Kaapeli-TV:n hinnoittelupolitiikka


Kunniamerkki +6

Olen nyt selvittänyt nopean kiinteän internet-yhteyden hankkimismahdollisuuksia kotiini. Telialla olisi alueella kaapeli-TV-verkko, mutta liittymismaksu on melko suolainen. Olen ymmärtänyt, että itse työ kaivuineen ja kaapelointeineen olisi parisensataa euroa, mutta liittymismaksuna veloitetaan lisäksi tonni.

 

Jotenkin tässä on vaikea välttyä ajatukselta, ettei näitä kaapeli-tv-liittymiä jostain syystä olla oikein innokkaita myymään. Onko tuohon liittymismaksuun mahdollista saada alennusta esimerkiksi jonkun kaapelilaajakaistan määräaikaissopimuksen kautta?

 

Olen siis kiinnostunut kaapeli-TV:ssä vain ja ainoastaan laajakaistaominaisuudesta, en itse televisiopalveluista. Esimerkiksi VDSL2-liittymä kelpaisi myös, mutta sen saatavuutta ei ymmärtääkseni ole Turussa suunnitelmissa lähiaikoina hirveästi laajentaa.


7 kommenttia

Kunniamerkki +14

@positroni@  kirjoitti:

Olen nyt selvittänyt nopean kiinteän internet-yhteyden hankkimismahdollisuuksia kotiini. Telialla olisi alueella kaapeli-TV-verkko, mutta liittymismaksu on melko suolainen. Olen ymmärtänyt, että itse työ kaivuineen ja kaapelointeineen olisi parisensataa euroa, mutta liittymismaksuna veloitetaan lisäksi tonni.


 


Jotenkin tässä on vaikea välttyä ajatukselta, ettei näitä kaapeli-tv-liittymiä jostain syystä olla oikein innokkaita myymään. Onko tuohon liittymismaksuun mahdollista saada alennusta esimerkiksi jonkun kaapelilaajakaistan määräaikaissopimuksen kautta?


 


Olen siis kiinnostunut kaapeli-TV:ssä vain ja ainoastaan laajakaistaominaisuudesta, en itse televisiopalveluista. Esimerkiksi VDSL2-liittymä kelpaisi myös, mutta sen saatavuutta ei ymmärtääkseni ole Turussa suunnitelmissa lähiaikoina hirveästi laajentaa.




Parilla sadalla eurolla ei kyllä kovin kummoisia kaivu- ja liittämistöitä tehdä, ellei kaiva itse kuokalla ja lapiolla valmiiksi putkea johon vetää valmiiksi kaapelit jotka asentaja tulee kytkemään. Liittymismaksut tekniikasta riippumatta ovat kautta linjan kaikilla operaattoreilla yleensä 1000-2000 euron välillä.


 


Liittymismaksuilla katetaan verkon rakentamisesta koituvia kustannuksia operaattorille, oli kyseessä sitten KTV-, puhelin- tai valokuituverkko. Jonkun asiakkaan tapauksessa todelliset kustannukset voivat olla pienempiä ja toisen suurempia, mutta liittymismaksu on tyypillisesti vakio tiettyyn etäisyyteen saakka. Pidemmillä matkoilla mennään sitten todellisten toteutuneiden kustannusten mukaan.


 


Kaapeli-TV:n liittymismahdollisuuden ja liittymisen hinnan omaan osoitteeseesi saat selville asiakaspalvelusta kysymällä. Jos asut KTV-alueella, niin voi olla, että kiinteistö on jo valmiiksi liitetty verkkoon eikä sinun tarvitse kuin tilata liittymän uudelleenkytkentä jos itse KTV-liittymä on joskus irtisanottu.

Kunniamerkki +6

Olen siis jo tehnyt tarjouspyynnön, ja vastauksessa oli eritelty liittymismaksun osuudeksi 1090 euroa ja rakennuskustannusten 200 euroa.

 

Ymmärrän kyllä, että käyttäjämäärän lisääntyminen johtaa myös runkoverkon jne. päivitystarpeisiin, mutta sama juttuhan se on mobiilipuolellakin, jossa ei mitään tonnin avausmaksuja ole käytössä, vaan pääomakustannukset kuoletetaan pikku hiljaa kuukausi- ja käyttömaksuilla.

 

Mutta ehkä operaattorit vain Suomessa ovat syystä tai toisesta innokkaampia panostamaan mobiili- kuin kiinteisiin verkkoihin.

Kunniamerkki +14

@positroni@  kirjoitti:

Olen siis jo tehnyt tarjouspyynnön, ja vastauksessa oli eritelty liittymismaksun osuudeksi 1090 euroa ja rakennuskustannusten 200 euroa.


 


Ymmärrän kyllä, että käyttäjämäärän lisääntyminen johtaa myös runkoverkon jne. päivitystarpeisiin, mutta sama juttuhan se on mobiilipuolellakin, jossa ei mitään tonnin avausmaksuja ole käytössä, vaan pääomakustannukset kuoletetaan pikku hiljaa kuukausi- ja käyttömaksuilla.


 


Mutta ehkä operaattorit vain Suomessa ovat syystä tai toisesta innokkaampia panostamaan mobiili- kuin kiinteisiin verkkoihin.




 


En nyt löytänyt enää tästä tarkkaa tietoa netistä, mutta aiemmin tuo 1090 euron liittymismaksu on sisältänyt verkonrakentamista jonkun tietyn maksimimetrimäärän liityntäpisteeltä asiakkaan kiinteistölle. Mikäli hinnoittelumalli ei ole muuttunut, niin tuo tarkoittaa, että rakentamista tulee vielä 200 eurolla lisää liittymismaksun sisältämän määrän päälle.


 


Joskus ennenvanhaan kun verkkoja rakensivat paikalliset osuuskunnat sun muut, voitiin verkon rakennuskustannukset kuolettaa pitkällä aikavälillä kk-maksuissa, kun vastapainona oli alueellinen monopoli ja käytännössä ikuinen asiakkuus, mutta nykypäivänä se ei enää ole mahdollista samalla sapluunalla. Etenkin kun verkkoihin tulee vuokrausvelvoitetta, viestintävirasto määrää kattohintoja, asiakkaat karkaavat mobiilin puolelle ja muita muuttujia bisnekseen saattaa ilmaantua infrarakentamisen kannalta hyvinkin lyhyellä aikavälillä.


 


Kiinteä verkko ja mobiili toimivat tilaajayhteyksien kannalta hyvin erilailla kustannusrakenteeltaan, yhdellä mobiiliverkon tukiasemalla voidaan kattaa useita kiinteitä ja vierailevia asiakkaita, kun taas kiinteä tilaajayhteys on yhteen osoitteeseen ja asiakkaaseen sidottu, ja jos asiakas irtisanoo liittymän niin linjan tuotto on 0 euroa ja kokonaisuus voi jäädä tappiolle operaattorille mikäli asiakkaan aiheuttamia kustannuksia ei ole keretty kuolettaa hänen asiakkuutensa aikana.


 


Edit: Mobiilitukiaseman rakentaminen vastaa business casena enemmän kiinteän verkon aluekeskuksen perustamista kuin tilaajayhteyden avaamista. Rakentamisella tuodaan alueellinen saatavuus jonka avulla yksittäisiä tilaajia voidaan yrittää saada sitten asiakkaiksi.

Moi @positroni! Ei hirveästi lisättävää @kjns:n viestiin, muuta kuin että 1090€ liittymismaksu sisältää
maksimissaan 100 m tontin ulkopuolista verkon rakentamista lähimmältä olemassa olevalta verkon liityntäpisteeltä :)


@positroni@  kirjoitti:

Olen siis jo tehnyt tarjouspyynnön, ja vastauksessa oli eritelty liittymismaksun osuudeksi 1090 euroa ja rakennuskustannusten 200 euroa.

 

Ymmärrän kyllä, että käyttäjämäärän lisääntyminen johtaa myös runkoverkon jne. päivitystarpeisiin, mutta sama juttuhan se on mobiilipuolellakin, jossa ei mitään tonnin avausmaksuja ole käytössä, vaan pääomakustannukset kuoletetaan pikku hiljaa kuukausi- ja käyttömaksuilla.

 

Mutta ehkä operaattorit vain Suomessa ovat syystä tai toisesta innokkaampia panostamaan mobiili- kuin kiinteisiin verkkoihin.


Tiedustelin aikanaan tarjousta kaapeliin omakotitalooni, yhtä suolaisista hinnoista puhuttiin. Onneksi asia tuli puheeksi naapurin kanssa, joka muisteli että talooni on otettu kaapeliliittymä joskus iloisella -80 luvulla.

Tiedustelin asiaa verkkopuolelta, sieltä varmistettiin että kaapeli on toimitettu tontille. Käyttöönotto sujui pelkän avausmaksun voimin ~150€ tms ja naapuri tienasi viinipullon :smileyhappy:

Pointtina se, että jos et ole asuttanut taloasi uudesta asti, kannattaa ehdottomasti kuulostella verkkopuolelta onko sinulla joskus jo otettu tuo liittymä, etenkin jos naapurustossa kyseinen hyödyke on käytössä. Asiakaspalvelun/ tarjouspyynnön kautta tuota tietoa ei löydy vanhemmista liittymistä.  

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Mobiililaajakaistaa ja kiinteää nettiä ei kannata vertailla, koska kyseessä on kaksi ihan eri asiaa.

Mobiililaajakaista ei ole varsinaisesti nettiliittymä lainkaan, vaan se on pelkkä käyttölupa yhteiskäyttöiseen, jaettuun nettiin. Eli kaikki alueella oleskelevat jakavat yhden nettiliittymän keskenään ja se liittymäsopimus/SIM kortti on tavallaan vain "salasana" millä tuonne yhteiskäyttöiseen nettiin pääsee. Siksi se on myös halpa. Operaattorin ei tarvitse rakentaa sinulle yhtään mitään, vaan koko juttuun riittää pelkkä SIM-kortti.

 

Kiinteä nettiyhteys voi taasen olla jopa täysin jakamaton (ainakin ADSL, VDSL ja valokuitu ovat jakamattomia), mikä tarkoittaa että jokaiselle asiakkaalle rakennetaan kokonaan oma tilaajakaista, jota ei tarvitse jakaa kenenkään muun kanssa. Tällöin myös nopeudet ovat ihan eri luokkaa kuin mobiililaajakaistassa, eli liittymän tekniikasta riippuen saavutettava nopeus on yleensä sama vuorokaudenajasta riippumatta, koska kukaan muu ei ole siellä samalla kaistalla yhtäaikaa, hidastamassa työskentelyäsi.

 

Tämän takia kiinteät yhteydet maksavat, koska ne ovat myös käytännössä todella paljon parempia kuin mikään mobiililaajakaista. 1090 euroa on sitä paitsi pikkusumma. Itse maksoin valokuitunetistä paljon enemmän, koska yleistä kuitusaatavuutta ei täällä ole lainkaan ja niinpä rakennutin sen saatavuuden yksinomaan omaan taloon. Tuolla 1090 eurolla ei saa vielä edes sitä kytkintä, joka vaaditaan alueverkkoon liittymiseksi.

 

Kannattaa myös muistaa että liittymän rakentaminen nostaa suoraan kiinteistön arvoa samalla tavalla kuin mitkä tahansa muutkin tehdyt remontit ja se voi olla myyntivaltti taloa myytäessä, jos sellainen sattuu jostain syystä kohdalle. Ja esimerkiksi omakotitaloon ei 1090 eurolla tee vielä mitään muuta sellaista remonttia, jonka käyttöarvo olisi lähelläkään hyvin toimivaa kiinteää verkkoyhteyttä.

Kunniamerkki +6

Juu, nyt se kuulostaa järkevämmältä. Eli se 200 euroa on siitä sadasta metristä ylimenevältä osuudelta.

 

Millaisia nuo liityntäpisteet muuten ovat? Onko niissä se CMTS-keskitin? Onko sellaisista mahdollista tarjota koaksiaalin lisäksi myös kuituyhteyksiä? Vai rakennetaanko nykyisin vielä sitä systeemiä, jossa kaapeli kulkee "väylämäisesti" kiinteistöltä toiselle ja sitten keskukselle?

 

Hiukan erikoinen tämä tilanne on asuinpaikallani sikäli, että aivan lähinaapureilla on ymmärtääkseni kaapeli-tv, mutta se on yksisuuntainen. Hieman kauempana sitten olisi saatavilla myös kaapelilaajakaista. Siihen saamaani tarjoukseen sisältyisi myös laajakaistamahdollisuus.

Vastaa