Kaapelikaistan toimivuudes ta kerrostalon sisäverkosta

  • 11 April 2020
  • 4 kommenttia
  • 56 katselukertaa

Kunniamerkki +2

Elikkä osoitteessani oli mulla käytössä aikoinaan kaapelikaista, joka kuitenkin jossain välissä yhtäkkiä lakkasi toimimasta. Tällöin tein asiasta vikailmoituksen ja asennusmies kävi tutkimassa ja sanoi että kerrostalon yleisboksiin signaalit oli oikein hyvät mutta mun kämppään ei tullut mitään, ja totesi että talon sisäverkossa on ongelma. Sanoi ilmoittavansa siitä taloyhtiölle tai isännöitsijälle, en nyt muista. Mitään muuta siitä ei koskaan kuulunut ja kun se netti ei pelannu kuukauteen niin laitoin sopimukset silloin poikki ja olen 4G:tä käyttäny siitä lähtien.

 

Onko mahdollista että sisäverkkoa olisi korjattu tässä kolmen viimevuoden aikana? Minun kämpillä ei ainakaan kukaan ole asian tiimoilta käynyt, oliskos se mahdollista että vika olis ollut jossain tuolla muualla ja se olis nyt korjattu? En nuista sisäverkoista tiedä niin aattelin kysyä.

 

Telia ei ole kuitenkaan missään vaiheessa lopettanut kaapelikaista myymistä tähän osoitteeseen, edes silloin kun sen ilmoitin olevan rikki, niin tuohon saatavuus kyselyyn en luota.

 

Ajattelin siis taas siirtyä kaapelikaistan käyttäjäksi jos vain mahdollista. Pitänee vain tilata ja testata, ja jos ei pelaa niin lähettää takaisin. Silti olisin kiinnostunut mitä mieltä ihmiset ovat, varsinkin tuosta sisäverkko jutusta. Siitä kuitenkin testatessa television kaapeli signaali tuli silloinkin kun se netti oli rikki, niin onko mahdollista että se vika itsessään olisi ollut jossain missä se olisi voitu korjata tietämättäni?


4 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Moikka @Turilainen ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!


 


Asentaja kun on käynyt ja mitannut talonyhtiön yleisboksin (luultavasti kyse on talovahvistimesta) olevan kunnossa ja rajannut ongelman sisäverkkoon on kyse talonyhtiön vastuusta korjata se. Tässä on paras tapa edetä ottamalla yhteyttä isännöitsijään / talonyhtiön edustajaan ja kysyä, onko asentaja tästä koskaan ilmoittanut tai onko asialle mitään tehty?

Tarjoamme saatavuuden taloyhtiön asuintoihin aina sen mukaan, miten taloyhtiösopimuksessa on talonyhtiö ilmoittanut sisäverkon. Eli isännöitsijä tai talonyhtiö ilmoittaa millainen sisäverkko asuntoihin tulee ja on vastuussa niiden toimivuudesta.

Kunniamerkki +2

Jaa, no laitoin kuitenkin tilauksen sisään tuossa vähän aikaa sitten niin ens viikollapa sen näkee.

 

 

Kuitenkin näin yleisesti ottaen, onko mahdollista että sisäverkon vika olisi ollut jossain kämpän ulkopuolella ja korjattu siis viimeisen kolmen vuoden aikana? Kun tosiaankin kaapeli TV kuitenkin toimi niin ei piuha ainakaan poikki ollu menny tai mitään muuta sellaista fyysistä vikaa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Ongelma voi jäädä kaapeliin, liittimiin tai asunnon antennirasiaan. Ilman korjaustoimenpiteitä nämä tuskin itsestään on korjaantunut, mahdollisesti mennyt vain pahemmaksi. Yleensä kaapelin korjauksen yhteydessä mitataan se signaaliarvo, eli yhteyden toimivuus, myös asunnon sisältä antennirasialta korjauksen lopuksi.

Kaapeliverkon TV-lähetykset voi toimia normaalisti, vaikka internetyhteys pätkisi kaapeli-, liitin- tai rasiavaurion vuoksi. TV -lähetykset ja internetin data liikkuu eri taajuuksilla joihin eri häiriöt kaapelissa voi vaikuttaa eri tavalla. Datalle varattu korkeampi taajuus on herkempi häiriölle.

Kunniamerkki +2

No joo, pitääpä testata ja sitten jos ei pelitä niin sitten soitella asiasta isännöitsijälle taas. Jos vaikka sais vastausta paremmin kun sillon aiemmin.

 

Kuitenkin olisi kiva taas päästä kaapelin päähän näin vaihteeksi.

Vastaa