Kysymys

Irtisanooko Telia ADSL/VDSL-liittymiä?

  • 27 September 2022
  • 27 kommenttia
  • 2496 katselukertaa

Olen Telia hybridilaajakaistan käyttäjä Elisan lankapuhelinverkon alueella. Sain eilen tekstiviestin, jossa sanotaan että "kiinteän laajakaistani saatavuudessa tapahtuu muutoksia ja soitamme sinulle lähipäivinä".

 

Valmistautuakseni tähän puheluun, olisin kysynyt, onko kukaan vielä saanut näitä puheluita ja mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

 

Tarkistin juuri ja Elisa myy kotiosoitteeseeni 100M VDSL-yhteyttä. Nyt iski pelko persuksiin, että Telia haluaa irtisanoa VDSL-liittymäni ja jättää minut pelkän matkapuhelinverkon varaan, mikä ei tunnu erityisen houkuttelevalta vaihtoehdolta.


27 kommenttia

Käyttäjätaso 7

@erakkorapu  kirjoitti:

Tarkistin juuri ja Elisa myy kotiosoitteeseeni 100M VDSL-yhteyttä. Nyt iski pelko persuksiin, että Telia haluaa irtisanoa VDSL-liittymäni ja jättää minut pelkän matkapuhelinverkon varaan, mikä ei tunnu erityisen houkuttelevalta vaihtoehdolta.


Jos Elisa tarjoaa sinulle 100M VDSL-liittymää , niin mahdollisesti itse kaapeliverkon omistaa Elisa ja Telia vain vuokraa yhteyksiä ja myy edelleen asiakkaille.

Elisa ja muutkin operaattorit ovat jo pitkään ajaneet alas xDSL-liittymiä ja käsittääkseni aloittaen vuokraverkon yhteyksistä. Jos Elisa haluaa eroon Teliasta vuokralaisena , niin eipä siinä oikein muuta voi kuin ilmoittaa , että yhteystyyppi poistuu.

Mikäli arvaukseni vuokralaisuudesta pitää paikkansa , niin ainahan voit ottaa sen VDSL:n Elisalta ainakin siksi aikaa , kun Elisakin sen lopettaa omassa verkossaan.

@kustaa1967, kiitos paljon pohdinnasta. Vahvistaa omaa pähkäilyäni joka oli vähän samansuuntainen.

 

Chättäilin asiakaspalvelun kanssa, mutta siellä ei oikein osattu sanoa muuta kuin että "alkuun tarjotaan vaihtoehdoksi mobiilia" ja "kuulet sitten enemmän kun sinulle soitetaan". Aika kädettömiä olivat neuvomaan. En minä siitä kuitenkaan asiakaspalvelijaa halua syyttää, jos heille ei ole toimitettu enempää tietoa tulevista muutoksista. Ei hän niitä vastauksia tyhjästä voi taikoa.

 

Keskustelun jälkeen itselleni jäi edelleen se käsitys, että Telia irtisanoo VDSL-liittymän toistaiseksi tuntemattolla ajanhetkellä ja vaihtoehtona tarjotaan 4G- tai 5G-yhteyttä. Koska Elisalla on tarjouskampanja 100M VDSL-liittymästä kuukausihinnalla joka on melkein 10 euroa Telia hybridiliittymää edullisempi, päädyin vaihtamaan operaattoria. Saattaa olla, että tein sen puutteellisin tiedoin, mutta saamani tekstiviesti palvelun saatavuuden muuttumisesta säikäytti ja ehkä olin hieman harmistunut siitä, ettei asiakaspalvelua oltu informoitu mistä on kyse.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@erakkorapu  kirjoitti:

 


Chättäilin asiakaspalvelun kanssa, mutta siellä ei oikein osattu sanoa muuta kuin että "alkuun tarjotaan vaihtoehdoksi mobiilia" ja "kuulet sitten enemmän kun sinulle soitetaan". Aika kädettömiä olivat neuvomaan. En minä siitä kuitenkaan asiakaspalvelijaa halua syyttää, jos heille ei ole toimitettu enempää tietoa tulevista muutoksista. Ei hän niitä vastauksia tyhjästä voi taikoa.


 


Keskustelun jälkeen itselleni jäi edelleen se käsitys, että Telia irtisanoo VDSL-liittymän toistaiseksi tuntemattolla ajanhetkellä ja vaihtoehtona tarjotaan 4G- tai 5G-yhteyttä. Koska Elisalla on tarjouskampanja 100M VDSL-liittymästä kuukausihinnalla joka on melkein 10 euroa Telia hybridiliittymää edullisempi, päädyin vaihtamaan operaattoria. Saattaa olla, että tein sen puutteellisin tiedoin, mutta saamani tekstiviesti palvelun saatavuuden muuttumisesta säikäytti ja ehkä olin hieman harmistunut siitä, ettei asiakaspalvelua oltu informoitu mistä on kyse.




Teknologiavaihtoasiat hoidetaan keskitetysti teknologiauudistuksen asiantuntijoiden toimesta. Muutokset ja aikataulut ovat hyvin aluekohtaisia, sekä myös purkusyyt vaihtelevat. Asiakaspalvelussa on tietoa ja tuntemusta vain pintapuolisesti, joten tarkemmat tiedot saat asiantuntijoilta. Yhteystiedot:


@Katjane, kiitokset tiedosta.

 

Valitettavasti eivät osanneet asiakaspalvelusta kertoa, että voisin soittaa tuohon numeroon tai laittaa viestiä tuohon sähköpostiosoitteeseen. Ja koska en asiakaspavelun yhteydenoton jälkeen tiennyt asiasta enempää kuin ennen yhteydenottoa, päädyin tekemään ratkaisun itse.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Eikä varmasti ole huonoin vaihtoehto, koska kiinteä on aina kiinteä, mobiilit mobiileja. Herääkin kysymys, että minkä operaattorin omistuksessa alueen kupariverkko on, sillä jos Elisa on vuokralla Telian verkossa, niin myös tuo Elisan yhteys lakannee. Ne tulevat samoja puhelinlankoja pitkin. 

@Purnipsi, ymmärtääkseni kyse on siitä, että Telia on vuokralla Elisan verkossa ja ilmeisesti ovat nyt luopumassa vuokraverkoissa toteutetuista xDSL liittymistä ainakin Tampereen alueella.

 

Elisa jatkaa edelleen 50M ja 100M VDSL-liittymien uusmyyntiä (ainakin omassa verkossaan). Eivät ainakaan tilausta tehdessäni todenneet, että olisivat välittömästi lopettamassa sopimuksen. 🙂>

 

Lounea kaivaa tänne valokuidun vuoden 2023 aikana, joten ajattelin että saan parhaan yhteyden, jos pidän kiinteän linjan siihen asti, että kuitupääte on asennettu tekniseen tilaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

No niin. 5G on parhaimmillaan oikein mainio, mutta ei kiinteän voittanutta ole. 

@Purnipsi, samaa mieltä. Ilman tuota Lounean päätöstä toteuttaa kuituverkko, olisin lähtenyt ruuvaamaan jonkin operaattorin 5G-mötikkää talon seinään.

Sama tapahtui minulle eli Telia lähetti ensin samanlaisen tekstiviestin syyskuun alussa, ja muutaman päivän päästä soittamalla ilmoitti, että määräaikainen 100 megan hybridilaajakaistani lopetetaan kuukauden päästä. Tilalle tarjottiin määräaikaista 24 kk 10-100 megan mobiililiittymää, ja soittaja tuntui olevan täysin varma, että innolla siirryn siihen, mutta hymy hyytyi, kun puhelun edetessä kävi ilmi, että irtisanoin kaikki muut Telian palveluni paitsi puhelinliittymän, mutta senkin siirto muualle on vain ajan kysymys.

 

Eniten ottaa se päähän, että tälle alueelle on rakennettu alkuvuoden aikana valokuitua (ja ei todellakaan Telian toimesta), jonka ennakkohinta oli monta sataa halvempi kuin jälkihinnoittelu. Koska ajattelin, että tuo Telian laajakaista riittää en sitten valokuitua ottanut, mutta kuinkas ollakaan eipä tässä nyt muuta vaihtoehtoa ole. Joudunpa vaan maksamaan siitä monta sataa enemmän Telian toiminnan takia. Miksei Telia voinut ilmoittaa montaa kuukautta aiemmin, että laajakaista tullaan tällä alueella lopettamaan? Ei voi olla mahdollista, että verkko ajetaan alas ihan vain muutamassa viikossa täysin yllättäen tai jonkun pakottavan syyn takia. Minulla oli määräaikainen sopimus ensi vuoden maaliskuuhun saakka, mutta Telia siis purki sen yksipuolisesti.

 

Tilasin sitten sen valokuidun, mutta se toimitetaan todennäköisesti vasta ensi vuoden puolella rakentajien kiireiden takia, joten nyt pitää miettiä tässä minkä netin ottaisin kotiin siksi ajaksi. Tai no, ainoa vaihtoehto näyttää olevan Elisa, joka ainoana tuntuu tarjoavan ilman määräaikaa olevia mobiilikotinetti-sopimuksia.

 

Olen täysin tyrmistynyt Telian toiminnasta. Olen vuosien aikana pettynyt niin monta kertaa firman toimintaan, että ei pitäisi yllätyksenä tulla, mutta pääsivätpä jälleen kerran yllättämään. Mitään korvausta tai alennusta Telia ei tietenkään voinut tarjota mistään korvaavasta tuotteesta tuon yksipuolisen sopimuksen irtisanomisen takia, mutta mitäpä muutakaan kyseiseltä lafkalta voi odottaa.

@pasi105, ikävä kuulla.

 

DNA ilmoitti toukokuussa 2021 korvaavansa jäljellä olevan kupariverkkonsa (eli ns. lankapuhelinverkon) moderneilla tekniikoilla vuoteen 2025 mennessä. Telia lopetti hybridilaajakaistan sekä ADSL- ja VDSL-liittymien uusmyynnin joulukuussa 2021. Elisa on käsitykseni mukaan irtisanonut muiden operaattoreiden verkossa toteutettavat ADSL-liittymät ja VDSL-tekniikalla toteutettuja liittymiä he myyvät edelleen niihin talouksiin, joihin saavutetaan vähintään 50M nopeus.

 

Telian päätös irtisanoa hydridilaajakaista ei tullut itselleni yllätyksenä. Uusmyynnin lopettamisen jälkeen oli odotettavissa, että palvelu tullaan ajamaan alas jollain aikataululla. Mikään operaattori ei tule Suomessa uusimaan lankapuhelinverkon kupareita, jotka ovat monella alueella käyttöikänsä loppupuolella. Lankapuhelinverkko on yksinkertaisesti liian hidas tulevaisuuden tarpeisiin ja kaikki operaattorit tulevat siitä luopumaan.

 

Alalla on käynnissä siirtymä seuraavan sukupolven verkkotekniikoihin. Näyttää siltä, että Telia, Elisa ja DNA tarjoavat vaihtoehtona pääasiassa 4G- ja 5G-mobiiliteknologioita. Lisäksi alalle on tullut uusia toimijoita, jotka rakentavat valokuituyhteyksiä erityisesti omakotitaloalueille. Itselleni valokuidun tilaaminen oli itsestäänselvyys kun sen rakentaminen omalle asuinalueelleni tuli ajankohtaiseksi. Koska valokuituverkon rakentaminen menee ensi vuoteen, olisin mielelläni jatkanut Telian asiakkaana siihen asti. Se ei tällä kertaa onnistunut, mutta onneksi Elisa suostui tekemään sopimuksen ilman määräaikaisuutta siitä samasta VDSL-liittymästä, jonka Telia halusi irtisanoa.

Ymmärrän hyvin sen, että vanhat linjat ovat käymässä vanhoiksi, mutta Telian täysin puskista tullut neljän viikon päästä tapahtuva liittymän lopetus on ihan järjetön tapa toimia. Nämä ovat sellaisia asioita mistä pitää ilmoittaa asiakkaalle 6 kk aiemmin. Siirto mobiililiittymäänhän tarkoittaa sitten myös aina uutta modeemia, ja tällä kertaa näyttää siltä, että operaattorit eivät niitä enää toimita, vaan asiakkaan pitää ostaa ne itse. Näköjään operaattorien tarjoamat 4g/5g-modeemit maksavat 400-500 €, eli siinäpä heille jälleen uusi tulonlähde. Yritän juuri etsiä halvinta mahdollista modeemia, jolla pärjätä muutaman kuukauden Elisan kortin kanssa valokuidun asennukseen saakka.

 

Valitettavasti täällä Telia on ollut ainoa lankaverkon tarjoaja, eli kyseessä ovat olleet Telian omat piuhat alusta lähtien, eli ei onnistu toisen operaattorin lankalinjaan siirtyminen väliajaksi. Mietin ottaisinko yhteyttä kuluttajaviranomaiseen, mutta epäilemättä Telian nettisopimuksissa on määritelty varsin lyhyt irtisanomisaika. Moraalisia velvoitteita Telia/Sonerallahan ei ole mielestään ikinä ollut, eivätkä ne ole sellaisia noudattaneetkaan.

@pasi105, samaa mieltä tuosta irtisanomisajan pituudesta. Mielestäni asiakkaat laitetaan ikävään välikäteen tässä.

 

Se sun nykyinen hybridilaajakaistareititin pitäisi toimia 4G-modeemina. Eli periaatteessa kun laitat Elisan SIM-kortin sinne sisälle, otat puhelinjohdon irti, ja kytket modeemin failover moodin päälle, sen pitäisi toimia Elisan mobiiliverkossa. Ymmärtääkseni Telia ei ole lukinnut sitä modeemia siten, että sitä pystyisi käyttämään vain heidän verkossaan.

Täällä Telian foorumilla joku Telian edustaja vastasi jonkun toisen kysymykseen juuri tuosta Sagem-hybridimodeemista, että se on lukittu Telian verkkoon, eikä sitä voi käyttää ensinnäkään pelkästään mobiililaajakaistalla tai muiden operaattoreiden korteilla. Tiedä sitten puhuiko totta.

@pasi105, en mä tietysti mitään takuuta anna, mutta Elisan keskustelupalstan mukaan jotkut ovat saaneet hybridimodeemin toimimaan Elisan mobiiliverkossa 4G-modeemina.

 

Jos Telia luopuu hybridilaajakaistoista, nuo modeemit ovat heille täysin tarpeettomia. Se nyt olisi melkoista kiusantekoa estää niiden käyttö muiden operaattoreiden verkoissa. Jos tarkoituksena on pelastaa maapallo elektroniikkaromulta, on järkevämpää että sille modeemille olisi edes jotain käyttöä kuin että kaikki Telian asiakkaat heittävät modeemit roskiin.

Joo, löysin juuri itsekin Elisan foorumilta viestin asiasta, joten tsekkaan Elisan kortin kanssa toimiiko se tuossa modeemissa. En oikein viitsisi ostaa täysin turhaa modeemia muutamaa kuukautta varten, kun valokuituliittymässä tulee sitten oma modeeminsa, mutta senpä näkee kohta toimiiko. Yritän muistaa laittaa viestiä tänne asian tiimoilta.

 

Kiitos paljon avustasi!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@pasi105  kirjoitti:

Yritän juuri etsiä halvinta mahdollista modeemia


Nykyisen laitteen toiminta toisen operaattorin liittymällä kannattaa kokeilla. Varmista, että siellä failover-valikossa on oikea APN.

 

Muistaakseni joku oli saanut hybridimodeemin toimimaan pelkkänä 4G modeemina toisen operaattorin liittymällä. VDSL2 puolta sen sijaan en tiedä kenenkään kokeilleen. Ainoastaan se on varmaa, että hybrdiominaisuus ei toimi muiden operaattoreiden liittymillä.

 

Eikös hybrdimodeemi ollut vuokralaite? Alkaako Telia kinuamaan hybridimodeemiaan takaisin? Jos sopimuksessasi on edelleen määräaikaisuus voimassa, voit aivan hyvin viivytellä modeemin palauttamista alkuperäisen sopimuksen mukaisesti. Jos Telia alkaa ahdistelemaan modeemin palauttamisesta ennenaikaisesti, vaadi heitä ensin korvaamaan sopimuksen ennenaikainen purku.

 

Kirpputoreilta 4G-reitittimiä saa muutamilla kympeillä.

 

Muista, että matkaviestinverkossa reitittimen olisi syytä olla noin neljä kertaa liittymää nopeampi. 20 Mbit/s liittymälle sopii siis vanha 150 Mbit/s reititin, kuten Huawei B593 tai B315. 50 Mbit/s liittymä on jo siinä ja siinä, että pitäisikö ottaa 300 Mbit/s reititin, kuten Huawei B525, B535, ZTE MF286R.

 

Yli 100 Mbit/s mobiililiittymää ei kannata pitää, ellei testatusti saavuta säännöllisesti yli 100 Mbit/s nopeuksia. Nämä vaativat myös huippunopeat reitittimet, joiden kanssa törmää aivan kummallisiin yhteensopivuusongelmiin eri operaattoreiden kanssa. Huippunopea modeemi saattaa toimia huippunopeasti vain yhden operaattorin kortilla ja pudota 30 Mbit/s nopeuteen toisen operaattorin liittymällä.

 


@pasi105  kirjoitti:

epäilemättä Telian nettisopimuksissa on määritelty varsin lyhyt irtisanomisaika


Näin on, operaattorin puolelta se on nykyään vain kuukausi. Onneksi sentään 3G-verkon sulkemisesta on tiedotettu hyvissä ajoin.

Päivityksenä omaan tilanteeseen: hybridimodeemi toimii hyvin Elisan kortilla. Se siirtyi automaattisesti käyttämään pelkkää mobiiliverkkoa eli Failover to mobile only mode meni päälle. Ainoa ongelma oli kortissa päällä oleva pin-koodin kysely, mutta se oli helppo hoitaa laittamalla kortti tablettiin ja ottamalla kyselyn pois päältä. Otin Elisalta 300 megan 4g-liittymän, kun hintaeroa hitaampaan oli vain muutama euro, mutta eipä toki noihin lukuihin päästä. Parhaimmillaan nopeus näyttää olevan suunnilleen Telian 100 megan laajakaistan luokkaa eli 90-120 mbit. Eli tällä mennään siihen saakka, kunnes kaivuri ehtii tulla kaivamaan gigan valokuidun tänne.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Itse suosittelen kysyy valokuitufirmoilta valokuitua koska on vakaa yhteys ja se korvaa tosi hyvin ADSL/VDSL yhteyden eikä nopeus vaihtele. Ymmärtääkseni Traficomin mukaan operaattorin on korvattava vastaavanlaisella tekniikalla jos ne lopettaa noi tekniikalta vanhentuneen yhteyden. Ne ei voi lätkästä suoraan mobiilidataa. Silloin pitää ottaa kuluttaja-asiamieheen yhteys jos operaattori ei noudata ohjeita.

@Antsa92 

 

Traficom nimeää jonkin operaattorin toimimaan ns. yleispalveluyrityksenä tilanteessa, jossa jollain alueella ei ole tarpeeksi palvelua saatavilla.

 

Velvoite tarjota korvaava yhteys on vain tällä yleispalveluyrityksellä, ei muilla operaattoreilla. Yleispalveluna toimitettavan yhteyden miniminopeus on 2 megaa ja se voi olla langallinen tai langaton.

 

Eli kyllä voi lätkäistä mobiilidataa ja jos ei ole nimetty yleispalveluyritys, ei ole pakko tarjota mitään tilalle.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Itse en myöskään ole kovinkaan tyytyväinen tähän Telian tapaan olla tiedottamatta tästä isommin, vaikka on täysin selvää, että kupariverkon kautta toimivista hybridilaajakaistoista ollaan hankkiutumassa eroon. Telia on tänä syksynä lopettanut myös uusien kupariverkon liittymien vuokraamisen toisille operaattoreille.

DNA on tiedottanut todella selkeästi aikataulut, milloin kupariverkkonsa palvelut loppuu milläkin alueella. Myös Elisa on asiasta tiedottanut, joskin aluekohtaiset aikataulut eivät ole nettisivuilla näkyvillä kuten DNA:lla.

Itse taas olen hämmästellyt kun naapurin hybridilaajakaista, jossa oli reilusti määräaikaisuutta jäljellä, irtisanottiin kuukauden varoitusajalla Telian puolesta jo keväällä sillä verukkeella, että kupariverkon palvelut loppuu. Itsellä tässä samassa talossa on edelleen erinomaisesti toimiva hybridilaajakaista, eikä minuun ole kukaan ollut yhteydessä sen loppumisesta. Sillä hauskalla erotuksella, että minulla ei ole määräaikainen vaan toistaiseksi voimassaoleva sopimus, eli Telialla on muutenkin oikeus irtisanoa tuo lyhyellä varoitusajalla. No itseä se ei enää juurikaan haittaa, kun 21.11. taloon astuu voimaan Telian taloyhtiönetti ja 50/10M hybridi-VDSL:n tilalle olen tilannut 1000/500M ethernetin, jolloin tuo hybridi jää itseltäkin pois.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Itse en myöskään ole kovinkaan tyytyväinen tähän Telian tapaan olla tiedottamatta tästä isommin, vaikka on täysin selvää, että kupariverkon kautta toimivista hybridilaajakaistoista ollaan hankkiutumassa eroon. Telia on tänä syksynä lopettanut myös uusien kupariverkon liittymien vuokraamisen toisille operaattoreille.

DNA on tiedottanut todella selkeästi aikataulut, milloin kupariverkkonsa palvelut loppuu milläkin alueella. Myös Elisa on asiasta tiedottanut, joskin aluekohtaiset aikataulut eivät ole nettisivuilla näkyvillä kuten DNA:lla.

Itse taas olen hämmästellyt kun naapurin hybridilaajakaista, jossa oli reilusti määräaikaisuutta jäljellä, irtisanottiin kuukauden varoitusajalla Telian puolesta jo keväällä sillä verukkeella, että kupariverkon palvelut loppuu. Itsellä tässä samassa talossa on edelleen erinomaisesti toimiva hybridilaajakaista, eikä minuun ole kukaan ollut yhteydessä sen loppumisesta. Sillä hauskalla erotuksella, että minulla ei ole määräaikainen vaan toistaiseksi voimassaoleva sopimus, eli Telialla on muutenkin oikeus irtisanoa tuo lyhyellä varoitusajalla. No itseä se ei enää juurikaan haittaa, kun 21.11. taloon astuu voimaan Telian taloyhtiönetti ja 50/10M hybridi-VDSL:n tilalle olen tilannut 1000/500M ethernetin, jolloin tuo hybridi jää itseltäkin pois.


Koetamme proaktiivisesti siirtää tiettyjen alueiden kupariverkossa toimivia liittymiä 4G-verkon liittymiksi. Alueen asiakkaita tavoitellaan puhelimise tarvittaessa useitakin kertoja ja viime kädessä laitetaan kotiin kirjettä palveluiden päättämisestä. Ihan vasta olemme myös ottaneet tavaksi lähteä viankorjauksen sijasta tarjoamaan 4G/5G-verkon vaihtoehtoa, jos hybridi laajakaistan kiinteään DSL-yhteyteen tulee häiriöitä. Tiedottamatta emme siis tarkoituksellisesti muutoksia tee, joten jos informaatio on jäänyt tulematta, on taustalla jokin erityistilanne joka voidaan selvittää Teknologiatiimimme puolesta: 

  • Puhelinnumero: 0200 27007, valinta 1 (arkisin 9-17)
  • Sähköposti: teknologia-uudistus@teliacompany.com
     
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Itse en myöskään ole kovinkaan tyytyväinen tähän Telian tapaan olla tiedottamatta tästä isommin, vaikka on täysin selvää, että kupariverkon kautta toimivista hybridilaajakaistoista ollaan hankkiutumassa eroon. Telia on tänä syksynä lopettanut myös uusien kupariverkon liittymien vuokraamisen toisille operaattoreille.

DNA on tiedottanut todella selkeästi aikataulut, milloin kupariverkkonsa palvelut loppuu milläkin alueella. Myös Elisa on asiasta tiedottanut, joskin aluekohtaiset aikataulut eivät ole nettisivuilla näkyvillä kuten DNA:lla.

Itse taas olen hämmästellyt kun naapurin hybridilaajakaista, jossa oli reilusti määräaikaisuutta jäljellä, irtisanottiin kuukauden varoitusajalla Telian puolesta jo keväällä sillä verukkeella, että kupariverkon palvelut loppuu. Itsellä tässä samassa talossa on edelleen erinomaisesti toimiva hybridilaajakaista, eikä minuun ole kukaan ollut yhteydessä sen loppumisesta. Sillä hauskalla erotuksella, että minulla ei ole määräaikainen vaan toistaiseksi voimassaoleva sopimus, eli Telialla on muutenkin oikeus irtisanoa tuo lyhyellä varoitusajalla. No itseä se ei enää juurikaan haittaa, kun 21.11. taloon astuu voimaan Telian taloyhtiönetti ja 50/10M hybridi-VDSL:n tilalle olen tilannut 1000/500M ethernetin, jolloin tuo hybridi jää itseltäkin pois.


Koetamme proaktiivisesti siirtää tiettyjen alueiden kupariverkossa toimivia liittymiä 4G-verkon liittymiksi. Alueen asiakkaita tavoitellaan puhelimise tarvittaessa useitakin kertoja ja viime kädessä laitetaan kotiin kirjettä palveluiden päättämisestä. Ihan vasta olemme myös ottaneet tavaksi lähteä viankorjauksen sijasta tarjoamaan 4G/5G-verkon vaihtoehtoa, jos hybridi laajakaistan kiinteään DSL-yhteyteen tulee häiriöitä. Tiedottamatta emme siis tarkoituksellisesti muutoksia tee, joten jos informaatio on jäänyt tulematta, on taustalla jokin erityistilanne joka voidaan selvittää Teknologiatiimimme puolesta: 

  • Puhelinnumero: 0200 27007, valinta 1 (arkisin 9-17)
  • Sähköposti: teknologia-uudistus@teliacompany.com
     

Niin, ei minulle tosiaan mitään informaatiota ole tullut ja oma toistaiseksi voimassaoleva yhteys toimii edelleen erinomaisesti vaikka naapureilta irtisanottu määräaikaiset jo aikaa sitten. Ihmettelen vaan. Mutta henkilökohtaisesti ei haittaa, kun irtisanon tuon parin viikon päästä joka tapauksessa kun siirryn teidän kuituyhteyteen. Naapurit vaan joutuneet 4G:llä kärvistelemään keväästä asti.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Yrityspuolella näköjään on jo infosivu aiheesta: https://www.telia.fi/yrityksille/asiakastuki/teknologiamuutokset/kupariverkko-korvataan

Mielestäni olisi kohtuullista, että Telia julkaisisi kuluttajillekin asiasta jonkinlaista infoa ja ihan lehdistötiedotteen kuten kilpailijat ovat tehneet. Itsekin tiedän useita tyytyväisiä hybridilaajakaistan käyttäjiä, jotka eivät tule olemaan tyytyväisiä kuukauden varoitusajalla tulevaan irtisanomiseen.

DNA:n infosivu: https://www.dna.fi/tuki-kupariverkon-purkaminen

Elisan: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/adsl-tekniikka-vaihtuu/

DNA lupaa asiakkailleen näin: "Asiakkaita lähestytään aina 6–12 kuukautta ennen kuparipohjaisten palveluiden irtisanomista."

Toki DNA:n kupariverkon asiakaskunta taitaa olla melko pieni, ovat pitkälti kaapelitv-yhteyksiin aikoinaan panostaneet.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Olikohan vuosi 2017, kun minulta lähti kupariliittymä. Olivat Soneralta ehkä vuotta ennen varsinaista verkon purkua yhteyksissä minuun. Sitten kesällä lähti tolpat ja itse kaapeli. Nopeutta 1M/512Kbps, joten joutikin lähteä. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Olikohan vuosi 2017, kun minulta lähti kupariliittymä. Olivat Soneralta ehkä vuotta ennen varsinaista verkon purkua yhteyksissä minuun. Sitten kesällä lähti tolpat ja itse kaapeli. Nopeutta 1M/512Kbps, joten joutikin lähteä. 

Meiltä lähti kans varmaan noihin aikoihin tai aiemmin. Nopeutta 2M/512Kbps, joka ei riittänyt ja ilmalinjaa monta kilometriä. Yhteys pätki vähän väliä 😟

Vaihdoin koko systeemin lokakuussa 2012 jo mobiiliin yhteyteen 4G-modeemilla (aluksi toimi vain 3G:nä, kunnes 4G rantautui meillekin 2013 muistaakseni).

Nyt ollut pitemmän ajan käytössä ja nopeus keskimäärin yli 40M vaikka olisi hurumycket laitteita kiinni langattomasti samassa verkossa 🤓

Vastaa