Kaapelilaajakaistat & Upload


Haluaisin herätellä keskustelua niistä kaapeli (lue tv-kaapeli) tekniikalla toteutetuista laajakaistoista. Olisi huomattavasti mukavempaa, jos saisi esim 100/100M littymän eikä esim 750/50M liittymää.

 

Itse arvostaisin suuresti mikäli olisi mahdollista saada symmetrisiä liittymiä myös myyntiin, eikä ainoastaan tota 50Megaa uppia, koska sitäkin tarvitsee enemmän jos esim varmuuskopoi pilveen, varsinkin ison data määrän kanssa.


3 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Telia ei mahda mitään, koska tekniikka on itsessään suunniteltu asymmetriseksi, vähän samaan tapaan kuin vaikkapa ADSL. Tietoa käytössä olevista standardeista täällä:
https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

 

Kuidulla saa symmetrisiä liittymiä, tosin tällä hetkellä esimerkiksi gigabitin kuitu on keinotekoisesti rajoitettu 1000/100 Mbit. Olenkin tästä jo jättänyt parannusehdotuksen, että tuon upload limiitterin voisi heittää mäkeen silloin, kun ei ole teknistä estettä täysin symmetriselle liittymälle.

 

Kuidun lisäksi myös ainakin VDSL2 osaa toimia teknisellä tasolla symmetrisesti (100/100 Mbit), olen sitä itse testannut omassa labrassa kahden modeemin välillä. Mutta tässäkin on sitten sellainen että usein tilaajalinjat ovat hyvin pitkiä, josta syystä joudutaan tekemään kompromisseja. Se mitä itse labrassa testasin oli vain 43 metriä ja sekin CAT5E kaapelilla.

Tuntuu se siltä aika ärysttävältä, että vaika saisi 750M down niin up on silti vaan jonku kämäsen 50Megaa. :(

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@samip537@  kirjoitti:

Tuntuu se siltä aika ärysttävältä, että vaika saisi 750M down niin up on silti vaan jonku kämäsen 50Megaa. :(


Jep. Muunmuassa tämän vuoksi itsekin halusin nimenomaan valokuituliittymän, vaikka se maksoikin moninkertaisesti sen, mitä kaapelin liittymismaksut olisivat olleet. Standardit kun ovat noissa mitä ovat ja sitä kautta symmetrinen liittymä tekninen mahdottomuus. Lisäksi täällä päin on myös yleisessä tiedossa ettei kaapeliverkko toimi kunnolla (yhteydet pätkii). Kuitu pelannut hienosti, ei mennyt eurot hukkaan ja nurmikkokin alkaa kasvaa taas... 🙂 Symmetristä 1000/1000 Mbit odottelen toki minäkin, koska minun tapauksessa kyseessä olisi vain (todennäköisesti) kiinteistökytkimeen ohjelmoidun limiitterin poisto. Toivottavasti onnistuisi joskus.

Vastaa