Kaapelilaajakaista pätkii jo useamman kuukauden (Turku, Jäkärlä)

  • 27 July 2019
  • 9 kommenttia
  • 17 katselukertaa

Hei!


 


Olemme huomanneet, että yhteys katkeilee *****kadulla meille tuntemattomasta syystä, eikä kyse ole modeemista vaan tätä samaa tapahtuu myös Telialta haetulla laina-laitteella (jota ei siis enää ole).

Modeemina toimii vanhahko Thompson TCW770, mikä on siltaavassa tilassa, eikä sen langatonta käytetä. Tämä on siis pelkästään siltana Telian runkoon.

Meille tulee myös kaksi ADSL yhteyttä juuri tämän takia, mutta ne toimivat vaikka niistäkin toinen välillä hävittää ainoastaan toisen valon eli linkki pysyy ylhäällä. (HUOM: Yritysliittymä, josta vikailmoitus tehty.)


 


Tälläistä näyttää mun EdgeRouter:n load balance watchdog:


 


Group G
eth0
status: Waiting on recovery (0/30)
pings: 5810
fails: 23
run fails: 15/15
route drops: 3
ping gateway: 1.1.1.1 - DOWN
last route drop : Sat Jul 27 07:07:32 2019
last route recover: Fri Jul 26 14:54:04 2019

eth1
status: Running
failover-only mode
pings: 88
fails: 0
run fails: 0/10
route drops: 1
ping gateway: 1.1.1.1 - REACHABLE
last route drop : Sat Jul 27 07:17:30 2019
last route recover: Sat Jul 27 07:24:44 2019

Yhteys katoaa jonnekkin suurinpiirtein AINA samaan aikaan ja palautuu myös suurinpiirtein aina samaan aikaan. Onko tähän jotain loogista selitystä verkon puolelta?


 


PING 88.195.192.1 (88.195.192.1) 56(84) bytes of data.
From 88.195.201.250 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
From 88.195.201.250 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 88.195.201.250 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable
From 88.195.201.250 icmp_seq=4 Destination Host Unreachable
From 88.195.201.250 icmp_seq=5 Destination Host Unreachable
^C
--- 88.195.192.1 ping statistics ---
6 packets transmitted, 0 received, +5 errors, 100% packet loss, time 5063ms
pipe 3

(Todennäköisesti meni ADSL yhteyden läpi, mutta tuolta näyttää pingaus yritys)


 


Edit EssiJn: piilotettu kadunnimi 


9 kommenttia

Tältä näyttää myös Thompsonin yhteys sivu.


 



 


Edit EssiJn: kuva upotettu

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei! Onkohan tuo heti bootin jälkeen otettu kuva? Muissa tapauksessa hieman outoa, ettei kanavia enempää löydy. Nyt kun toinen modeemi on kokeiltu, niin kontaktoisin telia vikapuolta, näkisivät mitä verkosta modeemiin linja ja toisin päin on syönyt. Ei tuo ihan hyvältä näytä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hei, nyt kun yhteyden toimivuutta on testattu toisella modeemilla olisi tilanteesta hyvä jättää meille häiriöilmoitus. Häiriöilmoituksen jätät meille helpoiten Omien sivujen kautta tai telia.fi sivuston chatin kautta.

 

Olithan myös toisesta antennirasiasta toisella antennikaapelilla testannut?

Miten tv kuva onhan se ok? Jos ei ole häiriöilmoituksessa kannattaa mainita siitä.

 


@KaPetri@  kirjoitti:

Hei, nyt kun yhteyden toimivuutta on testattu toisella modeemilla olisi tilanteesta hyvä jättää meille häiriöilmoitus. Häiriöilmoituksen jätät meille helpoiten Omien sivujen kautta tai telia.fi sivuston chatin kautta.

 

Olithan myös toisesta antennirasiasta toisella antennikaapelilla testannut?

Miten tv kuva onhan se ok? Jos ei ole häiriöilmoituksessa kannattaa mainita siitä.

 


TV kuva on normaali, Teidän vikapuolen kanssa ollaan monesti jo käyty asiaa läpi ja ainut vastuas jonka Teiltä saa on, että yhteys isännöitsijään. Mikä ei oikein ole se helpoin vaihtoehto ainakaan, kun liittymä vanhempien nimissä, sekä heitä ei pätkiminen haittaa. Isäkin vaan oli, että entäs sitten jossei se hetkeen toimi? Joten sikäli vähän hankalahkoa, eikä ole tiedossa isännöitsijän nimeä/yhteystietoja.

Ei ole antennijohdosta kiinni, eikä myöskään modeemista. Viimeeksi kun siitä on häiriöilmoitus tehty, niin vika on paikallistettu talojakamon ja asuntojen väliseen yhteyteen. Silloin tosin ei näin useasti pätkässyt. (Tuleeko kuitu talojakamoon asti vai millä se on toteutettu talojakamoon? Siitä on ristiriitaisia tietoja asukkailla)

 

@Purnipsi

 

Kuva on otettu heti sen jälkeen kun linkki on katkennut, eikä tule takaisin ylös kun vasta noin 14 aikoihin. Nyt nimittäin se on ylhäällä, kuten alta näkyy.

@EssiJn Sitä kadun nimeä ei olisi tarvinnut piiloittaa, siitä kuin puuttuu numero yms. Se on yksi pisimmistä kaduista Jäkärlässä.


@samip537@  kirjoitti:

@EssiJn Sitä kadun nimeä ei olisi tarvinnut piiloittaa, siitä kuin puuttuu numero yms. Se on yksi pisimmistä kaduista Jäkärlässä.




Piilotamme tietosuojan vuoksi viesteistä kaikki tunnistetiedot, kuten nimet ja osoitteet sekä niiden osat :smileyhappy:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Silloin on kyllä meidän molempien kädet sidottuna.Yhteys tuskin tulee valokaapelilla talojakamolle. Meillä valokuitu kohteissa käytetään joko dsl sisäverkkoa tai ethernet sisäverkkoa asunnoiden yhteyksiin. Operaattori ei voi talon sisäverkkoon mennä muutoksia tekemään. Talon sisäverkko on omistajan/taloyhtiön vastuulla. Näistä kannattaa isännöitsijälle laittaa tosiaan viestiä niin taloyhtiön puolesta aletaan asiaa korjaamaan. Sen saa tietää helpoiten taloyhtiön hallitukselta tai huoltoyhtiöltä jos ei yhteystietoja ole ilmoitustaululla.

 

Kannattaa melkeinsä asiaa lähteä sillä perustelemaan että maksatte vastiketta siitä että vastaavat tilanteet korjataan kun niitä tulee eteen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Näyttää olevan SINR hieman matalahko noilla DL kanavilla , kanavien tehot myös oudosti osa kovin korkealla ja sitten matalammalla. Ei tuo kunnossa vaikuta olevan.


 


Tuo on kyllä turhauttavaa, että on puun ja kuoren välissä, jos osaa perheenjäsenistä ei vain kiinnosta. Kaipa tuo, että perustelee et vastikemaksu menee osaltaan hukkaan vikailevan yhteyden vuoksi. Kai voit suoraan olla isännöitsijään yhteydessä, ainakin voivat antaa neuvoja miten asiassa edetä. Satutko tietämään, onko naapureilla pätkintää?


@Purnipsi@  kirjoitti:

Näyttää olevan SINR hieman matalahko noilla DL kanavilla , kanavien tehot myös oudosti osa kovin korkealla ja sitten matalammalla. Ei tuo kunnossa vaikuta olevan.

 

Tuo on kyllä turhauttavaa, että on puun ja kuoren välissä, jos osaa perheenjäsenistä ei vain kiinnosta. Kaipa tuo, että perustelee et vastikemaksu menee osaltaan hukkaan vikailevan yhteyden vuoksi. Kai voit suoraan olla isännöitsijään yhteydessä, ainakin voivat antaa neuvoja miten asiassa edetä. Satutko tietämään, onko naapureilla pätkintää?


 

Olen yhdeltä naapurilta ainakin saanut tiedon, että heillä on pätkinyt, mutta en ole 100% varma onko kyseessä langattoman pätkiminen vai itse yhteys kun käyttivät silloin Telian tarjoamaa modemin langatonta, mutta vaihtaneet langalliseen jolla toiminut.

Olen myöskin löytänyt sen, että @KaPetri sanoi osittain ainakin väärin. Kyseessä on taloyhtiö, jossa on kiinteistöyhteys kuitu, eli valokuituyhteys talojakamoon saakka, josta eteenpäin coax:illa. En tiedä miksi tähän on päädytty, mutta aion koittaa ehdottaa taloyhtiön hallitukselle ethernet-sisäverkkoon siirtymistä näiden ongelmien välttämiseksi.
Huomattu myös, että TV myös hävittää kuvan välillä mutta ääni tulee silti vaikka kuva häviäisi.

Seuraavaksi on tarkoitus katsoa onko taloyhtiön puheenjohtaja paikalla, ellei ole lomailemassa ja jos on lomailemassa niin olla suoraan yhteydessä isännöitsijään. Sain tiedot selville yksinkertaisuudessaan ilmoitustaululta.

Vastaa