varmista, että modeemissa on virrat päällä ja kaikki johdot on kytketty kunnolla. Täytä lisätiedot mahdollisimman tarkkaan vikailmoituksen käsittelyn nopeuttamiseksi.

On varmistettu. On uudelleenkäynnistetty.

PingPlotter kertoo packet lossit:

 

Target Name: en.wikipedia.org
         IP: 91.198.174.192
  Date/Time: 6.6.2015 16:46:13 to 6.6.2015 17:12:06

Hop Sent Err  PL% Min Max Avg  Host Name / [ip]
 1  1533   4  0,3   0 302   0  dsldevice.lan [192.168.1.1]
 2  1533  61  4,0   6 287   8  dsl-olubrasgw1-54fb40-1.dhcp.inet.fi [84.251.64.1]
 3  1533 157 10,2  18 247  19  hls-b1-link.telia.net [62.115.143.84]
 4  1533 216 14,1  25 299  26  s-bb4-link.telia.net [80.91.245.214]
 5  1533 271 17,7  36 259  38  hbg-bb4-link.telia.net [62.115.142.158]
 6  1533  24  1,6  42 219  44  adm-bb4-link.telia.net [80.91.246.206]
 7  1533  57  3,7  44 179  46  adm-b5-link.telia.net [62.115.140.189]
 8  1533  52  3,4  43 140  45  wikimedia-ic-129908-adm-b3.c.telia.net [213.248.93.86]
 9  1533  47  3,1  45 342  47  text-lb.esams.wikimedia.org [91.198.174.192]

 

On nähty myös yli 20% packet losseja.


Tossa vielä aikajana (liitteessä). Jokainen packet loss -> pätkiminen pelissä. Nuo myös kuormittaa verkkoa ja pahentaa tilannetta entisestään kaikkien kohdalla kun kaikkien paketteja lähetellään kohtuuttomia määriä uusiksi.

Voisko joku osaava ottaa tähän kantaa ennenkuin otan riskin ja teen vikailmoituksen (mistä on odotettavissa vain lasku kun "verkko on kunnossa").

Sitten tietenkin vielä sattuu päivä kun ongelmia ei ole. Ehkä jopa viikkokin. Nämä pitäis saada heti katottua. Kuitenkin huomenna taas kaikki toimii, viimeistään maanantaina PL on nolla.


10 kommenttia

Tänään tökkii jo ihan normaali webbisurffaus. Katsais packet lossiin ja... tadaa. Siellähän sitä taas hukataan liikennettä oikein kovalla kädellä:

 

Target Name: en.wikipedia.org
         IP: 91.198.174.192
  Date/Time: 7.6.2015 16:41:28 to 7.6.2015 17:12:12

Hop Sent Err  PL% Min Max Avg  Host Name / [ip]
 1  1819   3  0,2   0 244   2  dsldevice.lan [192.168.1.1]
 2  1819  92  5,1   6 233  11  dsl-olubrasgw1-54fb40-1.dhcp.inet.fi [84.251.64.1]
 3  1819 181 10,0  18 326  22  hls-b1-link.telia.net [62.115.143.84]
 4  1819 244 13,4  25 184  28  s-bb4-link.telia.net [80.91.245.214]
 5  1819 305 16,8  36 281  40  hbg-bb4-link.telia.net [62.115.142.158]
 6  1819  57  3,1  42 530  45  adm-bb4-link.telia.net [80.91.246.206]
 7  1819  84  4,6  44 495  49  adm-b5-link.telia.net [62.115.140.189]
 8  1819  78  4,3  43 451  47  wikimedia-ic-129908-adm-b3.c.telia.net [213.248.93.86]
 9  1819  88  4,8  45 229  48  text-lb.esams.wikimedia.org [91.198.174.192]

 

Tuo jo ehti pikkusen helpottaa, alussa Telialta pukkas jatkuvasti 20%:sta. Vieläkin jos sivua ei heti saada haettua, se jää vain odottelemaan vastausta ikuisesti. Reload toimii jos se ei satu taas seuraavalle packet loss -hetkelle. Ei tämän näin pitäisi toimia kyllä. Pelata ei edes kannata yrittää.

Mittailin sitten Soneran omalla nopeusmittarilla. Tässä muutamia tuloksia. Pitää laittaa erillisinä viesteinä ja liitteinä kun tähän ei noita kuvina saa, kun netti pätkii siihen malliin.

 

Huomioitavaan on se, että yritin mitata nopeutta 10 kertaa mutta vain pari onnistui. Virhettä pukkasi, kesti vissiin liian kauaa pätkimisen takia jatkaa testiä.

Tässä toinen testi. Nopeuden pitäisi olla 24/1, käytännössä kun netti toimii se on luokkaa 12-18M DL ja alle 1M UL. Nyt se käy huipussaan jossain 14M paikkeilla mutta paljon on nollaa eli ei vain etene. Ja se on tässä se suuri ongelma.

Tässä yksi epäonnistunut ajo, ehdin ottaa screenshotin ennen kuin timeout-viesti peitti näkyvyyden. Siihen se pallo pysähtyi kymmeniksi sekunneiksi. Ei data liiku ei.

Suomen sisällä pingailua... Mukana myös graafi josta näkee hetket kun yhteys on poikki. Silloin ei siis todellakaan sivut lataudu ja jos joku on ollut tulossa ja kesken, niin se jää kesken. Vain sivun reload auttaa. Pelata ei todellakaan pysty edes ajattelemaan.

 

Target Name: www.sonera.fi
         IP: 194.251.244.241
  Date/Time: 7.6.2015 23:02:26 to 7.6.2015 23:19:08

Hop Sent Err  PL% Min Max Avg  Host Name / [ip]
 1   989   3  0,3   0 147   1  dsldevice.lan [192.168.1.1]
 2   989  57  5,8   6 180   9  dsl-olubrasgw1-54fb40-1.dhcp.inet.fi [84.251.64.1]
 3   989 121 12,2  18 187  20  sonera.fi [194.251.244.241]

 

Melkoinen pettymys tämä Soneran 24/1 ADSL ollu tälle viikonloppua. Katotaanpa miten maantantaina.

Todennäköisesti tuo linja virheilee, joka aiheuttaa nyt tuon packet lossin tässä tapauksessa. Nopeus itsessään on ihan hyvä, mutta muuten linja-arvot jäävät hieman heikoiksi. Olitko siis jo jättänyt meille vikailmoituksen ongelmasta?

En oo jättänyt kun siellä joka paikassa uhkaillaan kustannuksilla jos vikaa verkosta ei löydy (asentaja varmaan tutkii vain ADSL:n ja lähimmän jakamon välisen pätkän ja sehän on lähes kunnossa). Nettihän kirjaimellisesti otettuna toimii ja hetkellisesti sieltä saa nopeudet asianmukaisesti. Tuo on välillä jopa 10 minuuttia ilman että yksikään paketti katoaa matkalla. Sitten taas jumii ja jos sillä hetkellä latasi jotain, se jää kesken. Pelissä pätkäisee ikävästi. Joskus paketteja katoaa jatkuvasti että ei montaa kymmentä sekuntia ole kunnossa. Niinkuin tuo nopeustestin graafikin näytti että aina hetken toimii täysillä ja välillä sitten ei vaan onnistu.

 

On toki ollu päiviä ettei oo ongelmia ollut ollenkaan. Nyt sitten alkoi perjantaina ja huononi koko ajan kohti sunnuntaita. Tällä hetkellä muutama Telian verkkoelementti hukkaa 5-6% paketeista. Just sen verran että jos pelaisin niin aina välillä tökkäis ikävästi mutta ei ois jatkuva limbo.

 

Toinen juttu mikä tuossa vikailmoituksessa on ongelma on se, että viikonloppuna tuo oli tosi ongelmallinen, tänään tähän aikaan ongelma on jo pienempi. Huomisesta ei tiedä vaikka toimisi taas täydellisesti. Asentaja paikalle, kaikki toimii -> lasku käteen.

Suosittelen kyllä että jätät tuon vikailmotuksen.


Käynnistä laskutetaan vaan siinä tapauksessa, jos todetaan että vika on esimerkiksi sun omissa laitteissa tai talon sisäverkossa. Eli, jos nämä on kunnossa ja omat laitteet on tarkistettu, niin ei tuota maksua tule.

Kuten arvata saattaa ongelmat ensin vähenivät ja sitten katosivat. Vaikka koko illan pingailee niin paketit ei enää juuri ollenkaan katoa. Hyvä näin, toivottavasti katoilemattomuus pysyy tällä kertaa pitkään.

 

Se tässä nyt sitten herättää ihmetystä että jos tolta vikailmoituksesta tekee tuon testin, niin sepä kertookin että:

 

Yhteys ei toimi normaalisti

Yhteydessä on havaittu häiriö. Varmista, että modeemissa on virrat päällä ja kaikki johdot on kytketty kunnolla. Täytä lisätiedot mahdollisimman tarkkaan vikailmoituksen käsittelyn nopeuttamiseksi.

 

Nyt kun ei oo mitään näkyvää syytä niin edelleen tuo herjaa. Mitä tuo tarkalleen ottaen testaa? En todellakaan aio tehdä ilmoitusta nyt kun kaikki rullaa paremmin kuin moneen viikkoon.

 

Semmosen huomion tossa tein, että tuo Intenon boksi on aina ollut aika hidas vastaamaan. Joskus menny monta kymmentä sekuntia että on päässy säätämään jotain arvoa. Esim. WLANin asetuksia. Tossa sitten vaihdoin SSID:n uudeksi ja vaihdoin salauksen WEP:stä WPA&WPA2:ksi. Tuntu että sen jälkeen tuo boksi pikkuisen piristyi, vaikkei vieläkään ihan salamannopeasti toimikaan. No, tämähän ei tietty vaikuttanut kuin WLANin toimintaan. Ei siis millään muotoa aina Telialle asti meneviin verkkoelementteihin. Toki jos tuo boksi kuormittui WEP:in käytöstä jos se on vaikka optimoitu WPA:lle niin se tietty voi selittää. Tai sitten syynä on joku muu tai koko säätö on vain "lumevaikutusta" kun on "muka jotain säätänyt" :-)

 

Seuraan tilannetta päivittäin. Ihmetyttää enää tuo että miksi vikailmoituspalvelun testi herjaa vaikka nyt tuntuis omasta mielestä kaikki olevan kunnossa.

Hyvä homma, jos ongelmat on nyt poistuneet. Testi voi antaa tuon ilmoituksen esimerkiksi heikkojen linja-arvojen takia tai linjan pätkimisistä. Jos liittymä nyt käytännössä tuntuu toimivan ongelmitta niin silloin ei tietenkään ole pakko laittaa vikailmoitusta tulemaan. Jos kuitenkin jatkossa vikaa ilmenee, niin silloin sitten vikapalveluun yhteys.

Vastaa