Jatkuvaa kohinaa kaapelinetissä

  • 3 March 2018
  • 1 kommentti
  • 36 katselukertaa

Omistan kaapelinetin 200/10 nopeudella. Yhteys toimii joka kolmas päivä vajailla nopeuksilla, n. 80mb speedtestin mukaan. Samoin modeemin valot saattavat alkaa vilkkumaan ja yhteys pätkii tunnin välein 5-10 krt päivässä. Tätä tapahtunut nyt vuosien ajan n.5-10 päivänä/kk. Pari kuukautta on kyllä välillä ollut ettei ongelmaa ole esiintynyt, mutta aina palannut. Syyksi asiakaspalvelussa ilmoitetaan aina kohina? Voiko tähän ongelmaan jotenkin itse vaikuttaa, vai johtuuko tää vaan *******asta asuinalueesta tai kupareista. Voisko tästä ongelmasta saada jotakin korvausta, kun alkaa käpy välillä palamaan.

Edit RaMaria: Tarkennettu otsikkoa


1 kommentti

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Jos liitäntäkaapeli (seinärasiasta modeemille) on kokeiltu vaihtaa yms. perus töpselinpyörittelyt mitä aina ensimmäisenä neuvotaan niin ainoa mitä siinä voi oikein enää tehdä omassa talossa on antennirasian sekä sisäverkon (siis antenniverkon) kaapeleiden vaihto. Tosin jos asut taloyhtiössä niin näitäkääjn ei saa itse tehdä, vaan joudut hommaamaan siihen jonkun "asiantuntijan" ja välttämättä ei mitään apua.


 


Kaapeliverkossa on aina ongelmansa, pitkät matkat heikentää signaalitasoja (tämä on sitä "kohinaa") ja kaapelinettiyhteys saattaa perustua myös jaettuun tilaajakaistaan hieman samantapaisesti kuin mobiililaajakaistat. Tällöin nopeudet voivat olla ihan mitäsattuu.


 


Eihän tuohon rehellisesti sanottuna ole mitään muuta järkiratkaisua kuin kuitu. Jos valmista saatavuutta ei ole alueellasi, kannattaa varautua jopa 5-numeroisiin summiin jos rakennutat sen yhteyden. Toki kalliskin yhteys maksaa äkkiä itsensä takaisin varsinkin jos teet sillä päätoimista työtäsi.

Vastaa