Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Shuckle
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Inteno XG6846 -valokuitupäätteen konfigurointi

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Yhteys pätkii noin kerran vuorokaudessa ja haluaisin tarkistaa onko joku asetus pielessä.

Manuaalin mukaan tuohon Intenon XG6846:iin pääsee käsiksi mm. web:llä. Mikä mahtaa olla osoite kun en osaa sitä näköjään löytää?

 

Edit HannaSu: täsmennetty otsikkoa hieman

12 vastausta
Shuckle
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

XG6846 yhteys pätkii silloin tällöin. Laitteeseen liitetty ASUS RT-AC68U kertoo näin:

Apr 24 20:35:23 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.

Apr 24 20:45:13 WAN Connection: WAN was restored.

 

Katko pituus vaihtelee noin minuutista yli puolen tunnin. Katkoja ei satu joka päivä, mutta joskus on parikin peräkkäin.

Keskimäärin kerran vuorokaudessa on katkos. Telian tuki sanoi, että kannattaa ottaa XGF6846:n langaton yhteys pois päältä (tein tästä oman tiketin kun mielestäni tuossa purkissa ei ole langatonta, mutta tuki kiven kovaan väitti että kyllä on.)

 

Olen välillä bootannut laitetta, mutta se ei tunnu vaikuttavan katkon pituuteen. Viimeisin bootti oli Apr 24 08:18.

 

Mielestäni tuo viittaa yhteysongelmaan purkin ulkopuolella?

Olisiko kellään mitään vihjeitä muuta kuin operaattorin vaihto?

Edit MinnaLN: yhdistetty aloitus saman aiheen ketjuun.

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 130 custom-general.kudos
  • 703 custom-general.replies
  • 63 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Shuckle@  kirjoitti:

Yhteys pätkii noin kerran vuorokaudessa ja haluaisin tarkistaa onko joku asetus pielessä.

Manuaalin mukaan tuohon Intenon XG6846:iin pääsee käsiksi mm. web:llä. Mikä mahtaa olla osoite kun en osaa sitä näköjään löytää?


En löytänyt itsekkään tätä osoitetta hallintasivulle, lähetin kyselyä eteenpäin jos sellainen löydettäisiin. Yleensä Intenon virroitta käyttäminen (virtajohto irti minuutiksi) on auttanu hetkellisiin häiriöihin.

Onko pätkintä toistuvaa tiettynä kellonhetkena tai tietyssä syklissä vai satunnaista? Muuttuuko Intenon laitteessa merkkivalot pätkinnän aikana?

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
Shuckle
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Meinaatko ettei kytkimestä virrat pois riitä?

Olen kyllä ottanut johdonkin irti seinästä, mutta en pitkään aikaan.

Merkkivaloissa ei näy muutoksia (yhteyden valon vilkkuminen loppuu kun mitään ei kulje laitteen läpi)

 

Pätkäisy tapahtuu iltaisin kello 20:00 ja 24:00 välillä.

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 130 custom-general.kudos
  • 703 custom-general.replies
  • 63 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Shuckle@  kirjoitti:

Meinaatko ettei kytkimestä virrat pois riitä?

Olen kyllä ottanut johdonkin irti seinästä, mutta en pitkään aikaan.

Merkkivaloissa ei näy muutoksia (yhteyden valon vilkkuminen loppuu kun mitään ei kulje laitteen läpi)

 

Pätkäisy tapahtuu iltaisin kello 20:00 ja 24:00 välillä.


Suosittelen kyllä sen Intenonkin käynnistämistä uudelleen johtoa irroittamalla. Oletko kokeillut kytkeä omia laitteita suoraan tähän Intenoon sillon pätkinnän aikana, esim. läppäriä verkkokaapelilla? Valojen pysyminen päällä normaalisti Intenolla voisi viitata siihen, että yhteys ei katkea verkosta tai Intenolta, vaan jostain sen jälkeen. Tällä testauksella voisit kokeilla rajata ongelmaa johonkin kohtaan sisäverkkoa/laitteita?

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
Shuckle
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Koitan irrottaa johdon ensi kerralla.

ja voin koittaa liittää toisen laitteenkin.

 

Laitteeseen liitetty ASUS RT-AC68U kertoo näin:

Apr 24 20:35:23 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.

Apr 24 20:45:13 WAN Connection: WAN was restored.

SINAD
Konkari
  • 500 custom-general.kudos
  • 1072 custom-general.replies
  • 36 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Osoite näyttäisi olevan 192.168.168.1.

Conffimanuaali täällä.

 

Laite näyttäisi olevan normaali L2 kytkin jossa on kuidulle ihan standardi SFP-moduli. Ellei kuituliittymään ole tehty mitään ihmevirityksiä niin laite olisi ehkä korvattavissa jollain muullakin kytkimellä missä on SFP-portteja. Tällöin se SFP-moduli johon kuitu on liitetty, siirretään vaan siihen uuteen kytkimeen tai esimerkiksi reitittimeen missä on SFP-portteja, kuten esim. tietyt EdgeRouterit. Toki jos liittymä on rakennettu jotenkin VLANien varaan, niin oikeat VLAN ID:t joutuu selvittämään ja conffaamaan siihen uuteen laitteeseen. Itse tutkisin tätäkin vaihtoehtoa ja hommaisin jonkun kunnollisen, metallirunkoisen kytkimen tuohon, tuo Inteno näytti olevan muovia ja vissiin joku halpa?

Shuckle
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Eilen sattui useampia katkoksia. Yksi 7 sekunnin pituinen kello 16:30 ja sitten illalla pidempi. Koitin tuo pidemmän katkon aikana:

1) ottaa virrat pois Intenosta (siis ihan seinästä): Ei vaikutusta

2) vaihtaa ethernet porttia johon ASUS RT-AC68U on liitetty: Ei vaikutusta

3) laittaa tietokone suoraan XG6846:n vapaaseen porttiin: hämmästyksekseni tietokone sai verkkoyhteyden.

 

Tämä sai minut epäilemään, että vika kuitenkin on ASUS reitittimessä. Etsin netistä ja huomasin, että tähän ongelmaan on törmännyt hyvin moni eikä siihen ole suoranaista vastausta. Jostain syystä reititin ja valokuitu toimittaja eivät pääse yhteisymmärrykseen toimitettavasta DHCP osoitteesta. Yleisin ohje tuntuu olevan vaihtaa WAN asetuksessa DHCP kyselytaajuus aggressiivisesta normaaliin. Tein tuon muutoksen ja noin 10 minuuttia sen jälkeen verkkoyhteys muodostui.

 

Odottelen nyt vieläkö verkko putoaa vai toimiiko systeemi tuolla asetuksella. Hyvin outoa, että kaikki toimi monta vuotta ilman mitään ongelmia ja ilman yhtäkään katkosta ja nyt niitä on esiintynyt lähes päivittäin; mutta kuten sanoin näitä on samoja vikaoja netissä raportoitu paljon.  

Shuckle
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kaikki on nyt toiminut ilman ongelmia sen jälkeen kun muutin WAN asetuksissa DHCP kyselytaajuuden netin ohjeiden mukaisesti aggressiivisesta normaaliin. 

Noin 6 päivää. Laitan tämän ratkaistuksi ja annan ratkaisupisteen sille joka vihjaisi että kannattaa kokeilla suoralla yhteydellä ohi ASUS routterin.

SINAD
Konkari
  • 500 custom-general.kudos
  • 1072 custom-general.replies
  • 36 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Shuckle@  kirjoitti:

Kaikki on nyt toiminut ilman ongelmia sen jälkeen kun muutin WAN asetuksissa DHCP kyselytaajuuden netin ohjeiden mukaisesti aggressiivisesta normaaliin. Noin 6 päivää. Laitan tämän ratkaistuksi ja annan ratkaisupisteen sille joka vihjaisi että kannattaa kokeilla suoralla yhteydellä ohi ASUS routterin.


Onpas outo asetus! DHCP kyselytaajuudenhan määrittelee DHCP-serveri eli tässä tapauksessa Telia, eikä asiakas itse!

 

Normaalisti DHCP-kysely kuuluu tehdä kun leasetimesta on noin puolet jäljellä. Kun Telian tämänhetkinen leasetime on 1200 sekuntia, tarkoittaa tämä että IP uudisteaan kerran 10:ssä minuutissa (600 sek välein). Tämän takia siellä ei pitäisi edes olla tuollaista asetusta, mitähän tuo todellisuudessa edes tekee? Ei liene ihme, jos asiat ei toimi... lieneekö niin että se puskee noita DHCP kyselyitä ilmoille koko ajan ja sen tuloksena joku tietoturvasuojaus Telian päässä iskee päälle ja heittää standardien vastaisesti toimivan laitteen ulos verkosta.