Kaapelimodeemin yhteys kuolee joka 4 päivä + 15 tuntia

  • 13 February 2022
  • 37 kommenttia
  • 109 katselukertaa

Terve

Alkaa pikkuhiljaa palamaan käämi kun Telia ei kykene ratkomaan verkkonsa ongelmaa. 

Kaapelimodeemin yhteys katkeaa (siltaavassa tilassa) säännöllisesti 4 vrk + 14-17 tunnin välein. Modeemi on vaihdettu, ei vaikuta asiaan mitään. Signaalitasot on mitattu, kaikki kunnossa. 

Tätä on jatkunut noin 7kk. Vaikeaksi asian tekee se, että sisällä on laitteita, joiden soisi olevan verkossa 24/7 ja kun tuo WAN katkeaa, kumpikaan reitittimistä (Asus ja TPLink) ei toivu tuosta omia aikojaan niin ripeästi, että esim maalämpöpumppu palauttaisi yhteytensä pilvipalveluun. 

Hämeenlinnan seutu kyseessä. Onko muilla samoja kokemuksia? Vinkkejä Telian ihmiselle, mitä pitäisi katsoa ja tehdä?

 


37 kommenttia

Nyt tuli hyvä kysymys. Olisko ollut -25 ja nyt -28…voin muistaa väärinkin. 

Kunniamerkki +8

Jos tuollaista on ollut, niin CGA2121 speksien arvot ovat muistaakseni -15 - 15 välillä. 

Kunniamerkki +8

Onko yhteys pysynyt pystyssä? 🙂> 

Ei ole...

 

Kaapelimodeemin logeista löytyy tämmöstä. Reitittimen näkökulmasta 26.2.2022 klo 15:37 yhteys meni poikki..

 

20 02/26/2022 15:36 D101.0 Error (4) DHCP RENEW sent - No response for IPv4;CM-MAC=08:a7:c0:c1:e6:73;CMTS-MAC=cc:46:d6:a7:ed:d2;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21 02/26/2022 15:37 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
22 02/26/2022 15:37 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=08:a7:c0:c1:e6:73;CMTS-MAC=cc:46:d6:a7:ed:d2;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
23 02/26/2022 15:37 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=08:a7:c0:c1:e6:73;CMTS-MAC=cc:46:d6:a7:ed:d2;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
24 02/26/2022 15:37 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=08:a7:c0:c1:e6:73;CMTS-MAC=cc:46:d6:a7:ed:d2;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
25 02/26/2022 15:37 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=08:a7:c0:c1:e6:73;CMTS-MAC=cc:46:d6:a7:ed:d2;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
26 02/26/2022 15:37 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=08:a7:c0:c1:e6:73;CMTS-MAC=cc:46:d6:a7:ed:d2;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
27 02/26/2022 15:37 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=08:a7:c0:c1:e6:73;CMTS-MAC=cc:46:d6:a7:ed:d2;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
28 02/26/2022 15:36 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=08:a7:c0:c1:e6:73;CMTS-MAC=cc:46:d6:a7:ed:d2;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0
29 02/26/2022 15:36 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=08:a7:c0:c1:e6:73;CMTS-MAC=cc:46:d6:a7:ed:d2;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30 02/26/2022 15:37 E102.0 Notice (6) SW Download INIT - Via Config file hml1-m200.cm
31 02/26/2022 15:37 E106.0 Error (4) SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded
32 02/27/2022 19:07 Warning (5) Dynamic Range Window violation

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@JussVai  kirjoitti:

Ei ole...




No jopas se vakaan yhteyden saaminen näyttäisi olevan nyt haasteellista. Oletko kerennyt vielä häiriötikettiä aktivoida viestillä uudelleen tutkintaan?

Kunniamerkki +8

Dynamic Range Window violation logissa viittaisi signaaliin vielä. Antennikaapelit ja jakajat kannattaa käydä läpi alkuun ja seurata pysyykö tämä logeissa mukana. Itse törmäsin samaan logissa ja ruuvasin toisen jakajan käyttöön, tuli samalla irroiteltua liittimet ja laitettua takaisin. Verrokiksi kannattaa kokeilla toisella antennikaapelilla. Jos itsellä palailee vielä, niin ajattelin jumpata uutta kaapelia rullalta ja puristella uudet f-liittimet.

 

Logeissa ei mitään äkkiseltään normaalista poikkeavaa muuten. Tuota samaa on oma modeemi täynnä. Jopa tuo mystinen tiedoston lataus mikä epäonnistuu, mihin ikinä ei löytynyt syytä. Tai ehdoteltiin, että modeemi olisi rikki. Todella rikkihän se on, kun käydä kukkuu kuitenkin edelleen.

 

"

What is Dynamic Range Window Violation?

Dynamic Range is a concept that applies to any form of signal like light, sound, electrical, etc.

Dynamic Range Window Violation is an issue that occurs when there is a difference in the dBm (decibel milliwatts) values between the uplink and download channels of the network signal.

If a ranging request is sent from your router and it returns with a 12dBmV difference, it can upset your network connection as this value is greater than the lowest permitted power level for the upstream channel set.

Dynamic Range Window Violation is a common issue with routers that can disrupt the network connection and stability by affecting upload speeds." 

https://robotpoweredhome.com/dynamic-range-window-violation/

Eiks nuo splitterit ole passiivisia? Mikä tuolla äkkiä omia aikojaan alkaisi nitkuttaa? 

pitää katsella letkut läpi. 

Kunniamerkki +8

Onhan ne passiivisia. Paljon on vaihtelua läpäisykyvyssä ja osa on heikompia laadultaan. 

Ei selviä ei. Tiketti suljetaan säännöllisin väliajoin ja minä taas avaan sen uudelleen.

 

En usko, että kukaan edes yrittää tehdä tälle mitään. Tuohon se yhteys kaatuu tuohon DHCP virheeseen. Niitä on logi täynnä. MAC osoiteet viitaavat kaapelimodeemiin ja johonkin, joka ei ole minun MAC osoite, eli siellä jossain Telian verkossa olevaan toosaan.

 

Logeja eivät pysty vastaanottamaan sinne näköjään lainkaan. Varmasti oivallista yrittää ratkoa asiaa kun ei ole kaapelimodeemin logeja. Tarjottu on, yksi kaveri halusi ne omaan privameiliinsä, professional meininki nääs.

 

Kaapelimodeemi on reitittävässä tilassa ja sen perässä on kaksi omaa reititintä. Molemmat luonnollisesti saavat IP:n Telialta...mutta ei tällä ongelmalla ole miotään tekemistä noiden mun reitittiemien asetusten kanssa koska molemmat kuolee samalla kertaa. Eli lyhyesti, kaapelimodeemi kadottaa jotakin jossain Telian verkossa mutta ei näköjään kiinnosta mitä ja missä.

Kunniamerkki +8

Kohina pätkäisee dhcp failed virherivien kanssa. Viime viikonloppuna oli pätkinyt yhteys kolme kertaa, itse en huomannut kyllä. Modeemin logissa kunnon tulva virheitä ja Telian tuki varmisti kolme katkoa 19.3.22. Modeemi häviää Telialta näkyvistä, tuolle ei ole tullut mitään kunnon selitystä miksi näin tapahtuu. Linjat ovat kunnossa ja silti katoilee. Ennen katoili useammin ja nykyään on ongelmia karkeasti 1-2 kk välein. Muutamia satoja sähköposteja piti aiheesta vääntää ja muutamia puheluita. Vielä on viimeinen jenga pari kiertämättä, että saa linjat pysymään kasalla edes puoli vuotta putkeen, koska tämä linja kyllä siihen pystyy niin halutessaan. 

 

Kaapelinetti on kyllä vakaudeltaan melkoisen heikko, johtuen käyttäjästä johtumattomista kohinoista sun muista pöhinöistä. 

 

 

 

 

 

Nostellaan tätä. Sama meininki jatkuu edelleen. Nyt laitevalmistaja haluaisi logeja modeemilta. Ihan kuva mutta eivät osaa sanoa, että ihmeellä siihen modeemiin pääsee käsiksi komentorivillä. Ei paljon lämmitä että

 

(ssh command line:ssa)

cd console

cd cm

show lease

 

kun ei ole mitään käryä, miten siihen kootaan pääsee SSH:lla käsiksi. Ei ainakaan samanlaisella konffilla mitä web konsoliin pääsee (johon siihen ohjeet sain täältä). 

Lisäksi on ehdoteltu teoriaa, että joskus jossain joku Windows laite oli tehnyt jotain discoveryä ja se oli kipannut yhteyden…oh well, ei ole ainoatakaan PC laitetta verkossa täällä. Enkä oikein jaksa uskoa ja nähdä, että se modeemi katoaa heiltä verkosta ”koska joku päätelaite”…joku siinä provosoinnissa tms menee munilleen…CMTSssä tai jotain. 

Moi

 

itsellä oli samaa vikaa aikanaan, vaimennin kaapelin ja modeemin väliin ja homma alkoi pelaamaan. 

Vastaa