Jelppiä Zyxeli VMG1312-B10D kanssa

  • 23 October 2016
  • 7 kommenttia
  • 5 katselukertaa

Moro!

 

Elikkäs ois kyseisen purkin kanssa pari ongelmaa, joiden kanssa olen hakannut päätä seinään

 

Ensinnäkin, koitan tässä otsikon mukaiseen purkkiin laitella (Zyxelin sivujen mukaan) uusinta firmistä, V5.11(AAXA.3)C0, mutta ei ota onnistuakseen. Firmis on ladattu Zyxelin sivuilta (voin pistää vielä linkin jos on tarvis), mutta sitä ladattaessa purkille, jää se junnamaan vain paikoilleen. Wiresharkilla kun katsoo niin näyttäs duplikaatit TCP Ack paketit olevan syynä (liitteessä, voin pistää myös kuvanakin). Te siellä varmaan osaatte kuitenki paremmin sanoo kun ite en asiasta kuitenkaan juurkaan tiedä :smileyvery-happy:

 

 

 

 

Tällä hetkellä purkissa on "Sonera firmis" V5.11(ABAH.1)C0 ja lukasin toisesta langasta (2kk vanha) että pitäs olla saatavilla tästä uudempi V5.11(ABAH.2)D0  -versio. Kumpaa tässä yleensäkkään "pitäisi" käyttää: AAXA vai ABAH, ja mistä tuon Sonera firmiksen saisi, kun automaattipäivitysnappula ei tee mitään?

https://klaani.sonera.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/VMG1312-B10D-heinakuun-firmis/m-p/131555

 

 

Sitten toinen asia: purkin Network Setting -välilehden Home Networking tabi ei aukea, vaan jää loputtomiin junnaamaan paikoilleen. Wiresharkilla kun liikennettää seuraa, niin itse sivun saa GETattua, mutta resetoi yhteyden jostain syystä tämän jälkeen, syytä tähän en löytänyt, mutta voin ottaa logit talteen jos te siellä löytäisitte vian. Purkin olen rebootannut useampaan kertaan ja resetoinut mutta ei auta. Tapahtuu vain ja ainoastaan tämän purkin kanssa ja vain ja ainostaan tällä sivulla. Lisätietona että sivu on toiminut kun aikaisemmin olen koittanu, tosin tästä on jo useita kuukausia. Löytyisikö vinkkiä miten korjata?

 

 

 

 

Jaaaaa vielä kolmas: purkin Remote Management pitäs olla rajattu vain HTTP ja HTTPS:ään LAN ja WLAN yhteyksillä, mutta silti purkin hallinnointiin pääsee sen public IP:llä, joka on pieni tietoturvariski. Toivoisinkin jos joku osaisi kertoa mikä asetuksissa on pielessä.

 

 

Olen koittanut ottaa täkyt pois kaikista serviceistä, koittanut lisätä Trust Domain omalla public IP:llä, Trust Domain omalla private IP:llä, sekä sallia vain osan interfaceista, mutta mikään ei ole toiminut vaan on purkin login ikkuna saatavilla public IP:n kautta. Kyseiset asetukset eivät myöskään täsmää niihin, mitä ne itse config tiedostossa ovat (pahoittelen seuraavan kuvan kokoa)

 

 

Purkin GUI:ssahan ei ole esimerkiksi TELNET päällä (kaikki täkyt otettu pois), mutta itse conffi tiedostossa ne ovat enabloitu. Olen koittanut muokata conffia manuaalisesti ja upata sen takaisin, mutta silti kaikki palvelut ovat olleet käytössä. Onko tämä vain "ominaisuus", vai saako kaikki protokollat jotenkin pois käytöstä ettei ulkoverkosta pääsisi yhdistämään?

 

Kaikkia näitä ongelmia olen koittanut Googlen avulla selvitellä mutta eipä ole juurikaan tuottanut tulosta...

 

 

PS. Sellaista vielä suosittelisin että niihin ohjekirjoihin jotka tulevat kyseisen purkin mukana voisi kirjoittaa ylös kaikki purkin käyttäjätunnukset ja niiden salasanat. Ohjekirjassa ei tainnut ollu mainittuna kuin yksi kolmesta käyttäjätilistä: admin. Purkissahan on defaulttina 3 eri tunnusta: root, supervisor, admin (sekä ehkä user?), mutta vain admin tunnukset ovat kerrottu... Selvennyksena vielä että purkin mukana tosin tulee vain Quick Start tms. ja Soneran sivuilla on täydempi manuaali, jossa siinäkään tosin ei ole mainintaa root tai supervisor tunnuksista. Satuin vain itse löytämään ne vahingossa kun pläräsin conffia läpi.

 

 

Kiitos niille jotka jaksoivat lukea ja nille jotka pystyisivät auttamaan! :smileywink:

 

 

EDIT: Päätin korvata wireshark tiedoston liitteestä ja korvata kuvalla keksien ja session ID yms. takia, mutta voi pistää yksityisviestillä ylläpidolle kyllä jos siitä on apua!


7 kommenttia

UPDATE

 

Elikkäs tuo ongelma numero 1 "korjaantui" kun otti siltaavan routterin pois välistä. Tilalle tosin tuli kuvan mukainen ongelma

 

 

Purkkiin tarjoillaan uusin päivitys Soneran palvelimilta, se uppoaa jos laite Soneralta.

Käy lataamassa uusin firmis tällä ohjeella:

 

Kayttoohjeet-ZyXEL-VMG1312-B10A/B10D--modeemille

 

 

Anna laitteelle vielä resettiä päivityksen jälkeen, niin palautuu varmasti oletusasetuksiin.

 

 

Kannattaa etähallinta testata aina käyttäen esimerkiksi mobiiliverkkoa tai toista liittymää, modeemin lähiverkosta päin katsottuna tuo purkin NAT voi tehdä taikoja =)

Purkki on Soneralta (purkissahan on Soneran firmiskin) ja linkissä olevilla ohjeilla olen firmistä koittanut päivittääkin. Automaatti päivitys ei toimi kuten mainitsin (mitään ei tapahdu) ja kun koitan uploadaa firmiksen itse antaa se postauksen 2 mukaisen errorin. Lisättäköön vielä että MD5 checksum on kuitenkin sama kuin mitä Zyxel ilmoittaa.

Tähän etähallintaan: tiesin kyllä, enkä siis koittanut NATin takaa testailla, vaan olen mobiiliverkolla koittanut, pyytäny kaveria testaileen sekä erään verkkosivun nmap työkalulla. Mobiiliverkolla pääsee HTTP:llä etähallintaan (FTP tai TELNET clientejä kun en ole Androidille ladannut) ja kaveri pääsee kaikilla etähallintaan (HTTP/S, FTP, TELNET) ja nmapilla kun skannaa niin kyseiset portit ovat auki WANin puolelle, vaikka etähallinta WANin puolelta ei ole käytössä (kuva 3). SSH:ta en ole testannut ja SNMP:n disablee toinen asetus purkissa.



 

Noh ompas jännä vika...

 

Jos ei tosiaan edes resetin jälkeen lähde päivitys toimimaan, niin suosittelisin melkein olemaan yhteydessä vikapalveluun...

 

 

Edit: Zyxelin tuki osaa varmasti myös vastata hyvin näihin päivitysongelmiin:

 

http://www.zyxel.com/fi/fi/contact_us/contact_us.shtml

Pientä päivitystä

 

Olin yhteydessä Zyxelin asiakastukeen, jonka kanssa selvisi, että palveluntarjoajan firmwaren päälle ei voi laittaa geneeristä firmwarea.

 

Asiakastuen kanssa koitettiin myös selvittää, miksi automaattipäivitys ("Check for Latest firmware Now") ei toimi. Käytiin läpi perus testit, eli reboot / factory reset / kaapelilla suoraan purkkiin kiinni (vaikka olin näitä testannut jo useampaan kertaan). Mikään näistä ei toiminut, joten sieltä päästä suosittelivat ottamaan palveluntarjoajaan yhteyttä.

 

Eli lähden tästä nyt kirjoittamaan varmaankin vikailmoitusta

Tänään tuli Soneralta uus purkki ja näyttäs pelittävän niinku pitääkin. Uuden firmiksen sai heti päiviteltyä ja portit ei näy enää ulkoverkkoon, terveisin nmap. Vielä kun sais tuon supervisorin salasanan vaihdettua niin sit ois kaikki kunnossa, mutta account management ei oikee tykkää avautua... Vika tosin ei ole vakava ja saattaa korjautua uudelleenkäynnistäessä.

 

Viaks siis tosiaankin osottautui tuo aikasempi purkki. Tältä osin voi tän merkata ratkaistuks!


@MrKikki kirjoitti:

Tänään tuli Soneralta uus purkki ja näyttäs pelittävän niinku pitääkin. Uuden firmiksen sai heti päiviteltyä ja portit ei näy enää ulkoverkkoon, terveisin nmap. Vielä kun sais tuon supervisorin salasanan vaihdettua niin sit ois kaikki kunnossa, mutta account management ei oikee tykkää avautua... Vika tosin ei ole vakava ja saattaa korjautua uudelleenkäynnistäessä.

 

Viaks siis tosiaankin osottautui tuo aikasempi purkki. Tältä osin voi tän merkata ratkaistuks!


Jos teet normaalisti asetukset admin tai user tilille et pääse enään muuttamaan supervisor salasanaa. Tee ensi asetukset tilillä supervisor ja muuta kirjaantumis oikeuksissa salasana, jonka jälkeen luot muut vaadittavat tilit ja tee asetukset. Seuraavan kerran kirjaannu "normaalitilillä" Niin ja muista sulkea hallinta ADSL/VDSL-puolelta.

Vastaa