Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
JussVai
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 16 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Kaapelimodeemin yhteys kuolee joka 4 päivä + 15 tuntia

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Terve

Alkaa pikkuhiljaa palamaan käämi kun Telia ei kykene ratkomaan verkkonsa ongelmaa. 

Kaapelimodeemin yhteys katkeaa (siltaavassa tilassa) säännöllisesti 4 vrk + 14-17 tunnin välein. Modeemi on vaihdettu, ei vaikuta asiaan mitään. Signaalitasot on mitattu, kaikki kunnossa. 

Tätä on jatkunut noin 7kk. Vaikeaksi asian tekee se, että sisällä on laitteita, joiden soisi olevan verkossa 24/7 ja kun tuo WAN katkeaa, kumpikaan reitittimistä (Asus ja TPLink) ei toivu tuosta omia aikojaan niin ripeästi, että esim maalämpöpumppu palauttaisi yhteytensä pilvipalveluun. 

Hämeenlinnan seutu kyseessä. Onko muilla samoja kokemuksia? Vinkkejä Telian ihmiselle, mitä pitäisi katsoa ja tehdä?

 

37 vastausta
KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 800 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@JussVai  kirjoitti:

Terve

Alkaa pikkuhiljaa palamaan käämi kun Telia ei kykene ratkomaan verkkonsa ongelmaa. 


Hei @JussVai ja tervetuloa Telia yhteisöön!

Ilmeisesti olit jo kerennyt tilanteesta tehdä häiriöilmoituksen tai useammankin? 

 


@JussVai  kirjoitti:

Kaapelimodeemin yhteys katkeaa (siltaavassa tilassa) säännöllisesti 4 vrk + 14-17 tunnin välein. Modeemi on vaihdettu, ei vaikuta asiaan mitään. Signaalitasot on mitattu, kaikki kunnossa. 


Asentaja oli siis käynyt talojakamolla tai antennirasialla tarkistamassa signaalitasot? Tapahtuuko samaa katkomista mikäli modeemi on reitittävässä tilassa?

 

 

JussVai
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 16 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Juu, näitä on kaksi tai kolme tehty. Ennen joulua joku kaveri lähti jonnekin pidemmälle poissaololle. Hän tutki tätä ja lopputulema oli, kokeile toisella modeemilla. No, modeemeita ei ollut saatavissa ennen kuin tammikuussa. Nyt olen toisella modeemilla ajellut mutta sama laulu jatkuu. Tuossa on nuo katkeamiset ja tuosta voit jatkaa taaksepäin samalla intervallilla...tuossa on joku epäjatkuvuuskohta, siinä kohden modeemi oli 8 tuntia kylmänä kokeiluluontoisesti, tästä aiheutui se, että seuraava katko siirtyi noin 8 tuntia eteenpäin.

 

Nov  4 22:24:45

Nov  9 18:13:42

Nov 14 08:49:33

Nov 19 02:02:10

Nov 23 17:56:15

Nov 28 10:29:29

Dec 3

Dec  7 08:45:14

Dec 12 22:23:17 

Dec 17 04:29:01

Dec 21 18:00 nurkilla

Dec 26 09:00 nurkilla

Dec 30 

Jan 4

Jan 8 

Jan 12 11:03:22

Jan 21 05:48:56

Jan 25 15:11:32

Jan 30 10:59:59

Feb  4 01:35:39

Feb  8 18:47:52

Feb 13 10:41:26

 

Kyllä, tuossa se kävi koksin päästä mittaamassa ja tasot oli varsin hyvät.

 

Reitittävässä tilassa en ole kokeillut koska se ei ole vaihtoehto....reititin, joka saa IP:n pitää pystyä rekisteröitymään nimipalveluun jotta pystyn ajamaan VPN:ää ulko sisään. Mutta ei tuolla voi olla mitään merkitystä, koska tuo yhteys katkeaa alemmalla tasolla kuin IP...

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 800 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@JussVai  kirjoitti:

Juu, näitä on kaksi tai kolme tehty. Ennen joulua joku kaveri lähti jonnekin pidemmälle poissaololle. Hän tutki tätä ja lopputulema oli, kokeile toisella modeemilla. No, modeemeita ei ollut saatavissa ennen kuin tammikuussa. Nyt olen toisella modeemilla ajellut mutta sama laulu jatkuu.

 


Nyt kun häiriön selvityksen yhteydessä on käynyt ilmi ettei ongelma johdu yhteyden fyysisestä osuudesta tai asunnon modeemista olisi minusta järkevää tehdä näiden tarkkojen esimerkkien kera uusi häiriöilmoitus. Näin yhteisön kautta emme pysty häiriöilmoituksia kirjaamaan ainakaan toistaiseksi. 

 

 

JussVai
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 16 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tämänhetkisessä tiketissä on pohjalla kaikki vanhat tiketit ja kyllä, siinä on kerrottu että täällä on asentaja käynyt paikalla ja kyllä, siinä on kerrottu että modeemi on vaihdettu toiseen ilman, että asiaan on tullut mitää vaikutusta.

 

Mitä tämä on hyödyttänyt? No, ei mitään. 

 

Viimeisin tiketti luotu 13.1. Sen jälkeen tuli ilmoitus 21.1 että on siirtynyt asentajalle. Sen jälkeen ei mitään mielenkiintoa Telian suunnalta asiaan.

 

Olen laittanut lisää infoa 25.1, 4.2, 13.2 päivämäärät ja kellonajat, jolloin yhteys putoaa pois päältä. Mitään näkyvää reaktiota en ole saanut. Nyt on 15.2 

 

MIten on mennyt noin omasta mielestä??

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 800 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@JussVai  kirjoitti:

Tämänhetkisessä tiketissä on pohjalla kaikki vanhat tiketit ja kyllä, siinä on kerrottu että täällä on asentaja käynyt paikalla ja kyllä, siinä on kerrottu että modeemi on vaihdettu toiseen ilman, että asiaan on tullut mitää vaikutusta.

 

Mitä tämä on hyödyttänyt? No, ei mitään. 

 

Viimeisin tiketti luotu 13.1. Sen jälkeen tuli ilmoitus 21.1 että on siirtynyt asentajalle. Sen jälkeen ei mitään mielenkiintoa Telian suunnalta asiaan.

 

Olen laittanut lisää infoa 25.1, 4.2, 13.2 päivämäärät ja kellonajat, jolloin yhteys putoaa pois päältä. Mitään näkyvää reaktiota en ole saanut. Nyt on 15.2 

 

MIten on mennyt noin omasta mielestä??


Olisiko sinulla sanoa tiketin viitenumeroa? Viitenumero on mallia 59xxxxxx. 

 

Kovin tyypilliseltä ongelmalta tämä ei nyt kuulosta, joten sen vuoksi tutkintaan tarvitaan enemmän aikaa. Mutta kyllähän yli kuukauden käsittelyaika on liikaa ja lisäksi ilmoittajaa olisi hyvä pitää informoituna missä mennään. 

JussVai
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 16 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Ottaen huomioon, että edellinen tiketti in tehty 12.11.2021 ja suljettu ennen joulua....onhan tässä "mennyt hetki".

En nyt äkkiä löydä aiempia tikettejä mutta kesältä taitaa olla ensimmäinen.

 

Nyt auki oleva on 5962195.

 

Edellisiä on 5957707, 5958155, 5958730,  (vaikea noista katsoa mikä mikin on kun näitä suljetaan eikä näistä jää minulle muuta jälkeä kun tekstarit).

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 800 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@JussVai  kirjoitti:

 

Edellisiä on 5957707, 5958155, 5958730,  (vaikea noista katsoa mikä mikin on kun näitä suljetaan eikä näistä jää minulle muuta jälkeä kun tekstarit).


Tuolla 5957707 tiketillä oli havaittu yhteyteen vaikuttavaa kohinaa verkossa. Tiketillä 5958155 oli suositeltu toisella modeemilla testausta.

Nyt tällä uusimmalla 5962195 tiketillä on 23.1 laitettu työ alihankkijalle, sillä modeemille vaikutti seurannan aikana tulevan liian suurta lähetystehoa verkosta. 

Asentaja olikin tästä sinua ilmeisesti koettanut tavoitella tammikuussa. Asentaja on saanut ohjeet testata yhteyttä rasialta ja tarvittaessa asentaa vaimennin väliin parantaamaan signaalitasoja. 

 

Laitoin nyt tälle avoimelle tiketille 5962195 pyyntöä, jotta asentaja sinua uudelleen tavoittelisi asiaan liittyen.

JussVai
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 16 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

No ei se kovin hanakasti ole yhteydessä ollut kun ei nyt päivän aikana kovinkaan montaa puhelua ohi mene. Ja jos ei saa kiinni, kannattaisi varmaan laittaa tekstari esim että tiedän soittaa takaisin.

 

Voiko liian suurin lähetysteho verkosta aiheuttaa sen, että säännöllisin väliajoin yhteys lyödään poikki? En tiedä mutta erikoiselta tuntuu, ellei se lähetysteho sitten syystä tai toisesta nouse hetkellisesti säännöllisesti korkeaksi.

 

5958155 on varmaan se, jossa Turun suunnalta oleva kaveri debuggaili tuota huolella ja lopulta oli sitä mieltä, että pitäs uudella modeemilla kokeilla. Kohinasta en muista että olisi ollut puhetta mutta kyllä tuo 5957707 liittyy tähän samaan keissiin. Silloin minun suunnalla tuo yhteyden putoaminen vaikutti siltä, että DHCP putosi pelistä mutta tähän se teidän verkkokaveri (sama Turun suunnalta oleva) osasi rajata saman tien tuon ongelman siihen, että itse yhteys putosi päältä.

 

Juuri soitti joku tuntemattomasta numerosta....mulla soittaa noin 5 aasialaista myyntijamppaa per päivä jotka tarjoilee softa-alihankintaa, joten tuntemattomiin numeroihin en juuri vastaa....että jos tuo oli asentaja niin vois nakata vaikka tekstarin perään että soita tänne..

 

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 800 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@JussVai  kirjoitti:

No ei se kovin hanakasti ole yhteydessä ollut kun ei nyt päivän aikana kovinkaan montaa puhelua ohi mene. Ja jos ei saa kiinni, kannattaisi varmaan laittaa tekstari esim että tiedän soittaa takaisin.


Näin sen pitäisikin mennä, että laitetaan viestiä perään mikäli ei tavoiteta. 

 


@JussVai  kirjoitti:

Voiko liian suurin lähetysteho verkosta aiheuttaa sen, että säännöllisin väliajoin yhteys lyödään poikki? En tiedä mutta erikoiselta tuntuu, ellei se lähetysteho sitten syystä tai toisesta nouse hetkellisesti säännöllisesti korkeaksi.


Tähän en osaa ottaa kantaa, kun en kaapeliverkon asiantuntija ole. Korkea saapuva lähetysteho ei kuitenkaan verkkoon kytketyille laitteille pitäisi olla kovin suotuisaa pitkässä juoksussa. 

 


@JussVai  kirjoitti:

Juuri soitti joku tuntemattomasta numerosta....mulla soittaa noin 5 aasialaista myyntijamppaa per päivä jotka tarjoilee softa-alihankintaa, joten tuntemattomiin numeroihin en juuri vastaa....että jos tuo oli asentaja niin vois nakata vaikka tekstarin perään että soita tänne..


Toivotaan, että se asentaja soittelisi sinulle mahdollisimman pian uudelleen, jotta asia menisi eteenpäin.