Kaapelilaajakaistan päivitys Varkaudessa


Mitähän te taas onnistuitte ryssimään kaapeliverkon päivityksillä Varkaudessa menneellä viikolla?

 

Pingi tuplaantui ja nopeudet tipahti polvilleen. 

 

http://imgur.com/a/WCBEf

 

100/5, jep jep.

 

Ja kyllä, on käynnitetty uudelleen jne. jne.


188 kommenttia

Ohessa jälleen grafiikkaa asentajien käynnin jälkeen. Latenssit nousset taas avg 30ms ja tuo pätkiminen on erittäin ärsyttävää. Meidän päästä ei yllätys yllätys löytynyt mitään vikaa, tosin optimoivat singaanin vahvuuden. Aikaisemmin modeemin powerit 41 ja nyt 37. Jossain muualla nyt mättää tämä netti, kuin käyttäjien päässä.

 

Asennusmiehet tosin olivat oiken päteviä  ja oikeasti kiinnostuneita selvittämään mistä homma täällä Varkauden alueella kiikastaa. Asentajille palvelualttiudesta iso plussa.

 

Eikun uutta vikailmoitusta taas vetämään. Laatu voisi korvata tällä kertaa määrän. 

Tulipa pitkästä aikaa taas tehty vikailmoitus kun yhteys ruvennut taas *******omaan urakalla. Tässä välissä toiminut riittävän hyvin niin ei vaikuttanut juurikaan omaan tekemiseen ja jäänyt ilmoitukset tekemättä.

 

Pitää nyt näköjään ruveta tekemään joka pikku jutusta vikari kun ei tunnu kolmeen kuukauteen onnistuvan korjaus. 

 

Asia kunnossa. Tähän väliin vois heittää jo jonkun Kummelin sketsin.

Haluaisiko joku käynnistää nimenkeräyksen adressiin kaapeliverkon korvaamiseksi kuitu kotiin -ratkaisulla? Alkaa nimittäin jo vaihtoehdot olla niin vähissä.

Nyt oli taas eilen illalla todella hienoa packet lossimista vaihteeks. Ja nopeudet kyykkäilee edelleen joka ilta.

Graafi on ajalta ~19:00 - ~6:30

No nyt alkaa minullakin herne sujahtaa nenään! Asentaja kävi vasta tänään rasialla saakka mittaamassa eikä mitään vikaa löytynyt, mutta heti hänen käynnin jälkeen tänä iltana mittasin sellaisen pohjanoteerauksen jota ei ikinä ennen tässä osoitteessa ole nähty!

Lukemat eivät juuri parantuneet toistuvilla mittauksilla saati eri servereillä. Tämähän on selkeä sopimusrikkomus, joten kysyisin arvon soneralaisilta, miksi firmanne saa rikkoa tehtyä liittymäsopimusta aivan surutta, mutta asiakas taas ei missään nimessä mitä tulee esim. määräaikaisuuteen? Miten te tämän selitätte, kun sopimus on käsittääkseni molempia osapuolia sitova? Eikö ole jo tekopyhää ja moraalitonta toimintaa tuollainen! Usein ilta-aikaan nopeus on alle sopimuksessa määritellyn vaihteluvälin 40-100 Mbit/s jonka sisällä käsittääkseni tuo nopeusmittaus ei ole. Ja toivottavasti aivan sinä korkeimmassa persoonassasi, joka tähän vastaat, et enää ilkeä kysyä, onko modeemin tehdasasetukset palautettu, onko verkkokaapelilla kokeiltu, onko haaroitin poistettu tai mitään muuta tuollaista. Vika ei vain ole niistä riippuvainen! Miksi te ette näitä vikoja suostu korjaamaan vaikka sellaisella asentaja-armeijalla, että vika varmasti löytyisi? Asentaja muuten sanoi, että kohinan aiheuttaja on joskus pystytty rajaamaan yksittäiseen kiinteistöön. Saanko kysyä, miksi tuollaista häiriön aiheuttajaa ei voi samantien kytkeä irti verkosta ja laittaa ko. talon lähtöön päätevastus niin pitkäksi aikaa, että omistaja ilmoittaa poistaneensa vialliset laitteet, kun kerta sinne yksityiseen kotiin ei niitä voi mennä tarkistamaan? Miksi siis sivullisten annetaan kärsiä tällaisista tietoliikenteen häirintään syyllistyvistä henkilöistä? Sehän on muuten tekona rangaistavaa.

 

Käynnin jälkeen Sonera valehteli tekstiviestillä, että "asentaja on korjannut ilmoittamanne liittymävian". Eipähän vain näköjään ole korjattu!

 

Kuulemma kohinavikaa taas alueella ja vikapalvelun mukaan Kääpäkujalla sijaitseva runkovahvistin on mennyt vaihtoon toissa viikolla. Jos tuo kohinavika ei tahdo ottaa laantuakseen vuosienkaan ajojahdin jälkeen, niin eikö olisi vain syytä kääriä koksiverkko rullalle ja vetää kuitu tilalle? Kyllä siitä luksuksesta olisi moni valmis maksamaan.

+ Eikä yhteysnopeus ole yöaikaankaan kovin stabiili. Funetista ladattu giganen tiedosto latautui alussa sellaisella 60 Mbps nopeudella mutta pian se jumahti sellaiseen 15-30 Mbps tasolle kunnes lopussa ampaisi kymmenen megatavun sekuntivauhtiin, keskinopeuden ollessa se 65 Mbps. Ei sen silti kuulu tällä tavoin soudella.

 

++ Modeemin asettaminen siltaavaan tilaan ei auttanut myöskään, yhteysnopeus hidasteli jopa enemmän. Tuorein pohjanoteeraus funet-latauksessa oli vaivaiset 12 Mbps soudellen alussa sen ja 22 Mbps välillä, kunnes taas lopussa ampaisi sellaiseen reiluun seitsemäänkymmeneen megaan (9,5 Mt/s). Keskiarvo oli jopa hieman alempi, n. 60 Mbps. Samaten speedtest.net-palvelun tulokset heikkenivät lähes järjestään kaikille servereille sellaiset 6 Mbps, joten näiden toistokokeiden tulosten välillä on selkeä yhteys eikä hitaus ole pelkkää sattumaa. Siirrän laitteen takaisin reitittävään tilaan, siltaus on pelkkää kiusantekoa kun ip:t loppuvat aina kesken ja sisäverkon laitteiden välinen keskustelu käy mahdottomaksi siinä tilassa (NAS, tulostin jne.).

Joo, mullakin tapahtuu monesti tuota nopeuksien heittelyä latauksissa ja monesti syypäänä on ollut rasituksen aikainen packet loss, eli heti kun alkaa lataa jotain vähän kovempaa niin alkaa lossimaan.

 

Niin, ja itsellä tosiaan 200/10 netti, jossa luvattu miniminopeus pitäis olla sisäänpäin 80 megaa. Iltaisin ainakaan se ei todellakaan sinne pääse, joka ilta nopeus on 40-60, jos sitäkään. Myöskin upload jää 95% ajasta viiteen megaan, vähän yli, tai alle... joskus harvoin päästään sitten 7-9 megaan, mutta se on todella harvoin. Mutta alaspäin meneekin välillä sitten jopa kahteen megaan. Viiveestä onkin puhuttu jo aivan tarpeeksi ja tilanne on edelleen sama.

 

Alkaa tässä tuntumaan että Sonera ei välitä yhtään, kunhan stadissa toimii kunnolla. Pääasia taitaa olla niille että kunhan netti edes jotenkin toimii täällä "takapajulassa"...

Nythän alkoi tapahtua. Soitin asiakaspalveluun ja totesin, että koska Sonera syyllistyy sopimusrikkomukseen rikkomalla nopeuden vaihteluväliä, niin teillä on nyt kaksi vaihtoehtoa, joko alennatte hintaa niin että myös toinen vuosi on 19,90 €/kk eikä nouse 29,90 €/kk tai lähdetään kuluttariitalautakunnan kautta vaikka oikeuteen asti. Asiakasneuvoja yritti ämpyillä ja tarjota että yksi vaihtoehto olisi 4G-liittymään vaihto. Kieltäydyin tästä jyrkältä kädeltä todeten että liittymän toimitustavaksi on sovittu sopimuskauden loppuun saakka koaksiaalikaapeli ja vaihteluväliksi 40-100 Mbps mikä ei toteudu 4G:ssä. Sopimushan sitoo myös Soneraa kauden loppuun asti toimittamaan ko. liittymä. Yritettiin myös tarjota uutta 24 kk sopimusta alkamaan nyt 9,90 €/kk 1. vuosi 9,90 €/kk ja toinen 19,90 €/kk, josta kieltäydyin. Lopulta esimieheltään asiaa kysyttyään meidän vaatimus hyväksyttiin.

 

Uutta sopimusta ei enää tehty, koska tarve kiinteälle yhteydelle kotona on pudonnut merkittävästi viime vuosista.

Tilannepäivitystä:

 

 


@kuukeijo kirjoitti:

Nythän alkoi tapahtua. Soitin asiakaspalveluun ja totesin, että koska Sonera syyllistyy sopimusrikkomukseen rikkomalla nopeuden vaihteluväliä, niin teillä on nyt kaksi vaihtoehtoa, joko alennatte hintaa niin että myös toinen vuosi on 19,90 €/kk eikä nouse 29,90 €/kk tai lähdetään kuluttariitalautakunnan kautta vaikka oikeuteen asti. Asiakasneuvoja yritti ämpyillä ja tarjota että yksi vaihtoehto olisi 4G-liittymään vaihto. Kieltäydyin tästä jyrkältä kädeltä todeten että liittymän toimitustavaksi on sovittu sopimuskauden loppuun saakka koaksiaalikaapeli ja vaihteluväliksi 40-100 Mbps mikä ei toteudu 4G:ssä. Sopimushan sitoo myös Soneraa kauden loppuun asti toimittamaan ko. liittymä. Yritettiin myös tarjota uutta 24 kk sopimusta alkamaan nyt 9,90 €/kk 1. vuosi 9,90 €/kk ja toinen 19,90 €/kk, josta kieltäydyin. Lopulta esimieheltään asiaa kysyttyään meidän vaatimus hyväksyttiin.

 

Uutta sopimusta ei enää tehty, koska tarve kiinteälle yhteydelle kotona on pudonnut merkittävästi viime vuosista.


Mielestäni kenenkään ei pitäisi maksaa senttiäkään 6.5.2015 jälkeiseltä ajalta. Ei mitään hinnanalennuksia vaan ihan suoraan kaikki rahat takaisin. Ei tässä ole mitään järkeä, että yhteyttä on "korjattu" jo yli kolme kuukautta ja sitten saa jotain muutamia euroja takaisin. Toimiva Internet-yhteys on kuitenkin ihmisten perusoikeus.

 

Itse olen jo käyttänyt kymmeniä tunteja omaa aikaani näiden verkko-ongelmien selvittämiseen, joten joku muutaman euron hinnanalennus ei todellakaan niitä tunteja korvaa. Oikeastaan Soneran pitäisi maksaa minulle siitä että olen joutunut käyttämään heidän tarjoamaansa kaapelimodeemiyhteyttä 6.5.2015 jälkeisenä aikana.

 

Empoweri se kävi täälläkin, jopa kahteen otteeseen tarkistamassa linjan ja tuomassa uuden modeemin. Kaikki tässä päässä kunnossa ja homman pitäisi pelittää, mutta joku on kuulemma ryssinyt 6.5 vaihdetun reitittimen, jonka kautta koko Varkauden liikenne kulkee.

 

Nettistä grafiikkaa alla. Ei toimi niinkuin Strömsöössä...edelleenkään.

 

Rahat vaan takaisin 6.5 lähtien ja netti korjattava. Meillä kuitenkin uudis omakotitalo, johon vedetty kaapeliverkko viime keväänä. a´1000€ + 100€ vuosittainen kaapeliverkkomaksu + kuukausimaksu netistä 29 €. Pitää vissiin soittaa aspaan ja pyytää hyvitykset noista kaikista. 

Kyllä tuntuu olevan hankalaa korjaaminen.

 

Muistakaa kaikki: https://www.viestintavirasto.fi/asioikanssamme/yhteydenotto/laajakaista/laajakaistaliittymanviatjakayttokatkokset.html

 

"Viestintävirastoon voi ottaa yhteyttä, jos teleyritys ei ole korjannut liittymän vikaa kohtuullisessa ajassa yhteydenotosta." https://www.viestintavirasto.fi/asioikanssamme/yhteydenotto/laajakaista/laajakaistaliittymanviatjakayttokatkokset/yhteydenottolomake.html

 

Kuluttajaviranomaisille myös valitusta eteenpäin. http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/liittymat/toimintaongelmat-ja-kayttokatkokset/

Eli onko se siis nyt oikeasti varmaa että siellä on se reititin ryssitty? On ollu eri tyylistä puhetta siellä sun täällä mutta varmaa tietoo ei oo kyl Soneralta tippunu, kaikki selittelee eri tavalla.

Joku tekniikan/vikapuolen kaveri soitti tällä viikolla ja kyseli yhteyden toimivuudesta. Sanoi siinä seurailevansa Varkauden verkon tilaa ja: "aiheuttaa sydämmen tykytyksiä". 

 

Siinä kaiken ohessa sanoi, että silloin toukokuussa olisi vaihdettu Varkauden reititin. Sanoin hänelle, että Empowerin miehet ovat yhden käyttäjän luona käyneet jo useamman kerran testailee/"korjailee" ja vaihtaa laitteita eikä saaneet mitään aikaseksi. Hän tuumasi kivittävän asentajia lisää,

 

Sonerahan näitä laitteita ei itse ole varmaan vaihtanut vaan joku alue/aliurakoitsija. Empower, Relacom, Voimatel, kuka lie. Kuitenkin ihan jäätävän saamatonta toimintaa kummaltakin osapuolelta.

 

 

Mulle taas kerrottiin että koko reitti on muutettu menemään helsingin kautta, että mitään laitteita ei ole vaihdettu eikä tulla vaihtamaankaan sitä vanhaa varkauden 100 megan reititintä, vaan vaihdettiin reitti kokonaan että 200 megaiset toimii. Tää on taas tätä kun puhuvat eri juttuja.

Ei ne varmaan tiedä itekkään mitä on tehty kuka on tehnyt mitä on sanottu ja kuka sanonut.

Noniin taas, voi v*ttu miten säälittävää toimintaa ihan oikeasti jo... tässä n. 3kk ajassa olis ehtiny kaivaa vaikka koko helv..tin kaapelit uudelleen mutta ei kun "seuraillaan toimintaa".

 

Olisi mukava tuoda jotain isompia uutisia tilanteen etenemisestä, mutta lisättävää aikaisempaan ei juuri ole.

Korjaustoimet ovat jatkuneet ja asentajat kyllä painavat jatkuvasti homma. Eteenpäin ollaan menty. Myöskin verkon tila on edelleen jatkuvassa seurannassa.

Koitetaan saada tästä tarkempaa tilannetietoa teille jaettavaksi. Kun jotain kerrottavaa tulee, niin ilmoitamme asiasta heti.

Tänne on kuulemma keskukseen uudet kytkimet tilattu jo kesäkuussa. Odottelevat niiden saapumista ja asennus ASAP. 

Pitäisi ilmeisesti loppua tuo pingin heiluminen.

 

Jäädään odottelemaan.

Jos pitää paikkaansa niin loistavaa todellakin ja oli jo aikakin!

Toivottavasti nousis nämä nopeudetkin sinne missä ne pitäs olla 200/10 kaistassa....

Toimii.. viimeiset 48h. Tätä on ollut taas usemman päivän.

 

 

Kyllähän se alkaa taas vähän kyrsimään kun neljäs kuukaus alkaa ja mitään ei tapahdu....

 

 

Taas hieman tilannepäivitystä. Ei ole tässä kuussa ollut yhtäkään päivää ilman packet lossia.

 

Punainen viiva kertoo packet lossin (0-100%), sininen keskimääräisen viiveen ja vihreä mittajakson pakettien isoimman ja pienimmän viiveen eron:

 

 

Modeemin lähetys-/vastaanottotehotkin ovat vaihdelleet lähes päivittäin:

Punainen viiva kertoo lähetystehon ja sininen vastaanottotehon.

 

 

 

En ymmärrä miten tätä ei ole vieläkään saatu kuntoon. Miten voi mennä yli NELJÄ kuukautta tämän korjaamiseen???

 

Saiskohan tämän kaapelimodeemiviritelmän rinnalle ADSL-liittymän siksi aikaa, kunnes vika korjataan?

ADSL:ssä on kyllä omat ongelmansa, mutta ainakin olisi joku kiinteä varayhteys kun toinen yhteys on poikki tai käyttökelvoton.

Vastaa